Nekromanti Dnalors bok om rollspel

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
I Genesis' tråd om böcker OM rollspel sa jag att jag hade börjat skriva på en sån bok själv. Nu tänkte jag att jag skulle presentera den här idén och höra vad ni har att säga.

På forum som detta och i hobbyn i stort finns det en enorm mängd know-how, skicklighet och idéer om vad rollspel är och vad det kan vara. Det är dock svårt för nybörjaren att tillgodogöra sig allt detta — han måste genomgå en långsam inlärningsprocess. Idén med min bok är att skapa en resurs där nybörjaren kan hitta tips, idéer och insikter om vad rollspel kan vara och hur det kan spelas. Det är även tänkt att någon som aldrig spelat rollspel förut ska kunna använda den som en matnyttig introduktion till hobbyn.

Det är alltså inte frågan om teoretiskt navelskåderi av den sort jag annars är mycket förtjust i, men jag vill inte heller skriva en bok som bara är en längre version av "vad är rollspel?"-kapitel som vanligtvis finns i rollspelsböcker. Dylika kapitel tenderar att fokusera på en ganska snäv idé om vad rollspel är, medan jag vill ge en bred bild av alla de saker som rollspel kan vara. Detta betyder att bland annat redogöra för de insikter som det senaste decenniets "rollspelsteori" har bidragit med, men att utelämna det teoretiska planet och bara beskriva de resultat som har direkt bäring på praktiken.

Jag vet inte om mitt projekt har någon målgrupp, men om Arvidos får sin vilja igenom så kanske fler vanliga människor får upp ögonen för rollspelshobbyn, och i såna fall vore det väl bra om det fanns en bok de kunde köpa eller ladda ned från Internet för att lära sig lite mer om sin nya hobby?

Såhär skulle upplägget vara. Om boken verkligen ska kunna förstås av människor som aldrig spelat rollspel förut, måste det första kapitlet vara en introduktion som lär läsaren vad rollspel är. Här är det viktigt att slå en balans mellan att vara allt för specifik och allt för allmän: är man för specifik så kanske man ger läsaren intrycket av att rollspel bara kan fungera på ett sätt, men är man för allmän så kommer läsaren att bli förvirrad. Därför var min idé att börja med att ge en rätt typisk bild av rollspel, som sedan nyanseras i de följande kapitlen (och, givetvis, att förklara för läsaren att det är så upplägget ser ut). Detta har den ytterligare fördelen att en läsare som har erfarenhet av rollspel och som alltså redan har sin typbild kommer att kunna hoppa över "vad är rollspel?"-kapitlet och gå direkt till de bitar som har möjlighet att ge honom något.

Sen kommer det att följa ett antal kapitel som behandlar specifika ämnen. Nedan en lista med exempel på ämnen som jag tror kan vara bra att ta upp, sorterade inte efter vilket kapitel de slutligen kommer att hamna i (det är jag långt ifrån att bestämma) utan i någon slags allmän ämnesordning.

Makt
- Hur berättarmakten kan fördelas mellan spelare och spelledare
- Stances
- Sätta de fasta spelar- och spelledarrollerna i fråga.

Regler
- Vilka typer av regler finns det?
- Vad ska man välja?
- Hur fungerar regler? Vad kan man tänka på?
- Förslag/exempel på regelsystem
- Göra egna regler
- Kan man spela utan regler? Vad är egentligen regler?

Spelaren
- Olika spelartyper. GNS. Kreativa agendor.
- Förhållandet mellan rollpersonen och spelaren
- Hur gör man en intressant rollperson?
- Rollgestaltning, inlevelse etc
- Problemlösning, metaspelande (besättning i NisseNytt-bemärkelsen)
- Får en spelare bara ha en rollperson? Kan man dela på en rollperson?
- Etikett kring spelbordet.

Spelledaren
- Vad behöver spelledaren göra?
- Olika former av spelledarroller beroende på spelstil
- Spelledaretikett

Berättelsen
- Olika former av äventyr (järnväg, fisktank, etc...)
- Planering kontra improvisation
- Upplevelse kontra samberättande.
- Stämning, tema etc
- Dramaturgi, valsituationer

Världen
- Vad består en spelvärld av?
- Exempel/förslag på spelvärldar?

Tekniker
Olika tekniker man kan använda när man spelar.
- Scene-framing
- Bomber
- Rekvisita
- Att använda rummet
etc...

Improvisation
- Arketyper
- Lyhördhet

Okej, det var väl det. Vad tror ni? Om vi för ögonblicket sätter inom parentes alla frågor om huruvida det överhuvudtaget är något bevänt med ett sånt här projekt, vad tror ni om mina konkreta tankar kring hur det ska utföras? Och finns det kanske rentav någon som känner sig lockad att hjälpa till på ett litet hörn? Jag är ju inte den komplette rollspelaren själv och kan säkert behöva konsultering i vissa frågor.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Jag tycker det låter som en jättebra idé. Jag håller på med modulen Visioner och fantasier till Bortom: Lögnens slöja och tar upp ett flertal av de punkter som du nämner här just av skälet att jag tycker det är saker som är viktiga att belysa. Det är också viktigt att den är enkelt att nå för de som inte är så djupt insatta i det hela också, så det du skriver att göra det konkret och förklarande är en bra idé.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag håller på att skriva på en liknande bok som tar avstamp i mina konventsskribentartiklar.

Att spelleda på konvent

Arr skriva konventsscenarion

Jag har funderat i tankarna att även ha med en viss historia, en inledande text om vad rollspel är och så förstås handgripliga råd runt rollspelande.

Mångfald är alltid bra och ju fler infallsvinklar det finns desto bredare material att välja på. Ser fram emot att läsa din bok.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här låter mycket bra, jag tycker verkligen att vi behöver en sån här bok på svenska. Anglosaxarna har ju redan både Robin's Laws of Good Game Mastering och Play Unsafe. Detta låter som en blandning mellan dessa och lite rollspel for dummies.

Upplägget ser bra ut. Det verkar rimligt att börja med en presentation av vad rollspel är. Jag förmodar att du kommer att ta upp olika sätt att fördela spelledandet, som roterande spelledare och distribuerade sl-befogenheter. En idé kanske vore att ha ett appendix med en slags förteckning över resurser, typ vilka rollspel som finns att tillgå (ok ett urval), tidskrifter, var man kan hitta spelen, forum och mötesplatser, sverok, osv.

Har du funderat på att be sverok om sponsring - idén med denna bok passar ju som hand i handske med förbundets syfte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Din idé är helt enkelt kanonfin!
Du har format idén till en bok som för en gångs skull inte försöker främja "Vad är rollspel?"-förståelsen, utan istället: "Vad kan rollspel vara, och vilka olika sätt formar de olika stilarna och tolkningarna?". Det är så väldans mycket bättre då det besvarar både nybörjarens frågor, introducerar denne samtidigt som det presenterar vägen till hard-corekunskap och då även presenterar en guldgruva för vana rollspelare. Som jag ser det verkar din idé lyckad, så det du undrar över - om den skulle kunna läsas av alla - svarar i alla fall jag Ja på. Det är dessutom mycket, mycket intressant och jag hoppas verkligen att du skriver den där boken. Jag skulle ställa den i min hylla direkt om det blev en bok av pappersformat.

Din kapiteluppdelning skall du dessutom ha en eloge för, jag tyckte den var jättebra. Du kanske redan har tänkt att baka in detta i det hela, men ett kapitel kallat "Spelstilar" eller något liknande vore fint, som då kunde presentera basen för de olika klassiska stilar som finns. T.ex. friform och ickefriform är något som vore riktigt välkommet. Skall jag vara ärlig har jag aldrig förtått vad friform är än idag - för hur jag än ställer frågan regnar det in flera, väldigt skilda - och mycket oprecisa - svar som inte säger ett skit mer än själva frågan ungefär.

Har själv funderat på en bok kring rollspel förresten, fast inte en sådan om spelfunktionen och tolkningarna. Jag har en tid funderat på att det vore riktigt skoj med en bok kallad "Sverige & Rollspelen" eller något sådant, som då skulle följa från det att rollspelen kom till Sverige fram till idag. Där en hel del berättelser från gamla spelmakare skulle göra stor del av innehållet, om man lyckades få till bra intervjuer. Plus att detta då också bjuder på en resa som presenterar den svenska rollspelsmarknadens utveckling och förändring.
En faktabok om den svenska rollspelskulturen och dess tradition skulle man kanske kunna kalla det.
... Fast ja... "När ska jag få tid till det... Och i vilken ände skall jag börja...?" Där har det tagit stopp.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Aldrig är man först med nåt! :gremcry: :gremwink:

Ett historiekapitel funderade jag också på att ha, mer för att sätta de olika möjliga spelstilar som förekommer i någon slags kontext och koppla dem till faktiska titlar. Problemet är att sånt kräver faktisk research, och det vet jag inte om jag orkar med. Få se hur det blir med den saken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Jag förmodar att du kommer att ta upp olika sätt att fördela spelledandet, som roterande spelledare och distribuerade sl-befogenheter.
Jepp. Det var sånt jag tänkte skulle sortera in under kategorin "makt".

En idé kanske vore att ha ett appendix med en slags förteckning över resurser, typ vilka rollspel som finns att tillgå (ok ett urval), tidskrifter, var man kan hitta spelen, forum och mötesplatser, sverok, osv.
Ja, det är en bra idé. Jag skriver ned det på listan.

Har du funderat på att be sverok om sponsring - idén med denna bok passar ju som hand i handske med förbundets syfte.
Det har jag faktiskt. Hoho, jag är så slipad. :gremelak:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Din kapiteluppdelning skall du dessutom ha en eloge för, jag tyckte den var jättebra.
Fast jag sa ju uttryckligen att det inte var en kapitelindelning. :gremsmirk:

u kanske redan har tänkt att baka in detta i det hela, men ett kapitel kallat "Spelstilar" eller något liknande vore fint, som då kunde presentera basen för de olika klassiska stilar som finns. T.ex. friform och ickefriform är något som vore riktigt välkommet.
Spelstilar hade jag tänkt ta upp, ja, men mer ur ett "how to"-perspektiv och inte så mycket utifrån ett försök att definiera vaga termer som "friform". Det senare känns som att det skulle passa bättre i någon slags "idéhistorisk" beskrivning av rollspelshobbyn, eller ett lexikon över rollspelsterminologi. Idén är ju att lära folk spela snarare än att lära dem snacka om spelen. Men i mån av utrymme så kanske...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fast jag sa ju uttryckligen att det inte var en kapitelindelning.
Mjo, jo... :gremwink: Men låt oss kasta in ordet temporärt då. Nåväl, jag skulle tycka det vore en väldigt fin kapitelindelning.


Spelstilar hade jag tänkt ta upp, ja, men mer ur ett "how to"-perspektiv och inte så mycket utifrån ett försök att definiera vaga termer som "friform". Det senare känns som att det skulle passa bättre i någon slags "idéhistorisk" beskrivning av rollspelshobbyn, eller ett lexikon över rollspelsterminologi. Idén är ju att lära folk spela snarare än att lära dem snacka om spelen. Men i mån av utrymme så kanske...
Okej, jag förstår, och kan därmed också erkänna att du har rätt. Ett hur-gör-djur-perspektiv vore mer intressant än en faktiskt ordförklaring. Det skulle inte heller bli mycket intressant läsning om det kort och gott skulle bli ett rollspelstermlexikon. Jag menade också nog mer "How-to", för jag är alltid ute efter det personligen. Är jag nyfiken på något vill jag veta hur det går till, utöver vad det också betyder.

Nåväl, Dnalor, jag hoppas att du kommer att försöka skriva din bok. Skulle du vilja ha synpunkter och korr kan jag eventuellt (beroende på hur mycket tid jag har för stunden) hjälpa till på amatörmässig nivå.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag tycker idé är låter sund och ser fram emot att läsa det du skriver. Men:
Dnalor said:
Jag vet inte om mitt projekt har någon målgrupp, men om Arvidos får sin vilja igenom så kanske fler vanliga människor får upp ögonen för rollspelshobbyn, och i såna fall vore det väl bra om det fanns en bok de kunde köpa eller ladda ned från Internet för att lära sig lite mer om sin nya hobby?
Jag rekomenderar att alltid när man ska skriva saker ha en tänkt målgrupp, det blir bättre om du har en bild av vem du skriver för.
Och jag tror målgruppen inte ska vara helt gröna rollspelare, då min erfarenhet är att de verkar vilja ha mindre info innan de kommer igång och inte mer :gremwink:
Men tittar man på vilka som brukar fråga på forumet är det snarare de som har spelat något år och uppåt som frågar oftare än det som precis ska till och börja.

Och skulle självklart vara bra med sammarbete och Tsianphiel har redan börjat skapa en bra grund.

-Gunnar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Jag rekomenderar att alltid när man ska skriva saker ha en tänkt målgrupp
Ja, jag har en tänkt målgrupp. Däremot är jag inte säker på det finns några faktiska människor som skulle vara intresserade av att läsa en bok av det här slaget.

Och jag tror målgruppen inte ska vara helt gröna rollspelare, då min erfarenhet är att de verkar vilja ha mindre info innan de kommer igång och inte mer
Okej. Det är ju en intressant observation, och helt klart något att ha i åtanke. Men samtidigt är drömmen litegrann att göra en introduktion till rollspel som medium -- inte bara en praktisk guide till "hur du blir rollspelare" utan en beskrivning av mediet med dess många säregenheter, som någon utan erfarenhet skulle kunna läsa.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Apropå att inte vara först.. Du blir först när du har skrivit klart boken och fått den utgiven. Att folk har tänkt på det eller tillochmed skrivit två till tre A4 om vissa saker gör inte att det är meningslöst att fortsätta med din idè.

Jag tycker det är en briljant idè som du definitivt måste förverkliga och med ditt upplägg kommer det bli det standardverk som (förhoppningsvis) journalister sneglar på innan de skriver sina sensationsartiklar om orgier och mord relaterat till rollspelshobbyn som halshuggningen för några år sedan.

Tack för det och lycka till!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Dnalor said:
Okej. Det är ju en intressant observation, och helt klart något att ha i åtanke. Men samtidigt är drömmen litegrann att göra en introduktion till rollspel som medium -- inte bara en praktisk guide till "hur du blir rollspelare" utan en beskrivning av mediet med dess många säregenheter, som någon utan erfarenhet skulle kunna läsa.
Det skulle vara kanon med en bok som är en grundbok i rollspel. Lättläst och utan ramar som regler och fasta världar. Kan du (eller Åsa) ordna det är ni mina husgudar i flera veckor.

-Gunnar (som vill ha en sån bok helst på typ tjugo sidor så den är snabbläst och lätt att sprida)
 
Top