D&D DnD - skvalkanalen

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Antar inte det ... Och inte ett ord om Dragonlance här heller.

Själv är jag inte intresserade av endera. Kanske att jag köper Planescacpe dock.
Noterade Dragonlance för bara några minuter sedan... när jag letade efter något annat.

Jag är lite nyfiken. Har börjat läsa de gamla dragonlance-romanerna.
Men de gör inte att jag känner mig mer pepp på att använda dragonlance som spelvärld.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Men de gör inte att jag känner mig mer pepp på att använda dragonlance som spelvärld.
Jag vet inte så mycket om Dragonlance egentligen, men känner inte heller att det är något i den av det lilla jag har läst som lockar. Episkt krig mot drakar, med snitslad bana till förutbestäm slutstrid? Nej tack, ge mig några platser att utforska eller en fisktank att simma runt i.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Episkt krig mot drakar, med snitslad bana till förutbestäm slutstrid?
Böckerna - romanerna (läst en och en halv, de först) känns verkligen rälsade, som att huvudpersonerna inte har någon agens, utan bara följer en snitslad bana. Jag vet inte om jag tänker så för att jag hört här på WRNU att Dragonlance-äventyren är så rälsade.

Med det sagt så känns det inte som att världen är så full av intressanta äventyrsplatser eller städer... den känns snarare väldigt snäv runt romanerna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
...undrar ibland om de gamla publicerade Dragonlance-äventyren bara är spelbara versioner av romanerna... någon som vet?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
...undrar ibland om de gamla publicerade Dragonlance-äventyren bara är spelbara versioner av romanerna... någon som vet?
Jag har tyvärr ingen koll, har länge velat kika i de gamla modulerna dock då de anklagats för att förskjuta spelet mot såväl det narrativa som den linjäraplotten och rälsandet. Huruvida detta är sant vet jag dock inte, därför jag skulle vilja läsa dem.

Jag har däremot Dragon Queen boken som jag börjat läsa och även om den är linjär så uppskattar jag vad jag läst än så länge. Kan återkomma med ett bättre omdöme när jag läst helheten och hunnit tänkt lite omkring det jag läst.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har tyvärr ingen koll, har länge velat kika i de gamla modulerna dock då de anklagats för att förskjuta spelet mot såväl det narrativa som den linjäraplotten och rälsandet. Huruvida detta är sant vet jag dock inte, därför jag skulle vilja läsa dem.
Ja, det har ju blivit en etablerad sanning i historien om DnD och rollspelandet i stort. Värd att granska, alltså.

Jag har däremot Dragon Queen boken som jag börjat läsa och även om den är linjär så uppskattar jag vad jag läst än så länge. Kan återkomma med ett bättre omdöme när jag läst helheten och hunnit tänkt lite omkring det jag läst.
Ja, gör gärna der!
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag som då har läst de gamla modulerna, i två fomer, först som samlade i tre volymer kallade Dragonlance Classics och sedan som en sammanhängande bearbetning till TSR:s silverjubileum kan säga att att de är väldigt rälsade med saker som måste hända, skurkar som inte får dö vid ett visst tillfälle och så. Om ni läst eller spelat Snösaga eller robotstadsmodulen till Mutant År Noll så skulle jag säga att de är på ungefär samma nivå. Det är inte enbart räls utan det finns partier av exempelvis grottutforskning och sånt där det är fritt ett tag. Silverjubileumsutgåvan har tips på hur man leder spelarna och vad man gör i fall där rollpersoner dödar en skurk som ska återkomma och så.
Som med all räls jag läst eller varit med om så känner jag att en erfaren spelledare kan öppna upp äventyren mer.

Äventyren och romanerna följer samma grundberättelse men är inte identiska.

Att spela i Dragonlance som grund är mest knepigt om man är av typen som gillar att följa canon, men det har släppts moduler som beskriver andra kontinenter exempelvis där man lätt kan strunta i böckerna och äventyrsserien. Det är speciellt de tidigaste verken som detaljerar saker från böckerna och modulerna som inte målar upp mycket värld utanför dem, men som man då skulle kunna ta och använda som sin egen grund för egna äventyr och ignorera romanerna och äventyrsserien.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, för den som gillar statblocks och/eller är nyfiken på DnD-filmen (premiär i USA 31 mars) så ligger hjältarnas och skurkens stats på DDB. Och ruggigt snygga bilder också.

Men man måste ”claima” dem för att få se dem. Dvs man behöver ett konto på DDB, tror jag.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Men man måste ”claima” dem för att få se dem. Dvs man behöver ett konto på DDB, tror jag.
Och efter att man har claimat (klickat på den knappen), skulle man tro att "View Content" skulle föra en till själva grejen. Men det funkade inte för mig. Länken saknade den avslutande delen. Om någon annan får samma problem, så använd den här länken efter att ni har claimat.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På tal om post #692 - Hugh Grant klär verkligen bra i pimpad rökrock och armborst. Tror det kan bli det nya modet.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag snubblade över att det tydligen finns ett DnD MMORPG igår. Verkar Free to Play, men jag har inte orkat kolla in det något närmare.

Verkar som de satsar på väldigt mycket på allt som inte är faktiskt rollspel.
 
Top