Nekromanti Disney köper Star Wars

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Tja, imo är Attack of the Clones och Revenge of the Sith inte SÅ hemska, medans The Phantom Menace är rätt rejält kass. However:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VgICnbC2-_Y"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VgICnbC2-_Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
SirFrog said:
Tja, imo är Attack of the Clones och Revenge of the Sith inte SÅ hemska, medans The Phantom Menace är rätt rejält kass. /quote]

Jag håller inte med dig
AotC är mycket sämre än tPM.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Lu-kaazh said:
Jag håller inte med dig
AotC är mycket sämre än tPM.
Fantommajonäsen har:
- Skitirriterande unge
- En skurk som dör alldeles för snabbt
- Väldigt mycket Jar Jar Binks
- Skitirriterande unge

Vad har Attack of the Clones gjort som ens kan komma in närheten av det clusterfuck som är Phantom Menace?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag håller inte med dig
AotC är mycket sämre än tPM.
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Aldrig hört någon som tycker att The Phantom Menace är bättre än Attack of the Clones. Förvisso kan man ju reta ihjäl sig på kärleksscenerna i den filmen men annars...

Kom igen! Du måste peka på vad du gillar?

Lista de saker som du tycker gör The Phantom Menace till en bättre film?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad har Attack of the Clones gjort som ens kan komma in närheten av det clusterfuck som är Phantom Menace?
:gremlaugh:
Vi skrev visst exakt samma inlägg nästan exakt samtidigt!
Men ja! jag håller med?

Vad?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Blasphemy said:
Nu ska det sägas att Anakin är nästan lika illa när han spelas av Hayden Christenssen som när han är en liten skitirriterande unge, och hela den filmen hade mått MYCKET bättre av mindre Hayden och krystade kärlekspratscener. Men för i helvete. Jar Jar Binks. Skitirriterande unge. Unt so weiter.

Etta hade... Tja, en cool skurk och snygga podraces. Och det var en rätt så komplett lista över allt som inte var jättedåligt med ettan.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Fast skurkens coolhet bygger mest på att hen ser jävligt cool ut. Så vitt jag vet har hen inte en rubrik i hela filmen.

Übereil, slöseri på en av filmhistoriens häftigaste skurkar rent utseendemässigt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
SirFrog said:
Tja, imo är Attack of the Clones och Revenge of the Sith inte SÅ hemska, medans The Phantom Menace är rätt rejält kass. However:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VgICnbC2-_Y"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VgICnbC2-_Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Så tragiskt att det inte fanns en enda jeppe på hela Lucas Films (eller vad det heter) som bara var ens en bråkdel så insiktsfull.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
SirFrog said:
Den versionen har nu ersatt min uppfattning om vad som är canon. Fan de där idéerna ger ju möjlighet att tvåan och trean OCKSÅ skulle kunna varit bra.

Ett triangeldrama mellan Obi-Wan, Anakin och Amidala ... shit, det hade varit så perfekt, och det hade kunnat bli så jävla bra!

Snyft.

/Magnus
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det gjorde det säkerligen, men ingen vågade väl sätta sig emot Stalin-George "järnhand" Lucas.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Vaq-Uk-9bLM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Vaq-Uk-9bLM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

"Jar Jar is the key to all this" 2.20 i videon säger allt...

Liksom ingen vågar säga emot Lucas trots att man ser hur illa de tycker om vissa idéer.


/Poseur
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Blasphemy said:
Aldrig hört någon som tycker att The Phantom Menace är bättre än Attack of the Clones. Förvisso kan man ju reta ihjäl sig på kärleksscenerna i den filmen men annars...
Jag tycker också att Ep 1 är bättre än ep 2 även om jag nog gör det från en ståndpunkt att jag tycker båda är bra, snarare än att den ena skulle vara sämre än den andra. (Tittar man på t.ex. betyg på IMDB så är det också så jämt mellan dom att det förmodligen finns en betydande minoritet som delar den uppfattningen.)

Kärleksscenerna i ep 2 är väl snarare än sak som faktiskt får den att funka. Det bärande elementet i hela prequelltrilogin (i alla fall för mig) är kärleken mellan Padme och Anakin, och deras respektive "resor".

Sedan tycker jag nog att ep 2 har mer av vad jag skulle kalla "utfyllnadsaction", bra ös men gör absolut ingenting för storyn...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Vad har Attack of the Clones gjort som ens kan komma in närheten av det clusterfuck som är Phantom Menace?
Som du vet stör jag mig lite på din enorma aversion mot barn =)

Visst, generellt i filmer så är barn jättejobbiga. Men jag tycker att the Phantom Menace lyfter med unge Anakin. Han är lillgammal, utsatt och kompetent. Han är en nörd som inte är comic relief.

Anakin i Attack of the Clones vill man ju bara slita ansiktet av så fort han öppnar munnen.

The Phantom Menace har dessutom trevliga mysfarbrorn Qui-Gon Jinn samt en ganska fin liten historia på Tatooine. Tycker faktiskt att pod-rallyt gör sig ganska bra. Attack of the Clones känns mer meningslös i sin action.

Men båda är ju jävla brunkålsinfernon av dumhet från framförallt Jedi-ordern (och då menar jag inte den religiösa fanatismen, den är ju trevlig). Det finns säkert filmer med värre hål i berättelsen, men va fan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Anakin i Attack of the Clones vill man ju bara slita ansiktet av så fort han öppnar munnen.
Tja, du vet nog vad jag tycker om Hayden Christensen... =)

Med vilket jag då menar att på den här punkten håller jag med. Det är väl bara att jag vill göra samma sak varje gång jag ser Jar-Jar. Och Boss Nass. Och alla jävla Gungans överhuvudtaget, faktiskt.

Jag hatar inte alla barn i filmer. Jag har inga jättestora problem med ungarna i Stand By me, jag bråkar inte om ungarna i It, det finns med en hel del ungar i Buffy the Vampire Slayer som inte är råstöriga, jag gillar Ensam Hemma-filmerna skarpt...

...men Anakin kan jag verkligen inte tycka att han är sympatisk. Liten och störig, samt får alldeles för stor roll i filmen (vad fan ska han ut och flyga för...)

Och så är det faktiskt astöntigt att han ska ha byggt C3PO. Totalt onödigt, och filmen lider fan ingen brist på comic reliefs även utan detta "kära" återseende.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Bjorn said:
Det bärande elementet i hela prequelltrilogin (i alla fall för mig) är kärleken mellan Padme och Anakin, och deras respektive "resor".
Det enda som gör att jag står ut att titta på dem är nog actionscenerna. Kanske för att jag helt enkelt är inkapabel att känna några som helst positiva känslor gentemot Hayden Christensen som skådespelare. Han är stel, platt och dryg. Oerhört osympatisk.

En av ettans absolut bästa sidor är att Hayden inte är med i den. I övrigt är det en halvtafflig barnfilm med lite för mycket prutthumor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Blasphemy said:
Jag håller inte med dig
AotC är mycket sämre än tPM.
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Aldrig hört någon som tycker att The Phantom Menace är bättre än Attack of the Clones. Förvisso kan man ju reta ihjäl sig på kärleksscenerna i den filmen men annars...

Kom igen! Du måste peka på vad du gillar?

Lista de saker som du tycker gör The Phantom Menace till en bättre film?
Nu har andra svarat en del men jag skall ge min förklaring.

Story

Första filmen har ett försök till story, man känner att det faktist händer saker i den. visligen är det som händer dumt men det händer iallafall något.
i film två så så händer det ytterst lite.

jag lever med tron att det värsta som en film kan vara är tråkig, och det är just det tvåan är, Den har en riktigt svag story, massa utfyllnads action och en dialog som får ens öron att spy galla.

Första filmen är en riktigt dålig film, där skurkens plott är fullkomligt ologisk men FOLK GÖR ÅTMINSTONE NÅGOT. De åstadkommer något.

Film ett kunde ha blivit bra om någon smart person fått städa upp manuset och en bättre regissör.

Film två skulle beövas skrivas om från grunden.

-----------------------
Estetik

Första filmen har en viss star wars känsla i hur saker ser ut. det har den lite mer jordnära känslan som kommer av riktiga platser och saker.
i film två så är allt sådant bortplockat och istället så får vi se något som ser ut som miljöer från ett datorspel.
Star wars är för mig typ exemplet på hur man INTE skall använda CGI, Det ser förjävligt ut. jag har spelat datorspel som ser bättre ut.

----

Anarkin

Hayden Christensen är en lika bra skådis som min brödrost, och att göra en film som på många sätt bygger på hans förmåga att visa känslor är en ytterst dum ide.


//Lukas som dock tycker borda filmerna är riktigt dåliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med... tPM är bättre än AotC.. den senare kom jag fan inte ihåg nåt av handlingen efteråt.. Öööhhh det var några aliens som hade ett labb i ett hav typ.. och så slogs folk i en slags arena.. R2D2 kunde visst flyga (glömde han det sen i fyran, femman och sexan?).. öhhh thats about it...

AotC var en totalt ointressant film.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Oj då! Trodde faktiskt inte att folk föredrig tPM före AotC. Håller helt och hållet med om att AotC är rätt så tråkig men den får mig inte att vilja spy ut mina inälvor vilket är en stor skillnad från episode 1.

Sedan finns det faktiskt saker som jag uppskattar med AotC som tPM inte har. Förvisso är det väl mest visuellt men älskar hur Coruscant är skildrat och tycker att vattenplaneten Kamino är mycket stämningsfull samt att jag tycker att det finns ett antal rätt så schyssta actionscener (där ibland Obi Wan vs Jango Fett på Kamino hör till den bästa).

Själva storyn i tvåan tycker jag är tydligare (och även bättre) då det är väldigt tydligt vad som är på gång hur corny det än är. Padme är jagad av Lönnmördare, Anakin ska skydda henne, Obi-Wan spårar lönnmördare, snubblar över hemligheten om Klonarmen. Separatisterna bygger robotar. Det blir krig. Det visar sig att Sith styr båda sidor.

Det största problemet i Episode I förutom Anakin, Jar Jar och allt det andra är att det är totalt oklart vad som händer och varför. Den är fylld med meningslösheter från början till slut.

Och handlingen ser ju ut såhär:

Obi Wan och Qui-Gon kommer till Naboo. Åh nej! Det är en invasion.

Obi Wan, Qui-Gon och Amidala försöker ta sig från Naboo. Åh nej skeppet blir skadat.

Obi Wan, Qui-Gon och Amidala nödlandar på Tattooine. De måste skaffa reservdelar.

Obi Wan, Qui-Gon och Amidala kan inte köpa dem. Men de låter en snorig unge tävla om dem istället för att byta till sig ett enklare skepp mot den lyxkryssare de har.

Obi Wan, Qui-Gon och Amidala får reservdelar och lagar skeppet och far till säkerheten på Coruscant - de tar med sig Anakin.

Obi Wan, Qui-Gon, Anakin och Amidala kommer till Coruscant och Amidala talar inför senaten.

Obi Wan, Qui-Gon, Anakin och Amidala inser att det inte händer något inom senaten så de far tillbaka till Naboo.

Obi Wan, Qui-Gon, Anakin och Amidala som är på Naboo - platsen de har försökt komma ifrån hela filmen - enar Gungans och spöar Handelsfederationen.

Slut


Det handlar om personer som försöker ta sig från Naboo och till Coruscant och när de väl kommer dit så blir det en handfull meningslösa scener och sedan far de tillbaka. Deras besök fyllde inget syfte.

I AotC så leds i alla fall handlingen framåt och man kommer till nya platser och får lära nya saker.

Nu låter det kanske som jag försvarar AotC som en bra film vilket jag inte tycker att den är. Herregud! Hela slutstriden är ju ett stort trauma. Kärleksscenerna är som en venerisk sjukdom på hornhinnan, striden på rullbandet i fabriken är pinsam och Yoda är en studsboll.

Men tPM är ett totalt misslyckande från början till slut. Jag önskar att jag skulle kunna slänga in Lannisters och Co från Game of Thrones i den för att reda ut saker och ting.

Jamie Lannister skulle få slänga ut Anakin den lilla skitungen från ett högt torn - och med rejält med sten därunder så hans kropp slås sönder och samman.

Gregor Clegane skulle få ta sitt tvåhandssvärd och klyva Jar Jar i tu!

Joffery skulle få Amidala i koppel och plåga henne under lång tid tills hon var ett nervvrak.

Tywin Lannister skulle få flå George Lucas för den ondska han skapat.

Cersei Lannister kan få kontrollen över Naboo och leda ett utrotningskrig gentemot alla Gungans samt programmera om alla stridsrobotar så istället för att säga "roger roger" säger de "Kill! Kill!" med en sprucken mekanisk röst.

Tyrion han får dricka blå mjölk på cantinan på Tattooine.

Om det skulle hända! Ja då... då skulle tPM vara bättre än AotC!

:gremwink:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Magnus Seter said:
Ja, Disney har alltså köpt Star Wars för 4 miljarder guldmynt.

Star Wars 7 ska släppas 2015.
Jag gillar det inte, det kommer troligtvis bli en hyffsad rulle, men delvis gillar jag att kunna säga att jag inte gillar star wars och delvis gillar jag inte att Disney arbetar sig upp mot en megacorp, det finns mycket mer sympatiska företag som jag hellre sett som maktagalna megacorps.

/Zorbeltuss
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Det kan vara positivt att få in nya tankar och ideer i projektet. Pirates of the caribean är ju Disney och jag tycker väl att den är mer än bara bra. Det kan både bli en flopp och en flipp.

Hoppas på flipp!
 
Top