Nekromanti Det mest svårspelade äventyret?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>jag har aldrig påstått att det var du som sa saker som du bevisligen inte sa! :)</I>

"Därmed är WHFB ett rollspel enligt Åke."
Visst, visst...

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

De kategoriska fastställanden jag har kommit med är främst utsagor där det har fastställts: I ett rollspel _ska_ man spela roll. Annars är det inget rollspel. (Vilket du själv håller med om.)
I ett tidigare inlägg skrev du för övrigt själv: "I ett rollspel spelar man en karaktär och styr vad den karaktären gör - oavsett om den sitter och super på värdshuset, bölar ut sin existensiella ångest, eller rensar en grotta på monster." Jag tror att vi i grunden har ungefär samma uppfattning. Den enda skillnaden jag kan se är att vi inte definierar ordet rollspelande på exakt samma sätt, men skillnaden är hårfin.

>Nä, men det är Blasphemys resonemang du drar parallell till nu - samma parallell med ditt skulle vara att fotboll inte är idrott, för i idrott har man puck och skridskor.

Okej, jag får väl förtydliga mig.
Hockey och fotboll är två företeelser som sorteras in i gruppen sporter. På samma sätt, anser jag, är rollspel och dungeonbashing två företeelser som sorteras in i gruppen spel. Jag antar att det egentligen bara är på den punkten som våra uppfattningar går isär. Du verkar tycka att dungeonbashing är en typ av rollspel, medan jag tycker att dungeonbashing och rollspel är två skilda typer av spel.

Nu anser jag att den här diskussionen alltmer börjar likna Monty Pythons "Argument sketch", från båda håll. Jag föreslår därför att vi gräver ned stridsyxan och hänger oss åt något mer konstruktivt. Ingen av oss kommer ändå att kunna ändra på den andres åsikter.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Elitist eller ej ...

»[...] jag tycker att dungeonbashing och rollspel är två skilda typer av spel.»

I praktiskt taget vilket rollspel som helst kan man antingen djupgestalta sin rollfigur, gå på monsterjakt eller både och. När slutar det vara »rollspel» och blir »dungeonbashing»? Slutar Drakar och Demoner att vara ett rollspel bara för att man råkar spela ett äventyr som går ut på att rensa en grotta från oknytt?

Varför skulle man inte kunna ge sin rollfigur personlighet och liv bara för att man lirar grottäventyr?

För övrigt verkar du rätt ensam om din tämligen snäva definition av termen »rollspel».

Jag tycker fortfarande att dina tankegångar är smått elitistiska. Genom att definiera »rollspel» som du gör så utesluter du nämligen en massa människor som spelar på ett visst sätt. Du antyder därmed att det du sysslar med inte alls är samma sak som det de håller på med, även om ni kanske använder samma regelsystem. Du »rollspelar» minnsann, och de bara »spelar».
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Elitist eller ej ...

Som jag tidigare har sagt, tycker jag inte att det är några som helst problem att rollspela i ett dungeonäventyr. Rollspelar man anser jag att spelet inte längre handlar om dungeonbashing. Om man däremot inskränker rollspelandet till en obefintlig nivå, och de valmöjligheter spelarna har är lika stora som i t.ex. Drakborgen. (Inte för att Drakborgen är ett tråkigt spel...) Då anser jag att spelandet plötsligt handlar om dungeonbashing. Eller hade Drakborgen blivit ett rollspel om man hade kört med exakt samma regler och ersatt brädet och korten med en SL?

Det jag egentligen hänger upp mig på är att rollspel heter just rollspel och ingenting annat och att det därför borde vara så att man i nämnda spel spelar roll. Det måste ju vara något mer än bara ett par grundegenskaper och några vapen som gör en RP till en RP. Karaktärerna har ju attribut och tillhörigheter i Drakborgen också, samt att man har en del kontroll över sin karaktärs handlande, men jag känner ingen som skulle kalla Drakborgen för ett rollspel i alla fall.

Jag vill framhärda i att mitt tänkande inte alls är ett elittänkande. Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att det jag uttrycker är mina egna personliga åsikter. Om alla andra i hela världen definierar saker annorlunda är det deras sak. Ett elittänkande kräver att man försöker påtvinga andra sina egna "överlägsna" åsikter. Jag anser inte mina egna åsikter vara överlägsna, och jag vill definitivt inte tvinga någon att tycka som jag.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon tror att jag försöker tvinga någon till någonting, och ber dem i så fall att genast sluta tro detta.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
När ni trodde att det var över..

..så kommer Arvidos och lägger sig i! /images/icons/wink.gif
Nej jag ville bara säga att jag också tycker att dungeonbash är rollspel, men att det inte är Adraagor som förföljer folk och håller på. Ja det här är ett debattforum.. Men om Adraagor nu är en elitist så hade han nog insett det själv nu. Han verkar tillräckligt smart för det.

Elitist användes i den här debatten som kobold brukar användas av koboldjägarna.. Tänk på det.
(För att inte få ovett nu så vill bara säga att jag inte försöker angripa någon.
Inget ovett tack, men gärna kritisk granskning av min logik!)



/Arvidos.
Säg till om ni börjar tröttna på mina inlägg i hetsiga debatter..
Själv tycker jag att jag börjar låta som Mr Spock! /images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Elitism

<I>Elitist användes i den här debatten som kobold brukar användas av koboldjägarna.. Tänk på det.</I>

Är frasen "no tolerance for the intolerant" bekant? Kobolder (och dungeonbashare) brukar köra sitt eget race och stör inte andra nämnvärt om de inte råkar hamna i samma spelgäng. Elitister (läs: prettolajvare och friformare) och koboldjägare brukar däremot vilja att <I>alla</I> ska lära sig hur det ligger till, och går aktivt ut och agiterar. Det är en viss skillnad.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Elit-sim (har varit jävligt OT länge nu)

"Elitister (läs: prettolajvare och friformare) och koboldjägare brukar däremot
vilja att alla ska lära sig hur det ligger till, och går aktivt ut och agiterar."
Precis. Dessutom är "dungeons automagiskt = dåligt rollspel" den sortens åsikt som... den är inte genomtänkt, det är bara något man lärt sig att "så är det". Precis som att "Vampire har ett spelsystem inriktat på storytelling", "Chronopia är inte riktig fantasy" eller "Tolkien uppfann fantasy-genren".

De är bull, allihop, men ingen brukar ifrågasätta dem. _Om_ man gör det blir det ett himla hallå.

Hindrar inte att bägge sidor kan bli fula i mun mot varandra, men det är alltsomoftast inte "kobolderna" som börjar. De enda kobolder som stör en är de som dyker upp i ens spelgrupp, och dem kan man inte omvända eller bli av med genom att göra sarkastiska inlägg på ett allmänt forum.

Slutligen: Den som gör inlägg bör stå för dem. Att säga "Vaddå, det är ju bara min ÅSIKT?" är att fega ur. Om man ägnar arton brev åt att försvara en synpunkt, med mycket raljerande över motståndaren och åtminstone försök att hitta argument bryr man sig uppenbarligen om den, och då skall andra ha rätt att bry sig också. Ett forum är till för diskussion och debatt. Som du, Arvidos, mycket riktigt påpekar blir det inte mycket konstruktiv debatt om folk ser det som kukfäktning, men det händer heller inget om alla sitter och rapar åsikter som sedan inte får kommenteras eller reagera på, eftersom "det är ju bara något jag tycker ju". Tyckande är ointressant. Tänkande ger något.

Erik Sieurin, så pass allvarlig att han skippar pseudonymen

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
phat!

Oj, va klokt! Kudus till dig nightowl! Jag håller med på alla punkter!

Kukfäktning föresten.. Bra ord! /images/icons/laugh.gif


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Elit-sim (har varit jävligt OT länge nu)

Hela problemet ligger väl i att ingen egentligen har kommit med bättre argument än att "du tycker fel eftersom jag tycker rätt". Då debatten då knappt ens förtjänar att kallas debatt längre, är det ju lika bra att knipa käft, oavsett hur altruistisk man än tror sig vara i sitt käbblande. :)
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Vad hindrar?

Men om spelledaren börjar hoppa över att berätta om tråkiga rumi D&D, blir det inte väldigt konstigt efter en stund då? Speciellt om spelarna försöker rita en karta... Det blir nästan lite förvrängd verklighet ala kult =)
 
Top