DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Jahapp! Så det blir ännu mer - idag droppade Ligan lite casually (i backer update 47, originalkickstartern) att det blir en "extensive miniature line", med första figur som stretch goal i denna kommande KS. Sedan tror jag inte det blir så mycket mer figurer i denna, men ändock stora nyheter.

Här är Mäster Akelius som jag minns de berättade om på Spelkongress 24 (om än mer anonymt: Monstersamlande animist, som verkade hålla på med skumraskaffärer).

Attachments

• Akelius3.png
    Akelius3.png
    895.6 KB · Views: 26
Jahapp! Så det blir ännu mer - idag droppade Ligan lite casually (i backer update 47, originalkickstartern) att det blir en "extensive miniature line", med första figur som stretch goal i denna kommande KS. Sedan tror jag inte det blir så mycket mer figurer i denna, men ändock stora nyheter.

Tillslut gjorde dom det! Efter typ 13 år så släpper Fria Ligan någonting som jag känner att jag verkligen vill ha!
Den där figuren ser ut att vara precis hur mysig som helst att måla, även om det inte blir mycket annat så kommer jag nog oavsett köpa DoD-figurerna om alla ser ut sådär!

Jag känner egentligen inget stort behov av mer DoD-grejer - har inte hunnit spelleda eller ens läsa Drakkejsarens hemlighet eller Ärans väg ännu - men det är ju kul med trollkonster så ändå troligt att jag införskaffar magiboken i framtiden. Arkand vill jag nog få tillfälle att bläddra i innan jag bestämmer mig, men inte omöjligt att jag köper den med vid tillfälle. Kartan var ju väldigt inspirerande, och Ligans DoD-grejer känns ändå rimliga att ha. Jag har mer blandade känslor inför alla tredjepartsprodukter.

Kul nyheter! Magireglerna i grundboken är nog vad jag är mest skeptisk till (har dock spelat alldeles för lite för att veta om jag har rätt i mina farhågor) så en bok med nya magiregler är otroligt välkommet!

Angående Arkand så är det kul med en stad! Håller tummarna för en stad som till största del bebos och styrs av ankor vilket ju namnet antyder. Apropå det, är ankan på omslaget en fantasy-cyborg eller har han på sig en mask? Hoppas på det förstnämnda!

Kul att det är Johan Sjöberg som skrivit Arkand. Givet köp för mig!

Har han fortsatt skriva rollspelsgrejor senare (edit: eller ja, mellan då och nu), eller vilar hans renommé fortfarande på Den nidländska reningen och Chronopia-äventyren?

I den där frågan är jag beredd att gå emot 90% av alla er här på forumet. Den N.R är episk och storslagen och vi hade askul på den tiden då vi lirade den. Och hur cool är inte twisten i Melindors återkomst? =)
Chronopia är ju underskattad!

Har han fortsatt skriva rollspelsgrejor senare (edit: eller ja, mellan då och nu), eller vilar hans renommé fortfarande på Den nidländska reningen och Chronopia-äventyren?
Han skrev även rollspelet Gemini såvitt jag förstår.

Del tre i E. P. Ugglas Drakar och demoner-bokserie kommer 22 september. Den heter Slutet och innehåller också ett äventyr.
I de två tidigare böckerna figurerar kartor från Drakkejsarens hemlighet och Ärans väg. Om de fortsätter på det spåret så kanske Tamea besöker Arkand i sista delen?

I den där frågan är jag beredd att gå emot 90% av alla er här på forumet. Den N.R är episk och storslagen och vi hade askul på den tiden då vi lirade den. Och hur cool är inte twisten i Melindors återkomst? =)
Chronopia är ju underskattad!

Som du antagligen vet finns det delade meningar om denna produkt. Själv förknippar jag hans alster främst med den här blodiga sågningen (från maj 2009) som jag antar är ett svenskt sågningsrekord. Om recensenten har rätt eller inte låter jag vara osagt. Jag har varken spelat eller läst kampanjen. Men recensionen är både rolig och välskriven.

Även kampanjens övriga delar recenserades på samma blogg. Och i ungefär samma stil.

Och, som grädde på moset, en konstruktiv revidering:

Last edited:
Jag har varken spelat eller läst kampanjen.
För att inte veta någonting om kampanjen verkar du ha "säkra" åsikter. Intressant....

Jag brukar välja min glasögon när jag läser ett äventyr/kampanj då min tro är att kreatörerna bara vill sälja en häftig story utan någon annan agenda. Saker som skrevs förr skulle med stor sannolikhet skrivas annorlunda idag. Men jag brukar vara försiktig med att ge kreatörer en negativ etikett.

För att inte veta någonting om kampanjen verkar du ha "säkra" åsikter. Intressant....
Har jag säkra åsikter om kampanjen för att jag skriver att recensionen är rolig och välskriven? Jag påpekar ju uttryckligen att jag inte vet om recensenten har rätt eller inte.

Kreatören Johan Sjöberg har jag ingen särskild relation till. Inte mer än jag läste de länkade bloggposterna ovan samt, alldeles nyss, Wikipedia-artikeln om honom.

Last edited:
Back