Nekromanti Jag har en vision!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skrev Berättelser från Staden (Här är det om ingen sett det än) med målsättningen att någon som aldrig spelat rollspel skulle kunna sätta sig ner med det och gilla det. Ni kanske har sett mitt resonemang att rollspel är skrivna för de som gillar att plugga och analysera fakta och system, viga stor tid åt förberedelse och spel... och att jag tror att rätt sätt att nyrekrytera är att vända sig utanför den här lilla gruppen.

Och jag tänker göra just det. Jag har skrivit ett spel som vänder sig från dessa kvaliteter i rollspel.

Ja, alla går ju inte att komma ifrån och fortfarande ha en intressant produkt...

Men jag kan tänka mig Berättelser från Staden i händerna på mina kursare. Jag tänker mig Berättelser från Staden publicerat i boklådor. Så offentliga har vi aldrig varit förut. Jag tänker mig annonser till andra rollspel. Jag tänker mig den bästa inkörsporten vi haft och jag tänker mig en vidgning i tankarna om hur man kan skriva rollspel.

Jag tänker mig att man måste drömma stort för att göra en skillnad, ja om man inte har en vision, varför skulle ens ett bokförlag titta två gånger på något som är helt annorlunda?

Jag tänker mig guerillamarknadsföring, klisterlappar på sta'n som förkunnar att Staden är oändlig och här och var kan man skymta den. Jag tänker mig ett spel som inte bara är ett spel utan något konstnärligt, insmyget i allmänhetens kultur.

Nu ska jag jaga kompisar som inte är intresserade av rollspel och låta dem testa det, och när andra utgåvan är redo, med alla de korrigeringar som en inbiten rollspelare inte tänker på, så bär det av till förlagen för att tjatas på dem.

YEAH!

Vem vill hjälpa mig? Vem har goda råd till mig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag har inget mer konkret att erbjuda än ett Hurra! Och ett lycka till, för jag gillar, och delar, din vision.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Awesome!

Jag vet ingenting om sånt här, men rent spontant känns det som en grej som Sverok skulle vara väldigt lämpade att hjälpa dig med. Hör av dig till dem.

/Kalle
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har faktiskt funderat på att använda Staden för att locka folk som inte har spelat rollspel tidigare till att spela. Skall se om jag kan få min syster att spela, till exempel (och hoppas att det går bättre än för dig och din syster :gremsmile:). En kompis är ungdomsledare i en lokal kyrka. Där kanske man kan rekrytera folk. Det vore jäkligt skönt att få in mer spelare i hobbyn, för jag har väldigt svårt att få ihop spelare när det är dags. Det räcker med att två personer inte har tid (eller påstår att de har det men sedan inte kommer) för att det skall falla pladask.

Så javisst delar jag din vision! Och jag tycker att BFS är ett utmärkt spel att introducera dem med.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Super! Jag hade tänkt fixa ett frågeformulär och låta de grupper, eller egentligen folk med polare (kom ihåg att det går utmärkt att spela BFS med bara två eller tre deltagare) som testar spelet få behålla sitt exemplar, och få en koll på hur det funkar egentligen. Ska kolla med Sverok om de skulle vilja stödja en sådan undersökning (tack för tipset, Kalle!) och återkommer.

Jag tror jag åker ut till landet imorgon dock (måste plugga), så jag kommer kanske vara lite inaktiv nu i veckan.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hurra! :gremlaugh: Vilken inspirerande vision!

Jag har läst (men ännu inte provat) berättelser från staden och om den tryckta versionen inte skiljer sig helt från det tidigare dokumentet så tror jag att det är rätt spel för detta ändamål. Jag skulle kunna tänka mig att Supergänget och Oskrivna Blad skulle kunna läggas till denna kategori också.

Har du planer för hur du ska få ut spelet i boklådor? Vissa print on demand tjänster (typ books on demand och vulkan) lovar ju att distribuera till bokhandeln, men det gäller ju inte lulu.

Kanske kan du få någon tidnings kulturskribenter att recensera spelet (helst efter att verkligen ha spelat) men det kräver väl kontakter.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Yay!
Jätteintressant spel, jag står och hejar på dig! Jag har inga konstruktiva idéer för att hjälpa dig, men jag har sagt till min rollspelsgrupp att titta här, ett roligt spel jag har spelat och kommer ihåg reglerna till, det kan vi väl spela?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ni kanske har sett mitt resonemang att rollspel är skrivna för de som gillar att plugga och analysera fakta och system, viga stor tid åt förberedelse och spel... och att jag tror att rätt sätt att nyrekrytera är att vända sig utanför den här lilla gruppen.
Jag tror att vi behöver fler rollspel som Staden. Grejen är att om man inte gillar att analysera fakta och system, så kanske man börjar spela Staden, men sedan måste det finnas fler spel man kan gå till.

Jag tror även att vi behöver fler spel som inte handlar om fantasy. Jag tycker att det vore underbart om folk som tycker att fantasy är jättetöntigt började spela rollspel. Om rollspel blev något som vem som helst kunde hålla på med. Skulle jag skriva ett rollspel för nyrekrytering skulle det typ se ut såhär:

Det skulle heta Tabloid, och handla om kändisar och skandaler. varje rollperson är en kändis av något slag, och kämpar för att hålla sig i rampljuset utan att förnedras. Man drar kort och genererar tabloidord, som typ "Nakenchock", "Sexpräst" eller "Kokainbebis" och bygger scener utifrån det. Konfliktresolution är nog bra, och jag tror inte att rollpersonerna behöver ha egenskaper, egentligen. Man skulle kunna köra på "slå en tärning, högst vinner" för resolution (eller "Dra ett kort, högst vinner", för den delen).

//Genesis svamlar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Det skulle heta Tabloid, och handla om kändisar och skandaler. varje rollperson är en kändis av något slag, och kämpar för att hålla sig i rampljuset utan att förnedras. Man drar kort och genererar tabloidord, som typ "Nakenchock", "Sexpräst" eller "Kokainbebis" och bygger scener utifrån det. Konfliktresolution är nog bra, och jag tror inte att rollpersonerna behöver ha egenskaper, egentligen. Man skulle kunna köra på "slå en tärning, högst vinner" för resolution (eller "Dra ett kort, högst vinner", för den delen).

[/ QUOTE ]

Precis, och så skulle det säljas på Designtorget och sånt. Jag menar, om Spank the monkey kunde ta sig in så kan nog ett coolt rollspel göra det med.

Jag skulle inte bli förvånad om jag såg Panty Explosion eller Shock: Social Science Fiction bredvid Hip Hotels eller någon väldesignad kokbok från Marakesh.
 
Top