D&D DnD - skvalkanalen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag tänker Tabaxi och dippa mot Rogue: Arcane Trickster för att låsa upp t.ex. Zephyr Strike + kul med magi.
Alltså, du slösar Charisma +et. Men det är en okej ras.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Utöver dex osv gillar jag bonusen på klättring som ett sätt att positionera sig i strid samt dark vison + lore.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

When you use the Attack action and attack with a one-handed weapon, you can use a bonus action to attack with a hand crossbow you are holding.

Har då folk ett mindre crossbow hängande, laddat(?) som slits fram som en bonusaction?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

When you use the Attack action and attack with a one-handed weapon, you can use a bonus action to attack with a hand crossbow you are holding.

Har då folk ett mindre crossbow hängande, laddat(?) som slits fram som en bonusaction?
Mike Mearls har sagt att man kan byta vapen med sin free action. Så jag kör med det. Det är osäkert bara baserat på texten i boken. Men D&D 5ed är Katolikerna och Mearls är påven så då gäller det han säger.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

When you use the Attack action and attack with a one-handed weapon, you can use a bonus action to attack with a hand crossbow you are holding.

Har då folk ett mindre crossbow hängande, laddat(?) som slits fram som en bonusaction?
Jag hade sett det som att man har sitt crossbow i andra handen, redo att skjuta en gång, eftersom det står holding.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drakens skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har någon trollformel som hjälper dem just nu).
 
Last edited:

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drake skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har något trollformel just nu).
Om det hade varit Kuf hade jag sagt nedåttjack, nu vet jag inte. Har sprit någon skyddande effekt i DnD5? Tar udden av det man ser?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Om det hade varit Kuf hade jag sagt nedåttjack, nu vet jag inte. Har sprit någon skyddande effekt i DnD5? Tar udden av det man ser?
Som ett mindre trolligt svar, Potion of Heroism (aka liquid courage aka sprit) ger Bless som ger plus på WIS saves. Så det kanske var rätt svar ändå 😁
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Alltså, om inte Paladinen blivit gravid och dragit sig tillbaka från äventyrandet hade det här problemet varit betydligt mindre. Oskyddat sex kan kraftig minska dina utsikter till XP, glöm inte det. Och sätta dina vänner i klistret.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om det hade varit Kuf hade jag sagt nedåttjack, nu vet jag inte. Har sprit någon skyddande effekt i DnD5? Tar udden av det man ser?
Vi hade den diskussionen imgejm idag. DrakkultjägareNPCn menade att öl var bra. Dvärgbararen brydde sig inte, pga redan full och immun mot rädsla i vilket fall. Alvtrollkvinnan är nästan nykterist. Drowhäxaren och drakföddbesvärjaren var skeptiska
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Det finns ett sådant föremål om du som Dunkelmäster kommer på att det finns. Vad sägs om en hjältedryck bryggd av en bard, en ståuppkomiker, för att hantera dennes scenrädsla? Rejäl bonus på räddningsslagen, men med bieffekten att bli väldigt fnissig och dra skämt hela tiden?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
Jag gillar multiclassing i 5e! Systemet är inte så lätt att fatta men funkar i slutändan (spellslots, profiencies etc). Multiclassing ger fantastiska möjligheter till att göra din unika karaktär.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drakens skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har någon trollformel som hjälper dem just nu).
Dragon Scale Mail är som gjort för det här om någon av rollpersonerna kan använda medium armour. Rustningen ger advantage på saves bland annat mot drakens skräckattack (och är jävligt frän - kom igen, fjällpansar gjort av drakfjäll!?). Googla så hittar du lätt hela beskrivningen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Dragon Scale Mail är som gjort för det här om någon av rollpersonerna kan använda medium armour. Rustningen ger advantage på saves bland annat mot drakens skräckattack (och är jävligt frän - kom igen, fjällpansar gjort av drakfjäll!?). Googla så hittar du lätt hela beskrivningen.
Ha, jag slöbläddrade i DMGn igår och hittade den! Sjukt cool. Dock hittade jag inte något annat, men skummade mest.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns ett sådant föremål om du som Dunkelmäster kommer på att det finns. Vad sägs om en hjältedryck bryggd av en bard, en ståuppkomiker, för att hantera dennes scenrädsla? Rejäl bonus på räddningsslagen, men med bieffekten att bli väldigt fnissig och dra skämt hela tiden?
Jag vet inte om jag göra en drakfight med temat finissig. Min grupp är rätt ofnissig, och jag får hålla mig i skinnet för att inte skämta för mycket.

Men givet mina känslor för bardklassen känner jag mig frestad att slänga in en trolldryck bryggd på en bard. Alltså som i 1) koka upp ditt silvervatten, 2) tillsätt en levande bard, 3) låt koka i tre timmar och sedan jäsa i en vecka.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ha, jag slöbläddrade i DMGn igår och hittade den! Sjukt cool. Dock hittade jag inte något annat, men skummade mest.
Frågan är var man får drakpansaret ifrån som man behöver för att döda draken som man vill göra drakpansar av från.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, det kommer att bli fajt mellan RPs och en eller två vuxna drakar i min kampanj.

Premissen är att drakarna med minions vaktar en magiskt bunden person, som gruppen ska rädda. Så det kommer att bli en strid i eller strax utanför drakarnas grotta, beroende på om mina kära spelare listar ut ett sätt att komma fram till dungen obemärkta eller inte.

Gruppen kan teleportera, och planen är att sticka med hjälp av det om striden blir för tuff; drakarna kan inte hindra det, så jag känner mig rätt säker på att gruppen drar om läget är svårt, med eller utan personen de ska befria.

Förutom fem eller sex rollfigurer av nivå nio kommer gruppen ha med sig en frostjätte och troligen ett par allierade LSPs till (teleport tar max nio personer, så jag gissar att de satsar på att gå in med åtta personer totalt).

Något jag ska tänka på? Har något kört en fräck strid mot drake/drakar och har något bra tips.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Så, det kommer att bli fajt mellan RPs och en eller två vuxna drakar i min kampanj.

Premissen är att drakarna med minions vaktar en magiskt bunden person, som gruppen ska rädda. Så det kommer att bli en strid i eller strax utanför drakarnas grotta, beroende på om mina kära spelare listar ut ett sätt att komma fram till dungen obemärkta eller inte.

Gruppen kan teleportera, och planen är att sticka med hjälp av det om striden blir för tuff; drakarna kan inte hindra det, så jag känner mig rätt säker på att gruppen drar om läget är svårt, med eller utan personen de ska befria.

Förutom fem eller sex rollfigurer av nivå nio kommer gruppen ha med sig en frostjätte och troligen ett par allierade LSPs till (teleport tar max nio personer, så jag gissar att de satsar på att gå in med åtta personer totalt).

Något jag ska tänka på? Har något kört en fräck strid mot drake/drakar och har något bra tips.
Har du två drakar på ett begränsat utrymme kan du sätta upp dem så att de har en gemensam killzone framför sig där folk måste stå för att kunna slåss i närstrid och där drakarna träffar alla i zonen men inte varandra med sina breathweapons.

Om det blir en fight utanför grottan så bör en drake alltid flyga högt upp bortom range för avståndsvapen och kasta formler och en strifa ner med breathweapons. De bör aldrig landa för en ärlig fight.

Slåss spelarna med drakarna utomhus kommer de behöva sära på sig för att inte alla kunna träffas av AOE attacker. Är de delade kan de inte alla teleportera ut.

Drakarna bör rikta 100% av sin uppmärksamhet mot att döda magiker först. Inte knocka. Döda. Är en magiker nere är typ ända gången en flygande drake bör nudda marken. Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.

GLÖM INTE DRAGON FEAR. Två drakar innebär saves mot bådas fear effekt.
 
Top