Nekromanti Böcker OM rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Vad finns det för böcker som har skrivits om rollspel? Och då menar jag rollspel som aktivitet, och om hur man spelar och blir bra på det (så De övergivnas armé räknas inte). Jag kan komma på tre:

Role Playing Mastery, av Gygax själv
Robin's Laws of Good Game Mastering, av Robin Laws
Play Unsafe, av Graham Walmsley

Finns det fler?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag läste en del i någon finländsk (mestadels, så klart) essäsamling som hette Beyond Role and Play. Intressant, även om rätt mycket handlade om lajv snarare än bordsrollspel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
"Beyond Role and Play" är en av knutpunkt/knudepunkt/solmukohta-publikationerna. Varje år hålls ett lajvkonvent i något nordiskt land, och i samband med detta publiceras en artikelantologi.

Söker man på "knutpunkt" eller "solmukohta" kan man hitta fler av dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och uppföljaren Dungeon Master for Dummies. Det finns även en Dummies-bok om Vampire.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Krille said:
Dungeons&Dragons for dummies av Bill Slavicsek
Varför nämner du inte Vägar till Skymningshem?

Jag kan väl fylla på listan.

Design Patterns of Successful Role-Playing Games av Whitson John Kirk III (finns att ladda ner någonstans)

Sedan har jag för mig att det var en massa svenskar som förde samman sina alster om rollspel. Jag orkade inte läsa, för det var på engelska. :gremtongue: Tror att jag hittade länken på sverok-forumet. Jag Åker Jeep har väl också skrivit ihop något (mer som ett manifest, visserligen).

/Han som undrar vad som är mest pretentiöst: skriva om rollspel på engelska eller ha III i sitt namn
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är det någon utav dessa ni nämnt som faktiskt kan vara användbar för utvecklandet av sitt spelande av bordsrollspel?
... Hur mycket är bara "underhållande läsning"?
Vore faktiskt mycket kul att få tag i typ en teoribok fylld med lite bordsrollspelsfilosofi och tricks. Engelska som svenska.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
D&D Dummies-böckerna är väldigt bra om man spelar D&D3.5, eller är helt, helt grön på rollspel, annars får man inte ut så mycket av dem. Kapitlet i Dungeon Master for Dummies som handlar om spelar- och spelledartyper är bättre än mycket annat jag sett, make that allt annat jag sett, men är antagligen inte värt att köpa boken för.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
solvebring said:
Är det någon utav dessa ni nämnt som faktiskt kan vara användbar för utvecklandet av sitt spelande av bordsrollspel?
... Hur mycket är bara "underhållande läsning"?
Vore faktiskt mycket kul att få tag i typ en teoribok fylld med lite bordsrollspelsfilosofi och tricks. Engelska som svenska.
Robin's Laws of Good Game Mastering är alldeles utmärkt och har en hel del praktiska tips. Obligatorisk läsning för alla spelledare. Play Unsafe är också bra, om än alldeles för kort, om man funderar på förberedelselöst spelledande (som är vad den handlar om). Möjligtvis så kan den vara bra för att förbättra sin improvisationsförmåga även om man förbereder, men jag tvivlar. Role Playing Mastery var det evigheter sedan jag läste, men jag vill minnas att den inte gav så mycket. På den tiden var dessutom rollspel liktydigt med D&D.

Jag hade hoppats på fler böcker i stil med Robin's Laws och Play Unsafe, men det verkar som om de är ensamma i sitt slag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Jag har två i hyllan:

Vägar av Krille, som är bra och tydlig även om en del material är riktad mot manga-konventioner och sånt.

The fantasy roleplaying Gamer's Bible av Sean Patrick Fannon som... eh, jag vet faktiskt inte. Den är riktad mot fantasy spelande och jag har för mig att jag fick mycket D&D-spelande vibbar när jag läste den. Gav mig dock uppenbarligen inget större intryck. (Borde kanske läsa den igen för att ge en bättre beskrivning.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
(Nu svarar jag inte på just det Zires skrev.)

D&D4:s DMG innehåller saker som man som spelledare borde ta till sig, nämligen information om spelartyper och saker som man bör se upp med när man skriver linjära ("rälsade") äventyr. Det finns även lite dåliga tips på hur man genomför encounters och lägger upp gåtor.

/Han som vill läsa Robin D. Laws spelledarbok
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Min definition av att vara "bra" på rollspel är att man oftare lyckas uppnå det man vill ha ut av ett spelmöte. Färre tillfällen då vad som skulle vara en spännande actionhistoria blir en övning i håglöst tärningsrullande, färre tillfällen då djupt drama mellan karaktärerna blir föga mer än en bitchfest mellan spelarna, färre tillfällen då man helt enkelt misslyckas med att uppnå vad man nu tycker är kul. Och det kan man definitivt bli bättre på.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Med den definitionen är ju dock problemet med att hitta en bra bok den att författaren måsste ha samma definition av "kul" som du.

Men vill man ha teoretiska tips så föreslår jag att man köper äldre rollspel. Förr i tiden brukade alla rollspel ha en schysst spelledar-del där de gav alla möjliga roliga tips. I nyare rollspel finns det knappt information om vad rollspel är till att börja med. Jag antar att de nu för tiden utgår från att rollspelare lärs upp av den äldre generationen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Inte nödvändigtvis. Sådant som förbättrad kommunikation inom spelgruppen, bättre medvetenhet om skillnader i spelstil och liknande är alltid nödvändigt, och många böcker går in på detta i mer detalj. Robin's Laws är ett sådant exempel, som jag tror är användbart för alla sorters spelstil.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ååååkej.

Då föreslår jag Dungeon Masters Guide II till D&D 3.5. Den har ett ganska ingående kapitell om olika spelare och olika stilar, och hur dessa kan hanteras.

Är dock värt att varna att mycket av det som står där känns som att de ber spelledaren böja sig baklänges för att låta spelarna ha roligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
shadow said:
Är dock värt att varna att mycket av det som står där känns som att de ber spelledaren böja sig baklänges för att låta spelarna ha roligt.
Och det är problemet med att den sortens böcker så ofta riktas enbart till spelledare. Det korrekta tipset är så klart att alla ska böja sig baklänges för att gruppen som helhet ska ha så roligt som möjligt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
shadow said:
Med den definitionen är ju dock problemet med att hitta en bra bok den att författaren måsste ha samma definition av "kul" som du.
Förutom det svar Bobby redan givit på det här, så vill jag även tillägga att det ofta räcker med att författaren har en liknande definition av "kul". En hel del saker är gemensamma för i princip alla spelstilar, och en hel del saker är gemensamma för många, om än inte alla. Play Unsafe, till exempel, innehåller bra tips för majoriteten spelledare, men folk som är stenhårt inne på trailblazing (deckargåtor och liknande, där spelarna försöker gissa sig till den intrig som spelledaren har förberett) kommer inte att hitta mycket matnyttigt där.

Dessutom så innebär en del av att vara en bra rollspelare att kunna erbjuda andra spelare den sortens kul som de vill ha, och då är det ju bra att vara inläst på området.

//Simon "har just kommit hem från Norrköping och en i förtid avbruten session Don't Rest Your Head med Han" Pettersson
 
Top