RECENSION Dictionary of Mu

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,755
Location
Uppsala
Detta är alltså en tredjepartsprodukt till rollspelet Sorcerer. Det går att se som en kampanjvärld. En "campaign setting" i D&D-lingo. Men det är inte en bok full med detaljer, utan är skrivet så det lika gärna kunnat vara en riktig bok från Marr'd--världen som beskrivs.

Intro
Redan i inledningen märker du att Mu inte är någon vanlig plats. Inte heller någon vanlig rollspelssplatbook. Som titeln antyder är den strukturerad som ett uppslagsverk. Detta uppslagsverk är skrivet av den halvt excentriske Oghma--son till Oghma och fader till Oghma--som skriver om sig själv i tredjeperson.

Första passagen är på en enda sida och beskriver hur du inte kan lita på ord, för de är "faithless whores", och texten skapar stämningen av en uråldrig värld med häxkungar och demoner. Det osar Sword & Sorcery av den sort Edwards redan prisat. En sida in och Dictionary of Mu har fångat min uppmärksamhet!

A till D
Nu följer själva uppslagsverket. Men Oghmas idéer i egenskap av författare följer också, insprängda som anteckningar med allsköns kåserier om olika bokstävers personligheter, som varför T får komma före R, eftersom T annars kan vredgas och du vill inte vredga en bokstav ('glyph') som inleder ord som 'terrible'. Inlägg kan vara en paragraf eller ett par sidor. Ibland finns även stats för demoner enligt Sorcerer-norm, och dessa målar upp en bild av världen Marr'd, dess folkslag, demoner, och geografiska regioner.

Varje passage är full av inspirerande frön. När du läser om gladiatorarenan i Black Rock får du lära dig om Chimerae, som kan ta vilken djurhamn som helst så länge de smakat dess blod. Om Black Rock tycker Oghma, "It is a grim place to have such a fine letter as B as its birth glyph". Om Chryse Plains står det att, "Human warriors ride giant worm-steeds whose chattering legs brush along the grass".

Det finns saker att utröna mellan raderna, som att världen verkar ha överlevt en apokalyps där himlen föll ned, och att de gamla folken dog ut. Men mellan Oghmas excentrism och den helt geniala prosan lämnas det mesta till din egna tolkning.

Under Dictionary hittar vi också en ruta med regler för att använda den här modulen som en prop i spel. Om något kan härröras till en passage i uppslagsverket ger det upp till tre bonustärningar. Det här känns som ett kul incitament för att få med modulen i spel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
2,841
Location
Umeå
Kul! Vansinnigt sugen att spelleda eller spela den varje gång jag håller i den, den är oerhört fascinerande och intressant på många vis! Framförallt hur den med Sorcerers hjälp inte bara blir färg, det stannar som inte där utan det blir stats, det blir nya små sätt att applicera Sorcerers regler, och framförallt, men Sorcerers grundreglers hjälp, öppnas hela Marr'ds historik upp för spelarna att både skapa och utforska (lämnar det så som en teaser till de som inte läst, för du har ju inte än nämnt vad demoner är i Dictionary of Mu).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,095
Location
Umeå
Fantastisk liten bok. De framträdande personerna som beskrivs skulle passa bra att dela ut som färdiga rollpersoner (undra om de inte är karaktärer från författarens egen kampanj?).
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,755
Location
Uppsala
E till L
Det här går från klarhet till klarhet! Flera av passagerna beskriver antingen en demon eller en sorcerer med statblock som sagt, och de Kickers som skrivits skulle vardera kunna utgöra grunden för en ordentlig kampanj. Det blir också gradvis tydligare hur världen ser ut, på ett sätt som är mer suggestivt än direkt (det går exempelvis att tolka de grå slavdvärgarna som rena Grey Ones i UFO-lingo). Jag älskar det!

Och Oghmas kommentarer ger ytterligare kött på benen, på ett sätt jag oftast tycker rena settingböcker misslyckas med i den labyrint av detaljer som känns som fantasynormen.

"Whether we live before great deeds to come or after great deeds already done matters little to Oghma and should matter little to you unless you are a sniveling philosopher".
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,755
Location
Uppsala
M till Z
När vi kommer till inlägget om världen Marr'd läser vi att, "[M]ost Marr'dian cultures are hell-bent on getting off of this red rock into the heavens, by magicks, wing, or lost science". Vi läser också om stora gröna elefantstora insekter—"mantischora"—som jagas för sina skyddande skal och deras delikata kött. Vi läser om staden Mu's Bed där fattiga barn bråkar om stenar de kan kasta i huvudet på sina konkurrenter. Stenar som får statblocks som demoner.

Demoner är spåren av något som dött, som lever sig kvar. En idé. Ett imperium. En person. Och allt väntar på att bindas av en skrupelfri sorcerer. Ingenstans är det här med idéer som demoner lika genialt som i beskrivningen av ordet 'No' (senare även 'Yes'): "Every time you summon this creature to come from an enemy's lips, it will ask that you put it in your own lips five times of its choosing". Eller faktumet att Oghmas egna demon helt enkelt är 'the written word', med sina egna needs och desires. Ja, och havet självt, som Oghma inte riktigt tror på.

Vi får lära oss om häxkungens tyranni och de svarta mumier som vaktar hans harem. Om områden och företeelser i Marr'd. En av mina favoriter är sarcor, asfågeln som också delar drag med papegojor, och som härskare lystrat till när de harklat ur sig imiterade ord.

Helt ärligt—beskrivningar av settings blir inte bättre eller mer stämningsfullt än såhär!
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,755
Location
Uppsala
Appendix
Den här delen beskriver alla idéer i Dictionary of Mu på lite mer traditionellt vis. Det går också in på hur du kan använda materialet, med inspiration från författarens egna användning av materialet på konvent. Utan att ha läst Sorcerer är det här antagligen ganska obrukbart, även om materialet som sådant är inspirerande. Men det är knappast konstigt när det står "supplement" på omslaget.

Du får även svar på vad Humanity är och vad som ger eller kostar Humanity, och du får lära dig mer om demonerna på Marr'd. Demoner är döda idéer och koncept, som när du tar tillbaka den kan användas för gott, eller för ont. Ett exempel är idén att mörda folk med garrott: en bortglömd sak, och en sak du kan komma på och frammana som en demon för att bli av med en rival.

Tipsen och idéerna här kokar formligen över av inspiration. De små korta tankarna och idéerna, både från Oghma och från appendix, är verkligen helt fantastiska. För att få ut det mesta möjliga av Dictionary of Mu behöver du grundspelet och även Supplement 1 (som rentav sidhänvisas en gång). Idén är att spelgruppen fortsätter skriva inlägg i uppslagsverket som del av spelandet, och när tillräckligt många sådana skrivits så tar nuvarande tidsepok slut och M'arrd går under än en gång. Sedan börjar ni på nytt, med samma uppslagsverk som ni redan byggt upp.

Slutsatser—Dictionary of Mu
Jag älskar den här boken. Det är kanske den bästa settingbok kombinerat prop kombinerat inspiration kombinerat äventyr jag någonsin läst och dessutom snabb läsning. Har du inte läst den? Läs den!

Men ta den sedan och strunta i den. Hitta på saker som motsäger den och lek loss fullständigt med innehållet. Hoppa på en ark och res bort. Bli kungar och drottningar över Marr'd, men döp det till något annat. Spräng städer. Utplåna folkslag. Rädda slavar. Förvandla hela planeten till en grönskande oas. Gör storslagna galna tokiga demoniska Sorcerer-saker.

Eller, som författaren själv beskriver det, "If your game contradicts this book's definitions in some way, you are doing something right. Oghma is full of lies".
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,755
Location
Uppsala
Fantastisk liten bok. De framträdande personerna som beskrivs skulle passa bra att dela ut som färdiga rollpersoner (undra om de inte är karaktärer från författarens egen kampanj?).
Judd beskriver det som att det är så han spellett på konvent. Beskriv karaktärernas Kickers och låt spelare välja dem därifrån, och ge sedan varje spelare två inlägg från Dictionary-delen som ett sätt att beskriva världen.

Tycker jättemycket om idén att se boken inte bara som en bok att bläddra i utan som en väldigt praktisk "prop".
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
2,831
Om man vill ha tag på Sorcerer och Dictionary of Mu, var hittar man dem enklast?
 
Top