Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Han said:
Det hade högt produktionsvärde, vilket stack i ögonen på folk vars favoritspel inte var lika snygga.
Öhm, har du någon källa på det där? Det känns orimligt att någon klagar på att en spelmakare gör ett för snyggt spel. Kudos till sökjobbet, annars. :gremsmile:
Fan vad jobbig du är. Det är enbart spekulation från min sida, men en kul anekdot: när jag höll på och stalkade Ymirs gamla inlägg så hittade jag en snubbe som uttryckligen skrev att ett snyggt omslag med all sannolikhet dolde ett skitinnehåll (fritt citerat).

Och nej för fan, jag kommer inte försöka leta upp det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Möller said:
Nä, där har du fel! Jag gick nyligen igenom min samling, och någon märkbar förändring när Dante försvinner ur bilden kunde då iallafall inte jag se. Dante håller nog med mig. Men, å andra sidan tycker jag att böckerna i DoD:T-boxen var skitdåliga.
Fel och fel, utseende är ju högst subjektivt. Jag misstänker för övrigt att Dante inte alls håller med dig, men jag kan ju såklart inte tala för honom.

Jag förstår inte hur den sista meningen i stycket hänger ihop med resten. Förklara gärna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men jag kan känna rent spontant att vi ska hålla jävligt mycket käften innan vi börjar anklaga Riotminds för att ha varit "dryga, snarstuckna och inskränkta". Hur hade ni själva reagerat på kritik formulerad som Ymirs?* Handen på hjärtat. Ljug inte för er själva.
Jag kan dock tycka att det är lämpligt att som ostensibly professionell spelskapare inte svara med samma mynt, lite hårdhudad får man allt vara. Som någon annan har påpekat; jfr hur Neogames-representanter väldigt sällan kastat sig över flambaits och pikar riktade mot Eon, utan snarare vänt andra kinden till. Ett betydligt mer professionellt beteende.

Sen vill jag dock påpekat att en hel del av citaten från mig är dryga och raljerande på ett sätt jag skulle försökt undvika idag; jag har utvecklats som människa, förhoppningsvis (jag menar, jag spelar D&D nu; who would have thought?). Så jag tar avstånd från dem, if I may, de är trots allt väldigt gamla.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vitulv said:
Jag förstår inte hur den sista meningen i stycket hänger ihop med resten. Förklara gärna.
Den var där för att poängtera att, precis som du säger, vad som är snyggt är objektivt (EDIT: jag menar såklart subjektivt)

Alltså, du tycker att Riots produkter faller i produktionsvärde när Dante lämnar, men stiger iochmed Trudvang-boxen. Jag tycker att tvärt om, att Riot behåller sin still trots att Dante lämnar, men tappar den tillfälligt med boxen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Ymir said:
Jag kan dock tycka att det är lämpligt att som ostensibly professionell spelskapare inte svara med samma mynt, lite hårdhudad får man allt vara.
Varför det? Varför ska de tåla skit för att de är spelmakare?

Ymir said:
Sen vill jag dock påpekat att en hel del av citaten från mig är dryga och raljerande på ett sätt jag skulle försökt undvika idag; jag har utvecklats som människa, förhoppningsvis (jag menar, jag spelleder D&D nu. Who would have thought?). Så jag tar avstånd från dem, if I may, de är trots allt väldigt gamla.
Det var något som gjorde att jag tvekade att leta upp gamla citat. Men den typen av jargong var vanlig under den tid då Riot lämnade rollspel.nu, så jag tycker trots allt att citaten är relevanta, om än gamla.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Möller said:
Vitulv said:
Jag förstår inte hur den sista meningen i stycket hänger ihop med resten. Förklara gärna.
Den var där för att poängtera att, precis som du säger, vad som är snyggt är objektivt.
Nä, subjektivt :gremtongue:
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Ja, själv tillhör jag en av dem som inte vågar/orkar bolla mina rollspelsidéer på forumet särskilt mycket längre. Det kunde sänka suget att fortsätta många gånger. Jag kände mig till och med "tjatig" och "jobbig" när jag skrev mycket om mitt spel. Så jag har av den anledningen valt att hålla mycket för mig själv nu mera. Något som känns mindre kul när man ser

Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om jag får svara "med handen på hjärtat"... jag hade verkligen tagit illa vid mig.

Saga har ju fått, i början, sin dos liknande kritik, men inte i närheten så illa, och det var inte trevligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Telash said:
Ja, själv tillhör jag en av dem som inte vågar/orkar bolla mina rollspelsidéer på forumet särskilt mycket längre. Det kunde sänka suget att fortsätta många gånger. Jag kände mig till och med "tjatig" och "jobbig" när jag skrev mycket om mitt spel. Så jag har av den anledningen valt att hålla mycket för mig själv nu mera. Något som känns mindre kul när man ser

Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser.
Tro mig, du behöver inte rådfråga rollspel.nu. Det finns en del här som kanske tycker att rollspelsknep&knåp ska sanktioneras av wrnu's makarforum, men de är en handfull och resten av världen skiter i vad de säger.

Kör så det ryker.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Varför det? Varför ska de tåla skit för att de är spelmakare?
Om man släpper en produkt får man vara beredd på att den blir utsatt för en del skit. Att gå i svaromål och ligga på samma nivå är långt ifrån classy -- det smartaste är att ignorera det och lägga sitt bemötande av kunderna på en genomgående positiv nivå. Riotminds gjorde inte ett moget eller seriöst intryck på mig när de bemötte kritik -- till och med mer saklig kritik av regelsystemet bemötte de allt som oftast som om kritikern enbart kunde drivas av irrationell förändringsrädsla eller hat mot spelets skribenter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Telash said:
Ja, själv tillhör jag en av dem som inte vågar/orkar bolla mina rollspelsidéer på forumet särskilt mycket längre. Det kunde sänka suget att fortsätta många gånger. Jag kände mig till och med "tjatig" och "jobbig" när jag skrev mycket om mitt spel. Så jag har av den anledningen valt att hålla mycket för mig själv nu mera. Något som känns mindre kul när man ser

Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser.
Tja det där med hemlighetsmakeri är ju skitsnack. Snarare anses det ju positivt när nån överraskar med ett nytt spel i butik.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Arfert said:
Tja det där med hemlighetsmakeri är ju skitsnack. Snarare anses det ju positivt när nån överraskar med ett nytt spel i butik.
Anses av vem? Jag trodde att den rådande teorin för att öka försäljning var att göra folk medveten om produkten, även innan den är släppt.

Att bjuda in främlingar under skaparprocessen är ju bara en teknik, men jag tror nog att den kan vara ganska uppskattad. Av mig är den då.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Svarte faraonen said:
Om man släpper en produkt får man vara beredd på att den blir utsatt för en del skit.
Sure, det köper jag.

Svarte faraonen said:
Att gå i svaromål och ligga på samma nivå är långt ifrån classy -- det smartaste är att ignorera det och lägga sitt bemötande av kunderna på en genomgående positiv nivå.
Classy eller inte, jag hade gjort samma sak och sedan dragit härifrån. Vad fan ska man hänga här och få skit för, egentligen?

Alltså allvarligt, jag försöker inte raljera, även om det kanske låter så. Riotminds gjorde någonting de tyckte var skoj. Ett hobbyprojekt om man så vill. Att utsättas för den typen av påhopp som de möttes av här är inte roligt någonstans, och jag ser inte anledningen till varför de inte skulle ryta ifrån och dra.

Som i Arferts fall, t.ex. (och sorry, nu kanske det här blir OT). Efter de senaste dagarnas bedrövliga diskussioner har han beslutat att inte längre posta några previews av Fantasy! på rollspel.nu. Ett beslut som jag förstår fullt ut och stödjer med kraft.

Varför pärlor till svin, liksom?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vitulv said:
Som i Arferts fall, t.ex. (och sorry, nu kanske det här blir OT). Efter de senaste dagarnas bedrövliga diskussioner har han beslutat att inte längre posta några previews av Fantasy! på rollspel.nu. Ett beslut som jag förstår fullt ut och stödjer med kraft.
Vääääldigt off topic. Och efter det där du citerade tidigare så känns det inte som att den trådens kritik ens var i närheten eller ens rörde samma sak på nåt vis.

Om jag var på väg att publicera ett spel och jag hade råkat rita dit t.ex. ett tält nedanför midjan på den manliga barbaren och sen någon påpekade hur detta kunde (miss)uppfattas (att barbaren ju bevisligen fann slakten av orch-armén upphetsande (på alldeles fel sätt)) skulle jag bara tacksamt retuschera. Eller åtminstone reflektera över möjligheten att förvandla erektionen till en dolk eller nåt... Är det så mycket begärt?

Det sista stycket kanske var lite off-topic, ber om ursäkt för det.

Angående själva tråden så är jag alldeles för ny medlem här på rollspel.nu för att kunna riktigt bidra med något annat än galna gissningar.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Nu verkar de som att de svarat med samma mynt, trots detta bör man kanske behandlat saker och ting bättre och fört fram sin kritik bättre och mer konstruktivt och spelskaparna kanske bör varit mer ödmjuka och villiga att diskutera och ta emot förslag. Tycker att Fria Ligan än sålänge verkar bra på detta men vad vet jag?

Angående den senare tråden här på forumet försvann ju på något sätt den konstruktiva kritiken någonstans på vägen och den konstruktiva motkritiken blev också warpad till något märkligt. Nåväl nu blir det OT är det fortfarande inget som har något om den där svavelvinter-affären ?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Recca said:
Vitulv said:
Som i Arferts fall, t.ex. (och sorry, nu kanske det här blir OT). Efter de senaste dagarnas bedrövliga diskussioner har han beslutat att inte längre posta några previews av Fantasy! på rollspel.nu. Ett beslut som jag förstår fullt ut och stödjer med kraft.
Vääääldigt off topic. Och efter det där du citerade tidigare så känns det inte som att den trådens kritik ens var i närheten eller ens rörde samma sak på nåt vis.
Faktiskt inte så fasligt OT, egentligen. Tråden handlar (bl.a.) om varför Riot lämnade forumet, och jag gav ett exempel på en liknande situation.


Recca said:
Om jag var på väg att publicera ett spel och jag hade råkat rita dit t.ex. ett tält nedanför midjan på den manliga barbaren och sen någon påpekade hur detta kunde (miss)uppfattas (att barbaren ju bevisligen fann slakten av orch-armén upphetsande (på alldeles fel sätt)) skulle jag bara tacksamt retuschera. Eller åtminstone reflektera över möjligheten att förvandla erektionen till en dolk eller nåt... Är det så mycket begärt?
Mmm... Nu är jag rädd att jag inte riktigt är med...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När jag släppte Saga så hade jag nån naiv bild att visst skulle jag få kritik, men de flesta skulle i alla fall tycka det var kul med ett nytt svenskt rollspel.

Not. Tog ett bra tag att innan jag insåg att många, de flesta, gillade spelet, trots allt. Men man hör mest de som gapar mest. Skönt att det svängt, men jag vet inte varför. Kanske har tillräckligt många läst det och kunnat göra sig en egen uppfattning.

För övrigt gillade jag DoD6. Levels kan vara bra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Personligen blir jag ofta så sjukt trött på det här forumet, just för tendensen att alla intressanta trådar plötsligt förvandlas till förment intellektuella skrikmatcher mellan en handfull forumiter.

Om jag skulle få för mig att skriva ett rollspel så skulle jag aldrig lägga upp någonting av värde här. Besserwissrandet och petimetrandet kan göra mig galen redan idag.

Jag förstår absolut att Riot drog.
 
Top