Diskussion om AI-genererade bilder

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Så jag antar att vad vi säger i den här tråden är att snart är det inte bara så att vi köper en massa rollspel som inte spelas (och ofta inte läses heller), utan snart blir de heller inte varken skrivna eller illustrerade eller, antar jag, layoutade? =)

Dvs snart är det bara själva köpandet som faktiskt görs av en människa…
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Så jag antar att vad vi säger i den här tråden är att snart är det inte bara så att vi köper en massa rollspel som inte spelas (och ofta inte läses heller), utan snart blir de heller inte varken skrivna eller illustrerade eller, antar jag, layoutade? =)

Dvs snart är det bara själva köpandet som faktiskt görs av en människa…
Det går säkert att skriva en AI som kan spela spelen åt oss också. Då når vi som art ett helt nytt stadie av konsumtion - det måste ju vara någon sorts kapitalistisk nirvana.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tänker att det finns en annan vinning i det också. När AI:n köpt och spelat spelet åt oss så kan den snabbt och koncist ge oss det vi ville ha, vare sig det var roliga anekdoter, ett referat om delar av regelsystemet, eller skriva en recension och vad som hände under senaste spelmötet här på wrnu.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tänker att det finns en annan vinning i det också. När AI:n köpt och spelat spelet åt oss så kan den snabbt och koncist ge oss det vi ville ha, vare sig det var roliga anekdoter, ett referat om delar av regelsystemet, eller skriva en recension och vad som hände under senaste spelmötet här på wrnu.
Vi kan träna ett par AI-bottar till att ha starka åsikter om räls och spelaragens och sen kan dom sköta allt snack på wrnu åt oss. Tänk vad mycket tid det skulle frigöra :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag älskar att ge vaga prompter och bara bli inspirerad. Jag behövde lite bilder på en insektsras för fantasy, som skulle vara något slags metafor för organiserad religion. Min tanke var rätt så myrinspirerad eller biinspirerad. Så, jag körde "fantasy art, insect warriors", och de här var mycket coolare än vad jag tänkt, gav mig så många idéer och nu måste jag tänka om en hel del om deras samhälle och natur.

Däremot så verkar AIn inte riktigt ha koll på att insekter inte har bröst, för typ en tredjedel av bilderna hade insekter med bröst...

Titta och bli inspirerad (urval från resultatet, komprimerad jpg för att få ner filstorleken). Rekommenderar att klicka upp bilden i fullskala.

insekter (2).jpg

Så jag antar att vad vi säger i den här tråden är att snart är det inte bara så att vi köper en massa rollspel som inte spelas (och ofta inte läses heller), utan snart blir de heller inte varken skrivna eller illustrerade eller, antar jag, layoutade? =)

Dvs snart är det bara själva köpandet som faktiskt görs av en människa…
Nejdå, det är ingen risk. Någon måste sätta upp dem i bokhyllan också!

Det går säkert att skriva en AI som kan spela spelen åt oss också. Då når vi som art ett helt nytt stadie av konsumtion - det måste ju vara någon sorts kapitalistisk nirvana.
Typ som en elektrisk munk?
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag råkade omedvetet licensera några AI-bilder från Adobe Stock innan jag lärde mig om allt detta och insåg att de var AI-bilder (önskar att det noterades på stock-sidorna). Efter att ha sett all kritik online mot folk (hon som gjorde steampunk-modulen till D&D t.ex.) är det tydligt att det räcker med att en AI-bild slinker med ditt projekt för att du ska bli cancellad och mordhotad av folk.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag råkade omedvetet licensera några AI-bilder från Adobe Stock innan jag lärde mig om allt detta och insåg att de var AI-bilder (önskar att det noterades på stock-sidorna). Efter att ha sett all kritik online mot folk (hon som gjorde steampunk-modulen till D&D t.ex.) är det tydligt att det räcker med att en AI-bild slinker med ditt projekt för att du ska bli cancellad och mordhotad av folk.
Bra att veta. Jag hade en AI-bild på framsidan av DoD-äventyret jag lade upp förra veckan, och ingen har mordhotat mig ännu. :)
DoD - Äventyr: Dimkungens skog | rollspel.nu
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag råkade omedvetet licensera några AI-bilder från Adobe Stock innan jag lärde mig om allt detta och insåg att de var AI-bilder (önskar att det noterades på stock-sidorna). Efter att ha sett all kritik online mot folk (hon som gjorde steampunk-modulen till D&D t.ex.) är det tydligt att det räcker med att en AI-bild slinker med ditt projekt för att du ska bli cancellad och mordhotad av folk.
Nu har jag inte följt just det här, men sådant här får mig att bli mer sugen på att använda AI-genererade bilder.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag tycker att inställningen mot AI-bilder har blivit allt mer aggressiv på senare dar. Gjorde en AI-bild på min D&D-karaktär igår på skoj för att testa och möttes av en arg rant och utlägg om "hating it with a passion" från en av de andra spelarna när jag visade bilden. En tredje spelare erbjöd sig att rita en bild på min karaktär för att jag inte skulle förlita mig på AI. Jag försökte lugna dem och säga att det bara var en spontan testgrej för att se hur lik konceptet bilden skulle bli.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Efter en del pyssel och många misslyckade försök, lyckades jag till slut få en av mina datorer att köra Stable Diffusion (Web-UI-versionen på Windows).

Det jag lyckades generera, liknar på inget vis det jag sett tidigare i tråden. Jag vet inte om jag har för dålig GPU, har laddat ner fel vikter, ger fel parametrar, bara har otur, eller bara är allmänt inkompetent.

Så här långt är det mycket enklare att leta bilder på Pinterest för att använda i mina egna äventyr för min egen grupp, än att köra Stable Diffusion.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Så här långt är det mycket enklare att leta bilder på Pinterest för att använda i mina egna äventyr för min egen grupp, än att köra Stable Diffusion.
Ja, den stora grejen med AI-bilderna är väl själva ägandet?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag fick också helt svarta bilder... provade med: --precision full --no-half --medvram

Jag har skapat: "red cat on lawn":

00008-4212097319-red cat on lawn.png

"fantasy art warrior with sword"

00019-4055709522-fantasy art warrior with sword.png

"drawing of evil tower on hill"

00013-11725237-drawing of evil tower on a hill.png

... så jag ser fördelar med att leta på Pinterest istället, även om jag ofta inte hittar vad jag söker...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag fick också helt svarta bilder... provade med: --precision full --no-half --medvram

Jag har skapat: "red cat on lawn":

View attachment 9918

"fantasy art warrior with sword"

View attachment 9919

"drawing of evil tower on hill"

View attachment 9920

... så jag ser fördelar med att leta på Pinterest istället, även om jag ofta inte hittar vad jag söker...
Vad menar du? Bilderna är ju jättefina! Särskilt katten på gräsmattan, kan inte bli bättre.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
När jag spelade online häromdagen genererade spelledaren lite stämningsbilder över landskap och prylar med Midjourney under spelets gång, och det funkade väldigt bra. Spelet var så improvisationsfokuserat att det gick att justera beskrivningarna efter bilderna lite, och därmed utgjorde de ett slags orakelprompter också.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Spelet var så improvisationsfokuserat att det gick att justera beskrivningarna efter bilderna lite, och därmed utgjorde de ett slags orakelprompter också.
Det är ju supercoolt sätt att använda AI-bilder.

Jag ger er "drawing of dnd monster encounter" (bästa 3 av 10)

00025-2745895488-drawing of dnd monster encounter.png

00028-2745895491-drawing of dnd monster encounter.png

00030-2745895493-drawing of dnd monster encounter.png

Lovecraft själv skulle bli rädd!

Jag gör uppenbarligen något fel, så nu ska jag sluta spamma er med skräp.
 
Top