Nekromanti DoD Retro: Gastarnas Ö har saknad text

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
Sid 12 i Gastarnas verkar sakna text. Första stycket börjar mitt i en mening och texten hänger inte alls ihop med sid 11. Nån som har nån idé om vad/hur mycket som saknas? För mig känns det som det är rätt mycket om Dvärgarna som inte finns med, men jag kan ha fel?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ett mer övergripande problem är kanske att gastarnas ö är full av gastar. Men det finns ingen beskrivning av vad, exakt, en gast är. Kanske skulle detta ha stått i regelboken egentligen, men det saknas där också: det finns stats, men ingen beskrivning.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Med tanke på havstemat känns det väl givet att en gast är en sjöman med ospecificerade och okvalificerade arbetsuppgifter. Det är deras ö.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tre solar;n214149 said:
Med tanke på havstemat känns det väl givet att en gast är en sjöman med ospecificerade och okvalificerade arbetsuppgifter. Det är deras ö.
Det är förstås en möjlig tolkning. Och med tanke på att deras spelvärden ligger mitt emellan skelett och gengångare, lider de nog av allvarliga bristsjukdomar också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Bolongo;n214150 said:
Och med tanke på att deras spelvärden ligger mitt emellan skelett och gengångare, lider de nog av allvarliga bristsjukdomar också.
Du syftar på skörbjugg förstås. Någon borde alltså börja odla citrusfrukter på gastarnas ö.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Svårt att patcha en tryckt bok i efterhand. Besviken på att det verkar poppa upp fler och fler fel och tryckfel i spelet.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Tryckeriet har inga skyldigheter att göra om och göra rätt? Hur fungerar det egentligen?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Detta känns som fel som uppstår i rätt många kickstartade spel på senare tid. Senast var det Coriolis som hade en rejäl hög buggar.
Ändå brukar det vid försenade släpp alltid påstås att man hellre lägger lite extra tid och får det rätt än släpper en icke genomarbetad produkt (eller något liknande).
Detta är en oroande trend tycker jag. Jag vet att man chansar genom att backa ett kickstarter projekt och tur är väl det. För hade man inte gjort det skulle inte flera av de färdiga produkterna dyka upp alls.
Funderar bara på hur man ska vända denna dåliga trend? För gör man inte det är väl risken att backers håller i sina surt förvärvade pengar för att avvakta en reviderad upplaga istället för att backa?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Pappagris;n214164 said:
Tryckeriet har inga skyldigheter att göra om och göra rätt? Hur fungerar det egentligen?
Är den saknade texten i Gastarnas Ö tryckeriets fel? Om ja antar jag att Riotminds kan kräva ett reducerat pris för tryckeritjänsten eftersom den inte blev som den skulle. Vad Riotminds sedan gör med de inbesparade pengarna är upp till dem. Att kompensera oss backers på något vis vore dock snyggt tycker jag, det är trots allt vi som nu sitter med inkompletta böcker. Och som kompensation räknar jag då inte en errata.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag har svårt att komma på hur tryckeriet skulle göra för att trolla bort en bit text mellan två sidor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Gurgeh;n214168 said:
Jag har svårt att komma på hur tryckeriet skulle göra för att trolla bort en bit text mellan två sidor.
Nä, just den grejen ser ut som en typisk layout-miss.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lightshy;n214165 said:
Detta känns som fel som uppstår i rätt många kickstartade spel på senare tid. Senast var det Coriolis som hade en rejäl hög buggar.
Ändå brukar det vid försenade släpp alltid påstås att man hellre lägger lite extra tid och får det rätt än släpper en icke genomarbetad produkt (eller något liknande).
Detta är en oroande trend tycker jag. Jag vet att man chansar genom att backa ett kickstarter projekt och tur är väl det. För hade man inte gjort det skulle inte flera av de färdiga produkterna dyka upp alls.
Funderar bara på hur man ska vända denna dåliga trend? För gör man inte det är väl risken att backers håller i sina surt förvärvade pengar för att avvakta en reviderad upplaga istället för att backa?
Man skulle kunna göra som Onyx Path har gjort med flera av sina produkter: släpp en PDF till backersen. Låt dem komma med feedback om stavfel, saknade stycken, och andra konstigheter i en månad eller så, och gör sedan en reviderad version som får ligga till grund för den fysiska produkten.

Jag vill minnas att det var så Helmgast gjorde med Eon 4 också.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Pappagris;n214164 said:
Tryckeriet har inga skyldigheter att göra om och göra rätt? Hur fungerar det egentligen?
Jag tror snarare att det är lättare att skylla på tryckeriet för att det är jobbigt att äga att man är klantig, stressad eller slarvig. Eftersom man numera skickar tryck-manus som PDF:er till typ alla tryckerier och de sedan, dels gör ett digitalt provtryck för kontroll av uppdragsgivaren, dels bara trycker det som finns i PDF:en, rakt upp och ned, så förstår iaf inte jag hur sidor har duplicerats genom alla böcker. Jag säger inte att det är omöjligt men jag har inte hört hända på den detta sätt med moderna tryckpressar.

Alternativet är att någon har ändrat i PDFen. Och varför skulle tryckeriet ändra sidor mellan två olika PDF:er? Och även om det hade hänt så görs som sagt alltid, som minimum, ett digital provtryck, och om man vill ha bättre kvalitetskontroll, ett fysiskt provtryck, som man kollar och gör sign-off på. Givetvis går det att ignorera dessa instanser för att eliminera fel, men då ligger ansvaret helt på uppdragsgivaren.

Det som kallas för tryckfel är oftast andra saker, som att ett knippe papper spegelvänds eller vänds upp och ned, eller att bläcket har flödat på ett sätt som inte var avsikten, eller att en papperskärare har skurit snett - sådana saker är tryckeriets ansvar att rätta till, och det görs som standard genom att uppdragsgivaren får rabatt vid sitt nästa trycktillfälle.

Vill man veta mer om boktryckning finns här en schysst video: https://www.youtube.com/watch?v=nRKsW-oVcHg
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Staffan;n214171 said:
Man skulle kunna göra som Onyx Path har gjort med flera av sina produkter: släpp en PDF till backersen. Låt dem komma med feedback om stavfel, saknade stycken, och andra konstigheter i en månad eller så, och gör sedan en reviderad version som får ligga till grund för den fysiska produkten.

Jag vill minnas att det var så Helmgast gjorde med Eon 4 också.

Yes, och vi siktar på att göra samma sak med KULT: Divinity Lost. Det tar lite längre tid men kvaliteten blir högre, Och iaf jag håller alltid kvalitet som viktigast.
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Lightshy;n214165 said:
Detta känns som fel som uppstår i rätt många kickstartade spel på senare tid. Senast var det Coriolis som hade en rejäl hög buggar.
Det här hade jag missat, måste snoka. Har knappt öppnat nya Coriolis. Tack!
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Tänkte precis skriva samma som dig Marco! Ser inte hur det kan ske när allt trycks med digitala förlagor, då måste felet finnas redan i pdf:en.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Big Marco;n214174 said:
Jag tror snarare att det är lättare att skylla på tryckeriet för att det är jobbigt att äga att man är klantig, stressad eller slarvig. Eftersom man numera skickar tryck-manus som PDF:er till typ alla tryckerier och de sedan, dels gör ett digitalt provtryck för kontroll av uppdragsgivaren, dels bara trycker det som finns i PDF:en, rakt upp och ned, så förstår iaf inte jag hur sidor har duplicerats genom alla böcker. Jag säger inte att det är omöjligt men jag har inte hört hända på den detta sätt med moderna tryckpressar.

Alternativet är att någon har ändrat i PDFen. Och varför skulle tryckeriet ändra sidor mellan två olika PDF:er? Och även om det hade hänt så görs som sagt alltid, som minimum, ett digital provtryck, och om man vill ha bättre kvalitetskontroll, ett fysiskt provtryck, som man kollar och gör sign-off på. Givetvis går det att ignorera dessa instanser för att eliminera fel, men då ligger ansvaret helt på uppdragsgivaren.

Det som kallas för tryckfel är oftast andra saker, som att ett knippe papper spegelvänds eller vänds upp och ned, eller att bläcket har flödat på ett sätt som inte var avsikten, eller att en papperskärare har skurit snett - sådana saker är tryckeriets ansvar att rätta till, och det görs som standard genom att uppdragsgivaren får rabatt vid sitt nästa trycktillfälle.

Vill man veta mer om boktryckning finns här en schysst video: https://www.youtube.com/watch?v=nRKsW-oVcHg
När jag var vetenskapsjournalist på 00-talet var jag faktiskt med om att tryckeriet ställde till det på det här sättet. Min PDF hade korrekt framsida, det bearbetade provtryck som tryckeriet visade mig hade rätt framsida, men tryckmaskinen spottade lik förbannat ur sig en framsida som tillhörde "min" tidskrifts föregående nummer. Hur det gick till fick vi aldrig förklarat, men tryckeriet gjorde om hela upplagan (3000 ex eller så).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
För att komma tillbaks till ämnet "saker som saknas i Gastarnas ö" - det vore kul med någon slags skala för kartan, eller annan antydan om restider på ön. Eftersom äventyret har en tickande klocka kan det vara rätt relevant.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
mekanurg said:
När jag var vetenskapsjournalist på 00-talet var jag faktiskt med om att tryckeriet ställde till det på det här sättet. Min PDF hade korrekt framsida, det bearbetade provtryck som tryckeriet visade mig hade rätt framsida, men tryckmaskinen spottade lik förbannat ur sig en framsida som tillhörde "min" tidskrifts föregående nummer. Hur det gick till fick vi aldrig förklarat, men tryckeriet gjorde om hela upplagan (3000 ex eller så).
Om det är tryckeriets fel att text saknas borde tryckeriet stå för ett nytryck, så hade jag som utgivare också tyckt. Förhoppningsvis hamnar jag aldrig i den situationen då det för med sig en del distributions- och pr-ångest.
 
Top