D&D DnD - skvalkanalen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag är spelare i out of the abyss just. Just nu spelar jag en tiefling war cleric (of Helm), efter att min wood elf monk gick och dog.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Åskhornasagan (som jag berättat om tidigare) rullar fortfarande på i ganska maklig fart. Vi har haft vår första sammanstötning med ryttarfolket från öst. En grupp spejare tänkt de skulle dra en rövare och ge sig på vårt läger en sen kväll, men tji fick de. Rollpersonen Jarida (Aasimar stjärndruid nånting) pangade månljus rakt på gruppens ledare tills hennes häst strök med under pågående reträtt.

Rätt mycket ett "OH SHIT"-moment där tankarna närmade sig "Är Jarida motsvarigheten till en galning med en orbital laser nu?"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag spelar just nu Sunless citadel till 5e, jag är spelledare. Spelare det med två spelare då det blev ett projekt som sker vid sidan av då vi inte kan samla hela gruppen. Personligen är jag inte jätte förtjust i 5e då det finns andra spel som lockar, men det var enkelt att plocka upp och sunless citadel kändes lagom enkelt att plocka upp och ta spelarna igenom. Än så länge har vi haft väldigt kul, mycket på grund av spelarnas synergi med varandra så tror att det eventuellt kan bli mer 5e till framtiden med just dessa två spelare och förhoppningsvis en till spelare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag är spelare i out of the abyss just. Just nu spelar jag en tiefling war cleric (of Helm), efter att min wood elf monk gick och dog.
Vad tycker du om OoA? Har väl inte bäst rykte av äventyren till femman, men jag tycker premissen verkar fräck. Sen är det väl ett linjärt äventyr som lever i förnekelse som typ alla andra till femman, antar jag, men det behöver ju inte märkas när man är spelare.

Vad hände med munken. Anfallen av svampar?

Jag spelar just nu Sunless citadel till 5e, jag är spelledare. Spelare det med två spelare då det blev ett projekt som sker vid sidan av då vi inte kan samla hela gruppen. Personligen är jag inte jätte förtjust i 5e då det finns andra spel som
lockar, men det var enkelt att plocka upp och sunless citadel kändes lagom enkelt att plocka upp och ta spelarna igenom. Än så länge har vi haft väldigt kul, mycket på grund av spelarnas synergi med varandra så tror att det eventuellt kan bli mer 5e till framtiden med just dessa två spelare och förhoppningsvis en till spelare.
Jag köpte Sunless Citadel när det kom till 3e, och tyckte det verkade kasst. Då förstod jag mig inte på dungeons dock, och jag har förstått att många håller det högt. Vad tycekr du om själva äventyret? Mycket strid, antar jag?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vad tycker du om OoA? Har väl inte bäst rykte av äventyren till femman, men jag tycker premissen verkar fräck. Sen är det väl ett linjärt äventyr som lever i förnekelse som typ alla andra till femman, antar jag, men det behöver ju inte märkas när man är spelare.
Jag har väldigt roligt, och det verkar väldigt rälsat =) Jag har som jag beskrivit i andra trådar inga problem med räls (utifrån min personliga definition av ordet).

Jag har ju ingen aning om hur äventyret presenteras i boken, men jag tror att man får ut absolut mest av det om man bara accepterar att det är linjärt, och ser det som en serie "set pieces". Det är en "grand tour of the underdark", slappna av och njut av utsikten =)

Vad hände med munken. Anfallen av svampar?
Lite för många black puddings på en och samma gång, i ett slags bakhåll där några av oss hamnade i en situation där fick fick automatisk skada varje runda. Och tydligen är det dåligt för hälsan att försöka skalla en varelse som är frätande =D
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag köpte Sunless Citadel när det kom till 3e, och tyckte det verkade kasst. Då förstod jag mig inte på dungeons dock, och jag har förstått att många håller det högt. Vad tycekr du om själva äventyret? Mycket strid, antar jag?
Än så länge nej, men det beror nog mer på min stil som SL. Jag tillåter spelarnas list om de nu kommer på en smartare lösning än strid så låter jag den gå igenom. Än så länge har spelarna varit ganska listiga och funnit en del vägar runt, men förmodligen kommer det att dyka upp en del strider. Jag uppskattar Sunless Citadel men jag ser samtidigt problemen som kan dyka upp. Utifrån hur jag spelleder det just nu är jag nog helt fel person att fråga dock. Jag anpassar mycket efter det jag vet att mina spelare uppskattar, men själva äventyret i sig ger ett bra ramverk att utgå ifrån. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hallå ungdomar, jag blir lite sugen på att läsa ett äventyr till 5e, kan nån tipsa om ett ganska kort, gratis och ganska typiskt 5e äventyr att ladda ner?
Death House är ett kort gratis äventyr som följer med det större äventyret Curse of Stradh.
Det är ett "booster"-äventyr som är tänkt att ta rollpersonerna från level 1 till 3 så man snabbt kan börja spela det riktiga äventyret Curse of Stradh.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag har sett en del tjatter online om att Death House skulle vara ovanligt... dödligt. Jag upplevde det inte så, men jag har bara kört det en gång, för en grupp med väldigt optade karaktärer, så anekdotisk evidens är anekdotisk...
Naturligtvis kan det hända väldigt swingy saker vid level 1 - en animerad kvast kan bli någons största nemesis, exempelvis - men det är ju så DnD är och alltid har varit, det får man ta höjd för. Jag lät spelarna levla upp vid tillfället som föreslås i äventyret (sket fullständigt i xp i den här kampanjen), och som lvl 2 blev resten mest smooth sailing.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag har sett en del tjatter online om att Death House skulle vara ovanligt... dödligt. Jag upplevde det inte så, men jag har bara kört det en gång, för en grupp med väldigt optade karaktärer, så anekdotisk evidens är anekdotisk...
Naturligtvis kan det hända väldigt swingy saker vid level 1 - en animerad kvast kan bli någons största nemesis, exempelvis - men det är ju så DnD är och alltid har varit, det får man ta höjd för. Jag lät spelarna levla upp vid tillfället som föreslås i äventyret (sket fullständigt i xp i den här kampanjen), och som lvl 2 blev resten mest smooth sailing.
Death House är mest inte lätt men tror folk det är en lätt turtorial så blir de överraskade när det är normalsvårt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Så, jag har nu kört två drakfajter i min kampanj. Den första var över rätt snabbt, delvis pga att jag medvetet spelade draken taktiskt rätt dåligt (och stannade kvar i striden en runda för länge, det var 50/50 att det hade gått). Den sista blev en de bästa striderna i kampanjen, och definitivt den mest storslagna.

I den högra ringhörnan hade vi:
  • Arfayn deNier - Androgynous/Male Drow Paladin 8 / Warlock 2
  • Artin Barrelbelly - Female Mountain Dwarf Barbarian 10
  • Godvin Good - Male Human Rogue 10
  • Mithra Everdawn - Female High Elf Wizard 10
  • Theriatis - Male Shadar-kai Fighter 4 / Wizard 6
  • Therrith Icestorm - Male Dragonborn Sorcerer 10
  • Harshnag the Grim - Male Frost Giant CR9 [NPC] Stats i SKT.
  • Dragonbait - Male Saurial CR5 [NPC] Stats i ToA.

I den vänstra ringhörnan hade vi:
  • Iymrith - Female Ancient Blue Dragon CR23
  • Reznor - Male Human Archmage CR12
  • 12 namnlösa och könlösa Gargoyles med vardera CR2
Gissa hur det gick ...
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ni hann inte spela klart fighten...
Vi spelade chockerande nog till kl 22:45 en tidsdagkväll, och hann därmed spela klart striden. Fajten tog hela spelmötet, vi slog inititativ typ kl 19:37. Den varade i fyra hela rundor och en del av den femte, om jag räknade rätt.

Tolv av deltagarna gick ned på noll HP någon gång under striden, en två gånger.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Vi spelade chockerande nog till kl 22:45 en tidsdagkväll, och hann därmed spela klart striden. Fajten tog hela spelmötet, vi slog inititativ typ kl 19:37. Den varade i fyra hela rundor och en del av den femte, om jag räknade rätt.

Tolv av deltagarna gick ned på noll HP någon gång under striden, en två gånger.
Ah, massa som är nere på noll HP och vänder? Det låter som det 5e jag känner!

I övrigt gissar jag på att drakarna fick stryk!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Döptes Dragonbait innan eller efter drak-problematiken blev känd och överlevde han fighten?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Döptes Dragonbait innan eller efter drak-problematiken blev känd och överlevde han fighten?
Dragonbait har funnits sedan 1988, och hans namn har inget alls med den här drakproblematiken att göra. Han släpptes alltså till 5e i ToA, men jag har rebellisk som jag är slängt in honom i SKT. Mina spelare älskar honom, även om han spelar i en lägre division än dem. Sög dock en 100 HP i skada i den här striden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dragonbait har funnits sedan 1988, och hans namn har inget alls med den här drakproblematiken att göra. Han släpptes alltså till 5e i ToA, men jag har rebellisk som jag är slängt in honom i SKT. Mina spelare älskar honom, även om han spelar i en lägre division än dem. Sög dock en 100 HP i skada i den här striden.
Första gången jag stötte på Dragonbait var 1989, då han och Alias dök upp i DC Comics nya serietidning Forgotten Realms.
Faktum är att han finns med på omslaget tillsammans med sin följeslagare Alias av issue #3

Den klassiska bilden på Alias och Dragonbait är dock denna:

Dök han upp i några FR-produkter från TSR?

alias_dragonbait.jpeg
Den andra bilden kommer från datorspelet Corse of the Azure Bonds
Curse_of_the_Azure_Bonds_Coverart.png
Tydligen ska det även finnas ett TSR-äventyr med samma namn och samma omslag:
 
Last edited:
Top