D&D DnD - skvalkanalen

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar.
En udda variant på detta är Dragon Warriors där alla vapen har en fast skada men man istället slår en tärning för att avgöra hur många poäng som rustningen absorberar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nu har jag gjort ett litet system för gladiatorstrid enligt tipsen från @God45 , @Rymdhamster och @chrull . Om inte min grupp sabbar spelmötet med att diskutera hur de ska rädda världen och andra episka ovesäntligheter så kommer jag att köra det ikväll. En annan spelare kommer att spela gladiatorn.

Jag vill också ge ett hedersomnämnade till det här:

... hajar!
Du borde köpa WWE och förändra världen!

Hmm ... hajar ... ovanför rinken ... i kedjor ... nej, jag kan inte, min inre Tolkeinfanboy gör uppror.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Du borde köpa WWE och förändra världen!

Hmm ... hajar ... ovanför rinken ... i kedjor ... nej, jag kan inte, min inre Tolkeinfanboy gör uppror.
Jag kan starta en kickstarter…

Men dude! Gör du hajarna odöda så är de immuna mot att kvävas på land! :D
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag kan starta en kickstarter…

Men dude! Gör du hajarna odöda så är de immuna mot att kvävas på land! :D
Odöda hajar i kedjor. Jag vill spela den dungen 🤟 !

Rollpersonerna måste tyvärr rädda världen under tidspress, så striden blev uppskjuten. Återkommer när vi spelat ut den!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
På tal om nedtrillade bulletter:
Någon som kört Undying Sands från Games Omninomnomnomivouros?
Jag håller på att preppa för att starta det snart (med SKR) och håller på att slita mitt hår lite för att jag inte gillar det, samtidigt som jag gillar det.
Själva produkten i sig är en påse med ~32 hex-brickor och en spelledarskärm. That's it. Tanken är att man kör det som ett hexcrawl där man drar brickor och får reda på vad som finns där först när rollpersonerna kommer dit. Ett gäng av brickorna har nummer och lite illustrationer, merparten är blanka och dess innehåll avgörs av slumpen.
De med beskrivningar är beskrivna extremt kort, ibland nästan enbart med ett namn. I andra fall någon enkel prompt som "improvisera ihop en dungeon här" eller "snabbt, improvisera ihop 2,5 Shakespeare-pjäser!"

Jag har helt klart insett att jag vill ha mer av ett äventyr än såhär, det är liksom både stort (en av hexarna innehåller 32 olika namngivna locations, bara beskrivna med namn och liten bild...) och för slumpstyrt, en kombination som jag nu inser har svårt för. Jag improviserar gärna, och jag slumpar gärna. Men kombinationen här skrämmer mig lite, så länge det ska spelas enligt min OSR-filosofi och som en längre kampanj. Hade jag one-shottat eller hippie-gameat hade det nog gott.

Anyways: Någon som kört den? Några do's and dont's?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Tills dess kompis rostmonstret kommer förbi och moffar sönder kättingen.
Man skulle kunna göra en Rube Goldberg machine dungeon där om du gör saker fel i ett rum får det eskalerande konsekvenser i senare rum, fast det är alla rum och allting håller ihop.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Man skulle kunna göra en Rube Goldberg machine dungeon där om du gör saker fel i ett rum får det eskalerande konsekvenser i senare rum, fast det är alla rum och allting håller ihop.
DO IT!!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har helt klart insett att jag vill ha mer av ett äventyr än såhär, det är liksom både stort (en av hexarna innehåller 32 olika namngivna locations, bara beskrivna med namn och liten bild...) och för slumpstyrt, en kombination som jag nu inser har svårt för. Jag improviserar gärna, och jag slumpar gärna. Men kombinationen här skrämmer mig lite, så länge det ska spelas enligt min OSR-filosofi och som en längre kampanj. Hade jag one-shottat eller hippie-gameat hade det nog gott.
Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.
Fan min sweet spot är nog några snäpp mot det mer obeskrivna och översiktliga. Ge mig kroken, ge mig nåt unikt, ge mig konflikten, resten improviserar jag gärna!

Det här gör mig fasen sugen på att testa på hexcrawl-moduler. Har börjat inse att min främsta gripe med många moduler är att det är för mycket text, för mycket information - jag orkar inte plugga in det, och jag orkar inte sitta och bläddra i det under spel heller.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.
Här finns det ju alltså inte ens tre coola rader om en plats. Det finns en rad om varje plats som ofta inte är mer än vad platsen heter. Ibland finns det med vem som bor där, eller kanske någon annan detalj. En av beskrivningarna är i stort sett ”här finns en stor dungeon man bara kan komma in i om man gör X”, en annan är “det här är en dungeon, hitta på något!”

Anyways så har jag preppat nu. Första spelmötet blev inställt pga sjukdom, men ikväll är det dags för ett nytt försök.
 
Top