Nekromanti Diskussionen behövs

FriendlyGiant

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
10
krank;n166103 said:
Nope. Inte speciellt stora iaf.[...]Och sen kan man ju som jag skrev tidigare notera att hjärnan är plastisk, dvs den anpassar sig efter behov och situation. Så om du ska börja hävda biologiska orsaker till skillnader i hjärnan får du leta rätt på män och kvinnor som inte levt i ett samhälle överhuvudtaget...
Jag var faktiskt påväg att kommentera på just det. Det faktum att hjärnan formas av omgivningen, kultur, miljö osv. Men det var som någon sa tidigare i tråden (var det du?), att hen har uppenbart läst biologi väldigt selektivt. Inte ovanligt när en person letar efter stöd för sin egen världsbild.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
FriendlyGiant;n166104 said:
Halmgubbar, härskartekniker, derailing, troll-fasoner.
Kanske kanske inte en träffsäker beskrivning, men jag skulle föredra om vi i den här diskussionen riktade vår ilska direkt till den vi faktiskt är arg på. Nu känns det litet som om du försöker få med mig på att säga ännu argare saker om Wyldstorm, men jag är rätt nöjd med att ha sagt till honom att jag tycker att hans beteende är djupt pinsamt :)

Jag må vara arg, men jag vill att vi diskuterar med varandra, och inte om varandra.
 

FriendlyGiant

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
10
Xhakhal, jag borde förtydligat att det var menat som fria tankar kring det du sa, och inte riktat direkt till dig.

Jag har inget intresse av att få dig att säga arga saker om Wyldstorm. Det kan jag göra själv. Se här:

Wyldstorm, din överlägsna ton tyder på att du lider av AAE. Ditt manipulativa beteende luktar psykopat lång väg. Och inte nog med det, du balanserar medvetet på gränsen för vad som är acceptabelt beteende enbart för att kunna försvara dig med att du inte har klivit över gränsen. Ditt beteende är väldigt genomskinligt och skapar inte på något sätt en sund diskussionsmiljö.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Wyldstorm;n166076 said:
Jag menar att i och med patreon, youtube, kickstarter och andra sätt att tjäna pengar på uppmärksamhet..
Så börjar vissa för/emot ideologier/religiösa börjat bli ekonomiskt motiverade/beroende av dessa, men man får ju mest cash genom att var häva ur sig nåt mer anmärkningsvärt än alla andra så man SYNS..
Det är naturligtvis ytterst anmärkningsvärt med trakasserier, hot & dylikt..
-Vilket blir tyvärr en dålig spiral. Folk gillar ju att måla ut sig som offer, eller känna sig lite heligare än andra.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar, eller vilka du syftar på. Vilka är "folk" menar du? Du måste ju ha några i åtanke eftersom du tar upp det som exempel.

Wyldstorm;n166076 said:
Åfan.
Jag ska naturligtvis knorra lite över "Men vänta nu, måste inte han ha programmerat för att testa den?" & "Men hur fasen blir individnivå relevant om jag snackade om statistik över stora grupper?".
Jag snackade också statistik över stora grupper. Jag pratade om kvinnliga programmerare som var ungefär lika vanliga som manliga programmerare fram till 80-talet. Då hände något med siffrorna, och kvinnorna försvann ifrån programmeraryrket. Jag använde det exemplet eftersom du påstår att rollspelsintresse handlar om biologi, medan jag tror att det handlar om kultur. Programmering är (numera) ett manligt kodat område, och jag ville påvisa att det inte alltid varit det. Antingen så muterar kvinnor i rasande fart, eller så är det något annat som påverkar intresse. Kultur till exempel.

Wyldstorm;n166076 said:
Ang gamergate.. Åter igen, jag har inte stor anledning att misstro dig, men det är facinerande hur olika bild vi har av det hela.
T.ex. sarkeesian har ju inte med gamergate att göra ens, trots hennes försök att inkludera sig.
Anita Sarkeesian släppte en video i sin serie Tropes vs Women in Video Games bara ett par veckor efter att Gjonis bloggpost hade exploderat till att bli en hatkampanj mot Quinn.

GamerGate vände sig ganska omedelbart även mot Sarkeesian. Hon, Quinn och Brianna Wu kallades under en lång period Literally Who 1, 2 och 3, detta för att man inom GG inte ville att det skulle se ut som att man inriktade sig på specifika personr. Det misslyckades rätt rejält med tanke på att GG tillbringade lång tid med att attackera och hota dessa tre.

Under en period kunde vare sig Sarkeesian, Quinn eller Wu vistas i sina hem därför att FBI och den amerikanska polisen upplevde hoten mot dem så starka att de avrådde dem från att bo där. Sarkeesian har varit en måltavla ända sedan hon började med sin Tropes vs Women-serie. GamerGate gjorde det hela värre.

Wu blev för övrigt enbart involverad för att hon tog ställning mot GamerGate. Mer än så behövde man nämligen inte göra när det höll på som värst. Med det sagt är det fortfarande så att många blir hotade och trakasserade på diverse sociala medier. Det enda som förändrats är att inga tidningar skriver om det längre.


Wyldstorm;n166076 said:
Om du orkar/vill så får du gärna pm'a mig en beskrivning, jag blir nyfiken. Väldigt så, faktiskt. Även om det är OT.
Nej, jag vare sig vill eller orkar.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Magnus Seter;n165893 said:
Att du har satt ord på det har givit mig en möjlighet att sent om sider sätta mitt eget beteende på Internet i ett sammanhang som jag inte klarat av att själv se.
Jag är glad att min feministiska pansarnäve har lyckats åstadkomma något positivt.

(Jag älskar det epitetet, det är en av de bästa grejerna någon någonsin kallat mig. Det och Twitters Muhammad Ali.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
MODERERING

FriendlyGiant;n166116 said:
Jag har inget intresse av att få dig att säga arga saker om Wyldstorm. Det kan jag göra själv. Se här:

Wyldstorm, din överlägsna ton tyder på att du lider av AAE. Ditt manipulativa beteende luktar psykopat lång väg. Och inte nog med det, du balanserar medvetet på gränsen för vad som är acceptabelt beteende enbart för att kunna försvara dig med att du inte har klivit över gränsen. Ditt beteende är väldigt genomskinligt och skapar inte på något sätt en sund diskussionsmiljö.
Det här är ett solklart personangrepp, vilket leder till att FriendlyGiant blir avstängd i 48 timmar enligt regel 2:

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Wyldstorm:

Kortfattat betyder tolkningsföreträde att personer tillhörande en förtryckt grupp har första tjing på att definiera hur det förtrycket ser ut, vad som är nedsättande mot denna grupp samt hur kampen skall föras. Personer som inte hör till gruppen får fortfarande ge sina tankar och åsikter men dessa har inte fullt samma betydelse och vikt som åsikterna från de inom gruppen.

Det är tolkningsföreträde. Om du anser dig tillhöra en grupp som behöver föra fram din åsikt, är det ok, jag backar. Jag tolkade dig som vit man med maskulint uttryck(cis), jag har gärna fel. Jag uppmuntrar transpersoner, icke-vita och kvinnligt kodade uttryck inom rollspel eftersom denna grupp är sämre representerad i antal spelare och det är det vi försöker förändra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När det gäller det Hydran skrev ovan så är det en giltig åsikt. Men det är ingen ingen lag eller så. Det är ett sätt att se på saker. Jag är tveksam mot att det stämmer i många fall. En person som sitter på statistiska fakta om hur ett förtryck ser ut kan ha mer rätt än en person inom gruppens upplevelser/känslor. Forskning tycker jag ofta trumfar enskilda upplevelser, även om de såklart kan vara viktiga för sammanhanget.

Däremot så ska man såklart höra på folk som är eller upplever sig förtryckta med stort allvar. Det betyder dock inte att de har rätt med automatik.

EXEMPEL:

En hypotetisk japan forskar om förtrycket av minoritet X i (till exempel) Finland. Hon sitter på ett stort statistiskt underlag och har dessutom gjort djupintervjuer av 100 personer i gruppen. Ska man då anse att en enskild person i minoritet X ska ha tolkningsföreträde om hur förtrycket ser ut, och inte den japanska forskaren? Och i så fall varför?

Jag är skeptisk.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Arfert;n166255 said:
En hypotetisk japan forskar om förtrycket av minoritet X i (till exempel) Finland. Hon sitter på ett stort statistiskt underlag och har dessutom gjort djupintervjuer av 100 personer i gruppen. Ska man då anse att en enskild person i minoritet X ska ha tolkningsföreträde om hur förtrycket ser ut, och inte den japanska forskaren? Och i så fall varför?

Jag är skeptisk.
Det här är OT. Om du vill starta en diskussion om tolkningsföreträde och respekt för marginaliserade personers levda upplevelser så kanske det är smart att göra det i en separat tråd, istället för att deraila den här tråden i en sakfråga? Som dessutom är fullständigt irrelevant i sammanhanget, eftersom all forskning som presenterats av tex Thispaniel stödjer de upplevelser som personer av den utsatta gruppen berättat om?

En egen tråd, istället för en vidare derailing av den här tråden, så kanske den går att åtminstone avsluta på ett bra sätt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
MODERERING

Diskussionen börjar bli ordentligt OT nu.

Gå tillbaka och läs det första inlägget och fortsätt sedan gärna diskutera ursprungsämnet:
Varför det är viktigt (eller inte, om man nu råkar tycka det) att föra en diskussion om hur vi kan få marginaliserade grupper inom rollspelshobbyn att känna sig välkomna och inkluderade.
Evolutionspsykologi och könsdimorfism har väldigt lite i den diskussionen att göra.

Cirkulera.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Dante;n166265 said:

Varför det är viktigt (eller inte om man nu råkar tycka det) att föra en diskussion om hur vi kan få marginaliserade grupper inom rollspelshobbyn att känna sig välkomna och inkluderade.
För min del är den här frågan besvarad från alla relevanta håll, och jag känner mig därför väldigt färdig med den här diskussionen :) Dags att göra annat.
 

FriendlyGiant

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
10
Då åker vi igen..

Bra modererat. Det var ett uppenbart personangrepp, men mitt beteende belyser en viktig punkt. Låt mig förklara varför och hur det knyter an till ämnet vi diskuterar.

Tsianphiel berättade tidigare om sin erfarenhet av konfrontationer och hur det lindrigaste mötet hade varit en person som skrek henne rakt i ansiktet, och att det värsta var:

"En diskussion med en nedlåtande och arrogant före detta arbetskamrat som inte sade rakt ut vad han tyckte utan pratade bakom ryggen på mig, samt gick till mina chefer med sina (dåliga och oinsatta) förslag istället för till mig direkt. Han gjorde allt han kunde för att undergräva min auktoritet och när jag konfronterade honom med hans handlingar (som mina chefer tyckte var lätt suspekta) så slog han ifrån sig med att han inte menade något illa med det, utan ville "hjälpa mig"."

Intressant nog är det beteende jag angrep snarlikt det Tsianphiel anger som problematiskt i sin post (post 119, sidan 8 i denna tråden). Notera särskilt det i fetstil.

I fallet med mitt regelövertramp så är det glasklart att jag bröt mot regel 2. Om jag var moderator skulle jag nog argumentera att det var ett brott mot regel 8, eftersom jag tog på mig att moderera en användares beteende. Poängen här är att reglerna innehåller riktlinjer för dessa saker. Men att uppvisa det beteendet som Tsianphiel tidigare beskrev som den värsta konfrontationen hon utsatts för finns inga riktlinjer för i reglerna. Det är ok att angripa idéer och argument enligt regel 2, men inte ett beteende som en kvinna i hobbyn anser är den värsta konfrontationen hon haft.

Det är såklart rätt att inte användarna ska moderera varandra (enligt regel 8), men min öppna fråga till moderatorerna är: Har ni någon handlingsplan för sådant beteende, eller blir det en ad hoc bedömning? För om ni inte har det så är en handlingsplan där ni gemensamt kommer överens om hur ni ska hantera den typen av beteende på ett konsekvent sätt ett väldigt bra steg att ta för att göra det offentliga rum som detta forum utgör mer inkluderande för kvinnor, vilket är en del av frågan vi diskuterar i tråden. Food for thought.

En annan sak ni kan fundera på är hur er moderatorgrupp ser ut. Finns det några kvinnliga representanter bland moderatorerna? Behöver ni kanske rekrytera?

Nu är dessa alla retoriska frågor, och jag ber inte om ett svar, utan vill bara nämna dessa saker som bra insatser för att göra detta offentliga rummet mer inklusivt. Kontemplera gärna detta i den mån ni anser det relevant för ert arbete, om ni inte redan har gjort det. Jag vill bara peka ut det problematiska och be er tänka över detta och överväga om det behöver göras några ändringar.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
FriendlyGiant;n166881 said:
Finns det några kvinnliga representanter bland moderatorerna?
Ja, Cissi är kvinna (så vitt jag vet och har förstått). Och hon gör ett utmärkt arbete!

Cog.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hej!

För att inte deraila den här tråden så önskar jag att frågor och svar om moderaroterna/redaktionens sammansättning och handlingsplaner lyfts i Rollspel.nu-forumet. Där finns också en klistrad diskussion om vilka som ingår i de här konstellationerna även om det såklart är svårt kanske att veta vad folk har för könstillhörighet utifrån Användarnamn.

Så, låt er inte luras av derailingsdemonen! Låt tråden ha kvar sitt syfte. Trevlig helg!

/Cissi
Moderator som ej är vit cisman. ;) <3
 

FriendlyGiant

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
10
Jag vill bara upprepa det jag skrev i min tidigare post. Mina frågor var retoriska och jag ville inte ha svar och hade inte för avsikt att diskutera dom. Ville endast väcka eftertanke. Det var allt.

För att förtydliga, poängen med min föregående post var alltså att peka på att trygghet är en bra sak att starta med i arbetet med att göra hobbyn mer inklusiv.
 

FriendlyGiant

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
10
För att utveckla det jag tidigare skrev så skulle jag vilja ta steget och säga att kvinnorna har gjort väldigt mycket nu, och förklarat att det är problematiskt. Jag skulle vilja påstå att nästa steg är att vi män inte ifrågasätter det som sagts, utan istället tar oss en ordentlig funderare på vad vi individuellt kan göra för att motverka de uppradade problemen. Fråga dig själv "Vad kan jag som individ göra för att påverka?", våga säg ifrån om någon uppenbart går över gränsen, granska ditt eget beteende osv. Det handlar inte om att placera kvinnorna i hobbyn på piedestal. Det handlar om att visa respekt.

Kort och gott, kvinnorna har gjort klart vad problemet är. Det är hög tid att vi män tar vårt ansvar för att hjälpa till att förändra.
 
Top