Diskussion om AI-genererade bilder

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
KĂ€nns rimligt! 🙂👍 Det brukar vĂ€l inte stĂ„ sĂ„ i böcker tror jag? Menar inte att du har fel, jag bara undrar?
Jag ser det inte sÄ ofta i rollspelsprodukter. Vanligare i film och reklam och sÄnt.

I rollspel Àr det vÀl oftare en linjeproducent som stÄr för sÄnt, eller huvudkonstruktören eller huvudskribenten om det finns en sÄn.

I Bittermarken trÀffades vi ett gÀng och pratade ihop oss, sen skrev jag bildmanus som Tapia tecknade skisser pÄ, och som jag gav feedback pÄ och som Tomas sedan godkÀnde. Skulle kunna grÀnsa till "art direction", men det kÀnns onödigt att lÀgga till det tÀnker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Skulle man dÄ kunna sÀga att en person som framstÀller konst med hjÀlp av en AI nÀrmast Àr att likna vid en art director?
Jag tycker vid en första tanke kring fenomenet att det Àr mer Ät det hÄllet om man ska ange en titel i samband med verket.

För en AI-text skulle jag om jag var tvungen att anvÀnda en som grund som jag bearbetade inte sÀga att jag var "författare", utan ange "redaktör" eller "bearbetad av".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Vanligare i film och reklam och sÄnt.
SÀrskilt i reklam Àr det vÀl ocksÄ den mer krÀvande biten? Det tekniska utförandet Àr ofta rutinmÀssigt - att komma fram till vad reklamen ska vara för nÄgot till att börja med Àr det utmanande?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
SÀrskilt i reklam Àr det vÀl ocksÄ den mer krÀvande biten? Det tekniska utförandet Àr ofta rutinmÀssigt - att komma fram till vad reklamen ska vara för nÄgot till att börja med Àr det utmanande?
Öh ... ja, jo det stĂ€mmer. I teorin. I praktiken Ă€r inte reklam sĂ„ himla krĂ€vande, tycker jag. Verkshöjden Ă€r inte den högsta, Ă€ven om det sjĂ€lvklart finns verkligt kreativ reklam. Men det finns ocksĂ„ vĂ€ldigt mycket "shovelware". :)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Hur Àr det att be en kamera utföra handlingen, dÀr du sjÀlv inte skapar bilden utan bara vÀljer motiv, situation och tekniska instÀllningar?
Det gÄr sÄklart inte att dra en principiell linje mellan var mÀnniskan slutar och verktyget börjar nÀr det kommer till nÄgon form av kreativ verksamhet. Att det inte gÄr gör inte att man inte kan resonera om det frÄn fall till fall, och argumentera utifrÄn de förutsÀttningar och konsekvenser (kÀnda och hypotetiska) som kan kopplas till det aktuella fallet.

Inom mĂ„nga omrĂ„den dĂ€r man ska göra etiska bedömningar (vĂ„rd, forskning) gör man just individuella bedömningar, utifrĂ„n riktlinjer, eftersom att konsekvent men oreflekterat tillĂ€mpa olika regler blir för stumt och okĂ€nsligt för verklighetens beskaffenhet. Det lĂ€mnar ocksĂ„ för stora möjligheter att gĂ„ emot reglernas anda genom opportunistiska tolkningar av reglernas textuella formulering. SĂ„ledes kan vi resonera oss fram till om en AI verkligen kan sĂ€gas ha samma förutsĂ€ttningar och konsekvenser som kameran, eller om AI – trots att det likt kameran Ă€r ett tekniskt verktyg som skapar bilder pĂ„ mĂ€nskligt kommando – faktiskt inte bör ses som en förlĂ€ngning av mĂ€nniskan. Exempelvis för att graden av kreativt arbete skiljer sig ganska ordentligt i termer av ljussĂ€ttning, inramning, postproduktion, m.m. (om vi dĂ„ ser omfattande post-produktion av AI-bilder i sig som en konstnĂ€rlig verksamhet, dĂ„ den utförs av mĂ€nniskor).

Att det inte finns nÄgon naturlig grÀns innebÀr inte i sig att det Àr fel att sÀtta upp en socialt förhandlad sÄdan. Det blir bara fel om grÀnsen inte vinner legitimitet eller kan tillÀmpas som avsett.
 

ceruleanfive

BlÀckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det hÀr med text och musik kontra illustrationer Àr intressant! Jag var aktivt utövande musiker under mÄnga Är. Och jag har jobbat som copywriter och artikelförfattare, samt skrivit nÄgra rollspel. DÀrtill har jag jobbat som kodare.

Jag kĂ€nner mig inte förnĂ€rmad eller hotad av att man kan anvĂ€nda AI för att göra musik och text – tvĂ€rtom kĂ€nner jag att det Ă€r praktiskt och hjĂ€lpsamt. Jag klarar mig ju fint utan och kan ju framstĂ€lla de grejerna sjĂ€lv, men genom AI kan jag snabbare fĂ„ en grund att putsa pĂ„, eller nĂ„gon lite ovĂ€ntad idĂ© som komplement till mina egna.

Jag Àr kass pÄ att illustrera, och AI-illustrationer hade verkligen hjÀlpt mig pÄ den fronten. Men AI-illustrationer har jag varit skeptisk till just för att illustratörer över lag har uttryckt sÄ starkt motstÄnd.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag försöker lÀra mig teckna, och vet att jag aldrig kommer att nÄ de nivÄ som krÀvs att jag kommer att kunna fÄ ihop nÄgon rimlig timpenning pÄ det. Jag tecknar, skriver och hÄller pÄ med 3D för sakens skull. Kanske Àr det dÀrför jag har noll sympatier för de som vÀljer att inte skapa bara för att nÄgon ny teknologi har dykt upp.

Sedan kommer den som kan Àgna tid att skapa som ett jobb ha mycket bÀttre förutsÀttningar att bli bra Àn vad en glad amatör nÄgonsin kommer att kunna bli. Det finns en anledning till varför proffs och amatör har blivit synonymer med kompetent och dÄlig. Samt risken Àr stor att om nÄgra Ärtionden Àr kunskapen om hur man konstruerar att ansikte (Loomis, Riley, etc) lika ovanligt som att kunna smida med stÀd och hammare Àr idag.

Jag tror dock att kreativa mÀnniskor kommer att lÀra sig nya sÀtt att skapa med de nya verktygen.

Personligen lÀgger jag extremt lite vikt vid hur ett verk Àr skapat, utan jag bryr mig mer om slutresultatet. DÄ det kommer till teknologi tröttnade jag pÄ de diskussionen redan dÄ vissa ansÄg att nÄgot skapat med hjÀlp av Photoshop/Clip Studio Paint/etc inte var riktig konst. Men, det finns undantag, dÀr jag bryr mig om hur ett verk Àr skapat. Hur man har samlat in bilderna AI:n Àr trÀnad pÄ Àr en sÄdan sak, och hur den specifika AI:n genererar bilder Àr en potentiell annan sak. Jag Àr inte tillrÀckligt insatt i de befintliga verktygen, men att skrapa nÀtet pÄ bilder utan kreatörernas tillÄtelse under premissen att det Àr ett forskningsprojekt, och sedan vÀnda om och slÀppa det som en kommersiell produkt Àr enligt mig klart över grÀnsen om vad som Àr fel. Men det gÄr ocksÄ att skapa AI för bilder, musik, text, whatever som jag inte skulle ha problem med (dÄ trÀnad pÄ material med kreatörernas medgivande eller att copyrighten gÄtt ut.).

Desto bÀttre bilderna kommer att bli, desto krÀsnare kommer konsumenterna att bli, sÄ kompetensen och mÀngden arbete som krÀvs gissar jag kommer att bli de samma. Men arbetet kommer se annorlunda ut, och vilken kompetens som Àr gÄngbar kommer troligtvis vara helt annorlunda.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
GlÀdjande nyheter frÄn Chaosium. Jag hoppas att det hÀr sprider sig till andra community content-program. Jag tror inte man ska underskatta vilken pÄverkan dylika policies har för den allmÀnna synen pÄ ai-illustration inom hobbyn.

Following on from our 16 December 2022 Statement about AI Art, in consultation with DriveThruRPG we are enacting this new policy for our Community Content programs, including the Miskatonic Repository, Explorer's Society, and Jonstown Compendium:

AI Art: We are concerned about the ethics of AI art and its impact on the livelihoods of artists, and the ability of artists to maintain control over use of their creations. Effective 31 March 2023, AI art (e.g. Midjourney, Dall-E, etc) is not permitted in new titles for Chaosium’s community content programs, including the Miskatonic Repository, Jonstown Compendium, and Explorer’s Society.
 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag undrar om AI-konstens utveckling indirekt kommer leda till av-anonymiseringen av internet pÄ lite sikt.

Det kommer knappast gÄ att hindra folk frÄn att anvÀnda AI, i synnerhet inte nÀr utvecklingen gÄtt vidare Ànnu lÀngre. Idag försöker man ju ibland begrÀnsa genom att krÀva emailaddresser och andra former av "identifiering", men det kÀnns som att det alltid finns enkla sÀtt att kringÄ dem, och det lÀr vÀl gÄ mot mer och mer lÄngtgÄende identifieringsprocesser.

Om inte nÄgon av de hÀr pÄgÄende stÀmningarna pÄ nÄgot sÀtt lyckas skjuta hela AI-tekniken i sank sÄ lÀr det enda gÄngbara vara att fundera över hur man anpassar sig till en vÀrld dÀr AI-anvÀndandet Àr utbrett.

Det Àr sjÀlvklart fullt möjligt att fortsÀtta pÄ "total bojkott"-spÄret, det finns ju alltid folk som lyckas ta avstÄnd frÄn vad de Àn ogillar. Men jag tror Àven i det fallet bör man grunna pÄ hur man faktiskt hoppas pÄ att kunna efterleva det. För Àven om man startar en tÀvling dÀr man sÀger "absolut inga AI-producerade bidrag" kommer det ju alltid vara nÄn jÀvel med "sÀg inte Ät mig vad jag fÄr och inte fÄr göra"-attityd som börjar skicka in AI-bidrag pÄ pin kiv. För Àven om mÄnga idag sÀger att det Àr enkelt att se skillnad pÄ AI-konst och Kött-konst lÀr det bli svÄrare och svÄrare. I synnerhet om folk aktivt börjar göra urval med utgÄngspunkt att lura nÄgon.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Det Àr sjÀlvklart fullt möjligt att fortsÀtta pÄ "total bojkott"-spÄret, det finns ju alltid folk som lyckas ta avstÄnd frÄn vad de Àn ogillar. Men jag tror Àven i det fallet bör man grunna pÄ hur man faktiskt hoppas pÄ att kunna efterleva det. För Àven om man startar en tÀvling dÀr man sÀger "absolut inga AI-producerade bidrag" kommer det ju alltid vara nÄn jÀvel med "sÀg inte Ät mig vad jag fÄr och inte fÄr göra"-attityd som börjar skicka in AI-bidrag pÄ pin kiv. För Àven om mÄnga idag sÀger att det Àr enkelt att se skillnad pÄ AI-konst och Kött-konst lÀr det bli svÄrare och svÄrare. I synnerhet om folk aktivt börjar göra urval med utgÄngspunkt att lura nÄgon.
Mycket snart kommer det bÀsta sÀttet att identifiera AI-konst att vara en annan AI... som dÄ i djupaste ironi mÄste vara trÀnad pÄ samma material.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Jag kan tÀnka mig att AI-skapad kultur kommer behöva mÀrkning sÄ smÄningom. Det smartaste skulle vara om AI-företagen vÀvde in den osynligt i pixlarna/koden, men jag vet inte om det funkar rent tekniskt. SÄ lÀnge det finns etiska, lagliga och ekonomiska tveksamheter kring AI-konst, sÄ kommer andra företag att vara försiktiga med anvÀndningen av den.

Senast igÄr införde Sketchfab - Àgt av Epic - nya AI-taggar pÄ allt material. AI-skapade objekt mÄste mÀrkas och kreatörer kan hindra web scraping med en No AI-tagg.
 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Senast igÄr införde Sketchfab - Àgt av Epic - nya AI-taggar pÄ allt material. AI-skapade objekt mÄste mÀrkas och kreatörer kan hindra web scraping med en No AI-tagg.
Jag tror det var drivethroughRPG jag sÄg hade nÄgot liknande nÀr jag kollade deras policys hÀromdagen.

Problemet med det (i alla fall pÄ lÀngre sikt) Àr att det i praktiken Àr "opt in". Visst, de sÀger att jag "mÄste" registrera saker som AI, och jag riskerar ju sÄ klart att bli kickad om jag struntar i det, men i praktiken kan jag ladda upp ai-grejer och hÀvda att det Àr mina egna. Blir jag kickad gÄr det ju att göra ett nytt konto.

(EDIT; "Jag" fÄr i det hÀr fallet stÄ som exempel, i verkligheten har jag inga sÄna hÀr planer sjÀlv, för tydlighets skull)
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Om nÄn skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (sÀg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det Àr oetiskt?

Skulle det göra nÄgon skillnad om det var ett stort företag som lÄg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjÀna pengar pÄ det?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Om nÄn skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (sÀg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det Àr oetiskt?

Skulle det göra nÄgon skillnad om det var ett stort företag som lÄg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjÀna pengar pÄ det?
Jag skulle inte lÄta det pÄverka mitt köp det minsta. I dagslÀget skulle jag dÀremot vara skeptisk till om illustrationerna verkligen Àr bra nog, sÄ jag skulle vilja se dem först (och rÀkna fingrarna).
 

Genesis

Ni dés ni maßtre
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Om nÄn skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (sÀg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det Àr oetiskt?

Skulle det göra nÄgon skillnad om det var ett stort företag som lÄg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjÀna pengar pÄ det?
Jag skulle inte bry mig, men jag köper ju typ aldrig rollspel, och speciellt inte frÄn stora företag (för att jag inte gillar den sortens rollspel som stora företag ger ut, inte för att jag har nÄgot emot stora företag).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Tror inte det hade pÄverkat mig sÀrskilt mycket.

De spel jag köpt frÄn mindre företag har oftast gemensamt att kvaliten pÄ bilder Àr extremt lÄg. Jag har Àven sett en konstigt trend dÀr vissa anvÀnder sig av 3d modeller som de screenshottar, nÄgot som ser totalt bajs ut sÄ hellre ai bilder i sÄ fall.

NÀr det kommer till större företag sÄ hade jag tyckt den utvecklingen varit vÀldigt trÄkigt, men jag har svÄrt att se tex D&D anvÀnda sig av AI bilder. SÄ som toolsen Àr idag sÄ Àr det mer jobb att anvÀnda AI Àn att ha en illustratör sÄ tror inte de kommer byter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Om nÄn skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (sÀg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det Àr oetiskt?

Skulle det göra nÄgon skillnad om det var ett stort företag som lÄg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjÀna pengar pÄ det?
Jag skulle inte köpa det, och jag skulle inte tacka ja till uppdrag för den utgivaren (förutsatt dÄ att de vid ett senare tillfÀlle eller till andra spel skulle fÄ för sig att vilja köpa illustrationer som skapats av mÀnniskor, snarare Àn genererats av en ai). Jag skulle heller inte köpa eller medverka i tredjepartsmaterial till den utgivarens produkter.
 
Top