Jag som då har läst de gamla modulerna, i två fomer, först som samlade i tre volymer kallade Dragonlance Classics och sedan som en sammanhängande bearbetning till TSR:s silverjubileum kan säga att att de är väldigt rälsade med saker som måste hända, skurkar som inte får dö vid ett visst tillfälle och så. Om ni läst eller spelat Snösaga eller robotstadsmodulen till Mutant År Noll så skulle jag säga att de är på ungefär samma nivå. Det är inte enbart räls utan det finns partier av exempelvis grottutforskning och sånt där det är fritt ett tag. Silverjubileumsutgåvan har tips på hur man leder spelarna och vad man gör i fall där rollpersoner dödar en skurk som ska återkomma och så.
Som med all räls jag läst eller varit med om så känner jag att en erfaren spelledare kan öppna upp äventyren mer.
Äventyren och romanerna följer samma grundberättelse men är inte identiska.
Att spela i Dragonlance som grund är mest knepigt om man är av typen som gillar att följa canon, men det har släppts moduler som beskriver andra kontinenter exempelvis där man lätt kan strunta i böckerna och äventyrsserien. Det är speciellt de tidigaste verken som detaljerar saker från böckerna och modulerna som inte målar upp mycket värld utanför dem, men som man då skulle kunna ta och använda som sin egen grund för egna äventyr och ignorera romanerna och äventyrsserien.