Nekromanti Ditt jobb som rollspel!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
Bängen trålar? :gremwink:

Vet du vad som vore ett ballt spel? Ett spel som utspelade sig under 60/70-tal, där man spelade poliser i svenska städer. Och har uppdrag som att "ta hand om buset". Dungeonbashing! Kunde D&D4e funka?


Givetvis heter spelet "Bängen trålar". Annars måste man göra nåt annat med titeln, för det känns som en lysande titel på ett rollspel.
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Hm, antagligen. Jag tror att jag är kompis med en del typer som brukar, eh, leda till XP för er eller i undantagsfall hamna i er dungeon... Fast vi brukar snarare betrakta oss som "chaotic good" eller nåt =)

Farelli said:
Jag och alla andra spelare i det här rollspelet har också en dungeon tillsammans. Dit stoppar vi alla Chaotic och Lawfull Evil personer vi träffar på :gremtongue:

Men även andra personer kan hamna dit ibland om dom inte beter sig som folk :gremsmile:
Indeed. Nu ska jag nog inte skriva nånting av det jag var på väg att skriva, för jag är helt säker på att du är en hemskt trevlig och snäll och godhjärtad och rättvis... spelare, och att de kollegor medspelare du åtminstone omedelbart spelar med också är det.
Jadå jag är både snäll och trevlig :gremsmile:

Givetivs vet jag också att det finns väldigt många(speciellt i Sverige) som ser det jag gör från en helt annan synvinkel och har helt andra åsikter :gremsmile:

Men detta skrev jag nog helt 100% på skoj, och jag hoppas verkligen inte att någon tar åt sig på fel sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Farelli said:
Givetivs vet jag också att det finns väldigt många(speciellt i Sverige) som ser det jag gör från en helt annan synvinkel och har helt andra åsikter :gremsmile:

Men detta skrev jag nog helt 100% på skoj, och jag hoppas verkligen inte att någon tar åt sig på fel sätt.
Inte jag, i vart fall. Jag är inte dummare än att jag fattar att myntet har massor av sidor, och att det trots allt är så att det i dagsläget tyvärr är så att det behövs insatser i vissa lägen, och att det här med att stoppa folk i dungeon inte direkt är prio ett i alla lägen.


Ni får ju trots allt belöningar för gott rollspelande också, inte bara för att basha monster.


//Krank, som tycker att metaforen är ganska rolig
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Jag och alla andra spelare i det här rollspelet har också en dungeon tillsammans. Dit stoppar vi alla Chaotic och Lawfull Evil personer vi träffar på
Fast... är det inte ganska ofta lawful evil-monstren går fria?
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Ni får ju trots allt belöningar för gott rollspelande också, inte bara för att basha monster.
Aa, och som tur är så är min Diplomacy skill väldigt hög så jag behöver väldigt sällan basha dom monster jag möter :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja det vore sjukt kul... med gamla svartvita volvo-bilar och en och annan Plymouth Valiant. Och Folkabussar! Riktiga skärmmössor! Wather PPK! Vita koppel och batonger! Polisonger och mustascher! Insatstyrkan har Carl Gustaf-kpistar! Och skurkar som heter saker som Berra och Conny!
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Fast... är det inte ganska ofta lawful evil-monstren går fria?
Jo dom fuskar och byter spel till ett spel som inte alls är lika roligt.. Det är ett spel som alla sitter i en stor sal. och ingen får prata om inte spelledare ger en tillåtelse.. Sen teamar dom upp med high level spelare som bara skillat juridik, övertalning och skådespel(tro det eller ej men ibland liknar det mer en teater än rättsal..)...

Ja sen får dom gå helt enkelt... och där sitter vi med vårat rollspel och fattar ingenting :gremfrown:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vår spelledare är astaskig. Han säger hela tiden att vi är ute och äventyrar för att hjälpa alla NPC:s som har det sämre än oss. Sedan visar det sig att vi inte alls hjälper några NPC:s, utan bara gör saker för att spelledaren ska visa sina spelledarpolare att hans spelgrupp lirar rollspel hela tiden!

Dessutom ger han oss typ level 2-utrustning och tvingar oss att slåss mot chaotic evil level 8-monster, och om ens gubbe dör så låtsas inte spelledaren om någonting utan sopar bara rollformuläret under mattan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
Ja det vore sjukt kul... med gamla svartvita volvo-bilar och en och annan Plymouth Valiant. Och Folkabussar! Riktiga skärmmössor! Wather PPK! Vita koppel och batonger! Polisonger och mustascher! Insatstyrkan har Carl Gustaf-kpistar! Och skurkar som heter saker som Berra och Conny!
Ja!

Jag tänker direkt på kravallscenen i Upp till Kamp, och associerar därifrån fritt iväg till tidningsrubrikerna kring skotten i Ådalen när det begav sig. Riktig, rekorderlig, svensk polis!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I Ådalen 1931 var ju militären som fuckade upp, men det är en annan historia...

Men "Upp till kamp" är ju helt rätt.. och Norrmaltorgsdramat, och Widerbergs "Mannen på Taket" osv... Grabbar i RIKTIGA, stilfulla polisuniformer, som ingav respekt inför deras myndighet! Nu ska de ju bara se ut som nån slags militärer light. :gremsmile:
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
ah lirar du samma spel eller? Låter som en taskig spelledare det där... Det värsta med spelledare är att dom är svåra att byta ut :gremfrown:

Hmm undrar om det är sånahärna inlägg spelledare brukar läsa och sen bli sura och så får man inte va med och spela längre :gremtongue:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vi har samma spelledare, men vi spelar olika spel :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mitt jobb är inte ett rollspel, utan ett brädspel. Det är en underlig hybrid av coop och competition. Målet är förstås att nå målet som grupp, men samtidigt se till att om man inte når dit så är det en annan spelares fel.

Samtidigt är det mycket resurshantering och mycket förhandlande av de få resurser som finns, och det finns en hel del slump i form av oförutsedda händelser som kan muppa upp precis allt, varvid man får kasta alla strategier man hade överbord och förhandla fram ett nytt sätt att spela ihop så att man faktiskt når målet.

Fruktansvärt kul men samtidigt frustrerande!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,671
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Kul idé!

Jag söker arbete som bibliotekarie och har under sommaren försörjt mig med mitt gamla sommarjobb på den kommunala återvinningscentralen (dvs där folk slänger sina gamla vitvaror, möbler, kläder, osv).

Detta rollspel karaktäriseras av två stora utmaningarna:
1. Att diplomatiskt lyckas tvinga monster ("kunderna") att sortera sitt skräp. Detta är oftast inget problem men 1T20 gånger om dagen dyker det upp idioter som tvärt vägrar lyssna och envisas med att slänga metall och gips i containern märkt brännbart. Misslyckas rollpersonen med dessa sociala konflikter tappar man tålamodspoäng.
2. Ibland måste man använda traktorn för att köra bort saker eller pressa samman skräpet i containrarna. Då finns en risk att det dyker upp monster (typ barn eller korkade vuxna) som inte förstår att de kan bli överkörda om de springer en halv meter bakom en backande traktor. Slaget för att manövrera traktorn bland suicida monster modifieras med rollpersonens tålamodspoäng. Här gäller det att rollpersonen ser sig för annars väntar ett olustigt slut på kampanjen.

Belöningssystemet består främst i att varje dag ger 1T6 slag på en fyndtabell.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag gjorde ett års praktik på en arbetsplats likt någon jag utbildar mig för.

Vi spelar agenter stationerade på en bas.
Några gånger i veckan har vi olika typer av uppdrag. Uppdragen är av några olika sorters karaktär. I vissa uppdrag kommer monstren till basen, i andra åker vi ut och söker upp dem.
Spelet går ut på att samla ideologi-poäng och sociala poäng.
Ju fler sociala poäng man har, desto lättare blir inledningen på framtida strider mot ett visst monster.
En del tycks mest spela för att samla så mycket sociala poäng som möjligt, men jag vill hellre sikta på ideologipoängen.
Min handledare, snart 30 levlingar gammal i branschen, verkade anse att ideologi-poängen kom efter hand. Samlade man bara tillräckligt många sociala poäng utan att gå ner till 0 i Ideologi så gick det automatiskt.
För att vinna ideologipoäng måste man först satsa sociala poäng, olika mycket beroende på hur svårt monstret är. När man bestämt hur mycket sociala poäng man satsar utför man sin attack. Om den lyckas beror på hur många sociala poäng som behövde satsas på just detta monster, vilket man inte alltid vet i förväg. Misslyckas attacken vinner man inga ideologipoäng och riskerar bli av med alla de satsade sociala poängen. Lyckas attacken vinner man ideologipoäng och sociala poäng kan justeras lite upp eller ner eller ligga kvar på samma nivå. Mängden ideologipoäng man vinner beror på ideologifärdigheterna och mängden förberedelsepoäng.
Man kan också välja att göra en social attack, där ett lyckat slag ger fler sociala poäng, men misslyckat inte gör så mycket skillnad.
I vissa uppdrag gäller "Instant battle". Då får man inte satsa några sociala poäng, utan gör en ideologi-attack direkt. En lyckad attack ger då både ideologi-poäng och sociala poäng.
En gång var jag och min handledare i ett stort episkt fältslag med massor av arméer. Då var det bara ideologi-poäng som räknades. Social-poängen avgjorde bara om man fick någon att sitta bredvid på lunchen.
När vi inte är på uppdrag kan man utföra förberedelser. Lyckade slag för förberedelser ger förberedelsepoäng, vilket i vissa strider är mer avgörande i än färdigheterna.

Utrustning är för det mesta viktigast under förberedelserna, men kan ersättas med färdigheter när man når högre levlar.

Går upp i level gör man vart tionde ideologi-poäng eller vart hundrade sociala poäng.
 
G

Guest

Guest
Mitt rollspel handlar mest om att slå, först ska man slå på monstren, alla är monster i mitt rollspel, sedan ska man slå om de slår min karaktär, för att sedan slå om min karaktär eller monstret vinner, är det det senare får jag byta alignment, tyvärr spelar monstren ett liknande spel och jag kan aldrig veta vad monstret ska vinna eller ej om, för monstren verkar kunna ta upp det som min karaktär slagit ut ur trots att det var det monstret som vann i den striden.

/Zorbeltuss som hoppas att någon gissar rätt
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mitt jobb är mer av ett fightingspel än ett rollspel egentligen. Man får en klass, varje klass har sin specialitet, och sedan går man ut och nöter kombo efter kombo. Det visar sig så småningom vilka som har chutzpah nog att levla upp sina skills, men många stannar på level 1 eller dör efter första säsongen.

Och sedan kan man samla bonusguld om man är en riktig hårding (Det är jag) men det bryr sig inte spelledaren om.

Så det är grind, grind, grind, bling, bling, bling.
 
Top