Diskussion om AI-genererade bilder

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag skulle inte köpa det, och jag skulle inte tacka ja till uppdrag för den utgivaren (förutsatt då att de vid ett senare tillfälle eller till andra spel skulle få för sig att vilja köpa illustrationer som skapats av människor, snarare än genererats av en ai). Jag skulle heller inte köpa eller medverka i tredjepartsmaterial till den utgivarens produkter.
Skulle det göra nån skillnad om det var en ensam amatör som gjorde sitt första spel eller ett stort företag? Du kanske redan svarade på det men ville bara dubbelkolla, gäller svaret båda typerna av utgivare med andra ord.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Om nån skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (säg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det är oetiskt?

Skulle det göra någon skillnad om det var ett stort företag som låg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjäna pengar på det?
Jag vill se hur de pågående stämningarna artar sig innan jag börjar betala för AI konst. Men utifrån hur jag förstår tekniken just nu ser jag inget oetiskt i det, så om nu spelet hade andra kvalitéer som gjorde att jag verkligen, verkligen ville ha det av någon anledning gissar jag att jag skulle köpa det. Det är bara en rätt hög ribba (i synnerhet som artwork är en hyfsat viktig del av mitt intresse). Och den ribban är nog än högre för ett större företag än den är för en hemmaknåpare.

Men pris spelar så klar in. Om någon försöker ta 500 spänn för en bok har jag mycket mindre förståelse för varför de använder sig av AI-konst än om de tar 50 spänn för den.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Om nån skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (säg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det är oetiskt?

Skulle det göra någon skillnad om det var ett stort företag som låg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjäna pengar på det?
Om utgivaren helt slopade att anställa artister och bara lite slappt tryckte fram bilder skulle jag bli väldigt skeptisk och förmodligen inte köpa produkten.
Men om de anställer artister och en eller flera av artisterna själva väljer att använda AI som ett verktyg för inspiration och stöd, då är det en helt annan sak tycker jag. Det är jag helt okej med.
Jag tycker fortfarande att det är fel, hur vissa av dagens AI-bild-företag olovligen tar bilder från nätet, men det finns alternativ där det inte är så.

Kort svar; det beror på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Om utgivaren helt slopade att anställa artister och bara lite slappt tryckte fram bilder skulle jag bli väldigt skeptisk och förmodligen inte köpa produkten.
Men om de anställer artister och en eller flera av artisterna själva väljer att använda AI som ett verktyg för inspiration och stöd, då är det en helt annan sak tycker jag. Det är jag helt okej med.
Man tycker att de två lägena borde vara "enmans/fåmansprojekt helt utan vinstmarginaler som snor ihop något med AI" och "proffsproduktion som låter någon konstnärlig person ta hand om bildtillverkningen med AI"?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Skulle det göra nån skillnad om det var en ensam amatör som gjorde sitt första spel eller ett stort företag? Du kanske redan svarade på det men ville bara dubbelkolla, gäller svaret båda typerna av utgivare med andra ord.
Nej, det skulle inte göra någon skillnad för mig. Användandet är oetiskt och jag vill inte belöna det, eller själv förekomma i sådana sammanhang.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Nästa företag som tar tydligt avstånd från ai är inga mindre än Paizo. Mycket glädjande att de väljer att ställa sig på rätt sida av historien.

Stated plainly—when you buy a Paizo product, you can be sure that it is the work of human professionals who have spent years honing their craft to produce the best work we can. Paizo will not use AI-generated “creative” work of any kind for the foreseeable future.

We thank the human artists and writers who have been so integral to our success in the past, and we look forward to working with them for many years to come.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Min egen syn på det hela är att det är komplicerat. Jag tror att illustrationer gjorde av människor och anpassade till ett specifikt spel länge kommer vara bättre, stora företag har också råd att betala för och bör göra det.

Hempulare är utan pengar är svårare, det ger ju dom en möjlighet att skapa snyggare spel och på så sätt konkurrera med stora företag. Å andra sidan så bygger ju AI konst på riktiga konstnärers arbete och dom borde ju få betalt på nåt sätt. Vore ju schysst om det fanns nån ersättningsmodell för dom, ungefär som det finns för artister vars musik spelas på radion.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jaha, under hur lång tid det tar innan folk utger sig för att vara illustratörer och scammar folk med AI-bilder? Sker säkert redan om jag känner folk rätt.

EDIT: Länken handlar om nån som stulit andras bilder, inte AI genererade. Men jag tänker att sälja AI genererat är en förlängning av det.

 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jaha, under hur lång tid det tar innan folk utger sig för att vara illustratörer och scammar folk med AI-bilder? Sker säkert redan om jag känner folk rätt.

Ja, det kan du nog vara rätt säker på att det redan sker. Relationer mellan producenter och illustratörer kommer bli viktigare än någonsin om man inte vill riskera att betala tusentals kronor för en knapptryckning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jaha, under hur lång tid det tar innan folk utger sig för att vara illustratörer och scammar folk med AI-bilder? Sker säkert redan om jag känner folk rätt.
Som en som kanske skulle köpa bilder någon gång så säger jag "Meh...". Jag skiter i om de målat för hand, airbrush, med Photoshop, genom att kasta färg i utblåset från en jetmotor eller med AI. Är resultatet vad jag vill ha så är jag nöjd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jaha, under hur lång tid det tar innan folk utger sig för att vara illustratörer och scammar folk med AI-bilder? Sker säkert redan om jag känner folk rätt.

Vad har det där med AI att göra? Personen i artikeln försökte luras genom att visa bilder målade av människor. (Men inte av honom själv.)
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Vad har det där med AI att göra? Personen i artikeln försökte luras genom att visa bilder målade av människor. (Men inte av honom själv.)
Jag tänker att om det finns folk som gör det så är det inte så långt kvar innan folk börjar sälja AI-genererade bilder. Det är ju betydligt svårare att avslöja att de är AI generade än om de är stulna. Men såhär i efterhand hade ju kunnat skippa länken, och sparat folk en massa tid, min fråga/påstående hade ju kunnat stått för sig självt.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Som en som kanske skulle köpa bilder någon gång så säger jag "Meh...". Jag skiter i om de målat för hand, airbrush, med Photoshop, genom att kasta färg i utblåset från en jetmotor eller med AI. Är resultatet vad jag vill ha så är jag nöjd.
Jo men skulle du inte känna dig lurad om du betalat för nåt som påstods vara handgjort och sen visar sig vara AI genererat, det kan du ju göra själv gratis?
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Om utgivaren helt slopade att anställa artister och bara lite slappt tryckte fram bilder

Jag skulle bli väldigt förvånad om ett rollspelsföretag helt plötsligt började anlita (eller anställa) artister, men jag är kanske lite fyrkantig och konventionell.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag skulle bli väldigt förvånad om ett rollspelsföretag helt plötsligt började anlita (eller anställa) artister, men jag är kanske lite fyrkantig och konventionell.
Vad jag menar är "köpa bilder av illustratörer" inte att jag tror att de ska heltidsanställa Veronica Maggio, om det var så du tolkade det (vore iofs kul om någon gjorde det).
Jag använder ordet artist lite fel kanske, förmodligen influerat av hur det används på engelska, där du är 3d artist, concept artist osv.
 
Last edited:

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Vad jag menar är "köpa bilder av illustratörer" inte att jag tror att de ska heltidsanställa Veronica Maggio, om det var så du tolkade det (vore iofs kul om någon gjorde det).
Jag använder ordet artist lite fel kanske, förmodligen influerat av hur det används på engelska, där du är 3d artist, concept artist osv.
Haha, ja jag fattade. Sorry om jag lät dryg! ”We're not living in America”, som några svenska artister sjöng en gång. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Vad har det där med AI att göra? Personen i artikeln försökte luras genom att visa bilder målade av människor. (Men inte av honom själv.)
Some of the art of our “artist” did not show up on reverse image search, and looking at the images that it did throw up made us suspect that these might have been AI-produced. Of course you might ask why that’s a problem, if you liked the art? Personally I find AI art to be ethically dubious, as it essentially remixes the work of other artists without credit or permission. But even if you’re comfortable with it, you probably wouldn’t want to pay the same price to such a person as you would for an original illustration by a skilled artist. You might also think that there was a risk that a person who had simply produced their portfolio using AI might be doing as we suspect our “artist” was, and luring you into giving them money for nothing.
Så som allra minst nämns det som möjlig källa till en del av "konstnärens" bilder.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
MODERERING

Flyttade mardaks bilder till tråden där bilder postas, det blir bäst diskussion om bilderna där!

 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jo men skulle du inte känna dig lurad om du betalat för nåt som påstods vara handgjort och sen visar sig vara AI genererat, det kan du ju göra själv gratis?
Nej. Är jag nöjd med en vara så är jag nöjd. Å andra sidan så är jag en sån där typ som inte bryr mig om ifall reservdelarna till bilen är original eller inte heller. Funkar det så funkar det.

Edit: Kom på en bättre liknelse: Jag frågar inte min bilmekaniker om han använder Biltema-verktyg eller DeWalt, trots att det är ungefär lika stor skillnad som en krita och AI-bildgenerering. Blir jag nöjd med resultatet så är jag nöjd.
 
Last edited:

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Nej. Är jag nöjd med en vara så är jag nöjd. Å andra sidan så är jag en sån där typ som inte bryr mig om ifall reservdelarna till bilen är original eller inte heller. Funkar det så funkar det.

Edit: Kom på en bättre liknelse: Jag frågar inte min bilmekaniker om han använder Biltema-verktyg eller DeWalt, trots att det är ungefär lika stor skillnad som en krita och AI-bildgenerering. Blir jag nöjd med resultatet så är jag nöjd.
Ok, då fattar jag. Absolut inte omöjligt att fler och fler kommer tänka som du om några år.
 
Top