DoD DoD-23 Hur rullar ni andra grundegenskaperna?

Vi kör RAW (DoD23), men sist fick en spelare mindre än 63 totalpoäng, så jag tyckte det var okej att låta denne göra om hela proceduren då. Så det är nu en ny husregel.

Jag har dock lagt till möjligheten till vidare byten om man spelar vissa folkslag:
* Halvlängdsman/Svartalf: Du får (men måste inte) flytta upp till 2 poäng från STY/FYS till SMI (18 max)
* Rese: Du får (men måste inte) flytta upp till 3 poäng från SMI/INT till STY/FYS (18 max)

Då diskussionen glidit in på folkslag/släkten, så presenterar jag en metod som fungerar väl ihop med reglerna i övrigt (inga +/-, inga min/max, 100% valfrihet):

* Ett släkte kan ha en hög grundegenskap och en låg grundegenskap, men måste inte ha någondera.
* En rollperson kan tillhöra ett släkte endast om släktets höga grundegenskap är en av rollpersonens 3 högsta grundegenskaper och om släktets låga grundegenskap är en av rollpersonens 3 lägsta grundegenskaper.

Eftersom man kan byta plats på två grundegenskaper när man slår fram sin rollperson, så går det att uppfylla kraven för vilket släkte som helst. Alla värden håller sig inom 3-18 och det finns inga brytpunkter. Det går t.o.m att få vilket värde som helst mellan 3-18 på alla grundegenskaper oavsett släkte.

Svar på ursprungsfrågan: RAW vid kampanj. Har slagit 4T6 behåll 3 högsta i tur och ordning på grundegenskaperna (inget val, inget byte) vid one-shots.

Back