Nekromanti Det mest svårspelade äventyret?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moria vs Undermountain

"Däremot är jag ganska övertygad om att blotta existensen av ett rum 2376 i Undermountain indikerar på en katastrofal rollspelsestetik."

Hur skulle du ställa dig till ett rum 2376 i Moria? Jag har en känsla av att det finns fler rum än så där... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Moria vs Undermountain

Jo, men professor Tolkien hade den goda smaken att hoppa över det rummet. Jag tror att Tolkiens kolleger på puben "The Child and the Eagle" i Oxford hade kastat ut honom om rum 2376 i Moria hade dykt upp i samband med högläsningen av manuskriptet.

- Targon, skrivare
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dungeonbashing galore!

Där har du faktiskt en poäng... Om man ser alla slutna utrymmen som en Dungeon så måste man ju hålla med om att det är ett underhållande Dungeonäventyr (Titanic är ett förhållandevis trist Dungeonäventyr av Cameron).
Nu är det ju bara så att alla (köpes)äventyr som jag spelat och läst där man har varit i en Dungeon så handlar det endast om att klubba monster och få Xp. En viktig sak i Dungeonsäventyr är ju att vandra mellan rum som spelledaren sedan beskriver så inlevelserikt han kan ("det är 20 fot brett och 45 fot långt. Det är mörkt och i ett hörn står det två orcher... det blir strid.. vad gör ni (Oki det där var kanske den sämsta beskrivelseformen). Alla dessa rumsbeskrivningar brukar bli rejält tråkiga efter ett tag.
Och lyckas du spela igenom hela Ruins of Undermountain med mig som spelare och hålla mig intresserad igenom hela Dungonen (eftersom äventyret helt enkelt bygger på att man skall gå igenom den) så skall du få min favorittärning.

Tror dock fortfarande att Dungeonsäventyr är de svåraste att spelleda när det gäller att hålla spelarnas intresse vid liv.


Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Lär dig mediet

<I>Jo Ailens skulle blivit furktansvärt tråkigt med 2 timmars vandrande i slemmiga hålor och kamp mot slemmiga monster. Men då är ju inte Ailen Dungeonbashing enligt mig. Den har ju trots allt handling...</I>

Precis som i typiska dungeonäventyr - en inledning med förhistoria, händelser på vägen, personer man lär känna, intriger, delmål, oväntade vändningar, stegringen mot ett dramatiskt klimax... Ju mer jag tänker på det desto riktigare framstår Krilles liknelse; Aliens är uppbyggd <I>precis</I> som en typisk dungeonbash.  Nu har jag inte läst den där modulen som du drar upp som exempel hela tiden, men det verkar ju inte som om du har mer än kastat ett getöga i den heller. Vet du ens om den bara <I>är</I> ett monotont tröskande genom en massa rum som du påstår, eller gissar du?

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

En fasa vore ju om det skulle komma en box till det nya sagan om ringen rollspelet där Moria beskrivs rum för rum med monster och allt. Och med en etikett på framstidan där den största Dungeonen någonsin utlovas. *ryser*

Boken Moria till MERP gillade jag eftersom det stod beskrivet om den gamla bergstaden, de viktigaste rummen beskrevs även men det fanns inga kartor (förutom några översiktskartor hur staden låg under bergen) på massor av rum med fällor och monster.
En bra modul tycker jag..

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej! Nej! Vi kan inte tolerera sånt här snusk i TV

...Citat Monthy Python.. (Eller stavas det Monty Python? Äsch..)

Vadan mitt utrop? Jo, den här debatten börjar likna ett gräl baserat på ett missförstånd! Sådant kan vi inte tolerera!

Blasphemy och Krille har ju helt enkelt två olika definitioner på Dungeonbash.

Blasphemy att det är tankelöst, sinningslöst monsterhackande i underjorden, och
Krille att det är monster i underjorden.

Elller hur? Isåfall kan ni väl fortfarande vara sams? /images/icons/laugh.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Vad hindrar?

Ingenting. Ingenting alls.

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-07-09 14:53.</EM></FONT></P>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

Precis som gamla goda Gundabad, där man slår fram mindre viktiga platser från en tabell... En utmärkt idé, eftersom 18000 rum i en jättedungeon knappast alla kan vara intressanta. Dessutom går det rätt lätt att hoppa över de 8 timmarnas dungeoncrawling när spelarna ska ta sig från ena änden av den underjordiska staden till den andra.

HATA DUNGEONBASHING! (Om det inte är så att man spelar den svanska utgåvan av Dungeons and Dragons av humorskäl!)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nej! Nej! Vi kan inte tolerera sånt här snusk i TV

Tja det vi går isär på är att jag anser att Dungeonbashing nog är den tråkigaste spelfårmen och den svåraste för en spelledare om han vill hålla rollpersonerna i sina roller och ha dem intresserade. I alla fall i extremt stora Dungeons..

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

Äventyret som följer med Svenska utgåvan av Dungeons and Dragons är bara för bra.. Börjar med att rollpersonerna blir hyrda på ett värdshus och klipper sedan genast när de står invid fängelsehålan... :)

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

… är bland annat människor som känner sig tvingade att tala om för andra vad som är bra eller dåligt rollspelande.

Varför ska man hata vissa sätt att spela rollspel? Är det inte lättare att inte bry sig?

Visst, tyck vad du vill men LÅT FÖR HELVETE FOLK SPELA SOM DE VILL! De som gillar grottkrypande gör det för att de tycker att det är kul att spela på det viset – och de vill inte ha några sura elitister som ser ner på dem.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

Sen har vi ju de ännu värre elitisterna som känner sig tvingade att klaga på dem som klagar och därmed inte är bättre själva... Nej skämt åsido. Jag menar givetvis inte att det är fel att spela ett spel som man vill. (Känner man för att vända på spelplanen i monopol och att slänga ut tärningarna genom fönstret, så visst.) Något jag dock menar är att ett rollspel ska rollspelas (per definition då). Ett rollspel är inte ett brädspel där fantasifullheten inskränker sig till att man får föreställa sig spelplanen. I ett rollspel ska man spela en karaktär, vilkens personlighet man verkligen försöker gestalta under ett äventyr. I ett dungeonbashingäventyr finns det inte utrymme för sådana tråkigheter som rollspelande, utan karaktärerna springer runt under jord och dödar monster efter monster efter monster... I ett koboldinriktat dungeonbashingäventyr sysslar man på sin höjd med att lösa mysteriet med hur dörren ska öppnas. Detta anser jag inte vara rollspelande. Visst man kan springa runt i dungeons och slå ihjäl monster. Men har man en plot och utvecklade karaktärer, kan man ju definitivt inte kalla det dungeonbashing, eftersom handlingen kretsar kring mer än en sak. Sen går det ju inte att klaga på folk som vill tycka att dungeonbashing är rollspelande. Men å andra sidan kan man heller inte klaga på folk som envisas med fotboll egentligen kallas för ishockey!
Jag vill nu inte att någon ska känna sig personligen överkörd och kränkt av detta inlägg, och säger en gång för alla: Ni får spela precis som ni vill. Mina intentioner har aldrig varit att försöka tvinga någon att spela på ett eller annat sätt. Allt jag har gjort är att lägga fram mina personliga åsikter. Jag vet att många håller med mig. Men för den sakens skull tvingar jag på intet sätt någon att dela dessa åsikter.
Och sist men inte minst. Spela dungeonbashing! Varje dag om ni vill. Bara jag slipper vara med!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

>HATA DUNGEONBASHING! (Om det inte är så att man spelar den svanska utgåvan av Dungeons and Dragons av humorskäl!)

Vad kallade de egentligen företelsen "Dungeon" i den svenska versionen? Källare? Fängelsehåla? Grotta?

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>Ett rollspel är inte ett brädspel där fantasifullheten inskränker sig till att man får föreställa sig spelplanen. I ett rollspel ska man spela en karaktär, vilkens personlighet man verkligen försöker gestalta under ett äventyr.</I>

Tänk då.
Här är en annan variant: I ett rollspel spelar man en karaktär och styr vad den karaktären gör - oavsett om den sitter och super på värdshuset, bölar ut sin existensiella ångest, eller rensar en grotta på monster.

<I>Sen går det ju inte att klaga på folk som vill tycka att dungeonbashing är rollspelande. Men å andra sidan kan man heller inte klaga på folk som envisas med fotboll egentligen kallas för ishockey!</I>

Eller på folk som tycker att deras snobbism utgör den sanna definitionen på vad som är "riktigt" rollspel och inte......

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>Ett rollspel är inte ett brädspel där fantasifullheten inskränker sig till att man får föreställa sig spelplanen. I ett rollspel ska man spela en karaktär, vilkens personlighet man verkligen försöker gestalta under ett äventyr.</I>

Tänk då.
Här är en annan variant: I ett rollspel spelar man en karaktär och styr vad den karaktären gör - oavsett om den sitter och super på värdshuset, bölar ut sin existensiella ångest, eller rensar en grotta på monster.

<I>Sen går det ju inte att klaga på folk som vill tycka att dungeonbashing är rollspelande. Men å andra sidan kan man heller inte klaga på folk som envisas med fotboll egentligen kallas för ishockey!</I>

Eller på folk som tycker att deras snobbism utgör den sanna definitionen på vad som är "riktigt" rollspel och inte......

--
Åke
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Re: Lär dig mediet

Om nu existensen av ett rum 2376 tillåts så får man väl ta och jämföra trisstessfaktorn på det med tristessfaktorn i att se Aliens utdraget på 50 timmar (i en handling där de inte rör sig utanför det där företagskomplexet.. utan bara fortsätter slåss hela tiden.. dag, efter dag).. då blir inte ens Aliens lika spännande längre. Det blir liksom lite fel om man jämför existensen av ett rum 2376 med en 2:30 h lång film som har kortats ner och beskurits så att den inte ska bli trist.. vilket är samma sak som man bör göra som hänsynsfull SL med ett bashingäventyr.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

Allt jag sa iofs var att när man rollspelar dungeonbashar man inte. De två är helt enkelt skilda ting enligt min mening. Därmed är det inte fel att tycka det är kul med dungeonbashing. Personligen gör jag det dock inte. Det ligger väl ändå inget snobberi i att anse detta.

>Tänk då.
Här är en annan variant: I ett rollspel spelar man en karaktär och styr vad den karaktären gör - oavsett om den sitter och super på värdshuset, bölar ut sin existensiella ångest, eller rensar en grotta på monster.

En omformulering med exempel av vad jag sa. Sysslar man med ovannämnda, sysslar man med rollspel, inte dungeonbashing, även om man råkar befinna sig i en labyrint under jorden, eftersom man när man dungeonbashar inte sysslar med att rollspela karaktärer. Börjar man att rollspela sina karaktärer dungeonbashar man inte längre (Enligt min definition av orden, där dungeonbashing inte innefattar rollspelande av karaktärer. Det är dock inte sämre att dungeonbasha än att syssla med något annat. Allt är en fråga om tycke och smak.)

Eftersom denna diskussion har urartat rätt rejält, till en definitionsstrid, hoppas jag att vi kan avsluta den med att konstatera att de flesta rollspelstermer inte är allmänt vedertagna begrepp i det svenska språket, och att vem som helst därför kan definiera vad som helst hur som helst. Sen tycker jag att något intressantare kan diskuteras istället.:)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>Här är en annan variant: I ett rollspel spelar man en karaktär och styr vad den karaktären gör - oavsett om den sitter och super på värdshuset, bölar ut sin existensiella ångest, eller rensar en grotta på monster.
    En omformulering med exempel av vad jag sa. Sysslar man med ovannämnda, sysslar man med rollspel, inte dungeonbashing, även om man råkar befinna sig i en labyrint under jorden, eftersom man när man dungeonbashar inte sysslar med att rollspela karaktärer. Börjar man att rollspela sina karaktärer dungeonbashar man inte längre (Enligt min definition av orden, där dungeonbashing inte innefattar rollspelande av karaktärer.</I>

Då får du gärna förklara exakt HUR man gör för att dungeonbasha utan att rollspela..... "Jag smyger fram mot hörnet och lyssnar", "om han vänder sig om så hoppar jag undan" och "jag rusar fram mot orchen och hugger!" är då definitivt att styra vad karaktären gör.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

De kallade det "grotta", och poängterade att det kan vara bra mycket mer än bara geologiska formationer.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top