Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Vad jag förstått verkar det ofta ha funnits på wrnu någon slags stort förakt mot DOD i riotminds regi. Det jag undrar över är vad detta förakt kommer från?

Det jag vill göra väldigt tydligt är att jag inte undrar det för att jag tycker någon har fel eller rätt. Jag är både ett fan av DoD6 och framåt men samtidigt har jag mycket att ta upp som jag inte gillar.

Jag vill här inte framstå som att alla tycker illa om riotminds eller att folk nödvändigtvis hatar det utan vad jag kunnat utläsa av diverse trådar verkar det finnas en backstory om en del på wrnu vs riotminds som jag är nyfiken av. Bland annat tycks jag ha läst någonting om att riot har betett sig stöddigt vid några tillfällen samt försökte sno åt sig svavelvinter??

som sagt mycket är jag väldigt oklar med och skulle gärna vilja höra hur allt ligger till på ett ungefär av rent intresse och inte för att jag vill kunna ta sida.

notera igen att jag inte är ute för att sätta igång ett flame war så jag ber de som känner på sig att de kommer skriva hatiskt eller liknande håller sig utanför.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det började väl när de gav ut DoD6 och det visade sig ha levels, vilket ju alla visste var det hemskaste någonsin. Där började det väl.


Storuggla, sen fanns det korrläsarna
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag hyser inget hat mot dem; däremot tycker jag att de inte har verkat sådär superkompetenta på en del områden.

Först och främst har vi textproduktionen. De skriver som krattor. Och verkar inte lyssna på kritik där, ens från folk de jobbar ganska nära med.

Sedan har vi det här med att ha koll. När de släppte "bomben" att de skulle sluta med böcker verkade ingen riktigt ha tänkt på eller kollat upp det här med Print-on-Demand. Trots att tekniken fanns och diskuterades rätt mycket i rollspelskretsar.

Och sen det här med digital kompetens; struktur- och funktionsmässigt är DoD online en katastrof. De verkar inte ha fattat mediets begränsningar och vad som funkar/inte funkar.


Utöver detta tycker jag inte mer illa om dem än om några andra tradspelare som bygger sina spel på kammaren och efter några år glatt presenterar sina uppfunna hjul - medan alla andra åker runt på svävarskotrar. Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser. Det blir inte bättre spel av att man låter färre se spelet innan det är färdigt. Men det här är inget specifikt för Riotminds; här är de precis som alla andra som bygger spel som om ingenting hade hänt sen 80-talet.



Och sen schabblade de bort Gtterdämmerung också; kanske den mest lovande spelvärlden på mycket länge, och så blev det bara ett kasst regelsystem, monsterstats och kungalängder av alltihop.


För mig började det med "bomben". Innan dess visste jag bara att de var ännu en i raden av spelskapare jag inte hade så mycket gemensamt med (arbetssätt, syn på regler etc).



Jag HOPPAS att det ovanstående kan tas för vad det är: kritik mot hur Riotminds betett sig och hur de arbetat. Inte "flame" eller försök att förolämpa någon personligen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har fått för mig att det till del beror på Riotminds, möjligtvis enbart av »oss« uppfattade, brist på kommunikation. De lyssnade inte på kritik, må den ha varit befogad eller inte, och gick sin egna väg.

Men, jag vet inte.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Hur ligger det till med den konstiga saken jag läste någonstans med att de försökte sno svavelvinter? var det bara inbillning från min sida?

Sen undrar jag även när de bröts mellan dem och wrnu, vad jag fattade det så fanns det en viss kommunikation här på forumet men att den dog. Jag tror ett starkt skäl till att jag startade denna tråden var för att jag är nyfiken på en historia som jag får intryck utspelade sig långt innan jag blev intresserad av rollspel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
daflum said:
Sen undrar jag även när de bröts mellan dem och wrnu, vad jag fattade det så fanns det en viss kommunikation här på forumet men att den dog.
Innan min tid, tror jag. Det jag hört är väl mer eller mindre "de tröttnade på att vi inte höll med dem om allt, gillade inte kritik, så de drog".



Det kan jag nånstans tro; vi som ogillade DoD Online kallades ju sedan "teknofober"... =)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tror det hela måste nyanseras lite. Förvisso förstår jag ditt intryck av detta förakt, men jag tror det är överdrivet att anta att ett förakt genomsyrar hela communityn. Därmed inte att förtiga att negativa åsikter av en del personer framförts både upprepade gånger, och ibland i mindre snälla ordalag.

Men låt oss dela upp det:
- Företaget RiotMinds. Min upplevelse är att det fått ganska mycket kritik, men också en hel del erkännande för vad de gjort för hobbyn och för generellt ambitiösa och tjusiga böcker.
- RiotMinds online. Mitt intryck är att många tycker att idén som sådan (att satsa online) är vettig, men att formen det gjorts i sågats fett. Väldigt många vill ha böcker - också! (Kranks argument om POD känns väl giltigt).
- Själva spelet, i dess olika versioner (DoD alltså). Jag har inte hela historiken - har inte hängt här tillräckligt länge. Min gissning är att DoD6 (som någon nämnde, med sina levels) fått mycket neg. Övriga regelinkarnationer något mer balanserat, men kanske ändå mest negativt omdöme.
- Världen Trudvang. Brukar i regel få mycket väldigt positiva kommentarer.
- (edit) Personer som spelar RM:s DoD. De verkar inte hänga här särskilt mycket. Logiskt mtpa att det finns ett särskilt forum därför. Men deras frånvaro bidrar säkert till intrycket - få champions här som försvarar RM. Jag hoppas verkligen innerligt att detta community inte upplevs som föraktfullt mot spelarna. Men det vet jag ju inte.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Ja alltså det kanske inte framgick så väl men jag borde uttryckt mig mer ordentligt att det inte var tal om att jag uppfattade hela communityt som hatiska utan bara att det verkar finnas någon slags schism som jag inte uppfattat med t ex mutant.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,550
Location
Stockholm
Anledningen till att dod-forumet här stängdes gissar jag i grunden handlade om att det diskuterade lika mycket DoD91 och Expert etc som det gjorde Trudvang. Gissar att Riot kanske inte var så förtjust i det, utan vill ha mer fokus på Trudvang.

Men jag har egentligen ingen aning.

Min upplevelse av missnöjet med Riot är att det är grundat i besvikelse. Riot slår på stora trumman, men de levererar inte. För mig, personligen, är det i alla fall så. Riot har haft storslagna visioner och jävligt bra idéer, men det blev liksom ingenting förutom snygga böcker och massor massor av dåligt korrad text.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, för mig var det väl basically tre saker som gjorde att jag ogillade Riotminds:

- Deras skribenter tog sig fullständigt vatten över huvudet i sina försök att använda mustig, ålderdomlig svenska, men vägrade erkänna detta, trots att språket ifråga var total katastrof.

- Genussynen som kom till uttryck i deras produkter var...minst sagt keff, frilansare kläckte ur sig absurda saker till försvar för denna genussyn, och man hade tillochmed mindre kvinnor än i DoD Chronopia, vilket fan är en bedrift. Det här verkade bli bättre i DoD över tiden dock, men Götterdämmerung...omg...

- Riotminds-folk betedde sig ofta illa på det här forumet; de var dryga, snarstuckna och inskränkta.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,550
Location
Stockholm
Jag upplever även en del arrogans från Riots sida. Att om och om igen utge sig för att göra något nytt och revolutionerande, men sen bara släppa en något sämre version vad som redan gjorts hundra gånger. "Inga grundegenskaper", visade sig vara grundegenskaper som kallades något annat. DoD Online visade sig vara en hemsida från 2001. Etc.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,707
Location
Värnhem, Malmö
Det intryck jag har fått är att Riotminds oftare än andra spelskapare har gått i direkt svaromål på kritik och gärna valt att utmåla sina kritiker som osakliga och drivna av annat än ogillande mot själva spelen. Huruvida detta är korrekt eller inte vet jag ej -- däremot kan jag se en tydlig kontrast mot andra spelskapare, som för det mesta låter negativa kommentarer passera (jag vet inte hur många gånger Eon har omnämnt som ett exempel på ett onödigt krångligt spel, likafullt har jag näst intill aldrig sett Neogames-folk hoppa på dem som skrivit detta).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Magnus Edlund said:
Anledningen till att dod-forumet här stängdes gissar jag i grunden handlade om att det diskuterade lika mycket DoD91 och Expert etc som det gjorde Trudvang. Gissar att Riot kanske inte var så förtjust i det, utan vill ha mer fokus på Trudvang.
Forumet stängdes för att det inte var någon trafik. I och med DoD6+ så dog intresset för gamla DoD allt mer och mer. Till sist var det bara en ensam stackare som postade sina husregler där. En väldigt intelligent och trevlig person, har jag hört.

I alla fall. Riotminds gillade inte kritiken på detta forum, som var deras officiella forum ett tag, så de tog sina pinaler och stack och tog många av DoD-diskussionerna (och Götterdämmerung) med sig. De fick kritik för dålig speldesign, dålig kvinnosyn och dåligt språk (både i stämningstexter och hur de förklarade regler) bland allt beröm de också fick.

/Han som tänkte länka till trådar som handlade om de tre sakerna men orkade inte
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Du borde länka trådar av den där stilige snubben som postade husregler till DoD istället.
--

Och för att vara on topic. Det jag minns av Riotminds gärning var att de gjorde enormt snygga produkter, och jag var en av de som köpte levelsystemet i DoD6 direkt och körde kampanj i det.

Men av kommentarerna minns jag mest att Götterdämmerung hade taskig kvinnosyn.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Utöver detta tycker jag inte mer illa om dem än om några andra tradspelare som bygger sina spel på kammaren och efter några år glatt presenterar sina uppfunna hjul - medan alla andra åker runt på svävarskotrar. Jag har nog ett visst mått av förakt mot alla spelskapare som håller på med hemlighetsmakeri och inte kan samarbeta eller kommunicera öppet om sina skapelser. Det blir inte bättre spel av att man låter färre se spelet innan det är färdigt. Men det här är inget specifikt för Riotminds; här är de precis som alla andra som bygger spel som om ingenting hade hänt sen 80-talet.
Var inte det här onödigt elakt sagt om alla oss som gillar att spela tradspel och inte gillar "svävarskotrar"? Och alla kanske inte vågar eller vill visa upp sina spel, av rädsla att bli mobbad av nån elit-indie-spelare som alltid vet bäst hela tiden?

Jag köpte Trudvang för några månader sen när det var på rea. Väldigt fint och stämningsfullt, men alldeles för krångliga regler för min smak. (Har ej gjort nån djupare analys.)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Necross said:
Var inte det här onödigt elakt sagt om alla oss som gillar att spela tradspel och inte gillar "svävarskotrar"?
Så ett trad-spel måste per definition ha byggts »på kammaren«, utan kommunikation med omvärlden under skaparprocessen? Okej, om du vill köra på den definitionen så får du såklart göra det. Men den är aningen oortoodox =)

Alltså, en »svävarskoter« måste inte nödvändigtvis vara ett obskyrt hypermodernt spel som främjar en Story Now-agenda. Det kan lika gärna vara ett rätt vanligt trad-spel, typ >Human.

Necross said:
Och alla kanske inte vågar eller vill visa upp sina spel, av rädsla att bli mobbad av nån elit-indie-spelare som alltid vet bäst hela tiden?
Istället sitter man på kammaren, släpper ett spel och får massor av kritik och personpåhopp. Sen då? Läser kritiken, och blir minst lika nedslagen som om man gjort det när man skrev spelet. Eller så kan man bara strunta i allt och sätta sig på kammaren igen. Men om man gör det, varför bekymrar man sig ens om att släppa spel?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Ymir said:
- Riotminds-folk betedde sig ofta illa på det här forumet; de var dryga, snarstuckna och inskränkta.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det här, så jag låter kritiken riktad mot Riotminds tala för sig själv (spoilered for sheer size):

Targon said:
Det ska bli ett sant nöje att såga produkten...

...Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig.
Vitulv said:
Fan vad lack jag blir! Hur i h-e kan man skriva något så urbota krångilgt och dåligt?!

Nu orkar jag inte leta mer. Men kanske har jag friskat upp minnet hos några av er.

Nu är inte min poäng med inlägget att påstå att någon hade rätt eller fel i sin kritik, det låter jag vara osagt. Men jag kan känna rent spontant att vi ska hålla jävligt mycket käften innan vi börjar anklaga Riotminds för att ha varit "dryga, snarstuckna och inskränkta". Hur hade ni själva reagerat på kritik formulerad som Ymirs?* Handen på hjärtat. Ljug inte för er själva.

* Ymir är här varken unik eller värst på något sätt. Han är dock ganska representativ för hur kritik framfördes till Riotminds på det här forumet.


---


krank said:
Innan min tid, tror jag. Det jag hört är väl mer eller mindre "de tröttnade på att vi inte höll med dem om allt, gillade inte kritik, så de drog".
Jag tror att det finns en skara killar på det här forumet (rollspelsmakarforumet, närmare bestämt) som ser sig själva fylla ut väldigt stora kostymer. Att Riotminds hade fucking MAGE att inte dubbelchecka med dem innan de skrev ett rollspel som de brann för, och dessutom lyckades göra hyfsad succé med. Ja, det retade gallfeber på folk.

Jag menar, hur fan vågar de göra ett spel utan att ha bollat idéerna på rollspel.nu först!?

---

Utöver det; folk trodde (av någon helt outgrundlig jävla anledning) att DoD6 var en ripoff av D&D, eftersom det hade levels. Som tur är så kan vi mer om regelsystem idag. Skulle någon häva ur sig något liknande så skulle vederbörande bli milt tillrättavisad.

Vidare; DoD6 var en variant av DoD, vilket i sig gjorde att folk blev skogstokiga eftersom det skiljde sig från tidigare RIKTIGA DoD!!11! (som i de flesta fall betydde fyran).

Det hade högt produktionsvärde, vilket stack i ögonen på folk vars favoritspel inte var lika snygga.

---

Frågar du mig om vad som var negativt med Riots DoD så är det att man inte höll sig kvar vid den ganska basala BRP-klon som var DoD6. Man ville mer, men lyckades inte riktigt få till reglerna på ett bra sätt utan att det blev rätt klumpiga regellösningar.

Jag tycker också att kvalitén på äventyren sjönk efter hand. Tråkigt nog, eftersom de första var bra.

Man slutade anlita Dante som formgivare, vilket tyvärr syntes (även om det senare blev bättre, iom DoD:T - det var fan sjukt snyggt).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Det hade högt produktionsvärde, vilket stack i ögonen på folk vars favoritspel inte var lika snygga.
Öhm, har du någon källa på det där? Det känns orimligt att någon klagar på att en spelmakare gör ett för snyggt spel. Kudos till sökjobbet, annars. :gremsmile:

Vitulv said:
Ymir said:
- Riotminds-folk betedde sig ofta illa på det här forumet; de var dryga, snarstuckna och inskränkta.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det här, så jag låter kritiken riktad mot Riotminds tala för sig själv (spoilered for sheer size):
Nu håller jag förvisso med dig, men vi kan ju kolla Theodore själv som kritiserar ett system för att se var han lägger nivån. :gremsmile:

/Han som alltid börjar le när han läser det inlägget
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vitulv said:
Jag menar, hur fan vågar de göra ett spel utan att ha bollat idéerna på rollspel.nu först!?
Mm, jag håller med, även om jag inte riktigt uttrycker det lika starkt.
Möller said:
De lyssnade inte på kritik, må den ha varit befogad eller inte, och gick sin egna väg.
Vitulv said:
Man slutade anlita Dante som formgivare, vilket tyvärr syntes (även om det senare blev bättre, iom DoD:T - det var fan sjukt snyggt).
Nä, där har du fel! Jag gick nyligen igenom min samling, och någon märkbar förändring när Dante försvinner ur bilden kunde då iallafall inte jag se. Dante håller nog med mig. Men, å andra sidan tycker jag att böckerna i DoD:T-boxen var skitdåliga.
 
Top