DoD DoD23 Husregeltråden

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Implementerades detta? Hur gick det?




Detta är något även jag funderat på. Kom du fram till något, och hur funkade det?
Jag tror jag norpat denna, i någon form, men vi kör så att ett misslyckat höja-slag ger ett streck för att skaffa en ny hjälteförmåga. Den första nya förmågan kostar fem streck, sedan ökar kostnaden med ett streck för varje ny förmåga. Har inte testat så länge så jag kan inte säga om kostnaden är vettig (vår grupp spelar sällan, så jag vill ha en snabb utveckling på karaktärerna). Vad det gör är att inga höja-slag är bortkastade och spelarna kan försöka höja färdigheter de har högt i istället bara för att satsa på nya färdigheter att inte slösa kryss utan vinst.
 

Myrkr

Veteran
Joined
29 Feb 2024
Messages
5
Postade något liknande på Fria Ligans forum men det verkar mindre trafikerat så testar här istället.
Efter lite efterforskning så verkar Krossande vapen helt utklassat som rustningspenetrare av Stickande vapen, lite underligt eftersom Krossande vapen utvecklats för att hantera allt bättre rustningar! Detta är inget som blivit ett problem i spelet än så länge men det stör mig likväl.
Så jag har funderat på en enkel husregel.
Nämligen att sno Stickandes rustningspenetration på Kritisk träff och ge den till Krossande istället. Specialattacken Hitta glipa får Stickande behålla dock. Dvs:

Kritisk Träff
  • Rustning och naturligt skydd har ingen effekt mot attacken, då den träffar en glipa då kraften går ner på djupet. Kan bara väljas om attacken ger stickskada krosskada.

Vad tror ni?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Postade något liknande på Fria Ligans forum men det verkar mindre trafikerat så testar här istället.
Efter lite efterforskning så verkar Krossande vapen helt utklassat som rustningspenetrare av Stickande vapen, lite underligt eftersom Krossande vapen utvecklats för att hantera allt bättre rustningar! Detta är inget som blivit ett problem i spelet än så länge men det stör mig likväl.
Så jag har funderat på en enkel husregel.
Nämligen att sno Stickandes rustningspenetration på Kritisk träff och ge den till Krossande istället. Specialattacken Hitta glipa får Stickande behålla dock. Dvs:

Kritisk Träff
  • Rustning och naturligt skydd har ingen effekt mot attacken, då den träffar en glipa då kraften går ner på djupet. Kan bara väljas om attacken ger stickskada krosskada.

Vad tror ni?
Rimligt, men dock tror jag dubbla skadan i regel är ett bättre val - och troligtvis ger mer skada? Så ev, onödig?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Rimligt, men dock tror jag dubbla skadan i regel är ett bättre val - och troligtvis ger mer skada? Så ev, onödig?
Jo, jag har oxå gjort reflektionen att det är rätt sällan fiender har mer i rustning/naturligt skydd än medelskadan från ett vapen*. Ignorera skydd är en trevlig alternativ effekt, men mer av en specialare, oftast är ju dubbla vapenskadan mer användbart.

*matematiken är ju lite krångligare, men det är ett riktmärke iaf
 

Myrkr

Veteran
Joined
29 Feb 2024
Messages
5
Rimligt, men dock tror jag dubbla skadan i regel är ett bättre val - och troligtvis ger mer skada? Så ev, onödig?
Ah, bra synpunkt. Tanken slog mig, men jag är för kass på matte för helt räkna bort det. Antog att det var ett gångbart alternativ eftersom det hamnade i reglerna.
Men jag prövar och ser, tror mina spelare ändå skulle uppskatta valmöjligheten.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Jo, jag har oxå gjort reflektionen att det är rätt sällan fiender har mer i rustning/naturligt skydd än medelskadan från ett vapen*. Ignorera skydd är en trevlig alternativ effekt, men mer av en specialare, oftast är ju dubbla vapenskadan mer användbart.
Jo, så kan det vara, men inte alltid, och just då är det effektivt att ignorera rustning i stället.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Jo, främst för lågskadevapen som dolkar och liknande som det är gynnsamt ändå. Alternativt om det skulle uppstå situationer i framtiden med Monster med RV som ligger över Plåt tex.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Hjälteförmågan Stigfinnare tar bort lite av det spännande slumpmomentet med utfärderna (om slaget misslyckas vill säga), tyckar jag. Vore det inte bättre med en fördel på Vildmarksvanaslaget istället för att automatiskt lyckas? Kostnaden i VP är ju dessutom försumlig och kommer snabbt tillbaka, så förmågan kommer ju alltid att användas. Trist med en stämnings- och äventyrsskapande tabell som aldrig används.

Hjälteförmågan Skattletare är svår att använda vettigt i spel och det känns som den har begränsad nytta; vem vet vad som finns på skattkorten man förhoppningsvis kommer att dra senare, och kräver lite för mycket koll av SL. Kanske låta spelaren dra ett extra skattkort och välja skatt istället? Ev fördel på Upptäcka fara vid skattkisteöppningar.

Hjälteförmågan Monsterjägare likaså. Skulle lägga till att man får fördel på Bestiologislag också, dvs kanske någon ledtråd som ger en fördel för att besegra monstret.

Andra ideér?
 
Last edited:

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
8
Hemliga dödsslag:
Spelaren slår dödsslag men behåller resultatet för sig själv.

Enkelt sätt att skapa spänning bland spelarna. Går hem varje gång.

Misslyckade dödsslag:
Läks först efter ett lyckat slag mot FYS vid lång vila (eller annan likvärdig läkningsprocess)

Glömmer av att använda den här men tycker om principen bakom.

Packningsslag:
Slå t10 för att se om du antingen blir av med eller gör sönder ett föremål i din packning. Är raden tom tappar karaktären ingenting/ingenting går sönder.

En egen mekanik som är ganska situationsbaserad men har visat sig vara både kul och enkel att använda.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Packningsslag:
Slå t10 för att se om du antingen blir av med eller gör sönder ett föremål i din packning. Är raden tom tappar karaktären ingenting/ingenting går sönder.

En egen mekanik som är ganska situationsbaserad men har visat sig vara både kul och enkel att använda.
När använder ni det slaget? Tänkte spontant att det vore bra som ett slag när stigfinnaren demonfumlat med vildmarksvanan.
 

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
8
Ja det borde väl funka?

Jag har använt det vid fummel kopplat till miljö kan man väl säga. Senast var i Orakelgrottan när en karaktär drogs med i strömmen och slog i en massa stenar på vägen ner. En annan gång så var det kvicksand om jag inte minns fel.

Risken är väl om man använder det för brett så blir det också svårare att motivera hur något försvann/gick sönder. Men ofta går det att lösa känns det som, dock kräver det kanske lite mer fantasi. Bäst hittills var när ett gäng ransoner blev förstörda på grund av ett slarvigt förslutet vattenskinn.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Hjälteförmågorna Mästerkock och Kvartermästare känns något bleka i jämförelse med övriga förmågor, och jag har svårt att se att någon skulle välja dem i första taget.

Skulle förstärka Mästerkock med att man även kan brygga örtbrygder och liknande som ger fördel på Läkekonst och slag mot Kyla. Ev även ge fördel på t ex Övertala vid passande tillfällen. ;)

Kvartermästare kan förstärkas så att den som sedan håller vakt över lägret får en fördel på att upptäcka fara (pga den valda positionen på lägret, naturliga försvarsmöjligheter, kamouflage - kanske till och med att alla försvarare får en fördel första rundan om lägret anfalls?).
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Ja det borde väl funka?

Jag har använt det vid fummel kopplat till miljö kan man väl säga. Senast var i Orakelgrottan när en karaktär drogs med i strömmen och slog i en massa stenar på vägen ner. En annan gång så var det kvicksand om jag inte minns fel.

Risken är väl om man använder det för brett så blir det också svårare att motivera hur något försvann/gick sönder. Men ofta går det att lösa känns det som, dock kräver det kanske lite mer fantasi. Bäst hittills var när ett gäng ransoner blev förstörda på grund av ett slarvigt förslutet vattenskinn.
Ah, det finns ett "tappat föremål" på Missödestabellen för Utfärder. Där kommer Packningslaget ju direkt till nytta.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Stigfinnare: (1VP) ger fördel på Vildmarksvanaslaget istället för att automatiskt lyckas.
Fördel på att Upptäcka fara vid bakhåll under utfärder.

Skattletare: (3VP) spelaren får dra ett extra skattkort och välja vilket skattkort man tar.
Fördel på Upptäcka fara vid skattkisteöppningar och liknande med fällor inblandade.

Monsterjägare: (1VP) ger fördel på Bestiologislag, och ett lyckat sådant slag ger även en ledtråd med engångsfördel på ett valfrittslag för att besegra monstret.
Fördel på att Upptäcka fara om ett monster är inblandat.

Mästerkock: (3 VP) kan brygga örtbrygder och liknande som ger fördel på Läkekonst och slag mot Kyla.
(3 VP) Fördel på t ex Övertala vid passande tillfällen. ;)
Fördel på att Upptäcka fara om det är gift i mat/dryck.
(3 VP) Kan tillreda en måltid även om det är slut på råvaror.

Kvartermästare: (1 VP) vanliga effekten förstärks så att den som sedan håller vakt över lägret får en fördel på att upptäcka fara (pga den valda positionen på lägret, naturliga försvarsmöjligheter, kamouflage).
(3 VP) Improviserat Försvar. Kan förstärka en försvarsposition i en natur/grotta/byggnad om rimligt. Alla försvarare får en fördel första rundan, om positionen anfalls (eller ett frislag?).
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Har för mig det är just stigfinnaren (pathfinder) som är annorlunda i engelska versionen.
Jo, den var så (dvs fördel) i betan också. Märklig ändring. Gör ju kartor o kikare obsoleta regelmässigt.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Hjälteförmågan Stigfinnare tar bort lite av det spännande slumpmomentet med utfärderna (om slaget misslyckas vill säga), tyckar jag. Vore det inte bättre med en fördel på Vildmarksvanaslaget istället för att automatiskt lyckas? Kostnaden i VP är ju dessutom försumlig och kommer snabbt tillbaka, så förmågan kommer ju alltid att användas. Trist med en stämnings- och äventyrsskapande tabell som aldrig används.
Jag tänker att den (samt Mästerkock, Kvartersmästare och Enstöring) är inlagda som snabbspolning när den biten av spelet börjar kännas lite gjort och man vill gå vidare till annat.

Ingen lär väl välja nån av dem grejerna som första eller andra hjälteförmåga i alla fall?
 
Top