NEKROMANTI DnD - skvalkanalen

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Ibland vill jag bara skriva någon kort tanke eller slänga ur mig en snabb fråga som har med DnD (alla editioner räknas) att göra men känner att en hel tråd är lite overkill. Det är vad jag tänker använda den här tråden till. Du är välkommen att skjuta från höften här. Se det som FB eller så. Hoppas att fler än jag vill vara med här.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Dagens historiska DnD-upptäckt. Calendar of Harptos (från Forgotten Realms alltså) tycks vara baserad på den franska revolutionskalendern, ni vet den som var i bruk från 1793 fram till 1805 då Napoleon gjorde slut på dumheterna. Bägge har tolv månader med namn med årstidstema a tre veckor på tio dagar vars namn går från ett till tio. Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.

Någon som vet något mer om detta?
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Jag har insett att jag kommer att behöva någon slags Drow outpost/slave camp/prison i min kampanj och jag pallar inte göra hela jobbet själv. Någon som känner till någon karta eller modul som jag kan sno saker från? (Spelar DnD 5, men är inte den som är den).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,491
Location
Ludvika
En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?

Skarpskytten;n333129 said:
Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.
Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n335322 said:
En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?
Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,491
Location
Ludvika
Staffan;n335324 said:
Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.
Hmm, så tidiga DnD hade en slags träffområdessystem ett tag, med andra ord =D Det var spånnande!
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Rymdhamster;n335322 said:
... hjälmar ...
Jag undrar om inte jag har sett någon OSRare som körde med en cool husregel. Själv har jag tänkt att om jag kör OSR igen så ska hjälmar ge någon fördel och hjälmar med horn ge en ännu större fördel. Pga hårdrock.

Rymdhamster;n335322 said:
Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.
Ja, jag älskar sådana kalendrar. Och historiker som jag är har jag gått runt i nästa fyra årtionden och trott att det var Tolkien som uppfann det där; kalendrarna i tilläggen till Sagen om ringen (sorry, konservativ) är ju gjorde på det sättet också, fast de tack och lov har sjudagarsveckor. I själva verket snodde nog den gode Oxfordprofessorn idén från Franska revolutionen ...
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
26
Hjälmet er jättenyttig når det kommar grönt klet från taket. Uten hjälmet er det straks på hude. Med hjälmet har man en möjlighet att göra nån.

Det samme med fäller hvor stein eller liknande faller ned.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2...edition-d.html. Är det någon som har kört femman med XP för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här). Hur gick det?

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,451
Skarpskytten;n346411 said:
Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2017/12/gold-for-experience-in-5th-edition-d.html. Är det någon som har kört femma med Xp för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här).

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/multiclassing-in-d-d-3rd-edition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,451
God45;n346414 said:
5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
Om någon hoppar ut ur buskarna och anklagar mig för att ha spelat följande klass combos: Rogue-Paladin, Druid-Barbarian och Sorcerer-Warlock så har ni helt rätt! Men alla de karaktärerna var byggda för att vara min/maxade för att jag vill vinna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,491
Location
Ludvika
God45;n346414 said:
5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
Det är antagligen därför de presenterar multiclassing som en optional rule snarare än en del av grundreglerna.

Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.

Jag gillar det själv (att de tog med det alltså, inte själva multiclassing). DnD borde vara en verktygslåda med massa prylar man kan plocka ihop för att passa ens egen grupp.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
God45;n346414 said:
5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
Jag tycker den här analysen är spot-on. Jag har själv gjort den analysen, varför ska man kunna spela Wizard-Fighter när det finns Läskig Riddare? Und so weiter. I min kampanj har jag tillåtit det, men upptäckte att jag blev rätt provocerad när en spelare gjorde en build med Fighter plus Wizard (den där wardancer-ripp-offen-i-AGttS) - jag kände att ripp-offen är ju i stridig magiker, så vad är grejjen med krigaren? Grejjenv var så klart att den var optigare.

Rymdhamster;n346416 said:
Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.
Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing? De reglerna kunde de ju haft på sin hemsida.

I nästa kampanj bannar jag nog multiclassing. Feats har jag inte riktigt landat i än, kanske för att mina spelare i min kampanj har valt på ett bra sätt (dvs mer utifrån rollfigurens fluff än bara vad som är mekaniskt bra).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Skarpskytten;n346411 said:
Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
5ans system är i princip 3ans, med lite skydd mot de värsta avarterna:
  • Man får inte alla proficiencies från sin andra klass.
  • Klasserna är designade så de grundläggande förmågorna är utspridda över level 1-3, och sedan får man en statbonus på level 4 och oftast något rejält kraftfullt på level 5, vilket gör att man i de flesta fall vill gå hyggligt djupt in i klassen).
Men samtidigt finns det en del kombinationer som fungerar ovanligt bra, i alla fall om man har en välvillig regeltolkning (t ex att använda warlock spell slots för att mata paladinens Smite eller sorcererns Font of Magic, och sedan få tillbaka dem på en short rest). Så det är inte perfekt.

PF2 har en intressant variant på multiclassing, som är baserad på hur klasserna är byggda. Klasserna består i princip av ett skelett som ger viss matte på vissa nivåer (träffchans, saves, o s v), ett litet antal grundläggande klassförmågor, och class feats varannan level som är de som låter en göra coola saker med sin matte. För multi-class så använder du dina class feats för att "köpa in dig" i en annan klass, vilket oftast ger dig en lite sämre version av den klassens matte på vissa områden samt möjligheten att köpa in dig på den klassens klassförmågor (eller spells), dock på en högre nivå än vad någon som har den klassen som huvudfokus skulle kunna göra.

Så en fighter som köper in sig på att bli wizard kommer fortfarande att ha den bästa attackbonusen, bland den bästa rustningen, och så vidare. Men på level 14 kanske han har lagt tre feats på Wizard Dedication, Basic Wizard Spellcasting, och Expert Wizard Spellcasting och då fått lite cantrips plus en spell slot vardera på level 1 till 5. En annan fighter hade kanske fokuserat på att slåss med sköld och lärt sig Aggressive Block (knuffa till en motståndare vars attack du blockerar med skölden), Shielded Stride (använda sköld vid förflyttning för att undvika frislängar), och Paragon's Guard (behöver inte använda en handling varje runda till att få sköldbonus på AC).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,491
Location
Ludvika
Skarpskytten;n346417 said:
Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?
*blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D

Måste slagit en etta på mitt preception-slag.

Men ja, min plan för kommande DnD kampanj (min första som SL, faktiskt =) är att varken ha Multiclass eller feats med. Det fiinns ju en hel uppsjö av val redan inbyggda i varje klass.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,491
Location
Ludvika
Skarpskytten;n346417 said:
Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?
Rymdhamster;n346433 said:
*blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D
Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,576
Location
Växjö
Rymdhamster;n346435 said:
Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.
Jag har inte hittat en enda mekanisk grej kopplad till alignments i DnD5, varken i klasser eller trollformler. Du kan ta bort dem och det påverkar inte inte spelet. Det kan du också göra i ODD, Holmes, Moldway, Mentzer. Men inte i ADnD (tror jag) och inte i 3.

Så det är bara löst påklistrat. Det är fejk. Vilket inte är en kritik i sig, jag föredrar det så, jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.
 
Top