Nekromanti Det värsta i alla Star Wars spel

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
anth;n245145 said:
Finns det något rollspel som har bra spelmekaniska regler för hur rollpersoner faller?
One ring: adventures over the edge of the wild
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
anth;n245145 said:
Finns det något rollspel som har bra spelmekaniska regler för hur rollpersoner faller?
Den yttersta domen, Durance, eventuellt Tsoy/Solar System. Mina Svart av kval och Det sjätte inseglet nosar på samma teman, men matchar inte helt perfekt. Polaris har ju definitivt det här temat, men bygger sin mekanik på att fallet är oundvikligt, så kanske inte det man vill göra här. Misspent Youth har väl någon mekanik om att "sälja ut", men jag har inte spelat det och vet inte hur bra den är.

Den yttersta domen och Durance gör det bra med sina sanningar/eder som betyder något för dig. Jag tar Dyd som exempel, eftersom det är ett bättre spel och mekaniken är lite mer finkänslig.

Du har sanningar, som till exempel "Zelot" eller "Rättrogen kommunist" eller "Kapakätare". Den har en liten beskrivning om vad det innebär för dig. För en jedajriddare bör det inte bara vara "jedaj", utan den bör handla om din personliga relation till den ljusa sidan. Så den skulle kunna vara typ "Rådsmedlem" (jag har jättedålig koll på Stjärnornas krig, men föreställer mig att det finns något sorts råd av jedajriddare). Beskrivningen kan vara något som typ hur du måste se till att upprätthålla jedajordens status och goda rykte.

Varje sanning har sedan en lögn. Om du "uttalar lögnen" så bryts sanningen och är försvunnen för evigt. För den här rådsmedlemmen kan till exempel lögnen vara "Uttala dig negativt om rådet eller dess medlemmar offentligt".

Under spel funkar det så att andra spelare kan ge dig kort för att tvinga dig att spela på din sanning i olika situationer. Att göra något djärvt eller att göra sig sårbar på grund av en sanning belönas. Allt detta gör att man tvingas hålla sig inom sin sannings ramar. Och när spelledaren och de andra spelarna trycker hårt på den, och när dina olika sanningar ställs mot varandra, och du till slut bryter din sanning, då är det en stor grej. I fiktionen kanske det inte märks så mycket, men alla runt bordet vet vilken stor grej det är. Sanningen är bruten, det är nu fritt fram för dig att verka emot rådet. Och du kommer att skriva en ny sanning, som kanske har en annan innebörd. Kanske något mörkare. Och då kommer du att kunna tvingas och belönas för att agera enligt denna sanning.

Det här systemet funkar så djävla bra, och jag är övertygad om att det skulle göra sig utmärkt i ett Stjärnornas krig-spel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
entomophobiac;n245114 said:
Samma sak uppstår ju med pluttinutt-jedis. Om de ska representera ridderlig godhet, i synnerhet.
Utifrån de gamla filmer (återigen =) så jag alltid tyckt att Jedis borde ha varit mer åt True Neutral-hållet.

Obi pratar förvisso om "guardians of the peace", men jag tänker att det mer syftade till "bevarandet av status que". Att anledningen till att han hugger armen av killen i baren är inte för att det var det "snällaste" sättet att lösa det på, utan för att det löste situationen med minnimal inverkan.

På många sätt handlar ju allt Obi gör om att motverka förändring med lätast möjliga hand:

Falken blev tillgångatagen, vilket han motverkar genom att tyst smyga bort och frigöra falken, utan större inverkan på något. När Vader kliver in på scenen så sinkar Obi honom bara, inte mer.

Men att påbörja Lukes resa mot att bli en Jedi och sedan hjälpa honom spränga dödsstjärnan var väl ändå ett rätt stort ingrepp?

Nja... betänkt: efter att han satt Luke på kurs mot att bli Jedi så valde Obi att dö. En Jedi ersätter bara en annan.

Och dödsstjärnan? Well... kejsaren har just upplöst senaten OCH utplånat en planet. Det var ju typ den värsta status que-förstöraren som någonsin skådats.

Jag vet att resonemanget haltar en hel del, och nån som har en motsatt åsikt har säkert inte några problem alls att sticka mina tankegångar fulla av hål.

Men på sätt och vis tycker jag att mitt resonemang funkar rätt bra om man tänker på det här med profetsian om att upprätta balansen, samt vad som händer i slutänden.

Tänk så här va: Jediriddarna _borde_ vara "true neutral", och upprätthålla status que i galaxen snarare än att hjälpa någon. Så egentligen skulle kraften vara i balans om det bara fanns Jediriddare om de betedde sig så här.

Men i episod 1 har de uppenbarligen skiftat till att vara självpåtagna good guys (inte så bra good guys, kanske, men ändå). Därför har vi även Sith uppstått som en motpol (jag frångår här HELT sådan bakgrund som lagts fram i serier och böcker, men eftersom de inte är kanon längre... =).

För att upprätta det egentliga balansen måste alltså två saker hända: alla good guy-jedis måste försvinna, sith måste försvinna, och den ursprungliga tankegången hos Jedis måste återupprättas.

Vilket ju också är precis vad som händer: Annikin får alla good guy-jedis att försvinna (okej, två kvar. Lika många som Sith), sen när Luke kommer in på scenen försvinner de sista två goda jedisarna (Nu har vi alltså 1 blivande neutral jedi, och 2 sith). Vad händer då? En sith går över och blir en good guy! Varpå good guy Vader och bad guy Emperor dödar varandra.

Kvar har vi kraften tillbaka i sin ursprungliga balans i och med den nya order som Luke senare upprättar.

Nu är det där med att Luke skulle vara neutral också lite haltande, kanske. Men kolla just på Obis och Yodas beteende i episod 4-6: överlag förhåller de sig väldigt neutralt till det mesta, och avråder ju till och med från att ingripa vid tillfällen. Jag tycker helt klart det känns som att de försöker fostra Luke till en neutral hållning.

Så en "sann" Jedi borde enligt mig just jobba mot att alltid upprätthålla balansen, även om den balansen inte är särskilt trevlig alla gånger.

Både prat om den mörka och den ljusa sidan tycker jag tyder på avfällighet =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Jag tycker att många spel hanterar det här med åt att hänfalla åt något destruktivt hyfsat bra. Från Sorcerer och framåt, lite beroende på vad du går i gång på. Men att falla ner i en odefinierad "ondska" som inte ter sig så ondskefull när man synar den känns betydligt svårare. Jag gissar att det i fallet SW finns en viss diskrepans mellan hur Lucas väljer att förmedla kraften och hur den har tolkats av diverse SW-kännare.

Egentligen handlar ju kampen mellan gott och ont snarare om kampen mellan jedi och sith, där siths ideolgi framhäver självhävdelse, makt och frigörelse framför harmoni, fred och självkontroll.

Och visst, de flesta kan nog enas om att fred är bättre än krig. Sith är ju miltitanta, men är de onda?

Jag tror att ett system för det här enklast hanteras genom att ge någon form av bonus för att inte låta något hålla dig tillbaka när du använder kraften, och sedan är det upp till jedin att förhålla sig till jedikoden bäst hen vill. Men inget händer med jedin om hen bryter mot regeln, mer än att hen kan känna det berusande i att ha total makt och kontroll. Så, gör den "mörka" sidan mäktigare. Helt enkelt.

För egentligen är jediorden ett skydd mot de som inte kan bruka kraften måttfullt och ruckar på ordningen. Och har man en massa små system och planeter som gör som de vill så blir det konflikter och krig. Jedi vill ha stabilitet och fred, och då kan en sith rubba balansen.

Eller? Så har jag fattat det.

Edit: Såg inte Rymdhamsterns inlägg, men det var ju typ samma innehåll :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n245166 said:
Både prat om den mörka och den ljusa sidan tycker jag tyder på avfällighet =)
Ja, vore coolt med lawful fanatic eller vad det kan heta! Finns det några sådana i SW-galaxen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Måns;n245176 said:
Jag tycker att många spel hanterar det här med åt att hänfalla åt något destruktivt hyfsat bra. Från Sorcerer och framåt, lite beroende på vad du går i gång på. Men att falla ner i en odefinierad "ondska" som inte ter sig så ondskefull när man synar den känns betydligt svårare. Jag gissar att det i fallet SW finns en viss diskrepans mellan hur Lucas väljer att förmedla kraften och hur den har tolkats av diverse SW-kännare.

Egentligen handlar ju kampen mellan gott och ont snarare om kampen mellan jedi och sith, där siths ideolgi framhäver självhävdelse, makt och frigörelse framför harmoni, fred och självkontroll.

Och visst, de flesta kan nog enas om att fred är bättre än krig. Sith är ju miltitanta, men är de onda?

Jag tror att ett system för det här enklast hanteras genom att ge någon form av bonus för att inte låta något hålla dig tillbaka när du använder kraften, och sedan är det upp till jedin att förhålla sig till jedikoden bäst hen vill. Men inget händer med jedin om hen bryter mot regeln, mer än att hen kan känna det berusande i att ha total makt och kontroll. Så, gör den "mörka" sidan mäktigare. Helt enkelt.

För egentligen är jediorden ett skydd mot de som inte kan bruka kraften måttfullt och ruckar på ordningen. Och har man en massa små system och planeter som gör som de vill så blir det konflikter och krig. Jedi vill ha stabilitet och fred, och då kan en sith rubba balansen.

Eller? Så har jag fattat det.

Edit: Såg inte Rymdhamsterns inlägg, men det var ju typ samma innehåll :)
Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
2097;n245122 said:
D&D och SW fungerar 100% olika.
Vet inte om jag håller med. Men mestadels för att båda är så sjukt svart/vita. Diskussionen uppstår ju för att det i grund och botten saknas nyanser. Vad sedan Lady of Pain eller Dustmen skulle tycka om jedis är inte så överdrivet relevant, så länge man pratar om regler. Weirdos finns det trots allt rätt gott om i Sigil.

Men om man pratar Planescape så tycker jag ju att det passar in rätt dåligt i övriga AD&D, eftersom det försöker föra filosofiska samtal som inte passar jättebra med de mer stereotypiskt heroiska aspekterna av Forgotten Realms och liknande. Och samma problem uppstår ju när man försöker granska jedis under lupp. I mitt tycke i alla fall.

Det är helt enkelt en cool filmvärld, men det har inte skrivits med någon vidare eftertanke. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n245178 said:
Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!
Spoiler för filmversionen av Stjärnornas Krig
Dom spränger Alderaan. Så…
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Rymdhamster;n245166 said:
Utifrån de gamla filmer (återigen =) så jag alltid tyckt att Jedis borde ha varit mer åt True Neutral-hållet.
Jag tillhör ju den skara som helt oironiskt menar att The Force Awakens är den bästa Star Wars-filmen. ;)

Hur som helst så tycker jag mycket om din teori, även om det gör jedis till rättså mossiga konservativa gubbskrällen snarare än något särskilt intressant, rent tematiskt. "Det ska va' som det alltid varit" är en rätt trött världssyn.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker också TFA och R1 är bäst. Är jätteglad att dom kommit. Den sämsta tycker jag är Klonerna anfaller. Pga Hayden Christensen som jag inte tycker är så lyckad. Dom borde ha anställt… hmm… Vivica Fox kanske!!! Hon skulle ha varit en kick ass Anakin!!!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Måns;n245177 said:
Ja, vore coolt med lawful fanatic eller vad det kan heta! Finns det några sådana i SW-galaxen?
Well... från mitt perspektiv skulle ju det vara de flesta Jedis i episod 1, 2 och 3 =D

("From my point of view, the Jedis are evil!")
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
entomophobiac;n245182 said:
även om det gör jedis till rättså mossiga konservativa gubbskrällen snarare än något särskilt intressant, rent tematiskt. "Det ska va' som det alltid varit" är en rätt trött världssyn.
Yes box! Men det passar rätt bra ihop med att jag inte vill ha jedis som rollpersoner, eller ens som särskilt talrika. Jag gillar tanken på nån enstaka erimit just, under tiden efter Annikins utrotning av dem, som kan fungera som SLP och uppdragsgivare som manipulerar rollpersonerna till att utföra en massa uppdrag som ibland är "goda" uppdrag, men ibland kan vara rätt ruggiga saker (något RP så klart inte inser föränn det är försent =).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Rymdhamster;n245194 said:
Jag gillar tanken på nån enstaka erimit just, under tiden efter Annikins utrotning av dem, som kan fungera som SLP och uppdragsgivare som manipulerar rollpersonerna till att utföra en massa uppdrag som ibland är "goda" uppdrag, men ibland kan vara rätt ruggiga saker (något RP så klart inte inser föränn det är försent =).
Tycker det låter coolare än någon av filmerna, ärligt talat. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
2097;n245181 said:
Spoiler för filmversionen av Stjärnornas Krig
Dom spränger Alderaan. Så…
Ett rebell näste som stödjer galaktiska terrorism och har kopplingar till religösa fanatiker!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
God45;n245178 said:
Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!

Jo, det var ju lite av min poäng... :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Adventures in Middle-Earth till 5e har ett system för att falla under Skuggans inflytande som kombinerar ondska och galenskap.
Det kombinerar också instruktioner för rollspel med mekaniska effekter, och ser på pappret spelbart ut.

Vad jag inte kan svara på utan speltest är hur väl terrorbalansen funkar i praktiken, alltså om det å ena sidan kan upprätthålla möjligheten till fall som ett trovärdigt hot men å andra sidan inte låta det gå för fort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n245191 said:
Well... från mitt perspektiv skulle ju det vara de flesta Jedis i episod 1, 2 och 3 =D

("From my point of view, the Jedis are evil!")
Jo, men jag tänkte mer på något som WFRP:s Solkan-dyrkare odyl. (förresten, jag har en terori att det kommer från Solomon Kane. Någon som vet mer?)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
FFGs Force & Destiny har ett dualistiskt "morality" system där "onda" gärningar ger Conflict, och efter varje spelmöte slår man d10-Conflict och höjer/sänker sin Morality med differensen. Ett vanligt sätt att få Conflict är att kalla på den Mörka Sidan när man använder kraften.

För att använda Kraften slår man ett antal Force Dice (till att börja med 1, men när man blir bättre kan man höja det) i form av d12:or med svarta och vita pluppar på. Det finns lika många svarta och vita pluppar (8 av varje), men det är sju sidor som har svarta pluppar och fem sidor som har vita. Normalt genererar vita pluppar Kraftpoäng som du kan använda till att aktivera och buffa din Kraftförmåga. Men om du vill kan du även använda svarta pluppar, men då får du lika mycket Conflict som antalet pluppar du använder. ("Is the Dark Side stronger?" "No, no, no. Quicker, easier, more seductive." - "Jaså, du slog två svarta när du försöker rädda din vän från att falla ner i avgrunden. Det var ju jobbigt... men är du kanske riktigt rädd för att förlora honom? Tillräckligt för att nå in på den Mörka Sidan?")

Om man har väldigt hög/låg Morality så får man lite modifikationer - till att börja med får gruppen mer tur/otur i form av att man flippar Destiny points i början av spelmötet (Destiny Points är en grupp-resurs som kan vara antingen ljusa eller mörka - ljusa används av spelarna för att få bra saker att hända, och mörka av SL för att ställa till problem, och när en Destiny Point används så flippas den till andra sidan som en Othello-bricka). Så småningom ändras även ens tolerans för stress (höjs för ljusa sidan, sänks för mörka) och skador (höjs för mörka, opåverkad för ljusa), och om man tillhör den Mörka Sidan så genererar man kraftpoäng från svarta pluppar i stället.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
God45;n245178 said:
Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!
Stoppar slaveri? Jabba verkar ha rätt gott om slavar även under Imperie-tiden, och Imperiet förslavade ju hela arter.
 
Top