Nekromanti Disney köper Star Wars

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja jävlar. Disney. Och Lucas som creative consultant. Tja... jag är skeptisk. Men jag ska väl inte såga filmerna innan de ens är gjorda, men... Äh, jag är väl egentligen inte målgruppen.


Storuggla, men vem är egentligen Herr Galt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag känner mest en axelryckning, faktiskt. SW-filmerna har inte gett mig så mycket hittills. Eller, den gamla trilogin har snygg visuell stil, lagom skitigt och så. Lucas är inte så bra som filmmakare, liksom. Framför allt manusmässigt är ju alla sex filmerna katastrofer. Eller iaf jävligt ointressanta...

Men, schysst effektfilm och att Disney tar ett stweg närmare att bli en megakorporation? Visst, jag är på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Ha ha... det är ju bara ett aprilskämt... eller vänta lite?

Jag säger som jag gjort de senaste åren när det gäller Star Wars: Ju mindre George Lucas är inblandad, desto mer tror jag på det.

/tobias
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Så länge dom inte lånar från EU böckerna där varenda Jedi byter mellan kraftens ljusa och mörka sida på typ varannan sida...

Grå jedis är bara ett påhitt från folk som vill kunna skriva om/spela/vara vanliga semimoraliska normalsvin fast med kraften... Sorry det funkar inte så.

Antingen mediterar du och studerar under låång tid ( Om du inte heter Luke och är den utvalde...) för att i vuxen ålder bli dalai lama, eller så tar du den snabba vägen och förvandlas obönhörligt till en mix av Carl Bildt och Harry Potter. Det är vad du har att välja på och så skall det enligt mig också vara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Sopbil said:
bli dalai lama
Fast Jedis är ju elaka, hycklande kräk. Jag vet inte om likheten med Dalai Lama är så träffsäker, om jag ska vara ärlig.

Jedis och Sith är bara två konkurrerande sekter av religiösa fanatiker.

Bara fantasilösa världsmakare låter s.k. "godhet" och s.k. "ondska" vara absoluter i sina världar.

Gray jedis är vad som konceptmässigt räddar hela bygget.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fast Jedis är ju elaka, hycklande kräk. Jag vet inte om likheten med Dalai Lama är så träffsäker, om jag ska vara ärlig."

Sidospår så det stinker om det, men Dalai Lama har en jävligt bra pr-maskin. Kort video av Penn & Teller, men... ja.


Storuggla, snubben ägde slavar som barn
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Storuggla, snubben ägde slavar som barn
(100% medhåll.)

On topic tycker jag det är tråkiga nyheter. Hade hoppats på att SW-filmerna skulle fått dö i lugn och ro. Och Disney... come on. Det kan ju bara bli lame.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
krank said:
Sopbil said:
bli dalai lama
Fast Jedis är ju elaka, hycklande kräk. Jag vet inte om likheten med Dalai Lama är så träffsäker, om jag ska vara ärlig.

Jedis och Sith är bara två konkurrerande sekter av religiösa fanatiker.

Bara fantasilösa världsmakare låter s.k. "godhet" och s.k. "ondska" vara absoluter i sina världar.

Gray jedis är vad som konceptmässigt räddar hela bygget.
Jag tycker gray jedis är en feglösning. Min bild är att det här med att vara en riktig jedi är förbannat svårt, och att de flesta misslyckas och på något vis förfaller till fanatism och dogm. Att då göra detta till något funktionellt, snarare än ett tragiskt men förståeligt misslyckande att hålla sig till ett näst intill ouppnåeligt ideal är att göra det för lätt för sig. Att vara jedi ska vara något som ständigt innebär en risk att falla över kanten -- att då lägga in något som säger att det inte är så farligt att falla är att göra den kampen billigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Svarte faraonen said:
Jag tycker gray jedis är en feglösning. Min bild är att det här med att vara en riktig jedi är förbannat svårt, och att de flesta misslyckas och på något vis förfaller till fanatism och dogm. Att då göra detta till något funktionellt, snarare än ett tragiskt men förståeligt misslyckande att hålla sig till ett näst intill ouppnåeligt ideal är att göra det för lätt för sig. Att vara jedi ska vara något som ständigt innebär en risk att falla över kanten -- att då lägga in något som säger att det inte är så farligt att falla är att göra den kampen billigare.
Själv gillar jag när fanatismen får vara något mänskligt snarare än något som har med Kraften att göra; jag upplever inte att det gör "kampen billigare".

Å andra sidan är jag inte så intresserad av just den kampen heller. Eller, det enda som gör jedis det minsta intressanta är ju att de är as, men det tycker jag inte att man behöver koppla till kraften nödvändigtvis. jag gillar att de är hycklare, men gillar nog mest att de är det för att det är vad vem som helst skulle bli med tillgång till samma magi/teknologi/makt. Som vem som helst faktiskt är, helt utan sådan tillgång.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Tja, det kan både bli bra och dåligt, man ska inte ryggmärgsmässigt såga Disney"

Jag väntar på den första sågningen som går ut på att Disney enbart kommer göra filmerna för att sälja leksaker :gremgrin:


Storuggla, bara en tidsfråga
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arfert said:
Magnus Seter said:
Ja, Disney har alltså köpt Star Wars för 4 miljarder guldmynt.

Star Wars 7 ska släppas 2015.

Cool.

http://www.streetinsider.com/Press+Releases/Disney+to+Acquire+Lucasfilm+Ltd./7828436.html

Vad tror ni?
Tja, det kan både bli bra och dåligt, man ska inte ryggmärgsmässigt såga Disney. De har trots allt lyckats göra några OK rullar. Det kommer bli ett prestigeprojekt för dem, och de kommer ha en massa fans ögon på sig.
Jag tror att Disney kan förvalta Star Wars-världen långt bättre än Lucas. Har inte så stora förväntningar på de nya filmerna, dock. :gremsmile:
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag har svårt att förstå hur det kan vara något annat än positivt? En skitdålig film är ju bättre än ingen film. Ingen är tvingad att se på den. Folk fortsätter dyrka de gamla filmerna trots jar-jars besudlande av de nya.

Det enda jag tänker göra är att hålla tummarna för att de lyckas övertala Williams att göra musiken.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
jag gillar att de är hycklare, men gillar nog mest att de är det för att det är vad vem som helst skulle bli med tillgång till samma magi/teknologi/makt. Som vem som helst faktiskt är, helt utan sådan tillgång.
Jag tror vi kan diskutera det här ganska länge, då alla kan göra det utifrån sin egen tolkning. Jag, som främst identifierar Star Wars som episod 4-6, och tog till mig episod 1-3 som en parantes, och som aldrig läste EU, har aldrig upplevt jedi som hycklare eller as.

Obi-Wan och Yoda förmedlar en ganska nyanserad bild av känslor som något både kraftfullt och potentiellt riskabelt.

"Your insight serves you well. Bury your feelings deep down, Luke. They do you credit, but they could be made to serve the Emperor."

"Your eyes can deceive you. Don't trust them. Stretch out with your feelings!" (Träningen i Millenium Falcon)

"Trust your feelings" (Rännan i dödsstjärnan)

Det verkar som det finns en koppling mellan kraften och känslor här. Bägge är mäktiga krafter som vi behöver för att lyckas, men som kan bli farliga om man använder dem fel.

Jag tycker det här är en ganska bra och träffande beskrivning av hur känslor kan upplevas som både viktiga/nyttiga och otäcka, även om det går att problematisera lite mer hur känslor fungerar.* Jag antar att Lucas lät sig inspireras av hur han själv tänkte om och upplevde känslornas roll i sitt liv under slutet på sjuttiotalet.

* Känslor är i sig aldrig farliga, men de kan vara ihopkopplade med ångest, och sättet vi hanterar denna ångest på kan bli problematiskt eller leda till lidande.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Svarte faraonen said:
krank said:
Sopbil said:
bli dalai lama
Fast Jedis är ju elaka, hycklande kräk. Jag vet inte om likheten med Dalai Lama är så träffsäker, om jag ska vara ärlig.

Jedis och Sith är bara två konkurrerande sekter av religiösa fanatiker.

Bara fantasilösa världsmakare låter s.k. "godhet" och s.k. "ondska" vara absoluter i sina världar.

Gray jedis är vad som konceptmässigt räddar hela bygget.
Jag tycker gray jedis är en feglösning. Min bild är att det här med att vara en riktig jedi är förbannat svårt, och att de flesta misslyckas och på något vis förfaller till fanatism och dogm. Att då göra detta till något funktionellt, snarare än ett tragiskt men förståeligt misslyckande att hålla sig till ett näst intill ouppnåeligt ideal är att göra det för lätt för sig. Att vara jedi ska vara något som ständigt innebär en risk att falla över kanten -- att då lägga in något som säger att det inte är så farligt att falla är att göra den kampen billigare.
Nu vet jag zilch om gray jedis, men det där beror väl rätt mycket på hur de funkar. Om gray jedis springer omkring lite överallt och så att säga utgör kraftens breda mittfåra, med siths och jedis som fanatiska extremer, så blir det ju lite fånigt. Men en annan möjlighet är väl att gray jedis är kraftens lindansare, som utför ett extremt delikat balansnummer som är väldigt få förunnat (lite som beskrivningen av "true neutral" som någon som söker balans mellan alignments). Vanliga jedis behöver sin disciplin och sina lärosatser för att hålla sig borta från den mörka sidan, medan gray jedis är det märkliga fåtal som har det i blodet, så att säga.

På Wookiepedia verkar det mest som att gray jedis är olika grupper vars läror avviker från jedirådet. Då kan man ju tänka sig att deras "gråhet" inte har något egentligen att göra med kraftens ljusa och mörka sida, utan bara betecknar avfällighet från rådets synvinkel och i själva verket utgör en rad alternativa tekniker för att handskas med kraftens fallgropar. För att fortsätta på Arvids analogi, något i stil med konflikten mellan psykodynamik och KBT :gremtongue:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Bra saker: Lucas kan inte förstöra flera filmer igen genom att tro att han kan konsten att skriva manus, vilket han inte kan. Kanske kan det tas ut mer i svängarna. Och så kanske man köpa samma version av Star Wars om 10 år, utan det stadiga växandet av 100 nya aliens i en scen/år.

Dåliga saker: Hey, kommer ni ihåg Star Wars bundlen, där det enda spelet som egentligen är braär just dans spelet med Darth Vader, Han Solo och Kejsaren? Kommer säkert mer av den varan!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Kan bli bra. Beror lite på om de får tag i folk. Lever killen som designade den första trilogin fortfarande?

Sedan beror det på, imho, om de vågar frånstiga EU-grejer (t ex Yuuzhan Vong, att kejsaren återföds och supervapen som är lika mäktiga som/mäktigare än Dödsstjärnan). Kort sagt, så länger de inte faller i fällan med större och farligare hot. Om det är direkt efter episod 6 så är kanske inbördeskrig/galaxen i kaos mer intressant, även om det inte blir gigantiska arméer och supervapen (vilket det inte var egentligen i originaltrilogin heller). Är det längre fram så kan de gå andra riktningar.

Vi får se. :gremsmile:
 
Top