Nekromanti Diskussionen behövs

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag sympatiserar med arfert, och jag anser att detta ämne behöver bli mindre av ett minfält med krav på självcensur, offentlig avbön för trosomslag, våldtäcktsretorik, skuldbeläggande och moralpanik.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Rymdhamster;n151806 said:
Är vi tillbaka på det här igen nu alltså?
Nja.

Rymdhamster;n151806 said:
...har vi just glidigt över igen på att män sitter här och resonerar kring hur man ska lösa problemet bäst medan de gladeligen ignorerar vad kvinnor nyligen sagt i ämnet?
Nä, det vet jag inte om jag tycker. Detta är ju något av en tangent och bör kanske avslutas då jag är lite osäker på om den har med OP att göra. För egen del var det mer en reflektion kring ett av spelen som började dra en kvinnlig publik (så vitt jag vet och förstått, själv sitter jag inte på någon hård data kring det dock), dvs. Vampire.

Faktum är att jag inte vet vad som lockar icke-stereotypa rollspelare (typ vita män i olika åldrar antar jag) till spel. Men jag är relativt övertygad om att det inte bara är en enskild grej såsom 'det handlar om relationer' eller 'bilderna ser ut si och så'. Jag tror det är massa olika skäl OCH att det är olika från person till person. Och jag, lika lite som de flesta, sitter näppeligen inne med 'the silver bullet'...

Jag är själv inte en spelskapare (annat än för självhushåll sas.) så jag är kanske inte målgruppen exakt. Min uppfattning är dock att spelskapare i allmänhet och i Sverige i synnerhet är både intresserade och lyhörda i det här ämnet och anstränger sig för att få med de här aspekterna. Sen skall man veta att alla spel kan inte tilltala alla, alla spel kan inte har 100% representation av just din (ja, din) intressegrupp. Nej, det är inte en ursäkt att ha med skit, men åter igen vad som är skit är inte något som kan objektivt mätas direkt (inom rimlighetens alla gränser).

Jag skulle säga att problemet håller på att lösas, många smarta människor tar steg åt den riktning som merparten här på forumet är ute efter. Förändringen sker nu, och har skett i flera år. Vi ser det inte för att vi är del av den och den är inkrementell snarare än 'big bang', få saker som förändrar samhället är av den typen skulle jag säga. Sen har folk, som Rhodryn är inne på, synpunkter på hastighet, omfattning osv. och det får man nog leva med. Vad som funkar bra för den ene är alldeles för mycket för den andre och för lite för den tredje.

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror att känslan i vad ett spel förmedlar är oerhört viktigt hur det uppfattas. Det finns bra spel som blivit nedvärderade för att de var fula, och rätt mediokra spel som blivit hyllade för att de varit snygga som sjutton. Men det är kanske en annan diskussion, och steg två.

Första steget bör nog handla om "vad gör man", "vem spelar man" och "hur spelar man".

Det var nog det som gjorde att CoC drog tjejer. Inte det estetiska, "känslan" (som jag gissar att Vampires framgång till en del bestod i). I CoC spelade man andra saker än vad man hade gjort i de mer testosteronstinna fantasy-spelen tidigare, eller det teknologiska Traveller.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det här blir ett tämligen långt inlägg, så bear with me...

Arfert;n151297 said:
Lösningen måste vara att fler rollspel måste göras av kvinnor eller andra som inte är vita, heterosexuella män.

En ensam person kan göra ett rollspel.
Så det behövs fler som gör det. Som inte är vita, heterosexuella män.
Jag kan hålla med om att det är en del av lösningen, men för mig är det inte hela svaret. Det leder nämligen till en helt annan del av problematiken, nämligen hur får vi fler kvinnor att skriva till rollspel?

Med tanke på det klimat som råder på många håll på sociala medier och internet i stort är det som kvinna knepigt att hitta ett sammanhang där jag känner mig hemma och säker nog att ha fel, hur konstigt det än låter. För att kunna utvecklas som designer så måste jag få lov att pröva mig fram och att ha fel. Det är svårt att hitta sådana sammanhang.

En del av problemet med att vara en del av en marginaliserad grupp (alltså en tokenperson) är att det inte sällan blir så att jag får vara representant för en hel grupp. Jag vet inte om ni har sett xkcd-strippen som kondenserar hela problematiken på ett bra sätt? Gör jag fel som kvinna så blir det ett bevis för att alla kvinnor är dåliga på speldesign.

Det handlar med andra ord inte bara om att fler tjejer "måste" skriva rollspel. Det handlar också om att vi (som någon nämnde tror jag) måste få kunna göra fel. Och det finns det inte utrymme för i dagsläget. Den enda anledningen till att jag gav ut nyckelringsrollspelet var för att det var ett relativt unikt koncept i utformningen och för att det blev så högt tryck att ge ut det. Om reglerna sög så kunde jag åtminstone vara trygg i att en annan aspekt av det var unik och speciell, och därigenom undvika fällan att "tjejer inte kan..."

.113;n151368 said:
Det viktiga är väl att man stöttar och ger tips till de kvinnor som vill skapa eget, och så klart att inte hela communityt går ut med en sorts "haha kolla en TJEJ har gjort ett rollspel, lol" mentalitet. Det har jag svårt att se skulle vara fallet längre dock.
Faktum är att det är en ganska vanlig grej att stöta på, tyvärr. Rör man sig utanför Sverige blir det än vanligare. Det var inte många år sedan jag blev hånad för att jag "inte kunde något" här, och då handlade det om en recension av ett rollspel som de flesta inledde sina kommentarer med att säga att de inte hade läst. Wrnu har förändrats rätt kraftigt sedan dess, men tyvärr hänger världen i stort inte med i lika hög grad. Nåväl.

Rymdhamster;n151613 said:
Och när ni fortsatt posta de här trådarna tillräckligt länge till så kommer jag kanske ha kommit så långt att det är jag som börjar starta dem.
Det är en av anledningarna till att jag inte ger mig :).

cogitare;n151768 said:
Så, som andra varit inne på, det måste varit andra mekanismer som gjorde att det spelet lockade snarare än att det var ett spel som gav bra stöd för "relationer". Och nej, jag menar inte att 'spel om relationer' är en 'silver bullet' här utan snarare att det kan vara en aspekt av flera...
Min högst personliga åsikt är att Vampire och de flesta storytellerrollspelen ägnade sig åt introspektion. "Du är ett monster, grattis. Vad skall du göra åt det?" Att det dessutom var riktigt bra på att förenkla representationen av värden på rollformuläret hjälpte nog också. Och att vampyrer var poppis i och med Anne Rice etc. Underskatta inte kraften i bra user interface. White Wolf är dessutom urskickliga på att göra läsbara rollspel med mängder av storyhooks. Jag har faktiskt aldrig läst någon annan spelserie som har så konsekvent bra och fantasieggande texter. Wraith och Changeling är kanske de som varit lite mer knepiga att få grepp om, men Vampire, och min personliga favorit Trinity, är helt omöjliga för mig att läsa utan att stup i kvarten skriva ner äventyrsideer.

Arfert sade det himla bra.

Arfert;n151876 said:
Första steget bör nog handla om "vad gör man", "vem spelar man" och "hur spelar man".
Det är där storytellerspelen verkligen excellerar.

Rymdhamster;n151806 said:
Tsianphiel, rätt mig gärna om jag har fel har vi just glidigt över igen på att män sitter här och resonerar kring hur man ska lösa problemet bäst medan de gladeligen ignorerar vad kvinnor nyligen sagt i ämnet?
Jo, i stort sett. Men å andra sidan kommer det fram en del bra tankar också. Även det är lite av ett problemområde när det handlar om att göra rollspel som kvinna. Vad skall jag vara intresserad av? Vad är kvinnligt nog? Vad är inte kvinnligt? Jag har till exempel fått kritik för att Nyckelringsrollspelet inte var feministiskt, som att min feminism är en aspekt som tydligt måste lysa igenom i allt jag gör. Nej, det är inte feministiskt, men det är heller inte särskilt rasistiskt eller sexistiskt. Men eftersom jag är 1. kvinna och 2. feminist så blev det för en del ett krav på spelet som jag var tvungen att leva upp till eftersom jag annars var, och jag citerar "en jävla hycklare". På samma sätt jag har blivit ställd till svars för kvinnosynen i till exempel Mad Max-spelet som jag var med och utvecklade. Det är alltså ganska höga krav att leva upp till som spelutvecklare. Nu när jag jobbar på BioWare så antar jag att jag kommer att bli ställd till svars för gayromanser. The fun never stops.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tsianphiel;n151971 said:
Faktum är att det är en ganska vanlig grej att stöta på, tyvärr. Rör man sig utanför Sverige blir det än vanligare. Det var inte många år sedan jag blev hånad för att jag "inte kunde något" här, och då handlade det om en recension av ett rollspel som de flesta inledde sina kommentarer med att säga att de inte hade läst. Wrnu har förändrats rätt kraftigt sedan dess, men tyvärr hänger världen i stort inte med i lika hög grad. Nåväl.

.
Nä, jag tänker ju främst ur perspektivet Sverige nu, hur det ser ut här osv. Att det finns sjukt mycket att göra i resten av världen säger jag inte emot. Tyvärr. Och det blir nog svårt att göra något åt det härifrån också, men det är väl en start. Vore ju så klart kul om andra länder kunde titta på Sverige och tänka "varför är deras spelkultur mycket mer inkluderande än våran", men vi är nog inte där riktigt än, även om vi ligger bättre till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hur får vi fler kvinnor att skriva till rollspel?
Kan börja med det här:
Är du tjej och skrivit ett ok rollspel så skicka det till mig på SagaGames. Så designar vi det och ge ut det.

..fast jag har aldrig gillat White Wolfs spel. Tycker inte om deras böcker är nåt vidare, trista och för långa stämningstexter, jobbig layout och allmänt svåröverskådliga. Inte ett smack pedagogiska, men det behöver de inte vara med deras målgrupp. Äventyrskrokar är dock alltid trevligt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tsianphiel;n151971 said:
En del av problemet med att vara en del av en marginaliserad grupp (alltså en tokenperson) är att det inte sällan blir så att jag får vara representant för en hel grupp. Jag vet inte om ni har sett xkcd-strippen som kondenserar hela problematiken på ett bra sätt? Gör jag fel som kvinna så blir det ett bevis för att alla kvinnor är dåliga på speldesign.
Ifall någon inte har sett den, jag antar att du menar denna https://xkcd.com/385/

Med tanke på det klimat som råder på många håll på sociala medier och internet i stort är det som kvinna knepigt att hitta ett sammanhang där jag känner mig hemma och säker nog att ha fel, hur konstigt det än låter. För att kunna utvecklas som designer så måste jag få lov att pröva mig fram och att ha fel. Det är svårt att hitta sådana sammanhang.

Det handlar med andra ord inte bara om att fler tjejer "måste" skriva rollspel. Det handlar också om att vi (som någon nämnde tror jag) måste få kunna göra fel. Och det finns det inte utrymme för i dagsläget. Den enda anledningen till att jag gav ut nyckelringsrollspelet var för att det var ett relativt unikt koncept i utformningen och för att det blev så högt tryck att ge ut det. Om reglerna sög så kunde jag åtminstone vara trygg i att en annan aspekt av det var unik och speciell, och därigenom undvika fällan att "tjejer inte kan..."

Faktum är att det är en ganska vanlig grej att stöta på, tyvärr. Rör man sig utanför Sverige blir det än vanligare. Det var inte många år sedan jag blev hånad för att jag "inte kunde något" här, och då handlade det om en recension av ett rollspel som de flesta inledde sina kommentarer med att säga att de inte hade läst. Wrnu har förändrats rätt kraftigt sedan dess, men tyvärr hänger världen i stort inte med i lika hög grad. Nåväl.
Jag har bara varit på det här forumet i ca fyra år, men jag tror det du söker, i stort sett, finns här idag. Men jag vet dock också att det behövs inte många användare man inte är kompatibel med för att ens lust att vara aktiv försvinner. Då kan det lika gärna handla om personer som vill väl, och man i stort sett delar åsikt med.

Då det gäller Engelska forum för generella rollspelsdiskussioner, så har jag i stort sett bara kunnat hittat http://forum.rpg.net samt siter som skapats i någon form av protest mot hur de modererar. Jag vet inte hur rpg.net är från spelskaparsynpunkt, men min egna åsikt är att det skulle behövas delas upp på fler underforum. De har definitivt för mycket trafik på en gång i "Tabletop Roleplaying Open" för min smak. Problemet är väl att jag letar efter ett "i stort sett rollspel.nu, fast på engelska", och även om jag skulle vara beredd att sätta upp en själv så tror jag inte tillräckligt många är intresserade för att det skulle vara någon idé.

Min högst personliga åsikt är att Vampire och de flesta storytellerrollspelen ägnade sig åt introspektion. "Du är ett monster, grattis. Vad skall du göra åt det?" Att det dessutom var riktigt bra på att förenkla representationen av värden på rollformuläret hjälpte nog också. Och att vampyrer var poppis i och med Anne Rice etc. Underskatta inte kraften i bra user interface. White Wolf är dessutom urskickliga på att göra läsbara rollspel med mängder av storyhooks. Jag har faktiskt aldrig läst någon annan spelserie som har så konsekvent bra och fantasieggande texter. Wraith och Changeling är kanske de som varit lite mer knepiga att få grepp om, men Vampire, och min personliga favorit Trinity, är helt omöjliga för mig att läsa utan att stup i kvarten skriva ner äventyrsideer.
White Wolf bröt helt klart iväg från att presentera information enligt "av teknolognördar, för teknolognördar". Jag har roat mig med att läsa Demon: the Fallen på sistone. Det är nog åtminstone en 60 sidor setting, presenterat i berättarperspektiv. Som teknolognörd är det en rätt stor kulturkrock att läsa WoD. Kanske tur att jag började att läsa Exalted 2 som kör tecknade serier istället... :)

Jo, i stort sett. Men å andra sidan kommer det fram en del bra tankar också. Även det är lite av ett problemområde när det handlar om att göra rollspel som kvinna. Vad skall jag vara intresserad av? Vad är kvinnligt nog? Vad är inte kvinnligt? Jag har till exempel fått kritik för att Nyckelringsrollspelet inte var feministiskt, som att min feminism är en aspekt som tydligt måste lysa igenom i allt jag gör. Nej, det är inte feministiskt, men det är heller inte särskilt rasistiskt eller sexistiskt. Men eftersom jag är 1. kvinna och 2. feminist så blev det för en del ett krav på spelet som jag var tvungen att leva upp till eftersom jag annars var, och jag citerar "en jävla hycklare". På samma sätt jag har blivit ställd till svars för kvinnosynen i till exempel Mad Max-spelet som jag var med och utvecklade. Det är alltså ganska höga krav att leva upp till som spelutvecklare. Nu när jag jobbar på BioWare så antar jag att jag kommer att bli ställd till svars för gayromanser. The fun never stops.
Jag har rätt nyligen fått reda på att det tydligen är flera NRA anhängare som pratar om skådespelare som hycklare, för att de är med i filmer med vapen, fast de är vapenmotståndare (vilket tydligen räcker med att man vill ha någon som helst vapenkontroll för att räknas som). Matt Damon, för att ta ett exempel.

Så, tyvärr, det kommer alltid finns de som inte gillar vad man gör, och vissa av dem kommer att uttrycka sig på ett otrevligt sätt; även om det är "du gör rätt, bara inte tillräckligt rätt." Eller, med tanke på hur många sorters feminism det finns, så även om nyckelringsrollspelet hade "drypt av feminism", så hade det nog ändå blivit kritik, eftersom det för vissa hade varit fel sorts feminism.

Så från mitt perspektiv låter det som det primärt handlar om att hitta en plats, grupp, gemenskap, där det går att skapa rollspelsmaterial som människa; och då "uppförd person 1A och 5C" kommer med en massa åsikter finns det möjlighet att ignorera de man inte har energi att möta, och trygghet nog att lyssna efter väsentliga delar när man har energi. Sedan, då olika personer har olika mycket energi, och olika känsliga för andras argument, blir behovet för gemenskapen olika. Har jag tolkat det rätt, eller är jag ute och cyklar?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
.113;n152004 said:
Nä, jag tänker ju främst ur perspektivet Sverige nu, hur det ser ut här osv.
Sverige är inte så bra det heller på det området. Även om vi vill vara det och inbillar oss att vi är det. För min del är jag inte särskilt sugen på att bolla spelidéer här, till exempel, för jag är inte säker på om det kommer att bli tumbleweeds i tråden, om det kommer att tas emot bra eller om det blir von oben mansplaining av det hela. Sist jag postade en spelidé var det en mix av von oben och tumbleweed.

Jag har andra sammanhang där jag kan prata rollspel och spelmekanik (på jobbet till exempel. Yay!) men det är alltid användbart att få feedback från fler ställen. De ställena upplever jag inte finns i dagsläget. Jag erkänner att mina tidigare upplevelser av wrnu har färgat mig i hög grad när det gäller detta, men jag skulle aldrig posta något här som har med spelutveckling att göra. Jämställdhet kan jag diskutera därför att jag vet med mig att jag förmodligen är bättre på det än de flesta här, men när det kommer till spelmekanik vill jag inte behöva kunna allt redan, och då upplever jag att det inte finns så mycket utrymme för mig här. Det är mycket möjligt att jag dömer forumet för hårt när det gäller detta, men det är så jag känner.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Arfert;n152016 said:
Är du tjej och skrivit ett ok rollspel så skicka det till mig på SagaGames. Så designar vi det och ge ut det.

..fast jag har aldrig gillat White Wolfs spel. Tycker inte om deras böcker är nåt vidare, trista och för långa stämningstexter, jobbig layout och allmänt svåröverskådliga. Inte ett smack pedagogiska, men det behöver de inte vara med deras målgrupp. Äventyrskrokar är dock alltid trevligt.
Jag gör ett antagande att du menar "designa" som i layouta?

Vad det gäller White Wolf - smaken är olika. Det är tur att det finns många sorters rollspel att välja på. Jag har en kompis som går igång på Hârnmaster, så det finns någon till allt :) (jag gillar inte Hârnmaster, men det kanske framgick?)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Lupus Maximus;n152026 said:
Ifall någon inte har sett den, jag antar att du menar denna https://xkcd.com/385/
Japp. Länken föll bort när jag satt och klippte och klistrade svar. Tack för att du postade.

Lupus Maximus;n152026 said:
Jag har bara varit på det här forumet i ca fyra år, men jag tror det du söker, i stort sett, finns här idag. Men jag vet dock också att det behövs inte många användare man inte är kompatibel med för att ens lust att vara aktiv försvinner.
Jag har haft många dåliga erfarenheter på wrnu, det har gjort mig mer än tveksam till att diskutera annat än jämställdhet på forumet. Jag anser inte att det jag söker finns här, men det är min personliga upplevelse, och bör inte färga någon annan.

Lupus Maximus;n152026 said:
Så, tyvärr, det kommer alltid finns de som inte gillar vad man gör, och vissa av dem kommer att uttrycka sig på ett otrevligt sätt; även om det är "du gör rätt, bara inte tillräckligt rätt." Eller, med tanke på hur många sorters feminism det finns, så även om nyckelringsrollspelet hade "drypt av feminism", så hade det nog ändå blivit kritik, eftersom det för vissa hade varit fel sorts feminism.
Jag vet inte om du förstår hur det är att ständigt bli ifrågasatt på grund av val av hobby (och för min del även val av yrke). Det har varit en konstant i mitt liv sedan jag var tonåring, detta ständiga "du hör inte hemma här". Det är mer än bara "vissa kommer alltid att". Det är ett bakgrundssus som hela tiden gör sig påmint, oavsett vad det handlar om. Det kan vara allt ifrån dudebros till farmödrar som ifrågasätter på grund av att det finns en förutfattad mening om att tjejer inte skall göra spel. Jag är övertygad om att män också blir ifrågasatta, men jag är lika övertygad om att även om de blir ifrågasatta så finns det en färdig mall för dem att identifiera sig med. En helt annan nivå av acceptans inom gruppen.

Lupus Maximus;n152026 said:
Så från mitt perspektiv låter det som det primärt handlar om att hitta en plats, grupp, gemenskap, där det går att skapa rollspelsmaterial som människa; och då "uppförd person 1A och 5C" kommer med en massa åsikter finns det möjlighet att ignorera de man inte har energi att möta, och trygghet nog att lyssna efter väsentliga delar när man har energi. Sedan, då olika personer har olika mycket energi, och olika känsliga för andras argument, blir behovet för gemenskapen olika. Har jag tolkat det rätt, eller är jag ute och cyklar?
Nej du är inte ute och cyklar. Själv föredrar jag separatistiska gemenskaper. Där behöver jag nämligen inte först börja med att försvara mitt val av hobby, mitt kön, mitt val av yrke, min kompetens och mitt engagemang. Jag kan bara prata speldesign. Jag har varit med på ett par sådana ställen. Det är en helt annan grej än på ställen där det rör sig både män och kvinnor. Jag kan slappna av på ett helt annat sätt. Men återigen, som du säger, alla upplevelser är olika. Det jag upplever kan vara helt skilt ifrån vad andra upplever på samma ställe.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tsianphiel;n152027 said:
Sverige är inte så bra det heller på det området. Även om vi vill vara det och inbillar oss att vi är det. För min del är jag inte särskilt sugen på att bolla spelidéer här, till exempel, för jag är inte säker på om det kommer att bli tumbleweeds i tråden, om det kommer att tas emot bra eller om det blir von oben mansplaining av det hela. Sist jag postade en spelidé var det en mix av von oben och tumbleweed.

Jag har andra sammanhang där jag kan prata rollspel och spelmekanik (på jobbet till exempel. Yay!) men det är alltid användbart att få feedback från fler ställen. De ställena upplever jag inte finns i dagsläget. Jag erkänner att mina tidigare upplevelser av wrnu har färgat mig i hög grad när det gäller detta, men jag skulle aldrig posta något här som har med spelutveckling att göra. Jämställdhet kan jag diskutera därför att jag vet med mig att jag förmodligen är bättre på det än de flesta här, men när det kommer till spelmekanik vill jag inte behöva kunna allt redan, och då upplever jag att det inte finns så mycket utrymme för mig här. Det är mycket möjligt att jag dömer forumet för hårt när det gäller detta, men det är så jag känner.


Jo, det förstår jag, jag har vänner som jag diskuterar det mesta som gäller mitt eget system med av flera olika anledningar, men om jag säger något här så har jag rent allmänt grundtanken att: Det är internet. Det tror jag inte främst påverkas av vilket kön man har här, även om det säkert påverkar här också, men rent allmänt så på internet så är det alltid risk att någon tycker man är en idiot + finner det nödvändigt att påpeka det för en. Sådant har ju dessutom en tendens att riktas in på just saker man åtminstone TROR tas mer personligt, så tror någon att du tar åt dig att bli kallad idiot för att du är kvinna så är det just det som du lär få höra. Sen på det här forumet åtminstone skulle en sån öppen kommentar leda till banning men ja, det hjälper ju inte så mycket.

Det finns många här som är väldigt duktiga och som har väldigt intressanta tankar, många har också väldigt specifik smakram och tvekar inte att nämna det.

Och har man redan andra ställen att prata sådant på, ja, då finns det ju faktiskt mindre anledning att hänga här och diskutera sånt.

Nu kändes det här inlägget ganska negativt och jag har suttit här och tvekat om jag ska skriva det, eftersom min uppfattning av forumet som sådant inte alls är supernegativ, så jag försöker lägga till något annat här också: Jag tycker alltså inte att det här är ett dåligt ställe även om jag vet jag kan få en tråkig kommentar ibland, men framför allt så är jag ju här för att det kommer många intressanta trådar om olika saker, utan wrnu hade jag inte fått pröva på varulvsspel, spel via mail eller spel via skype så det är andra fördelar också. Jag tycker det är bra med en samlingsplats, även om vissa diskussioner spårar ur eller får lite fel fokus, men jag tycker också det är både bra och viktigt att man på ett sånt här ställe just KAN diskutera viktiga saker också och jag hävdar som vanligt att om man inte orkar läsa en sådan här tråd så behöver man inte göra det. Men det betyder ju inte att den inte bör finnas, eller bör gömmas undan.

Eftersom så många spelskapare, svenska det vill säga, håller till här åtminstone delvis så tror jag att det är just här det måste ske också. För rent ärligt, att jag och mina vänner inte behandlar kvinnor dåligt (utan som vem som helst) spelar ju ingen roll om det är tvärtom någon annanstans. Personen som blir utsatt för något dåligt i det läget mår ju knappast bättre av att de vet att jag och mina vänner (manliga och kvinnliga) har det bra. Det skulle heller knappast påverka hur könsfördelningen sett ut i diverse rollspelsböcker. Det är, tror jag, både pga att samhällsklimatet är på väg i en annan riktning än förut samt diskussioner som just de här som leder till den förändringen och utan det skulle inget hända.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, layouta. Texten till spelet skulle ju redan vara skriven. Fast kan författaren även göra formen så går det bra.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
.113;n152033 said:
Jo, det förstår jag, jag har vänner som jag diskuterar det mesta som gäller mitt eget system med av flera olika anledningar, men om jag säger något här så har jag rent allmänt grundtanken att: Det är internet. Det tror jag inte främst påverkas av vilket kön man har här, även om det säkert påverkar här också, men rent allmänt så på internet så är det alltid risk att någon tycker man är en idiot + finner det nödvändigt att påpeka det för en.
Kvinnor och män behandlas de facto olika på internet. Det finns en mängd undersökningar som pekar på det. Män bli attackerade på grund av sina åsikter. Kvinnor blir attackerade i egenskap av att de är kvinnor. Här är en bra artikel på ämnet. Nu menar jag inte att det nödvändigtvis har genomslag här på wrnu, men det är ändå något att hålla i åtanke.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tsianphiel;n152079 said:
Kvinnor och män behandlas de facto olika på internet. (...) Män bli attackerade på grund av sina åsikter. Kvinnor blir attackerade i egenskap av att de är kvinnor.
Jag vill lägga till att det långtifrån handlar om enbart beteenden på internet - vilket kanske iofs inte är någon överraskning - och att det finns en lång rad subtila sätt, på vilket beteenden skiljer sig åt. Det gäller framför allt i sådana situationer som på något vis handlar om "makt". (Och jag sätter det inom citationstecken, eftersom jag märkt att många tenderar att inte uppfatta begreppet så brett som det används. "Makt" är en slags social relation, den förekommer överallt. Deal with it...)

Det är ju det "härskarteknikerna" beskriver.

Även när kritik framförd mot kvinnor i huvudsak koncentreras till åsikter (eller handlingar/beteenden) - dvs en legitim kritik iaf till formen - så har den i regel också undertoner av mer personligt riktad kritik, antydningar om brister i personlighet etc.

För att ta något exempel så det blir lite tydligare, jag är valberedare i en förening där ordföranden (för första gången) är en kvinna, och där både ett par (äldre män) i styrelsen och åtminstone den ene revisorn har uppenbara problem med detta. Ingen av dessa tre personer är dock öppen med att deras problem ligger i hennes könstillhörighet. (Och förmodligen är de inte medvetna om att det spelar in för dem - men det är tämligen uppenbart...)

De har till valberedningen framfört en del kritik, riktad mot henne. Och där är det övertydligt att de ser hennes beteenden i mycket högre grad som beroende på hennes person - och då (eftersom det gäller kritik) menar de att hon "saknar utbildning", "inte kommit in i rollen", antyder att hon "har samarbetssvårigheter" beroende på sin personlighet. (Det extra "lustiga" är att den sistnämnda åsikten framfördes av den man, om vilka alla andra anser att han är den som har samarbetssvårigheter med alla... Däremot är åtminstone en av de som är mest kritiska till ordföranden, beredd att "förlåta" den besvärliga mannen, för då heter det att "alla är ju olika" och det ska vi tydligen ha respekt för, om det är en man...)

De lastar henne, som person, även för sådana saker som flera i styrelsen varit med om att besluta. Tex istället för att säga "den här arbetsgruppen lämnade ett förslag som jag inte tyckte om", så blir hon ensam måltavla.

Vice ordförande, som också är man, och som är delaktig i det allra mesta som gäller styrelsens förberedelser mm får, av samma män, aldrig någon kritik.

Det finns massor av exempel på hur liknande mekanismer är i spel, också på nätet. När män framför kritik mot kvinnor, heter det väldigt mycket oftare att "hon är", medan "han gör". Och därför, implicit, att det är fel på henne (som person), medan han bara behöver ändra beteende lite. (Om ens det...)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tsianphiel;n152079 said:
Kvinnor och män behandlas de facto olika på internet. Det finns en mängd undersökningar som pekar på det. Män bli attackerade på grund av sina åsikter. Kvinnor blir attackerade i egenskap av att de är kvinnor. Här är en bra artikel på ämnet. Nu menar jag inte att det nödvändigtvis har genomslag här på wrnu, men det är ändå något att hålla i åtanke.

Jo, det var ungefär så jag menade även om jag inte uttryckte det helt rätt kanske. Eller ungefär som den där comic strippen som kom upp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tsianphiel;n152029 said:
Jag har haft många dåliga erfarenheter på wrnu, det har gjort mig mer än tveksam till att diskutera annat än jämställdhet på forumet. Jag anser inte att det jag söker finns här, men det är min personliga upplevelse, och bör inte färga någon annan.
Tråkigt att höra.

Jag är dock själv rätt trött på hur vissa diskussioner förs (inte att de förs), och är väl fortfarande kvar mest för att jag inte vill lämna saker halvdant och migreringen till en stabil plattform är inte klar. Men jag vet också att redaktörerna och moderatörerna tar rätt problematiken seriöst, och det är mycket möjligt att de kommer att hitta en lösning som kommer att passa minst en av oss.

Jag vet inte om du förstår hur det är att ständigt bli ifrågasatt på grund av val av hobby (och för min del även val av yrke). Det har varit en konstant i mitt liv sedan jag var tonåring, detta ständiga "du hör inte hemma här". Det är mer än bara "vissa kommer alltid att". Det är ett bakgrundssus som hela tiden gör sig påmint, oavsett vad det handlar om. Det kan vara allt ifrån dudebros till farmödrar som ifrågasätter på grund av att det finns en förutfattad mening om att tjejer inte skall göra spel. Jag är övertygad om att män också blir ifrågasatta, men jag är lika övertygad om att även om de blir ifrågasatta så finns det en färdig mall för dem att identifiera sig med. En helt annan nivå av acceptans inom gruppen.
Nej du är inte ute och cyklar. Själv föredrar jag separatistiska gemenskaper. Där behöver jag nämligen inte först börja med att försvara mitt val av hobby, mitt kön, mitt val av yrke, min kompetens och mitt engagemang. Jag kan bara prata speldesign. Jag har varit med på ett par sådana ställen. Det är en helt annan grej än på ställen där det rör sig både män och kvinnor. Jag kan slappna av på ett helt annat sätt. Men återigen, som du säger, alla upplevelser är olika. Det jag upplever kan vara helt skilt ifrån vad andra upplever på samma ställe.
Jag har en hel del egna erfarenheter, men jag är själv också rätt hårdhudad. Jag har också sett en hel del sådana processer som utomstående. Det är varför jag tidigare i tråden nämnde att även om det bara är några få, så kan det vara ett obönhörligt hamrande i andra änden. Jag vet inte om de är få, men jag har uppfattningen om att de är få (samt förhoppningen). Men de är fortfarande fler än vad jag uppfattat att aktiva kvinnliga spelskapare är.

Min poäng är att det kommer alltid att finnas färre spelskapare än de som "konsumerar", så jag är rädd för att det bara kommer att handla om vad "kritikerna" klagar på. Så det kommer alltid att handla om en kombination av att hitta lämpliga platser som dämpar mängden skit (där separatistiska gemenskaper är ett av alternativen), samt lära sig hantera den inkommande skiten som ändå kommer. Sedan kan det mycket väl vara att vissa uppfattar det som mer legitimt att angripa kvinnor, d.v.s. de kan lättare komma undan med det på vissa platser, vilket ökar mängden skit ännu mer.

Spontant kopplar jag ordet separatistiskt till rätt litet med en rätt snäv åsiktsmodell, så jag brukar få påminna mig själv om att det faktiskt finns rätt stora communities som skulle kunna räknas som separatistiska, även om de har en ganska stor bredd med åsikter.

En annan tragisk punkt är att den som blivit angripen ofta lättare övertolkar och går i försvarsställning tidigare, vilket ökar den personliga uppfattningen om att det pågår fler angrepp än det faktiskt gör. Jag säger inte att det är fallet för dig, för jag vet på tok för lite om dig för att ha en aning. Men det är något som är bra för de som inte råkat ut för skiten att ha i bakhuvudet om man tycker någon överreagerat eller misstolkat; eftersom många är väldigt aggressiva i sin försvarsställning.

Det är mycket möjligt att det finns en färdig mall att identifiera sig med. Men om så är fallet ligger jag utanför den. Men då jag i mångt och mycket växte upp som en "Third Culture Kid" så är jag rätt van vid att inte passa in i mallar.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Orkar inte riktigt svara på alla de stora textmängderna men för att nämna specifikt trådar som det inte händer något i (min tolkning av 'tumbleweed') så tycker jag det snarare är regel än undantag. I varje fall om man postar något som är relativt vanilj (typ feedback på något hobbyprojekt man håller på med eller om något icke kontroversiellt om stora spel) och inte tillhör hög-profilerna på forumet (som även de får tumbleweed-trådar då och då).

Och det gäller x100 på större siter som enworld eller rpg.net där man kan vara glad om man får en 2-3 svar för det mesta. Åter igen, förutsatt att man inte ger sig in i det man vet är kontroversiellt (ofta någon sorts politik, edition wars eller liknande).

EDIT: Är det stötande för folk att inte få svar/poster i sina trådar? Alltså, självklart vill man ju få respons, det var ju därför man postade. Men att se det som någon sorts medveten handling gentemot en själv är väl snudd på att be om bekymmer (oavsett vem man är). Eller är det bara jag som är ovanligt tolerant mot att inte få svar eller poster i skapade trådar?

Cog.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
cogitare;n152502 said:
EDIT: Är det stötande för folk att inte få svar/poster i sina trådar? Alltså, självklart vill man ju få respons, det var ju därför man postade. Men att se det som någon sorts medveten handling gentemot en själv är väl snudd på att be om bekymmer (oavsett vem man är). Eller är det bara jag som är ovanligt tolerant mot att inte få svar eller poster i skapade trådar?
För min del är det inte stötande. Men om jag är hyfsat ny på ett forum, och det är mer regel än undantag, så kommer jag att anta att medlemmarna där är intresserade av andra saker än det jag vill ta upp, och röra mig vidare.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arfert;n151297 said:
Ja, det är ett problem.
Lösningen måste vara att fler rollspel måste göras av kvinnor eller andra som inte är vita, heterosexuella män.

Det är det är det enda som är en framkomlig väg. Vita, heterosexuella män kan iofs kanske skriva rollspel som handlar om andra grupper, precis som en vit, heterosexuell man kan skriva en roman i jag-form med en kvinna i huvudrollen. Frågan är bara om det är den bästa vägen för att fler ska känna sig inkluderande.

Rollspel är inte som att göra ett Playstation-spel eller en långfilm.

En ensam person kan göra ett rollspel.
Så det behövs fler som gör det. Som inte är vita, heterosexuella män.

Håller med till fullo.

Diskussionen måste självklart fortsätta. men bara genom att prata lär det inte bli någon väldigt stor ändring. det krävs handling och i just detta fall är det ju inom ett område där nästan vem som helst ensamen kan göra ett spel.

Behöver det vara ett bra spel, som blir populärt? Ja fan det vore ju bra, men det behövs inte. det viktiga är att man försöker. Även om spelet inte blev bra så kanske det inspirerar någon annan till att försöka.

Och bara det att man försöker är bra. det visar att man är engagerad och det ger den personen lite tyngs så att säga.

Jag har läst många forum inlägg i olika forum och läst artiklar, hört folk prata om just detta ämne. Så att det finns ett inte så litet antal icke vita och heterosexuella män inom rollspelshobbyn är ju bevisat.
men hur många av dessa som skriver och påpekar sådana här saker försöker faktiskt själva göra något åt det?
Nu kanske jag förargar folk. men ibland får jag känslan av att majoriteten av Icke vita heterosexuella män som för dessa diskussioner förväntar sig att det ska bli fixat om de klagar över det eller att det förs diskussioner

Men diskussioner förändrar INTE det faktum att det är mestadels vita heterosexuella män som gör spel idag. För att det ska ändras finns det i grund och botten två vägar att gå

1. Vita hetereosexuella män sluter i största möjliga mån att göra spel och material till spel. till sist kommer de på detta sätt att bli en minoritet.

2. De som Inte är vita heterosexuella män börjar att förutom prata om saken göra något själva. Vill man ha en förändring inom ett område då bör man själv se till att göra mer än att prata. Om det är ett område där man själv kan göra någon skillnad, Och detta ÄR ett sådant område.
DU kan göra ett eget spel helt ensam. elle tillsammans med några vänner.

Är det lätt? Kräver det att man lägger ned tid och energi. kanske även lite pengar? Ja självklart. Men det bör det väl vara värt om man vill hjälpa till skapa en förändring

Självklart finns det ju de som redan arbetar hårt för detta. men ibland får jag känslan av att majoriteten sitter och klagar och förväntar sig att "någon annan" ska fixa till de saker de ogillar.

"Om pratar nog mycket om det kommer någon annan att fixa dessa saker" känns lite som den filosofin.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Som jag förstår det handlar det om att alla vill känna sig representerade och inte degraderade till böghumor, ögongodis eller exotiska spjutviftare.
Och tagna på allvar när dom har nåt att säga, men vem fan vill inte det?
 
Top