Nekromanti DoD 5 (Chronopia)

Xellion

Veteran
Joined
24 Jun 2001
Messages
7
den allra mest kritiserade dodutgåvan måste vara den femte. jag undrar vad som var felet med den.jag har väl inte spelat den särskilt mycket,men jag har läst regelboken och några av tilläggsböckerna utan att finna några större fel i dem.
tvärtom så verkar det som att spelet tagit orättvis kritik(i mina ögon alltså),boken som beskrev de hängivnas svärdsskolor och yrken var detaljerad och stämningsfull,så var även alvboken(i och för sig så var alvboken till fjärde utgåvan långt bättre,men iallafall)
skriv gärna egna kommentarer om vad som var bra/inte bra med den femte utgåvan av drakar och demoner
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min mening.

Enligt mig så tycker jag att själva rustningarna är överdrivan å det jäkligaste, för att inte prtata om alla de mystiska vapen.Sen så tycker jag att t. ex luftskepp är lite mystiska att ha i fantasy, jag tycker inte att de direkt hör hemma där.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok.

Ok, men samtidigt så tycker jag fortfarande att de är överrivna !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är fantasy (igen)

"Sen så tycker jag att t. ex luftskepp är lite mystiska att ha i fantasy, jag tycker inte att de direkt hör hemma där."

Vad är fantasy? Måste det vara en Tolkien/Ivanhoe-ripoff för att få klassas som fantasy? Varför inte basera fantasy på till exempel 1800-talet?

Jag kan, med en stor dos skohorn och vaselin, gå med på att luftskepp inte hör hemma i standardfantasy, men det är också allt. Till exempel anser jag att Castle Falkenstein är ett suveränt fantasyrollspel, trots att det utspelar sig i Nya Europa på 1800-talet, har kulsprutor, bomber, granater, luftskepp och rullande landfästningar. Däremot går jag utan minsta motstånd med på att Castle Falkenstein inte är standardfantasy.

Men det är som sagt var en helt annan sak.

Släpp gärna på standardkonceptet ett tag. RiotMinds har valt att bygga DoD6 på nordisk mytologi och folksaga. Target valde att lägga Chronopia i en bysantisk Warhammer-ripoff. Gemini bygger sin värld på de värsta mardrömmar man kan hitta om inkvisitionen. Gondica kör på pseudorenässans istället för pseudomedeltid. Alla dessa frångår standardmallen, och det tycker jag är snorbra!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smaken är som bakem, delad !

Jovisst, håller med dig ! Det finns ju hur många varianter på vad som är fantasy. Men allt r vad man gör det till. Jag kan inte för mitt liv, inte enns med skohorn, få in t. ex luftskepp i fantasy.
Sen får folk gjärna äska Chronopia, men jag kommer aldrig att göra det...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Luftskepp i fantasy ...

Vad blir det då för genre om man stoppar in ett luftskepp i en fantasyvärld? Jag menar, det kan ju inte bli steampunk bara för ett ynka flygande skepp!

/Dante
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fanns i Härskarserien

Redan i första delen, Handelsfursten, om jag inte minns fel... och det är nog första gången jag vet att det finns i Ereb nämnt.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Enligt min åsikt...

... så är det inget fel med Luftskepp i ett fantasyrollspel. Har absolut inget emot vissa primitavare skjutvapen som musköter. Men när dessa drivs av en mystisk svart gas tycker jag det är fult. Varför kan inte luftskeppen drivas med ånga och gevären med krut?
En annan störsam grej är att det finns eldkastare, i eldkastaren finns det en portal till eldelemantar världen. Om man har en portal till vattenvärlden är det då ett effektivt substitut till vattenslangar? Tänk om man skulle lägga in en portal till ett svart hål! Har man inte då en extremt kraftfull dammsugare!?

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Det är säkert bra gjort men det har som så många andra säkert också har sagt i detta topic att det är ingen fantasy.
Jag tycker att riotminds DD är klar och god tvåa efter
DD -91.

50000 asylsökande kan inte ha fel,
Sverige är fantastiskt
http://naug.50megs.com
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nejnej !

Nä, självklart inte. Det där om luftskepp använde jag bara som ett exempel. Om personer tycker att det är fantasy att ha med luftskepp, musköter och annat i fantasy så är det helt ok för mig. Men jag för min del tycker att det är lite fel att ha med det. Det blir lite för hi-teck för min del. Jag tycker inte att det passar in bara.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Eldkastare introducerades i Ereb (NT)

Jaja, hursomhelst, det var en småful idé vem som än kom på den.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Annan fantasy

"Men jag för min del tycker att det är lite fel att ha med det. Det blir lite för hi-teck för min del. Jag tycker inte att det passar in bara."

Skulle du, för omväxlings skull, kunna tänka dig att spela någon annan slags fantasy än standardfantasy?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nejnej !

Jag håller med dig! Skumt är det med luftskepp och musköter!

Jag stör mig på luftskeppen i Trakorien, så de har jag plockat bort. Men alla snackar om standardfantasy? Vad är det egentligen? Tolkien? Moorcock? Eddings?

Själv gillar jag att växla mellan jordnära rensans (som jag inte kan stava till) och en smula mörkare fantasy med mäktiga gudar, trollformler och magiska varelser. Ofta i samma äventyr =)
 

Moisak-Thul

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
19
Location
SWE, Kramfors, fridhemklan....
Re: Luftskeppen introducerades i Ereb (NT)

ska ha för mig att det fanns ett luftskepp i nån av Elric böckerna, kasnke första om jag inte minns fel...
fast det drevs ju kanske inte av svart gas då, utan av gudarnas krafter lr nåt sånt...
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Vad är fantasy (igen)

Vad är fantasy? Måste det vara en Tolkien/Ivanhoe-ripoff för att få klassas som fantasy?

Nej, det måste det inte vara. Men det är nog vad de flesta förväntar sig av och åsyftar med termen "fantasy". Jag håller med dig om att det är snorbra med de olika varianterna på fantasyrollspel som du räknade upp, men jag tycker likväl att kampanjvärlden Chronopia är fullständigt misslyckad.

Chronopia är anti precis allt in i minsta detalj. Jag bryr mig inte om hyr klyschigt det är, men jag tycker att alver ska vara som alver brukar vara. Inte arroganta, livsföraktande, uttråkade ädlingar som finner nöje i att nedvärdera, förakta och vara aktivt elaka mot allt som inte är alver. Och det är bara ett exempel. Det ENDA jag anser vara bra med Chronopia är att det är Drakar och Demoner.

Jag skriker inte ut att det suger mer än något annat man kan tänka sig, för det är inte min stil att hänsynslöst jämna med marken. Men, jag blev mycket besviken på Target Games storsatsning, det är en ren katastrofvärld och jag kan under inga som helst omständigheter förstå hur upphovsmännen kunde få för sig att det skulle sälja! Jag säger bara: hur tänkte dem?! Det må vara fantasy i ordets rätta bemärkelse, men det är inte den fantasy jag uppskattar och det är verkligen inte den fantasy jag förknippar med Drakar och Demoner.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 
Top