Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som i Arferts fall, t.ex. (och sorry, nu kanske det här blir OT). Efter de senaste dagarnas bedrövliga diskussioner har han beslutat att inte längre posta några previews av Fantasy! på rollspel.nu. Ett beslut som jag förstår fullt ut och stödjer med kraft.

Varför pärlor till svin, liksom?
"Buhu, jag gillar inte vad ni tycker om mitt rollspelsmaterial, så nu ska jag STRAFFA ER genom att lämna forumet/inte posta några previews mer!!"

Tycker mest det där är Riotminds all over again, närmast barnsligt. Vissa Neogames-frilansare brukade också hålla på så en gång i tiden, jag har tillochmed för mig att "pärlor för svin"-klyschan förekom, men det var länge sen nu (tack och lov).

Men så tyckte jag också att den där "bedrövliga" diskussionen var både intressant, tankeväckande och relevant, delvis just därför att den uppenbarligen var en så het potatis. (Sen att den urartade i pajkastning, visst liksom, det var väl olyckligt, men det är ett internetforum, sånt händer).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Ymir said:
Som i Arferts fall, t.ex. (och sorry, nu kanske det här blir OT). Efter de senaste dagarnas bedrövliga diskussioner har han beslutat att inte längre posta några previews av Fantasy! på rollspel.nu. Ett beslut som jag förstår fullt ut och stödjer med kraft.

Varför pärlor till svin, liksom?
"Buhu, jag tycker inte om vad ni säger om det jag gjort, så nu ska jag STRAFFA ER genom att lämna forumet/inte posta några previews mer!!"
Det där tycker jag var jävligt uncalled for. Arfert har inte sagt något liknande, annat än att han inte orkar hantera kritiken på det sätt som den av vissa framförs här.

Som sagt, jävligt uncalled for. Och taskigt.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag vet att känslorna fortfarande är varma angående bråket och tro mig skälet till att jag inte öppnade min forumsdebut i ren ilska. Skall kritik föras mot den bilden så får folk starta en ny tråd där det får ske en civiliserad diskussion som nog kommer stängas snabbare om det ballar ur?

Ingen som har någon gammal tråd mer än Han där det verkligen börjar gå surt mellan riot och wrnu?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har ingen aning om vad han har sagt och inte sagt, jag utgick bara från hur det lät på ditt citat.

Det var inte menat som ett påhopp, men jag tycker det är lite...svagt...att inte kunna ta kritiken som framförs på det här forumet, i det att jag tycker den brukar vara både vettig och balanserad. Kanske är den inte det, jag kanske har fel och ett helt tossigt perspektiv på världen, men själv kan jag bara komma på en enda person här som jag själv någonsin känt gett mig orättvis, elak och helt okonstruktiv kritik, och han är väldigt bannad sedan länge.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Ymir said:
Jag har ingen aning om vad han har sagt och inte sagt, jag utgick bara från hur det lät på ditt citat.
Jag har inte citerat Arfert, märk väl.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
daflum said:
Hur ligger det till med den konstiga saken jag läste någonstans med att de försökte sno svavelvinter? var det bara inbillning från min sida?
Undertecknad och Riotminds hade under 2008 en dispyt rörande Svavelvinter. Jag uppfattade i efterhand deras ståndpunkt som att de trodde de sig ha köpt vissa immateriella rättigheter vari ingick "varumärket Svavelvinter". Jag hävdade bestämt att varumärket varken existerade eller ägdes av någon som hade rätt att sälja det. Jag hade heller aldrig överlåtit några andra rättigheter än publiceringsrätt till någon. Vi kom inte överens utan det slutade med att både jag och Riotminds formellt ansökte om varumärket Svavelvinter hos PRV varvid jag fick rätt. Numera ÄR alltså Svavelvinter ett registrerat varumärke i min ägo till följd av tvisten.

Tonen mellan mig och Riotminds var väl aldrig hjärtlig men heller aldrig otrevlig. Det enda jag kan förebrå dem är att de från min horisont föreföll oresonliga och att de i onödan kostade mig några tusenlappar som jag fick lägga ut för juridisk hjälp och ansökan till PRV. Något agg hyser jag inte och saken är utagerad.

/Erik Granström
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag har gett Riotminds både en hel del ris och ros. Men jag har alltid gjort det just från utgångspunkten från en som faktiskt aktivt spelar deras spel. Vilket jag gör. Jag, likt många som gillar Trudvang, är rätt besviken över hur Riotminds hanterade saker och ting.

Det gamla vanliga är givetvis dålig korr och buggiga regler. Men främst för att de aldrig kunde hålla en gemensam produktlinje. DoD6/DoDT är en riktig soppa om man ser till hur pass lite sammanhängande det är. Monsterboken är till ett system A, äventyr B till system C, världsbok D är skriven för regelverk E, som ersattes av regelverk F som inte hör ihop med något annat publicerat och finns inlåst på en betalsida osv... Och dessa ständiga förändringar i den officiella kampanjvärlden... Att exempelvis just ha släppt en dyr och fin dvärgbok till världen för det då aktuella regelsystemet, för att efteråt i en omotiverat omfattande omrevidering av reglerna plocka bort dvärgar(och andra ickemänniskor) som officiellt stödda folkslag att spela. Eller att släppa en jättetunn s.k spelarbok med material som egentligen borde kunnat ha pressats in i grundreglerna, men säljs för samma pris som grundboxen.

Alla sådana här saker lämnar ett ganska bitter eftersmak och frågan hur fan dom tänkte?

Hade de varit mer hjälpsamma och tillmötesgående med fullständig errata och konverteringar över sina produkter hade det varit varit till mycket stor hjälp. Men det mesta sådant verkar dumpats på spelarna. (ok check, de fixade en errata till DoDT grundboxen och en konvertering för rollpersoner från DoD6r till DoDT men långt från tillräckligt). Exempelvis borde de haft en mycket utförlig errtata och konvertering för sin stora kampanj på fyra böcker som klargör förändringarna i världen, uppdaterad stats för SLP osv. Och framför allt Jorges Bestiarium.

Samt att om de faktiskt hade levererat de i åratal ständigt efterlängtade böckerna(monsterbok till DoDT, alvbok och de sista två världsdelarna), om så på print on demand, så hade jag nog känt annorlunda. Men det s.k IDoD fick mig undra om det var en blåsning. Jag säger inte att den var så, men det var så jag subjektivt upplevde det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror att de helt enkelt fick nya idéer hela tiden, och hade svårt med "kill your darlings" som man måste för att behålla en produktlinje intakt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kontrast mot Neo

Det här är för övrigt ytterligare en intressant kontrast mot Neogames, som varit mycket obenägna att göra förändringar kopplade till spelvärlden mellan olika utgåvor av Eon (vilket både varit en svaghet och en styrka). Först nu med Eon IV har man bestämt sig för att "rätta till gamla misstag", och detta innebär inte något mer dramatiskt än att lägga till nya städer och sådana småsaker, för att fixa till den länge kritiserade demografin i Mundana. Vissa monsterraser har också fått förändrade koncept mellan 'Monster & Varelser' och 'Bestialiska folk' samt 'Monster i Mundana', men det är mer del av en gradvis utveckling.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Re: Kontrast mot Neo

Tycker det är väldigt tråkigt att folk tar så illa vid sig att de inte vill lägga upp något här. Jag har förvisso många års erfarenhet av spelare som ger både oartig och ibland felaktig kritik (ofta baserat på missuppfattningar) men så allvarligt är det väl inte vanligtvis?

Vad gäller Riotminds så har jag inte så mycket att säga mer än att deras spel var fullt av en hel del galenskaper. Jag läste inte så mycket av dem men jag kan ju ta kartan till Trudvang som exempel. I en kontinent med tre regioner så är det inte vettigt att ha avstånd stora som Stockholm Bangkok och sedan agera som att det finns några som helst beröringspunkter mellan dessa i ett medeltida samhälle.

En annan sak var att man kunde åstadkomma mindre världens undergång scenarion på en del av fummeltabellerna vilket gör att det blir lite konstigt att spela i miljön.

Sedan just det där med att uppfinna hjulet och kalla det en skiftnyckel kändes lite förolämpande när man fick höra om det i termer som "revolutionerande". Det kändes som TV-shop reklam.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Telash said:
Jag kände mig till och med "tjatig" och "jobbig" när jag skrev mycket om mitt spel.
OT: Ren nyfikenhet: Varför? Vad gav dig den uppfattningen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
Tja det där med hemlighetsmakeri är ju skitsnack. Snarare anses det ju positivt när nån överraskar med ett nytt spel i butik.
Det jag frågar mig är på vilket sätt spelet blir bättre av att inte ses av fler under skapandeprocessen, inte huruvida konsumenter/butiker blir positivt överraskade.


Jag är helt övertygad om att ju fler man har som kommenterar och tycker, desto fler är det som ser vilka tankemissar man gjort. Man behöver inte bry sig om allas åsikter, men ju fler åsikter man får in desto större chans att spelet blir riktigt bra.

Jag har mycket svårt för hemlighetsmakeri av just den anledningen; den egocentriska uppfattningen att "jag gör minsann MYCKET bättre spel än ALLA ens kan TÄNKA sig, och det finns INGEN utom jag och några jag känner som kan bidra kreativt till mitt spel". Den är ganska osmaklig.


Sedan skiter väl jag om man använder wrnu eller något annat forum. Det är inte det som är grejen. Gillar man inte klimatet här får man väl leta sig annorstädes. Grejen är att man visar lite ödmjukhet; att man öppnar för möjligheten att man själv aldrig kommer att komma på alla bra idéer till sitt spel själv. Att spelet kommer att bli sämre om man bara håller utvecklingen privat.


Men vad vet jag? Mina spel står inte i butikshyllor. Feel free to tycka att jag är en liten snorunge som borde hålla käft.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Tja det där med hemlighetsmakeri är ju skitsnack. Snarare anses det ju positivt när nån överraskar med ett nytt spel i butik.
Det jag frågar mig är på vilket sätt spelet blir bättre av att inte ses av fler under skapandeprocessen, inte huruvida konsumenter/butiker blir positivt överraskade.


Jag är helt övertygad om att ju fler man har som kommenterar och tycker, desto fler är det som ser vilka tankemissar man gjort. Man behöver inte bry sig om allas åsikter, men ju fler åsikter man får in desto större chans att spelet blir riktigt bra.

Jag har mycket svårt för hemlighetsmakeri av just den anledningen; den egocentriska uppfattningen att "jag gör minsann MYCKET bättre spel än ALLA ens kan TÄNKA sig, och det finns INGEN utom jag och några jag känner som kan bidra kreativt till mitt spel". Den är ganska osmaklig.


Sedan skiter väl jag om man använder wrnu eller något annat forum. Det är inte det som är grejen. Gillar man inte klimatet här får man väl leta sig annorstädes. Grejen är att man visar lite ödmjukhet; att man öppnar för möjligheten att man själv aldrig kommer att komma på alla bra idéer till sitt spel själv. Att spelet kommer att bli sämre om man bara håller utvecklingen privat.


Men vad vet jag? Mina spel står inte i butikshyllor. Feel free to tycka att jag är en liten snorunge som borde hålla käft.
Nejdu. Så där illa får du inte tala om Krank. Kalla folk snorunge är minsann inte ok på detta forum. Även om man talar om sig själv. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
krank said:
Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser.
Det här var det dummaste jag skrivit på ett tag. Varför skrev jag såhär? Föga konstruktivt och inte alls representativt för vad jag tycker. Jag har inget att skylla på egentligen; att jag var/är nervös och pressad inför mitt nya jobb är mitt problem, inte ert.

Mea culpa. Till er spelskapare som tyckte att jag förolämpade er ovan: förlåt. Och ja, jag vt att jag gör såhär ibland, fortfarande. Allt jag kan hoppas på är att jag blir bättre med tiden, och det är vad jag strävar efter.


Här är vad jag egentligen ville ha sagt: I mina ögon är ett prestigelöst kollaborativt skapande, där kritik och kommentarer tas emot och inte tolkas som påhopp, ett mycket bra sätt att skapa ett så bra spel som det bara går. Jag har själv inte tillräckligt självförtroende för att kunna påstå att jag kommer att kunna komma på alla bra ideer eller hitta alla tankefel själv. Och folk jag känner kommer antagligen alltid att hålla tillbaks i sin kritik.

Därför upplever jag hemlighetsmakeri inom rollspelsmakande lite som jag gör det i mjukvarusammanhang; föga vettigt ur kreativ synvinkel. Jag ser inte hur spel blir bättre av att man håller dem hemliga. Kanske säljer de mer, vad vet jag - jag är verkligen ingen expert. Mina spel säljer inte ens i butik.

Därför upplevde jag Riotminds beteende som tämligen obegripligt, och jag tycker helt klart att deras produkter blivit mycket bättre om de tagit in mer kommentarer från spelare och spelskapare. Då kanske deras texter blivit bättre, deras regelsystem mer verskådliga, och Götterdämmerung kanske haft mindre kungalängder och mer användbar, spelbar information.


//Krank, som grunnat sedan igår och nu kände sig tvungen att skriva det här så snabbt han kunde, även om det nu blev via mobiltelefon....
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag kan hålla med om att stämningen på wrnu kan vara lite väl hård. Jag menar visst, att man inte kan ha stora mysiga frottévantar på sig när man skriver, men motsatsen är väl inte heller önskvärd.
En del av kritiken har gått bortom att vara konstruktiv och låter typ "Du och ditt spel är skit, och du borde inte skaffa barn för resultatet skulle bara bli detsamma (och du slår bergis din hund)."
Jag förstår helt att det är en atmosfär vissa vill undvika.

Edit: Ditt nyaste inlägg var jättebra :gremsmile: (och lycka till på nya jobbet, det går säkert hur bra som helst ^^ )
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Laowai said:
En del av kritiken har gått bortom att vara konstruktiv och låter typ "Du och ditt spel är skit, och du borde inte skaffa barn för resultatet skulle bara bli detsamma (och du slår bergis din hund)."
okej... Jag måste väl erkänna att jag nog inte tycker mig läst någon sådan kritik. Min upplevelse av när folk frågar om råd och hjälp till sina spel, så är svaren antingen hyfsat hjälpsamma eller så kommer de inte alls. Folk har starka åsikter om hur just de gillar att spela rollspel, men de senaste åren tycker jag att jag knappt sett ett enda "det där är inte rollspel"- inlägg, än mindre det du beskriver.

Möjligen bortsett från diskussionerna om sexism i illustrationer.

Men, är det jag som är blind? För överseende? Eller är jag helt enkelt en alldeles för stor del av problemet själv för att kunna se det?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Grovt yxat exempel, medges. Väl grovt kanske, men det var mest ett försök att ge exempel på den ton som kritiktrådar kan ha efter typ 2 sidor in.

Mitt exempel åsido så tycker jag att när diskussioner (typ som de om genus) kommer igång så går de lite för snabbt från "Kunde inte x vara lite mer såhär?" till "Eftersom din x är såhär så är du hemsk. U and yo momma."
Det är inte bara något som händer på genustrådarna (se citaten vitulv hittade till exempel).

Eller så kanske jag borde ha vaknat ordentligt innan jag skrev mitt inlägg från första början.
 
Top