Nekromanti Diskussionen behövs

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
… och med diskussionen menar jag så klart diskussionen om sexism, rasism och andra mindre åtråvärda ismer som förekommer inom just bordsrollspel.

Vi behöver diskussionen därför att rollspel i dagsläget fortfarande är en till största delen vit, manlig hobby och för att vi som älskar rollspel, men som inte delar de dragen skall känna oss välkomna. Om du som läsare säger “men varför det? Varför måste ni som inte är vita och manliga bli specialbehandlade?” så är svaret så klart att vi också älskar hobbyn så varför skall vi inte få samma möjligheter att njuta av den som den vita, heterosexuella mannen? Och om svaret fortfarande är detsamma så skulle jag vilja påstå att personen som nekar oss åtkomst är synnerligen ogin och mån om att behålla sina privilegier för sig själv.

“Men varför älskar du en hobby som du inte njuter av då?” kan jag tänka mig att följdfrågan blir. För att det finns så mycket potential i rollspel. För att jag som spelledare och spelare till stora delar kan bortse ifrån den tjocka och dammiga skorpa som ligger ovanpå rollspelens kärna och förstå att det här är en spelform som kan åstadkomma nästan vad som helst.

Jag har spelat rollspel sedan mitten på 80-talet, och jag blev kär vid första ögonkastet. Jag fick Chock av min mamma, och det satte tonen för hela mitt liv, inklusive för min kamp för jämställdhet och mångfald inom hobbyn. Jag älskar rollspel. Jag kan inte nog betona hur mycket jag är hobbyn skyldig. Mina organisationsegenskaper, mina ledaregenskaper, min kreativitet och min skaparglädje, som sträcker sig från allt ifrån researchintensiva perioder då jag lärt mig allt jag (inte) vill veta om biologisk krigsföring till hur jag binder böcker på ett sätt som är tidsenligt för 1400-talet. Med rollspel har jag lärt mig hur jag på ett bra sätt dokumenterar regler, hur jag skriver en berättelse på ett sätt som andra kan återge, och hur givande det är att spela ett äventyr som får mig och mina vänner att uppleva något emotionellt tillsammans, oavsett om det är skratt som i Gargarismas Velour eller skräckblandat äckel som i Ola Sundins och Mikael Kvarnströms Förnedringen. Det är anledningen till att jag för några år sedan inledde mitt 20.000-teckenprojekt som jag (trots att jag sagt motsatsen) fortfarande arbetar på.

Det är anledningen till att jag slitit ideellt med konventsverksamhet i tio år av mitt liv (längre, jag började spelleda -96 eller -97 tror jag). Det är anledningen till att jag försöker stötta svenska rollspelsskapare med mina pengar i crowdfundingkampanjer i den mån jag kan. För mig är rollspel viktigt och lärorikt och jävligt roligt att ägna sig åt. De som påstår att jag anser något annat är antingen lögnare eller omedvetna om min entusiasm inför spelformen.

Det är av de här skälen som jag vill diskutera problematiken med rollspel som de sett ut historiskt och till viss del även ser ut idag. Därför att genom att rollspel till största delen skapas av vita, heterosexuella män, så är det också till största delen vita, heterosexuella mäns berättelser som får komma till tals. Som jag skrev i ett blogginlägg, då om datorspel, så är det viktigt att vi inte har bara en berättelse. Att bara återberätta “en version av sanningen” om och om och om igen gör att vi utestänger människor ifrån viktiga upplevelser och verktyg att berätta med. Att kunna identifiera sig med materialet jag spelar eller deltar i är viktigt. Det är viktigt därför att det bekräftar att jag har en identitet, att jag existerar, att jag finns i den här världen. Att bara återberätta stereotyper är skadligt för de som stereotypiseras. Det finns till och med forskning på det – det kallas stereotype threat, och är ett reellt hot mot välmående och utvecklingsmöjligheter.

Anledningen till att diskussionen behövs är för att jag som marginaliserad grupp inom rollspelshobbyn blir aktivt utestängd genom hur rollspel framställs i text och bild och vilka som förväntas spela rollspel. Om det finns en genuin vilja att välkomna marginaliserade grupper inom rollspelshobbyn, så måste diskussionen få existera. För att kunna agera och lösa ett problem, måste vi nämligen först veta vad problemet är. Kan vi inte definiera problemet så blir heller inte lösningarna särskilt bra (se till exempel försöket att få fler tjejer att spela genom “rosa spel” på 90-talet. Det gick så där…). Vi måste kunna få lov att sätta fingret på den ömmande punkten och säga “där är problemet, det är den här biten vi måste åtgärda först”. För min del blir insatsen då att säga “vi måste kunna diskutera runt problematiken med sexism, rasism och andra mindre positiva ismer inom rollspel för att kunna lösa de problem som finns med spelhobbyn.” Jag har även postat den här texten som ett blogginlägg på discordia, och jag skriver den med anledning av tråden tagga ner, eftersom det kom upp en del tankar om att "ta bort" den här typen av diskussioner på wrnu. Som utomstående-ish kan jag bara säga att jag kan hålla med om att diskussionerna är besvärliga om ämnet, men om utvecklingstakten bland svenska spelskapare är något att gå på så har den faktiskt gjort mer nytta än skada för nykommande rollspelare. Jag är djupt imponerad över hur mycket vissa personer vuxit i sin förståelse av ämnet, även om vi kanske inte delar åsikter till 100%.

EDIT: Vill poängtera att jag befinner mig i Kanada, vilket innebär att jag ligger 8 timmar efter Sverige, så svar på frågor och kommentarer kommer förmodligen att dyka upp mitt i natten för er.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag håller med om i stort sett allt du skriver! Det är en viktig diskussion och jag applåderar alla som för den (även om jag inte alltid håller med heller) och verkar för att fler skall bli (och känna sig) inkluderade i hobbyn!

Personligen tycker jag det går år rätt håll. Spelskapare i större utsträckning tänker på de här sakerna och exponerar man vad man gör på på nätet (så enkelt som att dela en google-doc länk eller pdf på lämpligt) kan man få långt mer diversifierad feedback nu än tidigare. Sen kan saker alltid bli bättre.

Cog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
cogitare;n151127 said:
Jag håller med om i stort sett allt du skriver! Det är en viktig diskussion och jag applåderar alla som för den (även om jag inte alltid håller med heller) och verkar för att fler skall bli (och känna sig) inkluderade i hobbyn!
Det är ju kanonbra, men hade vi inte precis en diskussion där du ifrågasatte (inte nödvändigtvis "motsatte" även om jag nog tolkar dig i den riktningen med avseende på kontexten) just detta?

cogitare said:
Jag känner, innan jag blir någon 'poster boy' för motstånd mot feminism/jämställdhet (och liknande frågor) att jag inte alls har något emot detta eller tycker att man aldrig någonsin skall diskutera det. Inte alls. Men jag tycker det är en vettig diskussion att föra var de bör hållas. är rollspel.nu den bästa plattformen för detta?
Jag hänger helt enkelt inte riktigt med i svängarna men det kanske är någon nyans jag missat?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Hej Rasmus, jag har svarat dig i PM för jag tycker det är onödigt att kapa Tsianphiels tråd om mina ambivalenser...

Cog.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
RasmusL;n151141 said:
Det är ju kanonbra, men hade vi inte precis en diskussion där du ifrågasatte (inte nödvändigtvis "motsatte" även om jag nog tolkar dig i den riktningen med avseende på kontexten) just detta?


Jag hänger helt enkelt inte riktigt med i svängarna men det kanske är någon nyans jag missat?
MODERERING!

Men …

Är du ute efter att »sätta dit« Cogitare på något vis? Eller försöker du flytta över osämjan från den andra diskussionen hit?

I vilket fall som helst: Tagga ner. Var inte så antagonistiskt. Debattklimatet behöver INTE förvärras.

Ta 48 timmars ledigt från forumet och fundera på hur du debatterar och formulerar dig.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Kan börja med att säga att jag håller med om att detta bör pratas om. Ett problem försvinner inte för att man låtsats att det inte existerar.
Så det bör pratas om detta i fortsättningen även om det är ett ämne som är känsligt och som kan väcka heta känslor

Just att det väcker starka känslor är väl i sig ett bevis på att det är ett viktigt ämne. ingen blir väl speciellt upprörd över saker som de inte ens finner viktiga.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Som sagt, diskuterar man vissa saker i ett spel och tråden kapas till att handla om annat så borde det brytas ut i en egen tråd, det är också vad jag sett att moderatorerna gör väldigt snyggt och även om jag själv nyligen sagt(?) och tänkt att det borde man kanske tänka på innan man "kapar" tråden så har jag nu tänkt till igen och insett att man vet ju inte i förväg om det kommer bli ett "kap" av det hela. Det är ju trots allt bara en kommentar tills folk börjar diskutera det istället för orginalinlägget så jag måste nog hålla på att moderatorerna i de flesta fall tyvärr måste sköta detta.

Det som jag däremot sett flera gånger är ju att de gör just det, och det handlar inte bara om att bryta ut feministtrådar eller liknande utan det händer även i andra trådar där andra sidospår blivit för stora så det tycker jag också visar på "rätt tänk" eftersom det inte handlar om att just "skydda folk från feminism" eller nåt sådant, utan helt enkelt om att bryta ut sidospår.

Och att stoppa allt om feminism, jämlikhet och liknande i underforum är ju som jag tidigare sagt att stoppa det i en skräpkorg, det leder inte till något bra tyvärr utan var och en får helt enkelt ta eget ansvar och låta bli att läsa de trådar man inte vill läsa. Kommer det upp i en tråd man vill läsa, som ett sidospår, då säger man inget men kan rapportera till en moderator så flyttar de snällt diskussionen om det krävs till en ny tråd, problem solved.

Diskuterar man istället ett spel rent allmänt "vad tycker ni om det här spelet, regler, setting och allt" så får man vara lika beredd på att något tycker det är sexistiskt som att någon tycker det har dåliga regler.

Och som vanligt, bra attityd kommer man långt med. Gillar för övrigt den där grandmother regeln någon nämnde ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Därför att genom att rollspel till största delen skapas av vita, heterosexuella män, så är det också till största delen vita, heterosexuella mäns berättelser som får komma till tals.
Ja, det är ett problem.
Lösningen måste vara att fler rollspel måste göras av kvinnor eller andra som inte är vita, heterosexuella män.

Det är det är det enda som är en framkomlig väg. Vita, heterosexuella män kan iofs kanske skriva rollspel som handlar om andra grupper, precis som en vit, heterosexuell man kan skriva en roman i jag-form med en kvinna i huvudrollen. Frågan är bara om det är den bästa vägen för att fler ska känna sig inkluderande.

Rollspel är inte som att göra ett Playstation-spel eller en långfilm.

En ensam person kan göra ett rollspel.
Så det behövs fler som gör det. Som inte är vita, heterosexuella män.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Trevligt att se att jag inte är ensam om att bruka hänvisa till "The danger of a single story" av Adichie :)

Vi vita heterosexuella män vill så många olika saker, så det finns en rätt stor spännvidd av vad vi gillar och är bekväma med. Ungefär som alla andra kön, sexuella läggningar, och etniciteter.

Nu skriver jag inget för publicering, utan mest bara knappar på saker för eget behov. Men som jag nämnt tidigare, så är jag väldigt intresserad av debatten, för att minska risken att slentrianmässigt missa något; t.ex. för att inte beskriva män efter vad de gör, och kvinnor hur de ser ut. Även om jag rätade till just den biten långt innan jag kom i kontakt med dessa diskussioner är det möjligt att det finns annat som jag missat.

Det är trist om folk inte känner sig välkomna. Om folk uppfattar hobbyn som en högborg för vita heterosexuella män, med en "andra göre sig icke besvär, så länge ni inte är här på våra villkor" attityd, oberoende om vi är det, eller om vi bara uppfattas som det, så är något fel och det finns saker att förbättra.

Men, då det gäller etnicitet och sexualitet, då har jag faktiskt väldigt dålig koll på vad folk har. Även om en av de manliga rollspelsskaparna på det här forumet, som ligger bakom mer än ett rollspel, mer än en gång nämnt att han inte är heterosexuell, gissar jag att många ändå antar att han är heterosexuell.

Sedan har vi rollspel skrivna av Tina Engström, Gunilla Jonsson, och om jag inte blandar ihop personer helt och håller... Tsianphiel, är det inte du som ligger bakom nyckelringsrollspelet? :) Jag har hållit på med rollspel för länge, så från mitt perspektiv är det inte osynligt. Jag är dock för långt från utifrån-perspektivet, så det kan mycket väl stämma att det ser ut som om rollspel bara skapas av män.

Sedan, något som det kan vara lätt att glömma bort som majoritetsperson. Om minoriteten består av 5%, och bara 10% av majoriteten uppför sig som klägg (oberoende om det är av illvilja eller obetänksamhet) så blir det väldigt mycket ovälkommet för minoriteten. Så "men lite får man väl tåla" kan vara ett nästan konstant obönhörligt hamrande i andra änden.

TL;DR. Jag håller med om att diskussionen behövs.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Spelar det verkligen någon roll om många män skriver rollspel, som Lupus nämner kommer sexualiteten på skaparen inte fram och det tycker jag inte heller ska behövas för att man inte ska döma ut det. Det viktiga är väl att man stöttar och ger tips till de kvinnor som vill skapa eget, och så klart att inte hela communityt går ut med en sorts "haha kolla en TJEJ har gjort ett rollspel, lol" mentalitet. Det har jag svårt att se skulle vara fallet längre dock. Jag kan inte ens påstå att jag överhuvudtaget kollar VEM som har gjort ett spel, utom möjligen när jag spelat det ett tag och råkat bli nyfiken. Men in andra kanske gör tvärtom? Jag tycker det intressanta är om det är en bra produkt.

Så, det viktiga borde, enligt mig, vara att man så klart undviker sådana saker som att bara ha män som exempel, bara ha män i stora roller i kampanjerna osv. Gör man det, så borde det inte spela någon roll vilket kön eller vilken sexualitet man har.

Sen kan jag tänka mig att pressen att göra ett bra system eller en bra värld är lite tyngre på kvinnor just för att det inte finns lika många, men det är nog mer en "själv-press" än utifrån. För att förklara lite närmare, om 100 kvinnor hade skrivit olika rollspel och bara 3 män hade skrivit spel, kanske till och med BRA spel dessutom, då skulle det kännas jobbigare för mig att jämföras med de andra tre. Men jag tror, i dagens samhälle, att jag ändå skulle få hyfsat bra kritik, tips och liknande. Jag hoppas åtminstone det.

Det jag tror ni, dagens kvinnliga rollspelsskapare, i det här läget bör tänka på är det här: Visst, män har gjort betydligt många mer rollspel, och väldigt många som ändå är rätt bra (Se på Järn t.ex. :p) MEN vi har också gjort sjukt många dåliga. Det är också väldigt många kopior av olika slag, där det i grunden är samma system men andra världar eller små förändringar osv. Jag säger inte att just det är dåligt bara att, i den mängden är det egentligen inte den där pressen man kanske upplever, så skapa på!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
.113;n151368 said:
att inte hela communityt går ut med en sorts "haha kolla en TJEJ har gjort ett rollspel, lol" mentalitet. Det har jag svårt att se skulle vara fallet längre dock.
Svårt att veta när nånting "inte längre" är på ett visst vis, när det har varit det förut. När gick vi från "kvinnor väljer aktivt att dölja sitt namn på produkten" till "men det händer väl inte längre?" Svårt att säga, skulle jag säga. Inte heller har man särskilt mycket nytta av att se till hur man själv tänker när man ska försöka lista ut hur andra tänker. Det har tveklöst varit en grej i den här hobbyn, att kvinnor undvikit att ha sitt uppenbart kvinnliga namn på omslaget för att produkten inte skulle dömas på förhand, så hur vet vi att det inte längre är en faktor?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Eksem;n151397 said:
Svårt att veta när nånting "inte längre" är på ett visst vis, när det har varit det förut. När gick vi från "kvinnor väljer aktivt att dölja sitt namn på produkten" till "men det händer väl inte längre?" Svårt att säga, skulle jag säga. Inte heller har man särskilt mycket nytta av att se till hur man själv tänker när man ska försöka lista ut hur andra tänker. Det har tveklöst varit en grej i den här hobbyn, att kvinnor undvikit att ha sitt uppenbart kvinnliga namn på omslaget för att produkten inte skulle dömas på förhand, så hur vet vi att det inte längre är en faktor?
Skittragiskt!

Jag hade faktiskt inte en aning om att det varit så. Att hobbyn är sprungen ur en till stor del mansdominerad hobby och att hobbyn i sig alltid varit mansdominerad är väl ingen överraskning för någon. Men att kvinnor aktivt skrivit under pseudonym i spel låter knäppt.

I hur stor utsträckning händer detta fortfarande (om någon insatt vet)? Är det någon skillnad på den svenska marknaden kontra internationell (vilket kanske är främst amerikansk gissar jag)?

Lite naivt så tänker jag att spelets innehåll borde vara det som avgör om man är intresserad av det. Snarare än vilket kön den som skrivit det (eller varit med och skrivit det) har. Sen kan även jag välja bort vissa speltillverkare som jag tycker betett sig illa även om jag bortsett det hade varit intresserad av deras produkter, men det är ju på individbasis snarare än baserat på vilket kön de har.

Cog.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
cogitare;n151399 said:
Men att kvinnor aktivt skrivit under pseudonym i spel låter knäppt.
Det ÄR knäppt.

Men ett sätt att se till att eventuell kritik handlar om vad man skrivit och inte att man är kvinna.

Och att kvinnors namn säljer sämre. Det är i alla fall sant för bokbranschen i stort (»J. K. Rowling« i stället för »Joanne Rowling«, t.ex.).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eksem;n151397 said:
Svårt att veta när nånting "inte längre" är på ett visst vis, när det har varit det förut. När gick vi från "kvinnor väljer aktivt att dölja sitt namn på produkten" till "men det händer väl inte längre?" Svårt att säga, skulle jag säga. Inte heller har man särskilt mycket nytta av att se till hur man själv tänker när man ska försöka lista ut hur andra tänker. Det har tveklöst varit en grej i den här hobbyn, att kvinnor undvikit att ha sitt uppenbart kvinnliga namn på omslaget för att produkten inte skulle dömas på förhand, så hur vet vi att det inte längre är en faktor?

Absolut, och det kan ju så klart hända då och då att det fortfarande är så, mest troligt är det så. Och i t.ex. författarbranschen vet jag inte om vi kommit långt alls faktiskt, Harry Potter skaparen Rowlings betäckning på böckerna är ett lysande exempel på att det fortfarande är kvar (går kolla upp om man vill men i grova drag var det väl förlaget som ville hon skulle ha sitt namn på det sätt som används nu, för att man inte skulle se det var en kvinna som skrivit. Om jag minns rätt.) Och med tanke på hur pass bra genomslag den serien haft så är det ju å andra sidan motbevisat lite att kvinnor inte skulle kunna skriva bra fantasy, oavsett om man gillar Harry Potter eller inte.

Men som sagt, i den branschen tror jag fortfarande det är VÄLDIGT stort.

Det kan ha att göra med att en bok oftare kanske bara har 2 saker på framsidan, titel och författare. Ett rollspel har titel, bilder, och kanske annat? Vet faktiskt inte om namn står på framsidan på rollspel för jag kollar inte, men jag har inte märkt det på samma sätt som på vanliga böcker där jag brukar se det trots att jag inte "letar". Det är alltså mer tydligt, vad jag märkt, på böcker än på rollspelsböcker, vem som gjort det.

Sen att det varit så förut säger jag inte emot, och som sagt jag säger inte heller emot att det skulle förekomma nu heller, men jag tror att framför allt yngre generationer rollspelare är betydligt mer upplysta nu mera och både tjejer och killar spelar rollspel nu, även om det är en mer mansdominerad hobby (framför allt i de äldre åldrarna), vilket gör att det rimligen borde spela betydligt mindre roll nu än förut. Det förekommer nog absolut, men jag vill ändå tro att den första reaktionen är snarare "intressant" än "ah, skräp".

Sen tror jag att man dessutom hör mer om rollspel från varandra. Gillar man att läsa går man kanske på biblioteket och kollar lite, då är det mer påverkbart eftersom det dessutom är tydligare vem författaren är, medan rollspel kanske man kollar upp lite mer, läser online osv INNAN man köper det, vilket gör att ett bra rollspel är redan beskrivet som ett bra rollspel så, även om man är en person som kanske skulle tänka negativt om kvinnliga skapelser (mer av gammal hävd än annat tänker jag i det här fallet) så är denne personen mer benägen att köpa produkten eftersom denne redan hört att den är bra. Samma person skulle kanske välja bort en bok på biblioteket av en kvinna av den anledningen men pga rykten osv så är man redan såld på det.
Det är lite i de banorna jag tänker också. Många är redan upplysta att det inte är så stor skillnad, medan andra genom recensioner blir upplysta. Sen finns det så klart kvar folk som kommer tänka i de banorna men det är nog framst äldre män som är uppväxt i ett annat samhälle.

Däremot som sagt, inom författarbranschen tror jag det är ruskigt dåligt för kvinnor faktiskt, även om Rowlings nog lyckats ändra det lite (nu tänker jag då främst inom genre: Fantasy och science fiction. Olika romaner och framförallt kriminalare har flera väldigt bra och omtalade kvinnor, så där är det nog jämnare).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vet inte om det skrivits några rollspel under pseudonym, men namn på rollspelsskaparen var inte på omslaget utan ett par sidor in i produkten.

Vi är en osynlig hobby, och det verkar som om vi är osynligare bland kvinnor än bland män.Om den vanliga bilden av oss är att allt är "av män, för män", oberoende hur rätt eller fel det är, så minskar det viljan bland vissa (antagligen många) att undersöka närmre.

Men vi har också ett problem med att medan rollspel är brett, så presenterar de flesta bara den snäva nisch de själva gillar. För att ta en anekdot, en ca 30-årig kvinna frågade sin ca 40-åriga rollspelande storasyster vad rollspel är. Svaret blir äventyrande, med en kort beskrivning av grottkräl och jämförelser med Tomb Raider. Den tidigare nyfikna blicken övergick snabbt till en rätt besviken och ointresserad, och det var för sent att flika in att rollspel är bredare än så.

Även om det bara skulle vara bilden av rollspel, och rollspelare, som är fel; hur kan vi rätta till bilden om vi inte ens är medvetna om hur vi uppfattas?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Utan data är det ju mest spekulation egentligen. Och som sagt, det är svårt att förutse hur andra resonerar genom att utgå från hur man själv resonerar. Man kan såklart hoppas på att folk blir mindre dömande och det finns väl tecken på att det är en positiv utveckling där, men det har ju inte hänt av sig självt eller kommer fortsätta hända av sig självt.

Är inte helt säker på var jag vill komma, mer än att nämna att hobbyn haft ett "tjej har skrivit rollspel, lol"-problem och att det är svårt att säga med någon vidare säkerhet att vi inte längre har det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eksem;n151429 said:
Utan data är det ju mest spekulation egentligen. Och som sagt, det är svårt att förutse hur andra resonerar genom att utgå från hur man själv resonerar. Man kan såklart hoppas på att folk blir mindre dömande och det finns väl tecken på att det är en positiv utveckling där, men det har ju inte hänt av sig självt eller kommer fortsätta hända av sig självt.

Är inte helt säker på var jag vill komma, mer än att nämna att hobbyn haft ett "tjej har skrivit rollspel, lol"-problem och att det är svårt att säga med någon vidare säkerhet att vi inte längre har det.

Håller helt med, och som du säger är det ju inget man plötsligt kan sluta jobba på, det jag menade var väl mer att det nog är bättre och visst är det spekulationer men "grundat" på hur det verkar vara t.ex. här och bland mina egna vänner osv. Sen som sagt, inom författar branschen verkar det inte hänt något alls nästan, men det är väl en diskussion som kanske passar bäst någon annanstans, åtminstone inte helt relevant för den här tråden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skriver kvinnor rollspel under pseudonym verkligen? Det är inget jag hört tidigare, men det finns ju kända kvinnliga rollspelsskapare, som Margaret Weis. Men är det så att kvinnor undviker att skriva rollspel av kommersella skäl är det ju en smula trist. Vill gärna se siffror på det, om det går att få fram.

(Å andra sidan har jag skrivit romaner under kvinnlig pseudonym, för att sälja bättre. Det funkade.)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Arfert;n151464 said:
Skriver kvinnor rollspel under pseudonym verkligen?
Det var jag som skrev pseudonym och jag missuppfattade kanske Eksem i det han skrev. Men det jag tog det från (om än att jag ändrade benämningen) var följande.

Eksem;n151397 said:
...att kvinnor undvikit att ha sitt uppenbart kvinnliga namn på omslaget för att produkten inte skulle dömas på förhand, så hur vet vi att det inte längre är en faktor?
När jag läser det igen behöver det inte nödvändigtvis betyda pseudonym. Just sayin'...

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...som sagt, jag undrar om det är sant när det gäller rollspel. Både Ravenloft och Dragonlance blev ju hits till exempel, med kvinnliga namn bland författarna. Jag har aldrig hört någon säga "den här modulen vill jag inte spela, det står ju Laura Hickman på den!"

Men som sagt, utan korrekta siffror är det bara spekulationer.
 
Top