Nekromanti DoD 5 (Chronopia)

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Romantiseringen av Ereb

<I>renesans (kan inte någon passa på att lära mig hur det stavas förresten?).</I>

Renässans.

<I>Poäng: Ereb Altor är inte standardfantasy</I>

Ah, men en av genrens standard-features brukar ju vara just att standardfantasyvärlden är ett stort ologiskt ihopsatt lapptäcke.

--
Åke, som just insåg att "standardfantasy" kan förkortas SF. Så om man spelar SF-rollspel...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad är fantasy (igen)

"det brukar vara en rätt vanlig uppfattning att Tolkien-alverna är odrägligt dryga och högdragna av sig. Tyckte jag också tills jag läste Silmarillion och insåg att de kanske har orsak att vara det..."

Ska jag tolka det som att de slutade att vara odrägligt dryga och högdragna så fort du började inse att de hade en orsak att vara det? /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hmmm

Jag anser att Ereb på sätt och vis egentligen inte är standardfantasy eftersom det trots allt finns musköter, kanoner, luftskepp och jag vet inte vad. Det finns träsk, medeltid, renesans (kan inte någon passa på att lära mig hur det stavas förresten?). Allt i en enda stor röra.

Intressant att tänka på är att ovanstående brukar vara det som många anför vara det som gör Chronopia dåligt. Samma element i Ereb Altor är ofta alltså det som gör Ereb så fantastiskt bra.

Paradoxalt så det förslår.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vad är fantasy (igen)

<I>Ska jag tolka det som att de slutade att vara odrägligt dryga och högdragna så fort du började inse att de hade en orsak att vara det?</I>

Ja, då blev de <I>drägligt</I> högdragna istället. (-:
Deras snobbiga attityd i LotR har sedan spritt sig till alver i andra världar som inte har nåt särskilt att lägga bakom det - Silvanesti i Dragonlance är ett bra exempel - och som bara framstår som att de har attitydproblem.

Ett kul särfall är alverna i Palladium RPG, som är lite av efterkrigs-tyskar; de hade en gång ett stort alviskt imperium där de aktivt <I>förtryckte</I> andra raser. Efter att det störtades i ett stort uppror är de fortfarande ett väldans stolt fölk men ser imperiet som en mörk fläck i deras förflutna. Tolkiens Sindaralver har ju också lite gamla skelett i skrubben, men det var mest oförrätter begångna mot andra alver.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och om man...

...läser Bilbo så är alverna hasch-rökande fjantar som sitter i träd och utsätter folk för practical jokes.

Eller så minns jag fel.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Romantiseringen av Ereb

Nja, vilken standardfantasyvärld består av ett enda stort lapptäcke? Eller talar vi bara rollspelsvärldar?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hmmm

Jag menade inte att det var de enskilda elementen kanoner, musköter och luftskepp som gjorde Ereb Altor bra/intressant utan just att det är en så varierande värld så att det finns något för alla.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ahhh, sorry

Mitt inlägg var menat som en allmän observation, och inte en kritik av din inställning.

Sorry.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bra lapptäcke?

Det som är så bra, och samtidigt okså dåligt, med Ereb Altor som spelvärld är att den egetligen består av en massa mindre spelvärldar. Den fanns nog någonting för de allra flesta. Cereval var väl t.ex. inte helt olikt (den känslan jag hittils fått av) Trudvang?

Hmmm det är ju faktiskt en bra poäng... Eftersom Ereb just är ett lapptäcke så är det lätt för sl att välja de världslegobitar som tilltalar just honom/henne. Världen formar sig därför efter betraktarens perception.
Om världen vore välintegrerad så skulle man i stället drabbas av två problem: 1: folk skulle lätt uppskatta eller ogilla hela världen samtidigt (och om de ogillar den är den helt oanvändbar). 2: folk skulle ha svårare att slänga in sina egna skapelser (eftersom hela världen är en välintegrerad enhet där allt beror på allt annat).

Det som hindrar Chronopia att uppnå samma positiva effekt är nog att det hela skall vara en stad, om än stor. Det är lättare att acceptera två mycket olika länder som är separerade av vildmark jämfört med två stadsdelar som i princip skall ligga inom gångavstånd...
Dessutom krävs nog en rätt positiv inställning till världen för att lapptäcket skall få en välgörande effekt. Annars ser man konflikterna snarare än möjligheterna... C har ju andra problem som motarbetar denna generellt positiva bild.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Fantasilös fantasy

Ä'ru samlare så borde du känt igen den från "Kopparhavets kapare"

Jag vet att den har varit publicerad i en modul tidigare, men kom inte ihåg vilken. Nämnas kan att jag inte har samlat på böckerna lika länge som jag har spelat rollspel, så jag äger inte ett dugg från fjärde upplagan:-(

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag själv upptäckte Mr. Walker (mycket riktigt på sidan 5) för flera år sedan, men det hade jag tydligen glömt bort. Wolverine däremot kände jag inte till, och Stålmannen har jag nog inte heller sett. Det blir till att finkamma regelboken med en gång! Rätt kul grej från tecknarens sida...

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Och om man...

...läser Bilbo så är alverna hasch-rökande fjantar som sitter i träd och utsätter folk för practical jokes.

Det där låter verkligen som Chronopia.

"...i gigantiska städer byggda uppe i trädkronorna. De ogillar inkräktare, och främlingar i allmänhet också. Annars är de ett uppsluppet, lekfullt folk, och bland det roligaste som finns är att reta skogsvandrare till vanvett/gråt. Många tycker därför att de är grymma, hjärtlösa och egoistiska." - Ljusalv, DoD5 s. 15

"De tar droger och vin och frossar i kroppsliga njutningar." - Alverna, DoD5 s. 184

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Romantiseringen av Ereb

Krille borde inte få svara på faktafrågor. Han kan för mycket.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Re: Fantasilös fantasy

"<EM>det trots allt finns musköter, kanoner, luftskepp och jag vet inte vad. Det finns träsk, medeltid, renesans (kan inte någon passa på att lära mig hur det stavas förresten?). Allt i en enda stor röra.

Intressant att tänka på är att ovanstående brukar vara det som många anför vara det som gör <B>Chronopia</B> dåligt. Samma element i Ereb Altor är ofta alltså det som gör Ereb så fantastiskt bra.</EM>"
Ja, men Chro. samlar allt på ett "trångt" ställe. Ereb Altor är ju en hel kontinent.. Det är ju som att samla alla stuntmän på ett ställe (och inte bara deras telenr). *Ser senare att <B>Vindhand</B> skrivit ung. samma sak* Äsch!

"<EM>Wolverine däremot kände jag inte till, och Stålmannen har jag nog inte heller sett. /---/ Rätt kul grej från tecknarens sida.</EM>"
Tycker iaf det ser ut som Wolverine.. MIG är ett gammalt marvelfan har jag hört (/sett?) på forumet så det kan förklara en del. Samma Wolverinebild finns även i äventyrsboken "Krilloan" (s. 1) och där finns även stålmannenbilden (s 6). Jag kanske kommer ihåg fel om att den fanns m. i Chro. också. Det är iaf en barbild där stålis står längst bak till höger och spännen i sin hjältepos.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker sig se en lieman och Mr Walker på samma bild som stålmannenbilden
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Fantasilös fantasy

Tycker iaf det ser ut som Wolverine..

Jodå, visst är det Wolverine.

där finns även stålmannenbilden (s 6).

Har tyvärr inte tillgång till "Krilloan", och kunde inte hitta stålis i Chronopia-boken. Jag får väl se efter en gång till, och hålla särskild utkik efter barbråk.

Han som tycker sig se en lieman och Mr Walker på samma bild som stålmannenbilden

Döden/Liemannen finns med på andra halvan av Wolverine-bilden också (DoD5, s. 98). Jag har tidigare trott att det var en tempelherre, men eftersom det är en gammal bild så borde det också vara Döden.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
jo, men alvboken till ch. är också förbannat kass,
vad jag stör mig mest på då är flygplanen...
...luftskeppen kanske att acceptera men fan va sur man blir när den redan gravt störda staden chronopia blir mer och mer lik den värld vi idag lever i, fast skaerna är byggda i trä istället för stål eller dylikt.

som man kanske kan märka gör hela chronopiadebatten mig mäkta upprörd, därför slutar jag nu.



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 
Top