DoD Det krypande mörkret - Tredjepartsäventyr

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Hej, allihopa. Det var några år sedan jag var här på forumet och härjade men i och med att Fria Ligan kickstartade Drakar och Demoner väcktes elden åter i mig. Givetvis är jag en uppbackare av kickstartern och speciellt Tredjepartsskapande lät oerhört lockande för mig. Jag har ännu bara skrivit några sidor på ett nytt äventyr som kommer att hämta mycket inspiration från de klassiska äventyren från 80-talet som Dimön, Döda Skogen och Rösten från Forntiden. Jag kallar äventyret för DET KRYPANDE MÖRKRET och har redan nu tagit fram en framsida som ni kan se nedan. Med min erfarenhet från Medusa Games dagar hoppas jag kunna skapa min karriärs bästa äventyr. Jag siktar på mellan 40-52 sidor i A5-format.

dkm3.jpg

Vad tycker ni framsidan? Skulle ni stötta äventyret om jag gjorde en kickstarter? Vad vill ni se att äventyret innehåller?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Hej @Klaatu !! Vet inte om du minns, men jag skrev en del äventyr som ni på gamla Medusa Games var vänliga nog att publicera för mycket länge sen 😊

Jag gillar framsidan! Inspirerad av Äventyrsspels forna design och Gullikssons bilder om jag inte missminner mig? 🙂

Jag skulle absolut bidra med en slant om du skulle vilja göra en kickstarter, dels för att stötta en gammal ”kollega” men även för att jag tycker du skriver bra grejer och har gjort mycket för hobbyn!

Vad jag skulle vilja se i äventyret? Oj, bra fråga. I och med att omslaget spelar på nostalgi vore det kul med en massa ”easter eggs” i äventyret, throwbacks till gamla äventyr. Dels uppenbara sådana, men även riktigt obskyra som du måste lusläsa äventyret för att hitta. Kanske en tävling där den som först hittar alla easter eggs vinner ett litet pris? 🙂
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Nog minns jag dig min unge herre, Franz.

Det stämmer att framsidans 3 rollfigurer är inspirerade från några av Gullikssons mest klassiska verk.

Själva naturen för detta äventyr är som ett gigantiskt Easter Egg och det kommer att finnas "element" som alla garvade spelare känner igen. Dock har jag satt en knorr på många av dessa för att inte helt gå i gamla fotspår.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
En av raserna som finns i DoD är Anka. Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka? Eller kanske något annat?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Om det inte avslöjas av namnet skulle jag skita i det. Det är väl som med dvärgar, tomtar och troll.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka?
”Anka” är honan. Hanarna är de så är svåra att ge en bra benämning. (Andrik eller Android är nog bäst?)

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
En av raserna som finns i DoD är Anka. Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka?
"Ankhanen kallas anddrake, andrake, andrik eller ankbonde, ungarna kallas ällingar."
Källa https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/anka

Android gillas @EvilSpook liksom Andrik. Vill du 'anka till det' än mer och 'förtrolla' det litet grand (fantasify?) kan man ju köra med Ankdrake. Men, är det en jordbrukande anka av hankön - Ankbonde. Missa inte den möjligheten :)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Nu när Fria Ligan officiellt har släpps sin tredjepartslicens så är det dags att börja implementera den. Först ut är att placera ut på framsidan den speciella logotyp som tagits fram. Detta visade sig vara mer komplicerat än förväntat då logotypen är en besvärlig och bångstyrig typ. Efter många försök kom jag fram till denna lösning som jag finner tillfredsställande. Vill ni se framsidan rakt framifrån besök Dunderdagar.

dunderdagar-det-krypande-morkret-05.jpg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Efter många försök kom jag fram till denna lösning som jag finner tillfredsställande. Vill ni se framsidan rakt framifrån besök Dunderdagar.
Du löste det bra tycker jag!

Du skulle kunna flytta upp hela alltihop lite (alltså all grafik på framsidan) för att skapa lite mer luft under tredjepartsloggan.

Ser fram emot äventyret!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nu när Fria Ligan officiellt har släpps sin tredjepartslicens så är det dags att börja implementera den. Först ut är att placera ut på framsidan den speciella logotyp som tagits fram. Detta visade sig vara mer komplicerat än förväntat då logotypen är en besvärlig och bångstyrig typ. Efter många försök kom jag fram till denna lösning som jag finner tillfredsställande. Vill ni se framsidan rakt framifrån besök Dunderdagar.

View attachment 12187
Stiligt!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Jag vet inte om jag är blind men jag hittar ingenting om nattsyn och mörkersyn i regelboken. Jag har för mig att jag läst en rad om detta men jag kan inte finna det. Vad säger reglerna om nattsyn och mörkersyn?
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Jag vet inte om jag är blind men jag hittar ingenting om nattsyn och mörkersyn i regelboken. Jag har för mig att jag läst en rad om detta men jag kan inte finna det. Vad säger reglerna om nattsyn och mörkersyn?
Nu har jag inte läst allt än, men det enda som (jag vet) står om det är angående monster och mörker (s.84).
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Vem tusan kunde veta att det är så tidsslukande att skriva Drakar och Demoner äventyr? Satt igår och färdigställde två A5-sidor och det tog hela dagen.

Hur som helst arbetar jag hårt med att få till den rätta "looken" på kartorna. Här är ett censurerat exempel. Vad tycker ni?

map2.jpg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag tycker att det ser rent och fint ut. Klassisk känsla.

De röda rutorna som det står "hemligt" på gillar jag inte, de kanske ska ha en annan färg? Kanske en snygg bård?*

* Jag skämtar! Jag lovar, men såna kommentarer får vi från våra kunder när vi skickar skisser, typ "ska det stå "skiss" över hela bakgrunden? Ta bort det".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det ser rätt ut.

(Men jag skulle föredra handritat. Jag kan se att mönstret i strecken runt rummet upprepas.)
 
Top