D&D DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, van Richten's Guide to Ravenloft har kommit. Någon som har köpt eller snott, läst eller skummat? Den verkar ha fått ett väldigt positivt mottagande bland recensenter och DnDs kommentariat i alla fall.

Wizards har också gjort klart att de har två "klassiska" settingar i pipelinen. Nån som vet eller vill spekulera kring det, som vi gjorde härförleden. Själv hoppas jag på Dark Sun, men lutar åt att en i alla fall blir Dragonlance.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Så, van Richten's Guide to Ravenloft har kommit. Någon som har köpt eller snott, läst eller skummat? Den verkar ha fått ett väldigt positivt mottagande bland recensenter och DnDs kommentariat i alla fall.

Wizards har också gjort klart att de har två "klassiska" settingar i pipelinen. Nån som vet eller vill spekulera kring det, som vi gjorde härförleden. Själv hoppas jag på Dark Sun, men lutar åt att en i alla fall blir Dragonlance.
Själv fortsätter jag ju trots allt hoppas på Planescape som setting. Men förr blommar väl asfalten.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Så, van Richten's Guide to Ravenloft har kommit. Någon som har köpt eller snott, läst eller skummat? Den verkar ha fått ett väldigt positivt mottagande bland recensenter och DnDs kommentariat i alla fall.

Wizards har också gjort klart att de har två "klassiska" settingar i pipelinen. Nån som vet eller vill spekulera kring det, som vi gjorde härförleden. Själv hoppas jag på Dark Sun, men lutar åt att en i alla fall blir Dragonlance.
Med tanke på att skaparna av Dragonlance höll på och skulle stämma WotC men sen plötsligt drog tillbaka ansökan med hintar om att mer nyheter skulle följa så låter Dragonlance som en lågoddsare.

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Själv fortsätter jag ju trots allt hoppas på Planescape som setting. Men förr blommar väl asfalten.
Hmm. Jag tänker att Dark Sun med sitt miljötema borde ligga i tiden. Men Planescape skulle knyta ihop alla släppta setting på ett snyggt sätt, så ... kanske?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hmm. Jag tänker att Dark Sun med sitt miljötema borde ligga i tiden.
Om de kör Dark Sun hoppas jag att de faktiskt tar en titt på hur folk klär sig i öken o hur sten, brons o ben/tand baserade vapen ser ut istället för att ha folk se ut som en fantasytolkning av Mad Max o alla vapen ser ut som standar fantasy stålvapen med ett "stenfilet" överlagt metallen
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om de kör Dark Sun hoppas jag att de faktiskt tar en titt på hur folk klär sig i öken o hur sten, brons o ben/tand baserade vapen ser ut istället för att ha folk se ut som en fantasytolkning av Mad Max o alla vapen ser ut som standar fantasy stålvapen med ett "stenfilet" överlagt metallen
Va? Menar du att folk inte går runt nakna insmörjda i kokosfett i öknar?

Det visuella är sämst med Dark Sun. Men resten verkar coolt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Va? Menar du att folk inte går runt nakna insmörjda i kokosfett i öknar?

Det visuella är sämst med Dark Sun. Men resten verkar coolt.
What?! I Dark Sun ska man klä sig som kärleksbarnet producerar av Lord Humomgus och Bayonetta och döda folk med AWESOME bensvärd gjorda från benen av monster som det tog 24 män att döda medan Man-O-War spelar! Ingen realism!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, Sweden Rolls spelar DnD5 och kör med en husregel att alla skada är max på tärningen och all läkning är max på tärningen. Har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som vet varifrån den kommer eller som har testat den? Det gör ju striderna snabbare, annars vet jag inte vad man vinner eller förlorar på den?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Så, Sweden Rolls spelar DnD5 och kör med en husregel att alla skada är max på tärningen och all läkning är max på tärningen. Har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som vet varifrån den kommer eller som har testat den? Det gör ju striderna snabbare, annars vet jag inte vad man vinner eller förlorar på den?
En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar.
Jag också. DnD5 har fast skada (men inte max fast skada!) som default, men jag envisas med att slå tärningar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så, Sweden Rolls spelar DnD5 och kör med en husregel att alla skada är max på tärningen och all läkning är max på tärningen. Har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som vet varifrån den kommer eller som har testat den? Det gör ju striderna snabbare, annars vet jag inte vad man vinner eller förlorar på den?
Varifrån det kommer?
Kan de inte ha hittat på det själva? :)

Både i DnD4 och DnD5 finns optional rules som säger att man ska ta genomsnittlig skada, för det går snabbare och blir mindre slumpvisa fluktationer.

Till DnD4 fanns husregler som sa att man antingen gjorde dubbelt så mycket skada, eller hade hälften så mycket hp, för strider tog så lång tid.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Varifrån det kommer?
Kan de inte ha hittat på det själva? :)
Självklart. Men om de inte har gjort det hade det varit kul att veta varifrån regeln kommer. Den kan ju t.o.m. kom från en officiell bok eller något, jag har bara läst en bråkdel av allt som finns att läsa.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, så nivå-11-barbaren har blivit utmanad på en duell, ja, eller en "pit fight" av en proffs-pit-fighter. Jag tänkte köra den som en strid, och vill att striden ska vara jämn. Vad ska jag kasta in för motstånd? När jag ser till AC, HP, to hit, skada, känns det som att en vanlig Gladiator borde ge en jämn kamp? Har jag missat något viktigt här?

Barbar 11Gladiator
HP115112
AC1716 (+3 på en attack per runda)
to hit+9+7
avg dmg1411
attacks2 + 1 med frenzy3
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Okej, så nivå-11-barbaren har blivit utmanad på en duell, ja, eller en "pit fight" av en proffs-pit-fighter. Jag tänkte köra den som en strid, och vill att striden ska vara jämn. Vad ska jag kasta in för motstånd? När jag ser till AC, HP, to hit, skada, känns det som att en vanlig Gladiator borde ge en jämn kamp? Har jag missat något viktigt här?
Ser någorlunda jämnt ut.
Jag antar att du redan räknat ut att optimal strategi för gladiatorn är att alltid börja varje runda med en shield bash. Den gör lite mindre skada, men träffar den och barbaren missar sitt dex-save har gladiatorn advantage på attack 2 och 3.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ser någorlunda jämnt ut.
Jag antar att du redan räknat ut att optimal strategi för gladiatorn är att alltid börja varje runda med en shield bash. Den gör lite mindre skada, men träffar den och barbaren missar sitt dex-save har gladiatorn advantage på attack 2 och 3.
Så långt har jag inte kommit än och jag har en förmåga att missa det uppenbara när det gäller taktik, så tack för påpekandet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Något tips som kan göra det här till mer än en grind. Vi talar om två mycket snarlika kombatanter i en grop på säg 4 gr 4 rutor. Kan man piffa upp det lite?

Tänker lite wrestling över det hela, publiken kanske kan spela en roll?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Något tips som kan göra det här till mer än en grind. Vi talar om två mycket snarlika kombatanter i en grop på säg 4 gr 4 rutor. Kan man piffa upp det lite?

Tänker lite wrestling över det hela, publiken kanske kan spela en roll?
Ha saker som faller ner som man ser komma. Så ”Om tre rundor händer den här grejen i den här rutan”.

Ha åskådare som kastar ner helningsförrmål med mera till den som skriker coolast grejer.

Ge den andra killen patos! Kanske är han en slav som tvingad vara en gladiator? Kanske har de kidnappat hans son och sonen dör om han förlorar?

Ge bonusar för bra beskrivningar! Ge upp till +5 för att beskriva fighten coolt!

Låt en annan spelare spela gladiatorn!

Spela lite coolt musik!

Ha sponsorer som ger gruppen pengar ifall spelarkaraktären gör vissa grejer ”Du måste kasta ett av våra nät under fighten! Då får du 10k guld!”

Översvämma arenan efter ett visst antal rundor! Släpp sedan in hajar!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det här är bra skit.

Jag har redan bestämt att motståndare har utmanat Artin för att hon spöade hans kompis och att hennes fanklubb (som hon inte känner till) ska dyka upp. Jag ska spinna vidare på det här.

Tänker att han ska locka in en kompis så att någon i gruppen får dyka ned i gropen helt oförberedd.
 
Top