Nekromanti Det värsta i alla Star Wars spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Är alltid systemet för att falla till den mörka sidan. Jag har aldrig sett ett system jag gillar! Det är alltid någon sorts paladin system som inte är kopplat till varken den vagt bushido koden i den första trilogin eller daoismen och buddhismen från prequel trilogin. Det tar alltid bort alla möjligheterna att ha filosoiska debatter om kraften eller Jedi filosofin och det gör att man inte kan ha NPC:er som Kreia från KOTOR 2 eller Vergere från legends.

Så när jag spelleder tar jag alltid ut de systemen och låter spelaren välja om de faller (It is such a quiet thing, to fall. But far more terrible is to admit it.). Och när jag spelar försöker jag alltid få börja som dark side så att jag slipper bry mig om det här nonsenset och utforska delar av filosofin jag tycker är intressanta. Fast jag tycker att nietzscheansk jedi borde fungera utmärkt.

Hur gör ni?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Håller med om att man inte behöver mekanik för det. Det är en kraft, och det är bara att använda. Som yxan på väggen. Den viskar till en på nätterna. "Du kan ju alltid använda mig. Det skulle lösa problemet"

Men… några av dom coolaste sakerna i legends är turningshistorier fram och tillbaka. Dark Empire… etc.

Så mekanik kan ju vara bra. Jag har ju Cthulhu Dark på hjärnan. Krafttärningen, som man använder varje gång man använder kraften. (Viktigt undantag: att flasha med kraften för att öppna dörrar, träna med förbunda ögon etc behöver inget slag. Det ska vara när man drar nytta) Och när den slår högst och/eller man får en sexa blir man tempted. Och när den tickat upp till fem kan man börja sänka det genom att: göra själviska, känslostyrda handlingar om man började sessionen som lightsider, och genom låta personer som älskar en nå en om man började som darksider.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag håller med. Helt och hållet.

Till och med första gången jag såg star wars när jag var en liten parvel så uppfattade jag Vaders och Kejsarens "mörka sida" mer som ett moraliskt val snarare än någonslags strömbrytare. Att så att säga välja att använda kraften för att göra andra illa.

Kejsaren såg jag som antingen en rymdvarelse eller en vädligt, väldigt gammal man som hållt sig vid liv med kraften. Inte att den mörka sidan hade nån slags korumperande inverkan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Är inte en ganska central del i Star Wars att du faktiskt faller bortom räddning till slut? Även om jag personligen tycker det är ganska taffligt genomfört så handlar ju prequeltrilogin till stor del om de val Anakin gör som leder honom till "andra sidan". Vändpunkten sker någonstans vid massmord...

Jag håller dock med om att systemen blir fåniga.

I första Jedi Knight-datorspelet kan du ju investera poäng i både light och dark side-powers, och hur du investerar poängen påverkar hur mycket *mer* du faller mot endera sida. Så om du gör elaka saker under spel (som att döda civila), men lägger dina poäng på light side-powers, så kompenserar det lite för de elaka sakerna du gjorde.

Man kan kanske se det som att du mediterar, eller köper avlatsbrev, eller dylikt...

Hur som helst blir det väl nästan ofrånkomligt fånigt med svart/vita moraliska koder, så att systemen faller i samma fälla är ju inte allt för märkligt.

Klurigt problem, hur som helst. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
När jag spelar gritty Star Wars så älskar jag att ställa spelarna i situationer där de genom att korrumpera sig själva kan segra i en situation där de annars får det extremt svårt eller kanske rent av misslyckas/blir tvungna att retirera om de inte gör en action som ger en dark point.

Det skall faen inte vara lätt att vara Jedi. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja systemet i Dark Forces II: Jedi Knight tycker jag inte om. När det kom ut tänkte jag WTF?

@Rymds: dom ändrade Palpatines utseende när dom gjorde dom nya versionerna på slutet av 1990-talet
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
entomophobiac;n245049 said:
Är inte en ganska central del i Star Wars att du faktiskt faller bortom räddning till slut?
Från början skulle ju jag säga att det är precis tvärt om. Till och med Darth Vader gick att rädda till slut.

De nya filmerna ställer till med en hel jäkla massa strul som jag helt enkelt vägrar erkänna =D

Det finns inga medikloriner, Jediriddarna gick inte klädda som Obi Wan klädder sig, och Vaders övergång till cyborg skedde mycket mer gradvis.

Förnekelse!

2097;n245065 said:
@Rymds: dom ändrade Palpatines utseende när dom gjorde dom nya versionerna på slutet av 1990-talet
Jag erkänner inte existensen av någon version där Han inte skjuter först ;)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Först? Vem är det mer som skjuter?

Ang Palps tänkte jag att om du tyckte han såg kraftförvriden ut kan det ha varit dom nya du såg
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tycker att rymdstridsreglerna har varit sämst i de versioner jag har spelat/läst (d6, d20, Saga).

Stora, komplexa system som mer skapar känslan av att man är en tärningsrullande byråkrat än en fräck rymdhjälte. Finns det något bra system för rymdstrid i hela världshistorien?
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag har nästan alltid sett ett behov av att bokföra var någonstans på skalan en spelares jedi befinner sig. De startar nästan alltid som goda, men slipperyslope så har de rövhattat sig fram i galaxen, en lightsaber i ryggen på oskyldiga civila och så vidare... Så när vi spelar är det ofta jedis i fritt fall mot den mörka sidan.

Men system för det? Näää, det finns ju inget som är något att ha?
SWD6 har ju ett rent vidrigt system med dark side points. Det gillar jag inte alls, det blir inte representativt för rollpersonens handlingar. Jag brukar istället bokföra på mitt håll, och när rollpersonen kryper närmare, eller omfamnar, den mörka sidan kan jag som sl påverka rollpersonens intryck från omvärlden osv.

SWW Rebel ops har ju regler för corruption, som funkar hyfsat. Där byter ju attributen namn när rollpersonen blir korrupt, och det passar ju ganska bra faktiskt..
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Bornmo;n245083 said:
Jag har nästan alltid sett ett behov av att bokföra var någonstans på skalan en spelares jedi befinner sig. De startar nästan alltid som goda, men slipperyslope så har de rövhattat sig fram i galaxen, en lightsaber i ryggen på oskyldiga civila och så vidare... Så när vi spelar är det ofta jedis i fritt fall mot den mörka sidan.

Men system för det? Näää, det finns ju inget som är något att ha?
SWD6 har ju ett rent vidrigt system med dark side points. Det gillar jag inte alls, det blir inte representativt för rollpersonens handlingar. Jag brukar istället bokföra på mitt håll, och när rollpersonen kryper närmare, eller omfamnar, den mörka sidan kan jag som sl påverka rollpersonens intryck från omvärlden osv.

SWW Rebel ops har ju regler för corruption, som funkar hyfsat. Där byter ju attributen namn när rollpersonen blir korrupt, och det passar ju ganska bra faktiskt..
Men hur behandlar du att Jedi filosofin är daoistisk eller bushido? Det handlar inte om att göra "gott och ont". Klart en jedi kan döda så länga han inte känner vrede över det. Obi Wan kapar en killes arm i ett barslagsmål och Luke kvävar grismän, det är inget konstigt. Att tillämpa en judeo-kristen moral känns skumt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
2097;n245070 said:
Först? Vem är det mer som skjuter?
I nån av de reviderade versionerna så har de klippt in ljudeffekter och en ljusstråle som gör att det ser ut som att Gredo skjuter först, och han skjuter i rent självförsvar.

Det är dock skitdåligt gjort. Gredo sitter på nån meters avstånd, med strålpistolen pekande rakt mot Han, och missar ändå grovt.

2097;n245070 said:
Ang Palps tänkte jag att om du tyckte han såg kraftförvriden ut kan det ha varit dom nya du såg
Aha! Jag måster erkänna att versionerna glider ihop lite granna ibland. Många av tilläggen är så pass dålgit gjorda att jag genast reagerar på dem (Gredo skjuter först, Jabba i hangaren i första filmen, tonårsannikin i slutet av return och the jedi...), andra är lite mer subtila och de kan ibland slinka igenom utan att jag tänker på dem =)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jedins kod:

- Döda utan möda
- Mörda utan börda
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
2097;n245090 said:
Jedins kod:

- Döda utan möda
- Mörda utan börda
Sure! Koden förbjuder inte sex eller att döda eller att ljuga (Obi Wan ljuger alltid!). Den förbjuder anknytningar och att du tynger ner dig med kopplingar till andra eller känslor. Att döda utan frågor eller tvekan för Jedi ordens skull är berömvärt beteende.

På många sätt är Sith koden mycket närmre en västerländsk moral. Följ ditt hjärta och dina passioner. Befria dig själv genom självbemästrande. Frihet är viktigt. Hjälp inte andra om det är björntjänster och kommer göra det sämre för dem i längden.

I Star Wars: Rebels och Clone Wars tv-serierna är en av mina favorit grejer att Darth Maul alltid talar saning. Han är rak och tydlig och lurar ingen. Medan Obi Wan är en lögnare och manipulatör. Och ingen av dem bryter sin kod pågrund av det (Maul går ronin av andra anledningar men ändå).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Rymdhamster;n245067 said:
Från början skulle ju jag säga att det är precis tvärt om. Till och med Darth Vader gick att rädda till slut.
I likhet med Lucas övriga rättså bokstavstroende berättartekniker ser jag det mer som en klassisk "redemption arc". Men du har ju bevisligen inte fel. ;)


Skarpskytten;n245076 said:
Finns det något bra system för rymdstrid i hela världshistorien?
Jag gillar Diasporas system, och även Coriolis (halv)tolkning av detsamma. Snabbt, taktiskt, och med mycket konsekvenser. :)


Problemet med att kodifiera moral är väl egentligen att det inte hanterar gråzoner något vidare. På många sätt finns ju samma problem med Alignment i D&D.

*Får* man döda någon när man är Lawful Good? En paladin måste väl kunna helga medlen med sina ändamål, liksom?

Samma sak uppstår ju med pluttinutt-jedis. Om de ska representera ridderlig godhet, i synnerhet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Skarpskytten;n245076 said:
Jag tycker att rymdstridsreglerna har varit sämst i de versioner jag har spelat/läst (d6, d20, Saga).

Stora, komplexa system som mer skapar känslan av att man är en tärningsrullande byråkrat än en fräck rymdhjälte. Finns det något bra system för rymdstrid i hela världshistorien?
Man kan köra rymd striderna med X-wing miniatyr spelet. Det är snabbt och kul. Det är dock svindyrt. https://www.fantasyflightgames.com/en/products/x-wing/
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den vidrigaste med X-wing–spelet är att man "behöver" korn från andra boxar. Man kanske är nöjd med det rymdskeppet man har köpt. Men… det går att uppgradera med kort som följer med andra rymdskepp…. Men att FFG == moneygrab är ju inget nytt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
D&D och SW fungerar 100% olika.
Jedi & Sith skulle tolkas som några blue/orange weirdos i Sigill.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förlåt om det blir tråd-nappning, men kan vi vidga ämnet lite?

Är inte rollspel generellt dåliga på det här med rollpersoner som "faller"?

Conan d20 har corruption
Oriental Adventures / Legend of Five Rings har taint

T.o.m. spel som CoC med sanity och Kult med mental balans kan sägas höra hit.

Finns det något rollspel som har bra spelmekaniska regler för hur rollpersoner faller?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CoC är verkligen uuuuuurkasst på detta. T_T
(tycker jag)
 
Top