Nekromanti Det mest svårspelade äventyret?

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dungeonbashing galore!

Undermountain är snarare en bakgrund till dungeonbashing än ett ställe att gå genom och dungeonbasha rum för rum tills det är tomt (framför allt som det finns en galen magiker som springer runt och fixar in nya monster). UM ska snarare användas som "Spring ner och gör den här specifika saken i dungeonen" än "Gå runt och slå ihjäl allt som rör sig".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

I så fall rollspelar man när man spelar Doom på datorn också. (Där du ju faktiskt kontrollerar exakt vad du själv gör.) Ändå brukar inte Doom räknas som något rollspel. Jag anser att det finns en rätt väsentlig skillnad mellan rollspel och andra typer av spel. Denna skillnad består inte i huruvida man har spelplan eller inte. Inte heller spelledarens närvaro är särskilt viktig. Vilket t.ex. har bevisats på ett stort antal lajv. Det karakteristiska för rollspel är ju att man försöker leva sig in i sin karaktärs känslor och tankar, och försöker att agera utifrån hur karaktären är som person eller känner. Om man bara vill styra vad karaktären gör, finns ju till exempel ett rätt stort antal figurslagsspel, datorspel eller just dungeonbashingbrädspel att tillgå.
För att förklara hur man dungeonbashar utan att rollspela, tar jag exemplet Doom ovan. Det springs runt i labyrinter, monster dödas på löpande band, skatter i form av vapen och rustningar erövras, men ändå, själva rollspelselementet saknas, och spelet kan därför enligt mig sägas vara typisk dungeonbashing utan något rollspelande alls. Btw har jag faktiskt sett en GURPS modul som någon hade snickrat ihop som baserade sig på Doom...:)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Nya Sagen om Ringen rollspelet!!

Grottor. De lyckades till och med stava fel ungefär tio sidor i rad i avsnittet "Hur du skapar dina egna grotter" hehe...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>Det karakteristiska för rollspel är ju att man försöker leva sig in i sin karaktärs känslor och tankar, och försöker att agera utifrån hur karaktären är som person eller känner.</I>

Och därmed är vi tillbaka till exakt samma punkt som den Dante pratade om; det där är din privata definition på vad som är "riktigt" rollspelande och inte - känt som elitism och lite annat smått och gott, men faen ingen vedertagen Sanning.  Dramarollspelande smög sig fö inte in i branschen förrän rollspel redan var en väl etablerad del av spelmarknaden; Dungeons & Dragons utvecklades ju <I>utifrån</I> brädspelet Chainmail.

Förresten, om en karaktär hoppar undan när en orch hugger mot honom så är det helt klart därför att han inte <I>vill</I> bli träffad...

--
Åke
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Roll vs. Spel

Teroin är väl att vissa rollspel inriktar sig mer på spel biten och då blir det oftast en del våld och tärningsrull. Bra exempel måste väl vara talisman eller dungeonbash rollspel och liknande.Den typen av spel har ju en stor skara fan så nått bra måste det väl finnas i det.

Å andra sidan finns det ju friform som enbart är Roll biten och det har ju oxå sin tjusning.

Mitt emellan ligger de vanliga rollspelen som försöker hitta en balans och det är väl dom som verkligen blir Stora.

Själv föredrar jag att spela en roll...
Gör plats för mer Friform!


/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Som jag ser det...

Om man har bokstavligen tusentals olika rum med monster och grunkor i så kan man ju inte rimnligtvis förvänta sig att folk skall tugga sig igenom dem alla i sträck. Snarare utgör dessa rum ett superkomplex som man använder som setting för andra äventyr.
Man måste nog vara en inbiten AD&D-spelare för att stå ut med "rensa rum efter rum för xp"-modellen men även en tärningsfattig friformare skulle nog kunna ha kul med "ni måste finna den gamla eremiten som senast syntes på lvl 3, han är den ende som kan svara på fråga X" eller "min dotter är kidnappad av de hemska trollen från korridor 67, snälla hjälp mig" eller "Hmm, ni kan få passera oskadda, men då måste ni hjälpa oss bygga upp ett försvar mot de hemska monstren i granngrottan", eller varför inte: "åh, hon är den vackraste kvinna du skådat men hennes far har mycket bestämda åsikter om hennes framtid och avskyr dessutom människor... på något vis måste du vinna hans respekt"

Det är kanske inte precis serverat på ett fat men det går nog att göra något av. Den stora skillnaden är att se det som ett levande system där folk bor snarare än äventyrarfoder med olika XP-innehåll.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

Tja personligen så hatar jag att få Senap på hamburgaren mer än Dungeonbashing. DVS ett Dungeonbashingäventyr som är lika långt som ät-tiden för en mellanstor hamburgare.
Om det går ut över den tiden (ca 2,3 minuter) så Hatar jag nog Dungeonbashing mer. :)

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

*suck*
*ångest*
*sand på smörgåsen*
*varmt*

Ja, folk har helt enkelt olika syn på om Dungeonbashing är rollspel eller inte.
Jag tycker att det är rollspel men samtidigt inte... Ofta blir det så att alla har samma typ av rolltolkningar. "Jag anfaller", "Jag duckar" osv..
Och då är Doom eller Diablo lika väl representerade i de facken.. Men visst är det väl oki att gilla det. Lika väl som att det är oki att gilla friform. Men jag tycker det är bäst i mitten på de båda.

Att sedan sitta och överbevisa varandra om det är rollspel eller inte är ju totalt meningslöst. Det är som att sätta en Fanatisk kristen och en Fanatisk Muslim i ett rum och de skall försöka övertyga varandra om att deras religion är den sanna. Totalt meningslöst... Ungefär så meningslöst som när man är halvfull och sugen på en kycklingburgare.. När man sedan köpt en för 32 spänn så är man bara less på den och det slutar med att den kastas i en papperskorg. Eller ehhhh nu kom jag visst in på nått annat :)

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dungeonbashing galore!

Men är det inte Undermountain som ligger under Waterdeep. Och man kommer ned dit igenom en lucka i ett världshus. Där finns det även en Cleric som helar en mot betalning samt att världshusvärden tar 20% av alla skatter som RP plockar upp.
Tycker inte stadens regenter att det är lite farligt med en Dungeon full med monster under staden?
Funderar de inte att göra någonting åt den galne magikern som trollar fram monster? Har de inte ens tänkt på att stänga världshuset... Tja.. Månag frågor finns det?

Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

<I>Ofta blir det så att alla har samma typ av rolltolkningar. "Jag anfaller", "Jag duckar" osv.. Och då är Doom eller Diablo lika väl representerade i de facken..</I>

Doom och Diablo är också 15+ år <I>yngre</I> än rollspelen, och tog sannolikt rätt mycket inspiration från dem (vill minnas att någon gammal spelräv var inblandad i framtagandet av Doom, men kommer just nu inte ihåg vem).

<I>Att sedan sitta och överbevisa varandra om det är rollspel eller inte är ju totalt meningslöst.</I>

Bekämpande av tolkningsföreträden är aldrig meningslöst; ge dem ett lillfinger så sitter man där efter ett tag och märker att det har blivit allmänt vedertaget att det inte är rollspel om det inte är friform, ångest och psykodrama med stearinljus.

--
Åke
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Fast...

Fast i Doom levlar man inte alls. Däri ligger skillnaden mellan rollspel och Shoot'emupspel, iaf på dator.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

Blasphemy:
"Finns det något tråkigare än Dungeonbashing?"

Angstdrypande pretto-friforms-World-of-Darkness-elitistiska navelskådnings-Neil Gaiman-wannabe-scenarion.

Naturligtvis IMHO =}>

-W
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

"Varför ska man hata vissa sätt att spela rollspel? Är det inte lättare att inte bry sig?"
Hjärtlig applåd!

Eftersom rollspel är en gruppaktivitet kan det väl möjligtvis bli problem om ett antal personer med olika smak skall spela tillsammans, men det får man väl hantera som situationer uppstår. Kan ingen istället starta en debatt om hur man skapar möjligheter till mer interaktion i dungeons så att de inbitna storytellarna står ut, och olika människor kan spela tillsammans?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

Har jag påstått något om att mina åsikter är vedertagna sanningar? Dina privata åsikter är väl lika icke-vedertagna? Om du inte tror mig kan du ju läsa om några av mina tidigare inlägg och begrunda om jag någonstans påstår att något av det jag säger är något annat än mina egna definitioner och åsikter. Jag påstår fortfarande _inte_ att någon som inte gillar samma saker som jag är sämre på något vis. Därför är det helt enkelt felaktigt att hemfalla åt ord som elitist.

Jag vill dessutom minnas att det i D&D grundreglerna uttryckligen sägs att rollpersonen inte bara är en samling siffror, utan bör ha en viss personlighet som ska rollspelas. Vidare jämförs spelarna med skådespelare. Därmed är gamla goda D&D inte något dungeonbashingspel om man inte väljer att strunta i alla element av rollspelande.

Dramarollspel förstår jag inte var du fick ifrån. Var har jag överhuvudtaget nämnt ordet?
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...

>Förresten, om en karaktär hoppar undan när en orch hugger mot honom så är det helt klart därför att han inte vill bli träffad...

Nej givetvis, och orcherna i WHFB som flyr i panik gör det eftersom de inte vill dö. Därmed är WHFB ett rollspel enligt Åke.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Många friformsäventyr jag beskådat på konvent och dylikt består i stort sett av att rollpersonerna agerar mot/med varandra.

Då kan ju SL luta sig tillbaka och njuta/lida. Det är ganska enkelt. Ett spel - som de flesta icke-friformsscenarion - där rollpersonerna interagerar med andra eller världen omkring sig kräver ju SL's uppmärksamhet hela tiden.

Det är för övrigt fascinerande att just i den här kulturyttringen som _vi_ sysslar med är de som hävdar att de är mest avantagarde och konstnärliga och de SANNA utövarna av sin, ska vi kalla det konst, just det som är helt besatta av formen (t.ex. grottsystem) och verkar strunta i innehållet. Det stämmer inte med litteratur (varken prosa eller poesi), drama (varken film eller teater) eller bildkonst (varken måleri eller skulptur).

Jag vet inte om ni brukar plöja kultursidor (kanske en bibliotekarieåkomma) men blotta tanken på att en seriös recensent skulle döma ut en konstutställning eftersom skulptören haft MAGE att använda marmor till sin skulturer istället för, säg terrakotta, och envist hävda att alla som skulpterar i marmor är kitschiga hötorgskonstnärer - tja, den är skrattretande.

Men i rollspelssammanhang går det bra.

Håhåjaja. Jag tänkte skriva ett litet ode till de dramaturgiska fördelarna med grottsystem, men jag bryr mig inte. Flamewars är flamewars. Det får bli en ny tråd.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Fast...

Tja, Diablo, planscape torment, Baldurs Gate IoII Arcanum, D.v.s. att du får en massa uppdrag o man kan välja o ta dem eller inte, eller vilken sida man ska vara på, osv. sedan kan man också inrikta sina karaktärer på vad man nu vill.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Top