D&D DnDs framtid

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Vore det ok om Wizards tryckte och gav ut de äventyr som Critical Role skapat (ok, jag har skitdålig koll på den, men jag tror inte dom spelar officiella äventyr?) utan att ge dom några pengar eftersom det skulle ge Critical Role en massa exposure?
Nä, men precis detta skulle de ha rätt att göra om CR skrev på OGL 1.1. Inte att plocka saker direkt från deras stream, för det ligger nog under Fan Content fortfarande. Men exempelvis setting-boken CR själva publicerade till Tal'Dorei har ju OGL 1.0a längst bak - om det vore 1.1 skulle WotC kunna ta den världen och springa med den.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Ett sidospår: jag tror just Critical Role relativt lätt kan byta spelsystem utan att det skadar dem. Jag tror merparten av deras publik är där för att se dessa specifika personer, inte för att se just D&D.
..
I och med de startade Darrington Press som ger ut deras spel så känns det som att ett eget rollspel inte är så långt borta. Lägg till att de använder väldigt mycket homebrew i sina spel så skulle jag inte alls bli förvånad om säsong 4 blir med deras egna rollspel. Då med en egen värld och ett eget regelsystem kopplat till världen.... Tänk... det låter som anledningen till att jag började med 5e....
Critical Role visar ju också på hur man kan fixa till det där med 'under monetized' med flera CR affärer runt om i världen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Morris på EN rapporterar om två rykten: https://www.enworld.org/threads/rumours-wotc-announcement-today-insider-email-reveals-plans.694392/.

Det första är att det ska komma ett uttalande från WOTC ”3 pm ET”, vilket Google påstår är 21:00 idag i Sverige.

Det andra är ett påstått brev av en anställd på DDB som säger att cheferna är giriga, inkompetenta och hoppas att detta blåser över. Hen säger vidare att det enda som ledningen tittar på nu är hur många som avslutar sina prenumerationer på DDB Så den som tror på läckan, bryr sig om detta, och har en aktiv prenumeration på DDB kan ju då lätt göra sin röst hörd …
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Morris på EN rapporterar om två rykten: https://www.enworld.org/threads/rumours-wotc-announcement-today-insider-email-reveals-plans.694392/.

Det första är att det ska komma ett uttalande från WOTC ”3 pm ET”, vilket Google påstår är 21:00 idag i Sverige.

Det andra är ett påstått brev av en anställd på DBB som säger att cheferna är giriga, inkompetenta och hoppas att detta blåser över. Hen säger vidare att det enda som ledningen tittar på nu är hur många som avslutar sina prenumerationer på DBB. Så den som tror på läckan, bryr sig om detta, och har en aktiv prenumeration på DBB kan ju då lätt göra sin röst hörd …
Här en välspridd tweet om vittnesmålet från den (påstått, men det verkar stämma) anställde.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Man tror stenhårt på den kommande DnD-filmen och talar redan om uppföljare. Man nämner DnD-varumärket tillsammans med Lord of the Rings och Harry Potter och räknar med att sälja massor med licensierade produkter, som datorspel, actionfigurer, TV-serier och serietidningar.

Formuleringen "The DnD-brand is under-monetized" är intressant.
Det betyder inte att de kommer att producera fler eller dyrare regel-/äventyrsböcker än idag.
Det betyder att de anser sig kunna lura på spelarna fler onödiga saker som tärningar, battlemaps, figurer, o.s.v.
Jag tycker många (i tråden) fokuserar för mycket på rollspelet och inte allt runtomkring. Nu i dagarna avslöjades det att det ska komma en åtta avsnitt lång D&D-tvserie. Att varumärket är "under-monetized" innebär inte att de måste försöka få ut mer av den redan existerande inkomstkällan, utan hitta nya som rider på D&D-varumärket.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Jag tycker många (i tråden) fokuserar för mycket på rollspelet och inte allt runtomkring. Nu i dagarna avslöjades det att det ska komma en åtta avsnitt lång D&D-tvserie. Att varumärket är "under-monetized" innebär inte att de måste försöka få ut mer av den redan existerande inkomstkällan, utan hitta nya som rider på D&D-varumärket.
Ja, och eftersom de kan göra mycket för att tjäna pengar på DnD på andra sätt än just rollspel, så blir ju deras agerande kring OGL1.1 så himla märkligt. Hur mycket pengar kan de rimligen dra in på den? Varför bränna så mycket goodwill, som de byggt upp under 22 år?

Jag menar, jag tänkte ju se filmen. Och har letat efter t-shirts på scifibokhandeln. Men nu känner jag inte direkt för att ge dem mina pengar.

Men, men, snart ska de väl då uttala sig, WOTC. Backar de eller ej?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
En fråga om OGL som den sett ut hittills, för mig som inte har koll. Ger den "rätt" att:
  1. Använda de avskalade reglerna (och säga att en produkt är kompatibelt med DnD)?
  2. Som 1 men också använda spelets allmänna fluff som unika monster, släkten m.m.?
  3. Som 2 men också möjlighet att publicera i DnDs officiella settings och hantera dess specifika material?
Det är ju tre rätt olika varianter och speciellt #3, om det är så, är ju väldigt tillåtande. Inte många andra rollspelsföretag som bjuder på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
En fråga om OGL som den sett ut hittills, för mig som inte har koll. Ger den "rätt" att:
  1. Använda de avskalade reglerna (och säga att en produkt är kompatibelt med DnD)?
  2. Som 1 men också använda spelets allmänna fluff som unika monster, släkten m.m.?
  3. Som 2 men också möjlighet att publicera i DnDs officiella settings och hantera dess specifika material?
Det är ju tre rätt olika varianter och speciellt #3, om det är så, är ju väldigt tillåtande. Inte många andra rollspelsföretag som bjuder på det.
Taget från DNDs egen hemsida för SRD:n:

OGL.JPG
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ok. Och vad är DMs guld?
OneBookShelfs (de som har DriveThruRPG) digitala marknadsplats för D&D-produkter. Om jag minns rätt ger man 50% av intäkterna mot att få använda officiella grejer. OGL är ju som nämnts snarare till för att publicera mer frikopplat och nya spel.

Enligt OneBookShelf: "In partnership with Wizards of the Coast, we created DMsGuild. DMsGuild is a new community content program where creators use Wizards of the Coast intellectual property to make new content. Also, all the editions of D&D are available again on DMsGuild."

DM's Guild-licensen har för övrigt en del likheter med det jag läste av den påstådda läckan av OGL 1.1, t ex klausulen om att WotC har principiell rätt att göra lite vad de vill med det man publicerar.
 
Top