D&D DnDs framtid

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Så vad jag läser är att de som påstod att den här enkäten var ett sätt för dem att begrava och slippa hantera kritiska åsikter… inte verkar få rätt.
Vi får se om nästa "draft" faktiskt är bättre eller om de bara försöker fortsätta mygla men med andra ord.

De har ju definitivt lyckats minska den strida strömmen av negativa tweets tack vare surveyn.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att strömmen av negativa tweets (mm) kan avta av två skäl:
1) för att Wizards gör något bra
2) för att folk helt enkelt lämnat Wizards bakom sig mentalt, och därmed också Wizards D&D

Så det riskerar att bli en pyrrhusseger för Wizards om de myglar med surveyen och dämpar kritiken.
Kritiken kanske minskar för att folk bara skiter i Wizards och redan börjat titta på andra spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vi får se om nästa "draft" faktiskt är bättre eller om de bara försöker fortsätta mygla men med andra ord.

De har ju definitivt lyckats minska den strida strömmen av negativa tweets tack vare surveyn.
Jag tänker att enkätens omfattning är viktigt för wotc på två sätt, förutom fritextsvaren.
1) Hur många svarar på den jämfört med en vanlig speltestenkät, som får runt 40000 svar. Är det färre som svarar på denna, så kan man dra slutsatsen att de som gapar på nätet är en liten minoritet som går att kringgå. Är det fler som svarar på denna, ja, då är det faktiskt många som bryr sig. Dvs det är stor skillnad om det är 4000 svarar eller 80000 som svarar.
2) Hur ser proportionerna ut mellan de som är nöjda, de som är liknöjda och de som är missnöjda?

Jag vill svara, men vet inte om jag hinner. (EDIT: Ser nu att det står i tweeten jag delade ovan att 10000 svarat. Det är för få!)

Någon som har svarat? Tänker svara?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Någon som har svarat? Tänker svara?
Jag har svarat nu.


Det är ingen lätt survey som man bara klickar sig igenom. 10000 svar är ganska imponerande.

Problemet är ju att om man tänker sig att de gör som de föreslår, och det går 5 år, så har vi 3e-parts-prylar
1) under Creative Commons
2) under 1.0a som redan var publicerade (som jag uppfattar det)
3) under 1.2 som alla är happy med
4) under 1.2 som Wizards inte är happy med (pga hateful content...)

Allt detta kokar till slut ner till komplicerad juridik, där man riskerar att hamna i tvist med ett stort företag som har en historik av att vilja ändra licenssituation till det sämre.

Om hela OSR-scenen går Creative Commons, och 1.2 blir i första hand för produkter nära relaterade till One D&D så är jag egentligen nöjd med det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Och vad sa du då?
Det var ju nån vecka sen nu, så jag kommer inte ihåg exakt. Man går ju igenom punkt för punkt typ och skriver vad man tycker om varje punkt.

Jag klagade framförallt på att de vill att man avskriver sig massa rättsliga rättigheter, på att WOTC enväldigt och omedelbart kan dra in licensen för skapare baserat på väldigt luddiga grunder som man inte ens får överklaga.

Jag klagade så klart på att de drar in OGL1.0a, att borde låta den stå även om de inte släpper 1DND under den (ja, jag vet massor av anledningar till varför de inte kommer att vilja göra så. Men jag anser inte att deras vilja har med saken att göra. 1.0a borde inte gå att dra tillbaka, och jag hoppas någon har mod och pengar att driva det i rätten om det behövs).

Jag klagade på att de låtsas att 1.2 är "irrevocable" men att de ändrar definitionen på vad det betyder i samma mening.

Jag skrev att jag inte gillade deras "makers badge", även om själva idéen var bra.

Jag skrev ett önskemål om att de skulle lägga in ännu fler delar i vad de kommer släppa under CC (Så som klasser och besvärjelser).

Jag skrev att deras VTT-policy suger, att de borde sluta försöka sabotera för andra VTT och göra sin egen VTT bra istället.

Och jag skrev ett "personligt" meddelande till han som var tvungen att sätta sitt namn på ursäkten och alla som arbetar på WOTC att jag beklagar all skit de får ta för korkade beslut deras chefer hitta på och tog med det där citatet om "fight your bosses".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Ett tips är att ha OGL:en öppen vid sidan av när ni gör survey, för frågorna är formulerade som typ "Vad tycker du om punkt 4.a?".

Det är ganska tydligt, och tog ärligt talat inte så lång tid. Om man inte vill skriva mindre noveller i varje fritextruta kan man nog plöja igenom survey på 10-15 minuter (om man bara är bekant med OGL:en) utan att stressa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tweeten handlar om den här artikeln:
Hasbro Inc., one of the world’s largest toymakers, said it would cut 15% of its workforce, or about 1,000 jobs, after a disappointing holiday shopping season.

The Pawtucket, Rhode Island-based company also projected it would fall short of fourth-quarter adjusted profit estimates, making $1.29 to $1.31 a share compared to the $1.49 analysts were expecting. Sales for the fourth quarter are expected to be down 17% to $1.68 billion. The cuts will begin in the next few weeks, Hasbro said in a statement Thursday.

Although Hasbro’s digital gaming business, including the Dungeons & Dragons and Magic the Gathering games, performed well, its traditional toy business faltered. While the pandemic led to a sales boom with parents buying toys for kids stuck at home, demand has cooled more recently.

“Despite strong growth in Wizards of the Coast and Digital Gaming, Hasbro Pulse, and our licensing business, our Consumer Products business underperformed in the fourth quarter against the backdrop of a challenging holiday consumer environment,” said Chris Cocks, Hasbro’s chief executive officer.

The company lowered its 2022 revenue forecast at an investor event in October, even as management presented a brighter longer-term future with growth coming from films, games and new online channels. Later than month, rival Mattel Inc., which owns the Barbie and Hot Wheels brands, also lowered its full-year expectations, suggesting high inflation would take a toll on the holiday shopping season.

Changes to its business plan are expected to result in charges of approximately $300 million. In addition, the company is projecting approximately $78 million in charges due to the workforce reduction. As part of the changes, President and Chief Operating Officer Eric Nyman is leaving the company. The consumer products business, which includes G.I. Joe and Potato Head products, will report directly to Cocks.

As part of a restructuring announced in October, Hasbro asked JPMorgan Chase & Co. and Centerview Partners to steer a sale process for most of its Entertainment One film and TV division after a large number of potential buyers came forward.

Hasbro shares fell as much as 9.6% in after-hours trading. The company is due to report its fourth quarter results on Feb. 16.
Det är Eric Nyman som lämnar, inte Chris Cocks.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om det stämmer att D&D och Magic står för huvuddelen av Hasbros vinst kommer troligtvis trycket uppifrån att öka. Men om det blir tryck att tänka om för att inte förlora det de har, eller om det blir tryck att driva igenom vad icke insatta personer tror kan öka vinstkakan kan bli "intressant" att se.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag kikade i Hasbros senaste finansiella rapport för ett tag sedan (för 2021 tror jag). Där kunde man se att Wizards stod för ungefär 20% av omsättningen, men en bit över hälften av vinsten (dvs att marginalerna i Wizards är långt bättre än andra delas av Hasbro, tex leksaker). Hittade inte något om specifikt D&D kontra Magic, men det stod i en mening att Magic var den största delen av Wizards (både omsättningen och vinst gissar jag). Det finns någon form av digitalt Magicrelaterat som tydligen ska ha bra marginaler.

Men utifrån allt det skulle jag iaf vara rätt förvånad om den där nyheten har speciellt mycket att göra med OGL-debaklet.

Här är rapporten:https://investor.hasbro.com/annual-report-2021
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Jag kikade i Hasbros senaste finansiella rapport för ett tag sedan (för 2021 tror jag). Där kunde man se att Wizards stod för ungefär 20% av omsättningen, men en bit över hälften av vinsten (dvs att marginalerna i Wizards är långt bättre än andra delas av Hasbro, tex leksaker). Hittade inte något om specifikt D&D kontra Magic, men det stod i en mening att Magic var den största delen av Wizards (både omsättningen och vinst gissar jag). Det finns någon form av digitalt Magicrelaterat som tydligen ska ha bra marginaler.

Men utifrån allt det skulle jag iaf vara rätt förvånad om den där nyheten har speciellt mycket att göra med OGL-debaklet.

Här är rapporten:https://investor.hasbro.com/annual-report-2021
Det går att spela Magic på nätet nuförtiden, och folk köper digitala kort. Jag gissar att det är betydligt billigare att sköta distribution av digitala kort än papperslappar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men utifrån allt det skulle jag iaf vara rätt förvånad om den där nyheten har speciellt mycket att göra med OGL-debaklet.
För det första är tweeten lite missvisande.
Det är inte the chief executive Chris Cocks som lämnar, det är a chief executive Eric Nyman.

För det andra verkar många ha fått för sig att Chris Cock skulle vara något mastermind bakom planen, vilket han inte är.
Det stämmer att han varit VD för WotC och det stämmer att det var han som sa "Dungeon & Dragons is under-monetized".
Men han är definitivt inte inblandad i OGL och har nog aldrig varit det, inte ens när han var VD för WotC.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det som är intressant med artikeln är något helt annat än OGL:

Artikeln säger att Hasbro sparkar 15 % av personelstyrkan.
Samtidigt vet vi att WotC/DnD Beyond nyanställer hundratals programmerare som ska göra DnDs nya digitala platform.

Vi vet sedan tidigare att WotC står för 20 % av Hasbros omsättning och 50 % av dess vinst.
Det är ganska imponerande då WotC i praktiken bara har 2 produkter: Magic och DnD.

Vi vet att DnD är "lillebror" i WotC, men vi inte det exakta stoleksförhållandet mellan Magic/DnD.
Vi vet dock att både Hasbro och WotC tror att DnD kan bli mycket större.

Det känns som att Hasbro lägger alla sina ägg i DnD-korgen (enligt uppgifter tidigare i tråden påstås Hasbro/WotC satsa flera hundra miljoner dollar på DnDs digitala plattform).
Skulle den digitala satsningen misslyckas skulle Hasbro i praktiken halveras och sluta vara ett Fortune500-företag.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det känns som att Hasbro lägger alla sina ägg i DnD-korgen (enligt uppgifter tidigare i tråden påstås Hasbro/WotC satsa flera hundra miljoner dollar på DnDs digitala plattform).
Skulle den digitala satsningen misslyckas skulle Hasbro i praktiken halveras och sluta vara ett Fortune500-företag.
Vilket är varför jag tror det kommer att komma mycket press uppifrån. Så även om neddragningarna inte har med D&D att göra, så kommer det att påverka.

Men, även om allt detta gör att de förlorar alla kreativa människor, så har de god chans att den digitala satsningen lyckas tillräckligt bra för att inte bli någon stor förlust. De stora pengarna just nu ligger väl ända i MtG? Så det är mer att om inte D&D blir en större framgång så kan den hamna på hyllan om några år då de som spelat i deras VTT drar vidare till annat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänkte på det här med OGL vs. ORC.

Tanken är att antingen följer man WotCs OGL-riktlinjer, eller så gör man vad man vill och använder Paizos ORC.
Men är det så enkelt?

Av vad jag förstått tänker Paizo gå till domstol om WotC drar tillbaka OGL1.0a, för de anser att den inte går att dras tillbaka - och tills det rättsliga ärendet är löst är väl OGL1.2s legala status högst osäker.

Vad händer om man använder ORC?
I praktiken betyder det att man varken använder OGL1.0a, eller OGL1.2.
Jag antar att WotC inte kommer att acceptera ORC på samma sätt som att Paizo inte kommer att acceptera att OGL1.0a försvinner.
Vilket betyder att WotC kommer att börja stämma folk till höger och vänster som använder saker som WotC ser som deras och som man använder utan deras licens - och tills de rättsliga ärendena är lösta är väl ORCs legala status högst osäker.

Med tanke på USAs legala systems snigelfart lär det dröja flera år innan de rättsliga ärendena om OGL1.0as och ORCs legala status är avgjorda.
Vad törs man göra innan dess?
Det känns lite som att hela TTRPG-hobbyn, eller iallafall d20-delen av den, är på väg in i ett medeltida mörker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag antar att WotC inte kommer att acceptera ORC på samma sätt som att Paizo inte kommer att acceptera att OGL1.0a försvinner.
Min uppfattning var att ORC inte har med WOTC eller nån av WOTCs OGL:er eller SRD:er att göra. Utan är en fristående licens som du kan släppa ditt spel och ditt eget SRD under.

Min föråelse är att många har släppt sina spel under en kopia av WOTCs OGL men applicerad på deras egna SDR istället. Men om om WOTC kan dra tillbaka sin OGL, så betyder ju dessa andra tillverkare kan dra tillbaka sina OGL:er också. Och följdaktigen kan man inte längre lita på dem.

Så ORC är tänkt att vara en ny licens som täpper till de luckorna på legal väg. Så vad WOTC tycker spelar ingen roll överhuvudtaget. ORC:en i sig kommer inte ge dig tillåtelse att använda något medföljande regelsystem, varken DnD eller Pathfinder. Däremot kan du ge ut ditt system under ORC:en. Och antagligen kommer Paizo ge ut sitt pathfinder under ORC:en också, men det är så att säga något de gör efter att ORC:en är på plats. Tanken är att ORC:en skall ägas av nån slags stiftelse som inte är knuten till en specifik spelproducent.

Detta är hur jag har förstått poängen och syftet med ORC, men det ska sägas att jag inte har läst den.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Detta är hur jag har förstått poängen och syftet med ORC, men det ska sägas att jag inte har läst den.
Ingen har läst den, eftersom den inte är skriven ännu. ;)

Men med det sagt, så är min förståelse av deras intentioner precis samma som din.

Jag har märkt att man måste hålla tungan rätt i dessa diskussioner, eftersom många har en rätt dimmig uppfattning av skillnaden mellan OGL (eller vilken licens som helst) och SRD.
 
Top