Nekromanti ditt favorit spel detta året!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
City of Heroes. I år också. Och fortfarande lika överlägset. WoW kan gå och skita sig i munnen....

Oblivion roar mig ungefär lika mycket som Morrowind eller gamla Arena: Inte alls, med andra ord. Skittrista spel, för lite story, för mycfket frihet, och för mycket grafikrunk.

//Krank, som på sin höjd skulle ha kunnat spela WoW om det inte hade någon månadskostnad, men bala för skiten - bläaegh...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Det verkar vara Company of Heroes som är min favorit detta år. Det finns väldigt mycket som tyder på att den kommer att gå om Starcraft (så fort tvåan kommer ut så vet jag). Att man kan gömma sig bakom saker och ändra i miljön så mycket gör att strategierna och spelet blir så mycket mer varierade. Men det kanske jag tycker för att jag, trots speltiden, inte är särskilt bra på det. :p
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag gillade att det var kort. Korta spel är en bra sak. Dessutom orkar man ju då faktiskt spela igen, med kommentatorspåret!

Jag hade inte gråtit om spelet var en eller två timmar längre, men mer än så hade jag faktiskt inte gillat.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
fasen det är ett spel som jag velat testa men jag har inte haft pengarna att köpa orange box :/
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Om man tänker på det som storyspel så har du rätt. Fast då skulle jag vilja att det ingick en miljon extrabanor. Efter att ha spelat två gånger från början till slut spelade jag de extrasvåra banorna. Men sen var det liksom ingen utmaning mer. Det enda svåra är vissa tajmingrejor att flytta runt portaler i rätt ögonblick eller att studsa en energiboll på en rund companioncube på rätt sätt :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Mina favoritspel förra året!

World in Conflict: Skitcool setting, snygg grafik. Synd bara att det inte finns en singleplayerkampanj med sovjet, jag hade sett fram emot att nuka frihetsgudinnan.

Call of Duty 4: Skitcool setting, snygg grafik. Synd bara att det inte finns en singleplayerkampanj med terroristerna, jag hade sett fram emot att snajpra ner VIP:s.

Crysis: Skitcool setting, snygg grafik. Synd bara att det inte finns en singleplayerkampanj med nordkoreanerna, jag hade sett fram emot att föra gerillakrig i jungeln mot amerikanerna/aliensarna.

Hmm... jag tycker mig kunna ana en röd tråd här.



Jag instämmer, och lägger till Gears of War (PC). Det var det närmaste jag har kommit i att få spela en squad med Warhammer 40k Space Marines mot typ Tyranids. Även om spelet inte har något med Wh40k att göra så andas spelet samma känsla, med bombade mega-gotiska städer, stooora vapen, ännu stööööörre soldater och en fiende som är både intressant och skrämmande (första mötet med en Berserker gav mig skräckkänslor - något som är mycket, mycket ovanligt i dataspel nuförtiden).

*harkel* Synd att man inte kunde spela Locust... ,-)

Två Gears of War Trailers - den första är bland den vackraste jag vet.

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/voOX7vCjOCo&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/voOX7vCjOCo&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cYWWQtJZiAM&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cYWWQtJZiAM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

(Och en förlängd director's cut på den första)

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/t7Ig2JJRpdo&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/t7Ig2JJRpdo&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Jag tror Mass Effect kommer på min lista, klart bra spel.

Krank har uppenbarligen inte studerat story/lore i elder scrolls. Jag kommer inte på något spel med mer lore och eller story än Elder Scrolls (Daggerfall, Morrowind, Oblivion).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Krank har uppenbarligen inte studerat story/lore i elder scrolls.
Jag bror att vi menar helt olika saker med ordet story. Story är vad som händer i spelet. Du kanske tänker på bakgrundshistoria? Att du refererar till saker man måste "studera" och till "lore" tyder på det.

Att man sedan varit tvungen att göra storyn så lös att vilken rollperson som helst passar i den gör inte saken bättre. I Baldurs Gate är det extra tydligt, men även Elder Scrolls-spelen lider av samma sak; huvudpersonen i dramat känns inklippt eftersom de måste konstruera hela plotten itufrån att spelaren får skapa en egen rollperson.

Då föredrar jag spel som PS:T där man inte får skapa sin rollperson, men där rollpersonen istället då är väl inbakad i själva plotten.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Railroad Tycoon - the Boardgame

Gigantisk spelplan, miljarder med småpryttlar, ser extremt krångligt ut. Lätt och ascoolt att spela! Fin kombination av tur och en lagom dos skicklighet. Att ha koll och vara uppmärksam lönar sig.

Dessvärre så har jag redan spelat det för första, enda och sista gången.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj, vad blir mitt favvospel detta år då...
Altså, jag har blivit ruggit kär i Ticket to Ride.. Så är det bara. Älskar att bygga tåg.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men hallå Eksem! Skärp dig. :gremgrin:

Portal har en nackdel, och det är att det var på tok för kort och lätt i normalläget (specialbanorna är istället analretentivt svåra så man får sitta en hel kväll med en bana ibland :gremsmile:). Sådeså. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Aldrig! Att spelet är kort och lätt är en av de bästa sakerna.

Det innebär att när man tar sig igenom spelet så håller det hela tiden ett perfekt tempo, har utsökt dramaturgi, och ger en upplevelse som är kort sagt awesome.

Sedan kan man ladda hem fler banor, spela specialbanorna, spela med kommentatorspåret och därmed få spelet att leva längre.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Railroad Tycoon - the Boardgame

Är det någon underlig ironi jag inte förstår här? Varför var det sista gången om det nu var så coolt?
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Railroad Tycoon - the Boardgame

Därför att jag misstänker att det inte kommer vara lika coolt att spela ensam mot mig själv. Jag vill inte förstöra magin och besudla minnet genom att utsätta spelet för det.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: ditt favorit spel detta året! The Witcher!

The Witcher var helt klart bästa spel förra året. Call of Duty 4 och World in Conflict var också mycket bra, men The Witcher var ett mycket mer fängslande och roligare spel. Var svårare att slita sig ifrån och det blev många sena nätter för mig :gremsmile:

The Witcher: Enhanced Edition kommer ut i maj och bjuder på en flera ny heter och förbättringar. http://www.thewitcher.com/community/en/press_releases/219.html
Ända felet med att The Witcher: Enhanced Edition kommer ut i maj är att Mass Effect kommer till PC samma månad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Endless Ocean

Endless Ocean kom till Wii i november 2007, men jag fick tag på det först i år eftersom det försvann jefligt fort från hyllorna och fick jaga rätt det från någon tredjepartshandlare som fortfarande hade det kvar.

Det är det mysigaste spelet jag någonsin spelat, och definitivt ett av de mer nyskapande. Är man poetisk så behöver man bara citera spelets tagline för att förklara vad det handlar om: "Dive. Dream. Discover." Är man mer krass och okänslig så handlar spelet om att dyka och klappa fisk.

Utöver att klappa fisk så fotograferar man fisk, plockar skräp från bottnen, samlar nya grejor till ens dykardräkt genom att guida turister och visa fiskar som man har klappat för dem, och prickar av fisksorter som man har klappat. Det finns en ståry också om man vill följa den.

"Åkej, hur kan det vara så bra då? Det där låter ju skittrist!" kanske någon säger. Det är fullt möjligt att det stämmer också. Det som gjorde att jag fastnade för spelet var det rent estetiska - när man simmar in i en kalkstensgrotta full med tropiska fiskar, med solstrålar som strålar ner genom små hål i taket, och Hayley Westenra börjar sjunga "Oh Shenandoah" i högtalarna, då blev jag nästan tårögd, så vackert var det.

Det är inte ofta jag blir tårögd annars, och helt okänt när det gäller spel. Så nånstans måste det här spelet ha träffat precis rätt känslomässiga sträng.

Och därför utser jag det till 2007 års spel för min del.
 
Top