Diskussion om AI-genererade bilder

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Apropå AI-konst har en bekant till mig råkat ut för en intressant situation. Hon gör AI-konst och nu har tydligen ett produktionsbolag blivit intresserad av en av karaktärerna hon skapat. Men i och med att karaktären är skapad med en AI som ju använder sig av andra konstnärers verk i grunden behöver hon en jurist som reder ut alla lagliga kruseduller. Men hon har inte råd med akdovatarvode, framförallt inte i ett fall som kräver sån här juridisk specialkunskap. Man brukar få hjälp med detta av konstnärernas riksorganisation men i och med att de tycker att AI-konst går mot konstnärers intressen vill de inte hjälpa henne.

Menar inte detta som någon slags snyfthistoria och menar det inte som argument för eller emot AI-konst, tycker bara det var intressant.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Apropå AI-konst har en bekant till mig råkat ut för en intressant situation. Hon gör AI-konst och nu har tydligen ett produktionsbolag blivit intresserad av en av karaktärerna hon skapat. Men i och med att karaktären är skapad med en AI som ju använder sig av andra konstnärers verk i grunden behöver hon en jurist som reder ut alla lagliga kruseduller. Men hon har inte råd med akdovatarvode, framförallt inte i ett fall som kräver sån här juridisk specialkunskap. Man brukar få hjälp med detta av konstnärernas riksorganisation men i och med att de tycker att AI-konst går mot konstnärers intressen vill de inte hjälpa henne.

Menar inte detta som någon slags snyfthistoria och menar det inte som argument för eller emot AI-konst, tycker bara det var intressant.
Som tur är gör AI-jurister också stora framsteg! :)
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Extremt coolt! Jag började spela det spelet som del av min spelklubb, och det ligger definitivt bra till när det gäller spel jag vill återvända till. Jag har använt det nån gång som exempel på inhemsk bra spelproduktion i icke-AAA-segmentet till mina elever (speldesignfördjupning på TE-program på gymnasiet).
Kul! Och bra poänger, jag förstår definitivt alla punkter i din kritik! Men jag tror aldrig att WoaMs bakgrunder har marknadsförts av oss som pixelgrafik (karaktärerna å andra sidan)! Däremot finns det gott om spel i den genren som påstås ha pixelgrafik, när dom i själva verket bara använder sig av kraftigt nedskalade bilder, vilket är lite bedrägeri.

Ok, det här var off-topic :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Däremot "måste" du lägga upp varje bild fullstor för sig i fortsättningen, annars retas du bara med oss!
Jag tror inte admins blir glada om jag lägger upp hundratals GB bilder, speciellt inte som jag hittat en frontend som låter mig göra betydligt större bilder (3072x2048, dvs 768x512, AI-upskalat 4x), med en automatisk användning av en annan AI som fixar upp ansiktena lite.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag testade att göra en typisk DnD-fighter med hjälp av AI. Lyckades får Stable Diffusion att funka så kunde testa image2image.

Jag började med att rita en snabb bild:
test.jpg

Och använde Stable Diffusions image2image till att konvertera bilden till detta vansinne:
00073.jpg

Sen använde jag en ai upscaler för att skala upp bilden x 4.

Jag skapade ett ansikte med artflow:
1663163921021.png

Slutligen klistade jag in ansiktet på plats och spenderade typ en timme med att måla på den färdiga bilden i krita:
overpaint_01.jpg

Edit: det jag tycker är intressant med detta är att Ai-bilderna blir just ett verktyg. Jag hade aldrig kunna måla en så fin bild helt själv så snabbt. Men man kan ju inte heller säga att AIn har gjort hela jobbet. Eller?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag brukar säga åt den att göra typ 500 varianter över natten, så har jag en hel packe bra sedan.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag tror inte admins blir glada om jag lägger upp hundratals GB bilder, speciellt inte som jag hittat en frontend som låter mig göra betydligt större bilder (3072x2048, dvs 768x512, AI-upskalat 4x), med en automatisk användning av en annan AI som fixar upp ansiktena lite.
Det finns fler bildstorlekar än 3072x2048 och 324x324... och det finns fler image hosts än forumets egen... men vill du bara hinta om dina alster utan att verkligen dela med dig av dem, så kan vi inget mera göra.

Peace out.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det finns fler bildstorlekar än 3072x2048 och 324x324... och det finns fler image hosts än forumets egen... men vill du bara hinta om dina alster utan att verkligen dela med dig av dem, så kan vi inget mera göra.

Peace out.
Min poäng har inte varit att dela specifika bilder, utan snarare att ge en översikt över tekniken som sådan. Det är så pass mycket mer jobb att dela alla bilder att det inte känns värt det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag lyckades få okej bilder till en hela kampanj utan att kunna något eller spendera en krona! Det här är ju great i praktiken nu när jag provat det! :D

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag lyckades få okej bilder till en hela kampanj utan att kunna något eller spendera en krona! Det här är ju great i praktiken nu när jag provat det! :D

Dock gissar jag att det är svårt att få Sverige-specifika grejer?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Dock gissar jag att det är svårt att få Sverige-specifika grejer?
Jag lyckades inte få fram en landskapsbild av Skåne förutom med filtret som får allting att se ut som en fransk serieridning. Så ja, det var inte superlätt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Har testat Stable Diffusion och av alla byggen som finns föll det på Stable Diffusion web UI. För den som inte är programmerare finns det en annan guide men det är ändå lite meck med att få det att funka.

Jag inser att jag blev rätt bortskämd med Midjourney som kunde generera fantastiska bilder med enkla prompter. För mig var det mycket svårare att komma på bra prompter, men tricket är att ha stilarna först (ex. watercolor, punk) följt av beskrivningen av bilden och ... och detta är bland det viktigaste ... du måste skriva ett par konstnärer (eller filmer/datorspel) för just den stilen du är ute efter. Det blir skittråkiga och torftiga bilder annars.

Åtminstone för det bygge jag använder går det dock att sätta högre prioritet på ord genom att sätta dem i inom parenteser. Går även att ge ord lägre prioritet genom att sätta dem inom hakparenteser.

Exempel: watercolor, retrofuturistic, (greyscale), concept art, zeppelin flying over a snowy landscape, Winslow Homer, John Constable, Shi Tao
 
Last edited:

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Jag testade att göra en typisk DnD-fighter med hjälp av AI. Lyckades får Stable Diffusion att funka så kunde testa image2image.

Edit: det jag tycker är intressant med detta är att Ai-bilderna blir just ett verktyg. Jag hade aldrig kunna måla en så fin bild helt själv så snabbt. Men man kan ju inte heller säga att AIn har gjort hela jobbet. Eller?
Hallo, vet inte om det är kutym här, men har varit aktiv på många forum/communities där man ibland erbjuder sig att fixa till någons bild och göra det hela till ett lärotillfälle :)
Skulle du vara intresserad av att jag gjorde en paint-over på din krigare och samtidigt förklarade min process? Inga problem om du tycker det är out of line...
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hallo, vet inte om det är kutym här, men har varit aktiv på många forum/communities där man ibland erbjuder sig att fixa till någons bild och göra det hela till ett lärotillfälle :)
Skulle du vara intresserad av att jag gjorde en paint-over på din krigare och samtidigt förklarade min process? Inga problem om du tycker det är out of line...
Sure! Låter skoj
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
LemurPaintOverSmall.png
Korrigeringar:
* Skuggor/ljus - undvik att sprida ljusdagrar över hela ytan. Delar av en kropp som är i skugga är jämnmörka, och har inga egna (eller väldigt subtila) ljusdagrar/skuggor.
* Värden - sänk mättnaden på de områden som är i skugga (gör dom alltså inte bara mörkare) eller ännu hellre hitta en sekundär ljuskälla och blanda upp med (så som man ofta gör snö blå när den är i skugga). Höj mättnaden på ytor som får mest ljus på sig, för att få bilden att "poppa", annars blir den tråkig.
* Anatomi - figuren hade för smala axlar och lite för avlång torso. Sedan var bysten också lite väl volumiös för min smak, men det är ju subjektivt :) Hennes sköldarm böjdes lite märkligt och skölden satt för långt ner/ut. Hennes högerarm var lite stel; jag lät den vila mer utmed kroppen, och passade på att böja handleden för att ge den en mer klassisk pose. Tyvärr hann jag inte fixa benen riktigt, och det finns fortfarande något lite off med hur skuggningen faller, men jag orkade inte börja leta passande referensbilder.

Designpunkter:
* Gjorde om ansiktet för att se mer anatomiskt korrekt ut, och stämma överens med ljuskällan. Jag försökte hitta en balans mellan ditt AI-porträtt och din egen kritteckning, och försökte behålla den lite androgyna, hårda karaktären.
* Gjorde om metallskärpen för jag hade lite svårt att läsa deras position och form.
* Gjorde skölden i brons för att undvika att järntexturen upprepas för mycket i bilden.
* La till en ädelsten i skölden som en blinkning till sköldens ursprungsfärg i AI-bilden.
* La till lite pärlor och tofsar i håret för att skapa en intressant frisyr, men detta kan man driva mycket längre. Det är en början iaf.
* Svärdet fick jag inte alls till, så det kan du ignorera :)

Gjorde kanske mer ändringar, fråga gärna om du undrar över något.
Tack för att jag fick använda din bild!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
View attachment 9870
Korrigeringar:
* Skuggor/ljus - undvik att sprida ljusdagrar över hela ytan. Delar av en kropp som är i skugga är jämnmörka, och har inga egna (eller väldigt subtila) ljusdagrar/skuggor.
* Värden - sänk mättnaden på de områden som är i skugga (gör dom alltså inte bara mörkare) eller ännu hellre hitta en sekundär ljuskälla och blanda upp med (så som man ofta gör snö blå när den är i skugga). Höj mättnaden på ytor som får mest ljus på sig, för att få bilden att "poppa", annars blir den tråkig.
* Anatomi - figuren hade för smala axlar och lite för avlång torso. Sedan var bysten också lite väl volumiös för min smak, men det är ju subjektivt :) Hennes sköldarm böjdes lite märkligt och skölden satt för långt ner/ut. Hennes högerarm var lite stel; jag lät den vila mer utmed kroppen, och passade på att böja handleden för att ge den en mer klassisk pose. Tyvärr hann jag inte fixa benen riktigt, och det finns fortfarande något lite off med hur skuggningen faller, men jag orkade inte börja leta passande referensbilder.

Designpunkter:
* Gjorde om ansiktet för att se mer anatomiskt korrekt ut, och stämma överens med ljuskällan. Jag försökte hitta en balans mellan ditt AI-porträtt och din egen kritteckning, och försökte behålla den lite androgyna, hårda karaktären.
* Gjorde om metallskärpen för jag hade lite svårt att läsa deras position och form.
* Gjorde skölden i brons för att undvika att järntexturen upprepas för mycket i bilden.
* La till en ädelsten i skölden som en blinkning till sköldens ursprungsfärg i AI-bilden.
* La till lite pärlor och tofsar i håret för att skapa en intressant frisyr, men detta kan man driva mycket längre. Det är en början iaf.
* Svärdet fick jag inte alls till, så det kan du ignorera :)

Gjorde kanske mer ändringar, fråga gärna om du undrar över något.
Tack för att jag fick använda din bild!
Supersnyggt!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
View attachment 9870
Korrigeringar:
* Skuggor/ljus - undvik att sprida ljusdagrar över hela ytan. Delar av en kropp som är i skugga är jämnmörka, och har inga egna (eller väldigt subtila) ljusdagrar/skuggor.
* Värden - sänk mättnaden på de områden som är i skugga (gör dom alltså inte bara mörkare) eller ännu hellre hitta en sekundär ljuskälla och blanda upp med (så som man ofta gör snö blå när den är i skugga). Höj mättnaden på ytor som får mest ljus på sig, för att få bilden att "poppa", annars blir den tråkig.
* Anatomi - figuren hade för smala axlar och lite för avlång torso. Sedan var bysten också lite väl volumiös för min smak, men det är ju subjektivt :) Hennes sköldarm böjdes lite märkligt och skölden satt för långt ner/ut. Hennes högerarm var lite stel; jag lät den vila mer utmed kroppen, och passade på att böja handleden för att ge den en mer klassisk pose. Tyvärr hann jag inte fixa benen riktigt, och det finns fortfarande något lite off med hur skuggningen faller, men jag orkade inte börja leta passande referensbilder.

Designpunkter:
* Gjorde om ansiktet för att se mer anatomiskt korrekt ut, och stämma överens med ljuskällan. Jag försökte hitta en balans mellan ditt AI-porträtt och din egen kritteckning, och försökte behålla den lite androgyna, hårda karaktären.
* Gjorde om metallskärpen för jag hade lite svårt att läsa deras position och form.
* Gjorde skölden i brons för att undvika att järntexturen upprepas för mycket i bilden.
* La till en ädelsten i skölden som en blinkning till sköldens ursprungsfärg i AI-bilden.
* La till lite pärlor och tofsar i håret för att skapa en intressant frisyr, men detta kan man driva mycket längre. Det är en början iaf.
* Svärdet fick jag inte alls till, så det kan du ignorera :)

Gjorde kanske mer ändringar, fråga gärna om du undrar över något.
Tack för att jag fick använda din bild!
Gött!
Kul att tråden, som till stor det behandlat hur AI-bilder förstör mänskligt skapande, har mynnar ut i hands-on-tips på måleri. Så kan det gå.

:)

Edit: bra jobb med bilden förresten @Faravid, den blev mycket bättre!
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Personligen var jag ganska impad över hur bra Lemur fick bilden att se ut efteråt, men du höjde ju ribban avsevärt Faravid =)
 
Top