Diskussion om AI-genererade bilder

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det ska bli spännande att se hur den tråden ser ut om två år. En hel del lär ha hänt.
Det diskuteras för närvarande två helt skilda ämnen i denna tråd: glädjen med AI genererad konst, samt bitterheten över att teknologin tagit jobben.

Jag hade hett önskat att de två fick varsin separat tråd.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det diskuteras för närvarande två helt skilda ämnen i denna tråd: glädjen med AI genererad konst, samt bitterheten över att teknologin tagit jobben.

Jag hade hett önskat att de två fick varsin separat tråd.
Du tror inte att det finns ett mellanläge? Alltså att dels undersöka vad man kan göra med den nya tekniken, och dels att diskutera vad den innebär i längden (vem som vinner på den, hur mycket pengar som investeras, vad plagiat är, vad som skiljer AI från andra digitala verktyg etc). Men ämnet är onekligen konfliktskapande - både här och i AI-grupperna på Facebook. Invändningarna där är ungefär desamma som på det här forumet.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det diskuteras för närvarande två helt skilda ämnen i denna tråd: glädjen med AI genererad konst, samt bitterheten över att teknologin tagit jobben.

Jag hade hett önskat att de två fick varsin separat tråd.
Här finns en för nackdelarna:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Du tror inte att det finns ett mellanläge? Alltså att dels undersöka vad man kan göra med den nya tekniken, och dels att diskutera vad den innebär i längden (vem som vinner på den, hur mycket pengar som investeras, vad plagiat är, vad som skiljer AI från andra digitala verktyg etc). Men ämnet är onekligen konfliktskapande - både här och i AI-grupperna på Facebook. Invändningarna där är ungefär desamma som på det här forumet.
Jag älskar de inlägg som tipsar om nya fräcka AI bilder, och tycker de kritiska inläggen drar ner stämningen. Inget fel på inläggen, och givetvis ska frågan ventileras, men gärna i en separat tråd. Min personliga smak går mot att kunna delta i den första diskussionen utan att behöva delta i den andra.

Jag tror mycket av konflikten beror på att personer ser ett inlägg i det ena ämnet och tar det som en inbjudan diskutera det andra utan att reflektera om det är önskvärt. Mycken konflikt hade kunnat undvikas om moderatorerna hade insisterat på att positiva och negativa inlägg hållts åtskilda, lite som vissa forum har "plustrådar" där du förväntas hålla en positiv ton i en tråd som "[+]AI-genererade bilder" och spara kritiken och invändningarna till en tråd som saknar "[+]" i titeln.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag älskar de inlägg som tipsar om nya fräcka AI bilder, och tycker de kritiska inläggen drar ner stämningen. Inget fel på inläggen, och givetvis ska frågan ventileras, men gärna i en separat tråd. Min personliga smak går mot att kunna delta i den första diskussionen utan att behöva delta i den andra.

Jag tror mycket av konflikten beror på att personer ser ett inlägg i det ena ämnet och tar det som en inbjudan diskutera det andra utan att reflektera om det är önskvärt. Mycken konflikt hade kunnat undvikas om moderatorerna hade insisterat på att positiva och negativa inlägg hållts åtskilda, lite som vissa forum har "plustrådar" där du förväntas hålla en positiv ton i en tråd som "[+]AI-genererade bilder" och spara kritiken och invändningarna till en tråd som saknar "[+]" i titeln.
Ja, man kan ha en teknik-tråd och en moral-tråd om AI-bilder. Moral-tråden har ju redan länkats ovan. Det här är kanske teknik-tråden?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ja, man kan ha en teknik-tråd och en moral-tråd om AI-bilder. Moral-tråden har ju redan länkats ovan. Det här är kanske teknik-tråden?
Denna tråd innehåller massor av inlägg som problematiserar teknologin och tar upp nackdelar: ekonomi, juridik, m.m.

Jag är intresserad av en tråd fri från tveksamhet, negativitet, rädsla, och problemskapande; en tråd som fokuserar på möjligheter och lösningar, samt visar på fantastiska exempel på AI-genererad konst. Vad du kallar en sådan tråd är mindre viktigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag är intresserad av en tråd fri från tveksamhet, negativitet, rädsla, och problemskapande; en tråd som fokuserar på möjligheter och lösningar, samt visar på fantastiska exempel på AI-genererad konst. Vad du kallar en sådan tråd är mindre viktigt.
Det är väl bara att skapa en sådan tråd?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det kan vara svårt att ta upp ämnet utan att delar av det man diskuterar upplevs som negativt (för en del) även om man inte skulle uttrycka det som just någon negativ aspekt av ämnet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det kan vara svårt att ta upp ämnet utan att delar av det man diskuterar upplevs som negativt (för en del) även om man inte skulle uttrycka det som just någon negativ aspekt av ämnet.
Skriv bara ett huvudinlägg som är typ såhär:

”Här diskuterar vi det med AI-konst som fokuserar på möjligheter och problemlösande samt visar upp AI-konst vi gillar. AI-konstens nackdelar, juridik samt problemskapande får gärna tas i andra trådar.”

Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är svårt det detta, jag har skapat massor av trådar här på forumet där jag satt snäva premisser. Går någon OT får väl trådstartaren påpeka det eller anmäla.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tänker mer, att om jag ger ett svar som jag tänkt som oproblematiskt, kan det fortfarande upplevas som negativt, provocerande eller att jag rackar ner på ämnet.

AI-genererade bilder kan till exempel göra att jag slipper plocka in illustratörer till mitt projekt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tänker mer, att om jag ger ett svar som jag tänkt som oproblematiskt, kan det fortfarande upplevas som negativt, provocerande eller att jag rackar ner på ämnet.
Men det gäller ju för alla trådar på forumet, alla kan skriva nåt där det råder delade meningar om vad som är att hålla sig till ämnet. Då får väl trådstartaren eller eventuellt moderator säga ifrån?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Som moderatorn sade:

Om någon känner att de vill prata om det positiva de ser i AI-tekniken, så är det fritt fram att starta en sådan tråd som motpol till denna. I så fall kommer samma att gälla där, fast tvärtom.
Bara att göra.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sedan när blev det här tråden där man ska vara negativ och inte positiv? Jag ser inget om det i originalinlägget eller trådtiteln. Om något är trådstarten positiv redan där.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Oavsett om ni är positiva eller negativa eller neutrala till AI-bilder är det inte så produktivt att fylla tråden med en diskussion om vad man ska få diskutera i den. Om ni tycker att det ämnet är intressant, starta en tråd i rollspel.nu-forumet.


När jag jobbat klart tänker jag åka förbi en bokhandel och se om de har Dostojevskijs Harry Potter, för den ser spännande ut!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Som moderatorn sade:



Bara att göra.
Nu citerade du en moderatorpost från en annan tråd.

Om man ska följa vad som sägs där bör ni ta baksidorna i den tråden och inte i denna.

Således behövs ingen ny tråd.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
MODERERING

Oavsett om ni är positiva eller negativa eller neutrala till AI-bilder är det inte så produktivt att fylla tråden med en diskussion om vad man ska få diskutera i den. Om ni tycker att det ämnet är intressant, starta en tråd i rollspel.nu-forumet.


När jag jobbat klart tänker jag åka förbi en bokhandel och se om de har Dostojevskijs Harry Potter, för den ser spännande ut!
Äsch.

Jag vill inte bryta mot modereringen, men det är folk i denna tråd som behöver inse att tråden för baksidan redan finns, och inte är denna tråd.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Chaosium tar tydlig ställning mot AI-konst
View attachment 10924
Jag förstår att stora aktörer som Chaosium är rädda för att bli utmanade av mindre aktörer, som nu kan få tillgång till snygga bilder utan stora kostnader. Särskilt relevant när det gäller Cthulhu-spel. Eftersom Lovecrafts egna verk inte längre är upphovsrättsskyddade kan vem som helst göra ett nytt Cthulhu-spel som utmanar CoC. AI är de små aktörernas vapen. Vi har ju redan sett det i tredjepartsmaterial till exempelvis Cy_Borg.
 
Top