D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.
Blotta mängden i hexar i många hexcrawls gör ju också det till en närmast övermänsklig uppgift att fylla varje hex med genomtänkt, bra innehåll, eller?

En utmärkt blorbig hex-crawl finner man i Tomb of Annihilation. Fast den är förstås inget hex-crawl, utan ett point crawl som någon klåpare lagt ett hexraster över, med följden att nästan alla hexar är tomma. Förutom det är ToA ett på många sätt väldigt bra (blorbig) äventyr. Det finns nog en anledning till att Sandra körde det (blorbens uppfinnare alltså (eller, ja, uppfinnaren av begreppet i alla fall)).
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Blotta mängden i hexar i många hexcrawls gör ju också det till en närmast övermänsklig uppgift att fylla varje hex med genomtänkt, bra innehåll, eller?

En utmärkt blorbig hex-crawl finner man i Tomb of Annihilation. Fast den är förstås inget hex-crawl, utan ett point crawl som någon klåpare lagt ett hexraster över, med följden att nästan alla hexar är tomma. Förutom det är ToA ett på många sätt väldigt bra (blorbig) äventyr. Det finns nog en anledning till att Sandra körde det (blorbens uppfinnare alltså (eller, ja, uppfinnaren av begreppet i alla fall)).
Har länge varit sugen på att köra den. Stör inte mig att många hexagoner är tomma i vildmarken pga slumpmöten osv. Tycker inte 5e har något bra system för hexcrawl dock så det skulle behöva husreglas en del.
Det är något med ToA som förr att det känns som att jag skulle behöva preppa som ett as, vet inte vad det är riktigt. Men tror att jag skulle föredra en OSR-version som hade samma kontent men som punktlistor.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har länge varit sugen på att köra den. Stör inte mig att många hexagoner är tomma i vildmarken pga slumpmöten osv. Tycker inte 5e har något bra system för hexcrawl dock så det skulle behöva husreglas en del.
The Alexandrian har en jättefin serie med artiklar om 5e hexcrawl på gång. Han är dock en anhängare av åsikten att poängen med en hexcrawl är att varje hex innehåller 1.00 saker (något hårddraget). Han har en rätt kul reflektion om hur 5e å ena sidan sjunger utforskandets lov, å andra sidan kapitalt misslyckas med att ge en sådan spelstil regelstöd.

Det är något med ToA som förr att det känns som att jag skulle behöva preppa som ett as, vet inte vad det är riktigt. Men tror att jag skulle föredra en OSR-version som hade samma kontent men som punktlistor.
Det kanske är att saker sitter ihop så väl?

5e är dålig på att beskriva saker kort och koncist. Rumsbeskrivningarna i alla moduler jag har för läst är alldeles för mångordiga. De skulle behöva läsa tenfootpole och lära av honom.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det kanske är att saker sitter ihop så väl?

5e är dålig på att beskriva saker kort och koncist. Rumsbeskrivningarna i alla moduler jag har för läst är alldeles för mångordiga. Det skulle behöva läsa tenfootpole och lära av honom.
Japp, det går liksom att springa på SLP-X av en slump varpå man måste bläddra till SLP-delen för att läsa på om hen. I dennes beskrivning finns då vidare hänvisningar till sju andra viktiga bakgrundstexter osv osv
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Japp, det går liksom att springa på SLP-X av en slump varpå man måste bläddra till SLP-delen för att läsa på om hen. I dennes beskrivning finns då vidare hänvisningar till sju andra viktiga bakgrundstexter osv osv
I ToA känner jag ändå att det där beror mer på komplexiteten i äventyret än på dålig disposition. ToA är oavsett det solklart bästa 5e äventyret jag har läst. Hands down, som kidsen säger.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Chris Perkins har skrivit en klargörande post om hur Wizards ser på kanon i DnD5 här.

Kontentan av posten är följande:
Fifth edition’s canon includes every bit of lore that appears in the most up-to-date printings of the fifth edition Player’s Handbook, Monster Manual, and Dungeon Master’s Guide. Beyond these core rulebooks, we don’t have a public-facing account of what is canonical in fifth edition because we don’t want to overload our fellow creators and business partners.
Trigger warning för känsliga högertroll: posten innehåller ett resonemang kring hur Wizards ser på inkludering och DnDs bagage av rasism/sexism/etc.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Chris Perkins har skrivit en klargörande post om hur Wizards ser på kanon i DnD5 här.

Kontentan av posten är följande:
Fifth edition’s canon includes every bit of lore that appears in the most up-to-date printings of the fifth edition Player’s Handbook, Monster Manual, and Dungeon Master’s Guide. Beyond these core rulebooks, we don’t have a public-facing account of what is canonical in fifth edition because we don’t want to overload our fellow creators and business partners.

Trigger warning för känsliga högertroll: posten innehåller ett resonemang kring hur Wizards ser inkludering och DnDs bagage av rasism/sexism/etc.
Ah, najs! Har alltid sett det som att PHB, MM & DMG är core, och resten är lite upp till spelgruppen, kul att höra att de ser likadant på det!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ah, najs! Har alltid sett det som att PHB, MM & DMG är core, och resten är lite upp till spelgruppen, kul att höra att de ser likadant på det!
Ja, verkligen, jag tycker det är en mycket sund och sympatisk inställning. Och jag uppskattar också Wizards strävan efter inkludering.

Jag har också funderat över varför de inte släpper feta settingböcker av det slag som har släppts sedan typ slutet på 80-talet, och gillar verkligen hur de resonerar kring att inte släppa sådana.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Trigger warning för känsliga högertroll: posten innehåller ett resonemang kring hur Wizards ser på inkludering och DnDs bagage av rasism/sexism/etc.
Försökte hitta detta resonemanget? Jag kan inte hitta det. Ser bara ett exempel på hur de bytt gatunamn i Waterdeep. Var hittade du den texten?
(jag kanske kollade på fel ställe).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
THE GAME’S LONG HISTORY IS KNOWN TO US.

Those among us who are fortunate enough to become shepherds or stewards of the D&D game must train ourselves to become art and lore experts so that we know when we’re being faithful to the game’s past and when we’re moving in a new direction. We decide, based on our understanding of the game’s history and audience, what artwork or lore to pull forward, what artwork or lore needs to change, and what artwork or lore should be buried so deep that it never again sees the light of day. We have a couple guiding principles:
  • If the artwork holds up or the lore has been true in every past edition of the game, we think twice about changing it.
  • If the artwork or lore hasn’t withstood the test of time, we can update or discard it.
The number of eyes on a stock beholder has been consistent throughout D&D’s history. No need to meddle with perfection, I say. On the other hand, if you’re familiar with old maps of Waterdeep, you might recall that one of its seedier avenues was named Slut Street. When we updated the map for Waterdeep: Dragon Heist, we gave that street a new name. The old name was never good to begin with and does not withstand the test of time.
Avsåg hela detta stycket, framförallt min fetstil. Inser att det kanske kräver lite kontext, ex Wizards disclaimers över rasism och sexism i äldre moduler, deras strävan mot inkludering etc.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
@dancodan Såg du skrev om Critical Role 3 i en annan tråd - jag blir glad om du okar berätta lite om det här! (Jo, jag kan googla, men jag tycker det är kul att se saker genom forumiters ögon).
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
@dancodan Såg du skrev om Critical Role 3 i en annan tråd - jag blir glad om du okar berätta lite om det här! (Jo, jag kan googla, men jag tycker det är kul att se saker genom forumiters ögon).
Vet inte vad du känner till om Critical role sen innan, men jag kan sammanfatta snabbt.
Det är en samling nördar som spelar Dungeons & Dragons och beslutade sig att börja streama hemifrån. Spelledaren Matthew Mercer är en röstskådespelare som är en naturbegåvning. Hans snabbtänkthet, humor och talang för att imitera olika accenter gör honom till en strålande spelledare.
Spelarna (även de skådespelare av olika slag) är charmiga, avslappnade och roliga. Gruppen har en skön jargong där de bjuder mycket på sig själva och skapar mycket roliga scener, ofta på helt eget bevåg.
De körde en kickstarter förra året för att försöka få till en tecknad serie, tror de drog in $11.000.000 vilket är helt galet.

De har gjort två kampanjer (Och en minikampanj som kallas Exandria Unlimited), den tredje ska starta nu i höst.
Om du har tid över så rekommenderar jag att se deras kampanj The might nein som är den andra i ordningen. Anledningen till att jag rekommenderar den över den första är att de har lite mer budget när de filmar den. Ljudkvalitén och videokvalitet är lite bättre.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jodå, jag känner till CR. Jag såg typ femton avsnitt av andra säsongen, och ett och ett halvt och Exandria Unlimited. Övergav bägge för att jag tycker att de har för lite drama och för lite action per tidsenhet; inte värt min värdefulla tid, helt enkelt. Håller med om att Mercer är en på många sätt lysande spelledare, tycker dock han verkar smygrälsa på ett sätt jag personligen inte gillar? Och hans värld tycker jag är rätt medioker.

Som fenomen är ju CR oavsett väldigt fascinerande. Jag menar, $11.000.000 för en tecknad serie?

Vet någon något om säsong 3?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, och vi verkar inte veta mer än att säsong tre är på gång. Jag ska la titta på ett avsnitt eller två i alla fall, så jag kan klaga på hur lamt det är på Internet sen.

Har du sett på något CR @anth ?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jodå, jag känner till CR. Jag såg typ femton avsnitt av andra säsongen, och ett och ett halvt och Exandria Unlimited. Övergav bägge för att jag tycker att de har för lite drama och för lite action per tidsenhet; inte värt min värdefulla tid, helt enkelt. Håller med om att Mercer är en på många sätt lysande spelledare, tycker dock han verkar smygrälsa på ett sätt jag personligen inte gillar? Och hans värld tycker jag är rätt medioker.

Som fenomen är ju CR oavsett väldigt fascinerande. Jag menar, $11.000.000 för en tecknad serie?

Vet någon något om säsong 3?
Ledsen för sent svar, missade ditt inlägg.
Mitt svar är samma som du skev ovan, vet ingenting mer än att kampanj tre är på gång och borde komma snart. MEN jag förväntar mig en fetare story med mer drama och mer genomtänkta encounters. (Håller med dig att kampanj två är segare än den behövde vara). Förväntar mig även fetare produktionskvalité nu när de har en större budget.
Det finns ju två anledningar till varför jag tittar på CR. En anledning är självklart kampanjen, storyn och händelserna men en annan anledning är faktiskt gruppdynamiken och personerna bakom karaktärerna. För trots att de är skådespelare så tycker jag de verkar genuina och roliga. Något som är ovanligt i dagens samhälle.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, S3 kan nog vara värd att se för bara produktionen. Jag har inte tid att titta på fem timmars rollspel i veckan, så följa den kommer jag inte att kunna göra, men jag ska som sagt försöka ta mig tiden att se i alla fall några avsnitt.

Håller med om att Mercer och hans gäng verkar vara verkligt trevliga människor.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Lösrykt idé om en quick "fix" för språk:

1) Lägg till ytterligare ett språk; Human. Alla människor startar med den språket, utöver common.
2) Dela upp "den kända världen" i stora regioner/världsdelar.
3) För varje språk man har (Förutom common) måste man specificera en världsdel (Vilket bör vara samma världsdel du kommer ifrån, om du fått språket via ditt folkslag)
4) Common och Undercommon förblir "lingua franca" så folk faktiskt kan snacka med varandra.

Dvs alla alver pratar inte "elven", utan de pratar antingen (För att använda vår egen värld som exempel) "Elven (Europe)" eller "Elven (America)", vilket är distinkt olika språk (om än kanske besläktade). Välj själv hur få eller många regioner som känns vettigt för din setting.

Jag inser så klart att långt ifrån alla som spelar DnD behöver eller ens vill ha den här nivån av granularitet, det är mest om man har någon slags vansinnig idé om att försöka ge sig på att köra lite culture gaming i DnD. Och det är ju fortfarande inte särskilt "realistiskt". Men för mig kittlade detta någon slags nerv och lyfte upp språk till något jag tror det skulle vara intressant att leka runt med i en kampanj, utan att tillföra en massa jobb med att hitta på unika språk för alla möjliga kulturer.

Ah, och så klart kan det ju finnas settingspecifika undantag. Kanske finns det en väldigt bra och intressant orsakt till att alla alver över hela världen talar samma språk? Det vore ju en rätt spännande plot hook för världen i så fall.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, The Wild Beyond the Witchlight. Någon som är pepp? Någon som tänker köpa det eller tom (vågar jag säga det?) - spela det?

Jag är rätt nyfiken - inte minst på detta med att man ska kunna spela igenom hela äventyret (typ) utan våld. Det känns som att en sak 5e skulle kunna vara är ett slag glad-fantasy och det här äventyret ligger i linje med det? Jag kan själv känna att - måste det vara så mycket våld? Och vad händer om vi tar bort våldet? Hur förändrar det spelet? Jag tycker oavsett att det är ett modigt val av Wizards och en sak jag gillar med 5e äventyren är att de är så olika från varandra. De första var rätt vanilj, men det känns som att Wizards nu vågar satsa på rätt annorlunda idéer. Jag gillar det.
 
Top