Nekromanti Ditt jobb som rollspel!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Med avstamp i en ännu aktuell konversation i småpraten:

Hur skulle rollspelet om ditt jobb se ut?


Får du XP för att gå på fika? Får du bättre utrustning när du levlar? Vilka är de mest ikoniska monstren?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
En av anledningarna till att jag är hardcore-narrativist kan vara att mitt jobb är ganska mycket som D&D.

Den stora skillnaden är att det bara finns en fiende och den är odödlig, vilket ger en dystopisk smak till det hela. Fienden anfaller dig konstant med nya tricks och du måste hitta taktiska sätt att lura den och leda undan dess attacker innan du får slut på frustrationspoäng (FP). FP återfås genom återhämtningsscener i form av fikaraster och lunch.

Ett annat smart taktiskt beslutsunderlag är KOMP. Om du känner att du har få FP kvar kan du spendera KOMP, vilket ger dig en längre återhämtningsscen kallad "Fritid", där du återfår samtliga FP. Nackdelen är att KOMP måste tjänas in genom att fördröja sina återhämtningsscener, vilket är livsfarligt.

Fienden går dessutom med jämna mellanrum upp i level, eller "version", som det heter i spelet. Genast får den en mängd nya tricks på en gång, och om man inte samlat ihop KOMP till dessa tillfällen är man riktigt illa ute.

Ganska kul spel, och väldigt taktiskt utmanande. Dock har det dåligt stöd för stårycentrerat spelande, utan är hårt och fullt gejmistiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag är så jävla feg, så jag kommer att utelämna vilka fienderna eller motståndet är. Finns alltid risk för att sånt kommer och biter en i rumpan.

Men; annars skulle det vara ett helt sinnessjukt samberättarspel med drag från framförallt Utpost, där man klarar sig bra så länge man har sammanhållning men det går åt helvete när man är splittrad, och rätt ofta har man rätt awesome äventyr (lektioner). Mindre irritationsmoment i form av elever man inte riktigt når fram till agerar små "bomber" som man måste reagera på och så, och en gång per spelrunda är det "programgruppsmöte" då man vädrar vad man tycker om Utsidans alla små knep och jävligheter, kramas (ok, inte bokstavligen), skrattar och även tar itu med mer allvarliga bomber som dykt upp. Där är det riktigt samberättande, och kan bli riktigt dramatiska diskussioner ibland, och ganska starka känslomässiga grejer.

Det finns ett finurligt XP-system som innebär att ju mer man engagerar sig och ger av sina insamlade poäng, desto mer poäng får man tillbaks. Poängen kan sedan investeras i att orka fortbilda sig, spendera fritid med förberedelser, och öka sin entusiasmmätare.

Ju längre man spelar, desto svårare blir det att hålla Utsidans nedbrytande effekter i schack, och man får inte lika mycket XP längre, och entusiasmen dalar. Då kan man hålla sig kvar i spelet ett tag till genom att aktivt kämpa mot utsidan och engagera sig så blodet svallar, eller bara resignera och låta Utsidans representanter göra som de vill.

Det gör inget att vissa spelare blir tvungna att sluta spela under en längre kampanj, det kan vara riktigt roligt att hela tiden få nya bekantskaper när nya spelare hoppar med.



Själv har jag just fått en Utmaning som innebär att jag ska ha ett ämne jag inte känner mig helt bekväm i, Engelska - men en av de andra spelarna har erfarenheter och delar med sig gladeligen. det är ett riktigt samarbetesspel detta. I morgon inleds Höstterminen på riktigt, då kommer elever och så; jag har spenderat förberedelsefasen nu med att tagga upp mig riktigt så jag har hög Entusiasm redan i början, så att jag kan ta lite smällar innan man kommit igång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,708
Location
Värnhem, Malmö
Tills för några dagar sedan arbetade jag som tidningsbärare, ett djupt simulationistiskt spel baserat kring slumpmötestabeller. 99% av resultaten på tabellerna innebär att man möter någon, med eller utan hund, som man säger "godmorgon" till. Karaktärsavancemang består framför allt i den lockande möjligheten att få bättre distrikt. Vid en viss punkt får man också ett par skor betalda (detta motsvarar "name level" i D&D pre-3.0).

Nu är mitt vikariat över, så jag är arbetslös, det vill säga äventyrare.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Mitt jobb går ut på att klubba ihjäl ärenden. Ibland kan man klippa de på avstånd med fjärrskrivbord men ibland måste man ut och äventyra. Då ska man ofta ta sig förbi låsta dörrar genom att köra diplomacy på delvets vakter. Ärendena är olika kraftfulla men det är mest goblins. Ibland får man uppdraget att slå ihjäl en och annan drake men för det mesta är det goblins, goblins och åter goblins. Det är roligast att kampanja och det går ut på att slå ihjäl en hel drös ärenden i en och samma delve. En kampanj kan pågå i flera månader.

Erfarenhet vinner man när man lyckas slå ihjäl ett ärende som man inte stött på tidigare. Man skaffar sig fler spells genom att läsa uråldriga forum på nätet. Man kan också slipa sina skills genom att labba mellan äventyren. Bättre grejor dyker liksom bara upp. Det verkar inte bero på hur duktigt jag slagit ihjäl ärenden utan mer beroende på vad Gråkåpan med skattkartan tycker är fränt. Det är viktigt att föra en kill-list.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Port Kad, The Rim
Mitt jobb i Afghanistan finns nog redan i rollspelsform: Afghanistan d20. Men jag kör helst BRP-derivat.

Levling förekommer inte i BRP, men här består företeelsen främst i att rollpersonen får mer potenta passerkort, vilket gör att han får tillgång till mer välplacerade NPC och mer kraftfull hemlig information. Detta kan han använda för att öka sin sociala status och befordras.

De mest ikoniska monstren är

Bomb-bil: en varelse med låg träffsäkerhet (<50%) men som vållar fasansfull skada (10T6 area-attack) med bland annat eld.

Trickster: En nosig journalist (eller en person som åtminstone utger sig för att vara journalist), som med förvirrande frågor och smeksamt tal försöker dra hemliga sanningar ur folk. Många är attraktiva kvinnor som vet hur man nyttjar sex-appeal. Motståndsslag med PSY.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nu när jag tänker efter så är mitt nya jobb ett skittråkigt rollspel; ty det är ett utpräglat pudelrollspel där man måste imponera på den ena spelledaren efter den andra; där de flesta kommer vara oförskämda eller bara lägga på luren i örat på en, och om man inte gör sig till så pass att man vinner deras gillande, ja då får man käka mariekex till middag.

Telemarketing är nog ändå trots allt bättre som jobb än som spel betraktat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mitt jobb är ju faktiskt lite likt TV-serien MAD MEN (på åttio-nittiotalet jobbade jag ju på ställen som var precis så, fast med annat mode, och inte lika mycket cigg på jobbet - en hel del folk SÖP dock på dagtid/lunch)...

...så ett spel som handlar mycket om att bli populär och att hantera demoner till chefer... Så kanske Panty Explosion eller Sorcerer är rätt val. Eller My Life With Master kanske.. :gremwink: Eller Primetime Adventures... ack så många val..
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Mitt liv (eller vad man nu kan kalla det) kan liknas vid CoC.
Andras urgamla misstag har samlat styrka i lång tid & reser sig ur de binära hav som mänskligheten glömt..
Sedan skickas en smal skara ut, för att utreda & ordna problemen..
(Och det slutar oftast i tårar eller apati.)

Typiska antagonisterna/monstren:
Urgammal kabal (annat konsultföretag), som lägger krokben för en vid varje tillfälle & genom oheliga riter försvagar gränsen mellan världar..

Säljare.. Dessa försöker sälja andras själar & måste hela tiden hållas koll på, så de inte lyckas totalt lova ut en förstfödda om man inte lyckas med ännu en omöjlighet..

Inkompetenta projektledare.. Dessa lever på stress & ångest, och tycks bara existera för att producera sådant.
De kan dock distraheras av speciella ord ur deras eget oheliga språk, som tycks fylla dem med eufori.

Oheliga ancient scrolls skrivna i glömda språk, vari hemligheter finns som kan få hårdföra män att fly i panik med gråten i halsen..

Och som sagt, de uråldriga fasor som orsakar lidande för hundratusentals om de inte binds fast, om igen.. Men så väldigt få lär sig hur dessa binds, och det finns aldrig tid nog..

Och efter allt detta.. Kommer kataklysmer var decennium, som skördar tusentals offer utan urskiljning..

Jag säger CoC, då jag rätt ofta ser & själv känner att ens sanity sjunker, rätt rejält.
Detta kan man dock försöka ordna genom att fly till andra verkligheter under korta stunder..

Men man känner hela tiden att ens sinnesförlust eller död ligger runt hörnet, varje dag.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mitt jobb är... eh... man får XP av att klaga på saker. När man levlat tillräckligt många gånger får man ett öknamn, alternativt lär sig folk ens riktiga namn. Tydligen har speldesignerna rippat Paranoia, eftersom man måste se upp för både ens överordnade och de monster man möter (som tydligen slumpas fram på någon helvetisk tabell - Den Osynliga Lastbilen till exempel). De överordnade kommer även med obegripliga eller opraktiska direktiv som de anser ger ledtrådar till äventyrets lösning, men oftast visar sig vara så kalla de red herrings.
Systemet är vansinnigt dödligt på låga levels, men har man väl passerat lvl 5 så är smått odödlig. Äventyren är rälsade som bara fan och ibland består de av att sitta på ett värdshus och snacka skit, antagligen för att speldesignern försökte få med ett system för social strid men misslyckades, varvid ingen någonsin använder de reglerna utan friformar.


Storuggla, ibland låter det också
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
104
Location
Göteborg
I mitt jobb får man inga XP eller rewards. Det finns inga som helst utvecklingsmöjligheter eller avancemang. Det främjar heller inte på något sätt fritt tänkande. Det finns regler för allt och oavsett hur dumma reglerna är får man inte bryta mot dom. Skulle man komma på upp med nån revolutionerande idé som skulle öka trivseln, effektiviteten, arbetsmiljön och/eller säkerheten på arbetsplatsen så får man alltid till svars: "Det lät som en bra tanke men så gör vi inte här. Jag har jobbat här i 30 år och här gör vi som vi alltid har gjort". Ens medspelare (kollegorna) är alla i 60-åriga tanter vars enda hobbies är kungahuset, Allsång på Skansen och vilka bag-in-box-viner som är godast.

Själva uppdraget/äventyret/kampanjen är att försöka bemöta olika typer av människor som ringer till en telefonväxel. Dessa människor består till 97% av idioter som troligtvis inte kan torka sig själva i arslet eller gå till Konsum och handla en liter mjölk. Telefonväxeln är belägen på ett sjukhus så många av de som ringer är, har varit eller kommer att bli patienter.
En vanligt förekommande typ av samtal är de personer som lider av akuta livshotande skador men som av outgrundlig anledning inte vill ringa 112. De ringer istället till mig i växeln och frågar om råd. Det kan handla om personer som ligger i diket efter en allvarlig bilolycka och som inte har någon känsel i sina ben. Blodet sprutar och armar och ben ligger i konstiga ställningar. Man kan tycka att de borde ringa efter ambulans men icke. De ringer mig och frågar om det finns nån läkare man kan rådfråga. När jag föreslår att en ambulans troligtvis är det som är mest lämpligt blir jag utskälld och hatad. Dålig service menar man. "Här betalar man skatt ett helt liv och är aldrig samhället till last, och så när man för en gångs skull vill ha lite hjälp så blir man nekad! Typiskt jävla sossesverige!"

Sammanfattningsvis så är förmodligen mitt jobb som att spela Paranoia fast med reglerna från Phoenix Command. En galen hysterisk värld med bökiga regler. Spelledaren är väldigt disträ och ointresserad samtidigt som hon är galet fixerad av regler. Noll XP och pissigt tråkiga medspelare.

Om någon sjuk jävel fick mersmak av det här så brukar mycket av min vardagsfrustration få utlopp i den blogg jag har: http://iamyouroperator.blogspot.com/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Fludd said:
Om någon sjuk jävel fick mersmak av det här så brukar mycket av min vardagsfrustration få utlopp i den blogg jag har: http://iamyouroperator.blogspot.com/
Jag har funderat på att påbörja en liknande blogg, mest för att få utlopp dels för de irritationsmoment Utsidan stoppar in, men också för min överblivna entusiasm. Folk tycker att det är jobbigt när man bara gushar om hur bra man har det hela tiden...


Ja, exakt. Precis som du tycker nu. =)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Haha okej. Mitt jobb är ren byrokrati. Myndigheterna säger att jag skall vara där likt en riktigt vidrigt dålig regel i en rollspelsbok. Alla utanför bevakningsavdelningen avskyr oss därför at vi bara är pain in the ass och ivägen så fort de börjar göra något konstruktivt. Så fort ett arbete kommer i gång i bra tempo kommer en Securitas vakt och säger: "Nehej enligt paragraf 23 i SSM's allmäna råd om det yttre skalskyddet på kärnkraftsanläggningar får enbart röda skor införas genom denna port". Varvid de kära arbetarna måste börja om från början.

Likaså får inga intiativ, beslut eller aktioner tas utan kommando från övermakt. Likt spelledaren bevakar bevakningscentralen allt vi gör. Husreglering straffas hårt. Om straffet för husreglering är hårt, så bleknar det i jämförelse mot straffet för meta tänk. Ty att släppa in röda i skor genom porten med resonomanget att man vet att röda skor inte är farliga är en SYND.

Alla är vi runda och belästa, eftersom aktivitet får den sanna Skyddsvakten att darra av rädsla. Hälst ska vi sitta på stolen i 12 timmar med en bok i näsan för att då och då resa oss upp och häva ur oss ett snäsigt och besserwissande svar som kan reta upp en filbunke.

Mitt jobb är inte ett rollspel, det är amerikansk rollspels kultur!

//Mattias, skyddsvakt på OKG
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
måste vara aningen försiktig då jag skriver om mitt "rollspel" :gremtongue:
Men jag ska göra ett försök..

För att få va med i mitt rollspel måste man först uppnå en viss "class". Det krävs att man spenderar en hel del egenskapspoäng i "Styrka", "Rörlighet", "Intelligens", "Psyke", "Utbildning" Sen är "Karisma" väldigt bra att ha många gånger.. Som ni säkert förstår måste man nog spela andra rollspel före för att klara av kravet till det här rollspelet...
Man måste vara lawfull good också, annars blir man corrupted :gremfrown:

Sen åker man runt och utforskar omgivningen med sitt "Party" :gremsmile: oftast är vi bara 2 manna partyn men ibland 3 manna och ibland flera om vi ska på nått svårare quest och ta ner någon boss eller liknanden...

Det händer också att man måste utforska till fots ibland.. och en gång fick jag en cykel :gremfrown: Det var inte alls roligt...

Spelledaren brukar oftast ge oss våra quests via radion och det kan bli ganska många quests per spelmöte ibland.. en del är riktigt enkla men en del kräver mycket tänkande och ger därför också mycket mer xp.. rewardsen är dock alltid den samma....

Ibland får vi bjuda in andra classer till vårt party också.. healers kan va bra och ha då nånting skiter sig så dom får ofta va med :gremsmile:

Och ibland får jag rutin quests.. men dom är jag så bra på redan så jag får ingen xp av dom längre men dom måste göras iaf...

hmm man kan avancera också, men först måste man questa en hel del innan man kan gå tillbaks till skolan. Men om något år är jag nog där igen och uppgraderar min class lite grann :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Fludd said:
Frustrationsbloggande har definitivt sina stora poänger.
Sina risker också. Man är trots allt inte helt anonym på internet. Det är nog det som hindrat mig hittills - jag vill inte riskera att skriva fel grej om fel person, har ju bara en visstidsanställning, ett år i taget tills jag blir helt klar med min utbildning...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Farelli said:
måste vara aningen försiktig då jag skriver om mitt "rollspel" :gremtongue:
Men jag ska göra ett försök..

Måste bara i förbigående säga att det roligaste med den här tråden är att sitta och försöka räkna ut vad folk jobbar med. Själv var jag ju tråkigt uppenbar, men vissa kör mer med vaga ledtrådar.


Min första gissning på vad Farelli jobbar med var till exempel... Jehovas Vittne (tvåmannaparty, åka runt, måste vara lawful good)... =) Jag har dock en annan gissning nu, och den tror jag mer på.


Skulle kunna bli en skojjig frågesport.
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
HAHAHA Det var en härlig gissning! :gremsmile:

Själv tyckte jag att jag gav för många ledtrådar :gremtongue: Men din andra gissning är säkert rätt :gremsmile:

Men kan fortsätta lite:

Jag och alla andra spelare i det här rollspelet har också en dungeon tillsammans. Dit stoppar vi alla Chaotic och Lawfull Evil personer vi träffar på :gremtongue:

Men även andra personer kan hamna dit ibland om dom inte beter sig som folk :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Farelli said:
HAHAHA Det var en härlig gissning! :gremsmile:
Visst var det? =)

Farelli said:
Själv tyckte jag att jag gav för många ledtrådar :gremtongue: Men din andra gissning är säkert rätt :gremsmile:
Hm, antagligen. Jag tror att jag är kompis med en del typer som brukar, eh, leda till XP för er eller i undantagsfall hamna i er dungeon... Fast vi brukar snarare betrakta oss som "chaotic good" eller nåt =)

Farelli said:
Jag och alla andra spelare i det här rollspelet har också en dungeon tillsammans. Dit stoppar vi alla Chaotic och Lawfull Evil personer vi träffar på :gremtongue:

Men även andra personer kan hamna dit ibland om dom inte beter sig som folk :gremsmile:
Indeed. Nu ska jag nog inte skriva nånting av det jag var på väg att skriva, för jag är helt säker på att du är en hemskt trevlig och snäll och godhjärtad och rättvis... spelare, och att de kollegor medspelare du åtminstone omedelbart spelar med också är det.


//Krank, lawful chaotic neutral goblin som haft för hög INT för att hitta på något alldeles för dumt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Farelli said:
HAHAHA Det var en härlig gissning! :gremsmile:

Själv tyckte jag att jag gav för många ledtrådar :gremtongue: Men din andra gissning är säkert rätt :gremsmile:

Men kan fortsätta lite:

Jag och alla andra spelare i det här rollspelet har också en dungeon tillsammans. Dit stoppar vi alla Chaotic och Lawfull Evil personer vi träffar på :gremtongue:

Men även andra personer kan hamna dit ibland om dom inte beter sig som folk :gremsmile:
Bängen trålar? :gremwink:
 
Top