DoD Det krypande mörkret - Tredjepartsäventyr

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Intressant att alla tredjepartsmoduler till nya Drakar verkar gå riktigt bra!
Onekligen. Jag kanske borde göra allvar av att Kickstarta "Åter till Tvillingbergen"? :D

Men jag är tydligen alldeles för mesig i min prissättning. 250 kr för en 52-sidig A5-produkt med svart-vit inlaga? 150 kr för en PDF av produkten?
I min senaste Kickstarter satte jag 160 kr respektive 50 kr och då var det en 82-sidig (nästan) A4-produkt.
Är det så att DoD-produkter tål en helt annan prisnivå (frågar åt en kompis)?
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Precis backat detta.
Så roligt att vi får extra material på Svenska.

Gissar att detta kan hjälpa nya spelare i hobbyn att spelleda.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Men jag är tydligen alldeles för mesig i min prissättning.
Det här med prissättning är en väldigt svår fråga. Jag velade väldigt mycket fram och tillbaka. Från början tänkte jag att äventyret skulle kosta 200 kronor inkl. frakt. Men det kändes för litet. 300 kronor däremot kändes för mycket. Så jag hamnade till slut på 250 kronor inkl. frakt. Jag vill dock säga till alla som våndas om prissättningen. Var inte rädd för att ta betalt för ditt arbete. Du har lagt ner blod, svett och tårar och det ska du ha betalt för. Inget snack om den saken. Detta är ingen hippie-verksamhet. Är det någon som tycker det är för dyrt så har de ingen aning om vad saker och ting kostar. Och hur kan man egentligen ställa sig kritisk om man inte själv har gått igenom processen att producera en produkt?

Jag kan snacka litet siffror för äventyret DET KRYPANDE MÖRKRET så att ni som är intresserade av att själv göra en liknande produkt vet kostnaderna. Dessa siffror är uppskattade cirka siffror för ett A5-häfte på 52 sidor.

Tryck = 15.000 kronor (detta kan variera kraftigt om du trycker i Sverige kontra utomlands, ju längre bort desto billigare).
Illustrationer = 10.000 kronor (detta varierar också mycket beroende på vem som gör dem och hur många bilder det rör sig om).
Kartor = 0 kronor då jag gör kartorna själv. Skulle uppskatta 10.000 kronor om jag lejer ut arbetet. (detta varierar också väldigt mycket i pris).
Text = 0 kronor då jag skriver själv. Skulle uppskatta 20.000 kronor om någon annan utförde arbetet.
Formgivning = 0 kronor då jag formger själv. Skulle uppskatta 5.000 kronor om någon annan utförde arbetet.
Distribution = 20.000 kronor (detta varier givetvis för hur många uppbackare det rör sig om och hur du skickar iväg produkten).
Kickstarter/banker = 10.000 kronor. Dessa tar mellan 8-10 procent av slutsumman.

Sedan tillkommer kostnaderna för STRETCHGOALS och MARKNADSFÖRING. Det finns även massor av oförutsedda utgifter som adresslappar, tejp, typsnitt, bensin och liknande. Dessa utgifter är ofta små men de är fler än du anar och tillsammans blir de en rejäl summa.

Som ni kan se så börjar Dunderdagar i ett svart hål. 55.000 kronor bara i grundkostnader. Sedan tillkommer det som sagt mer kostnader. Om kickstartern skulle stanna på 100.000 kronor där den är just nu så skulle det bli vinst men det är inte många tusenlappar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Det här med prissättning är en väldigt svår fråga. Jag velade väldigt mycket fram och tillbaka. Från början tänkte jag att äventyret skulle kosta 200 kronor inkl. frakt. Men det kändes för litet. 300 kronor däremot kändes för mycket. Så jag hamnade till slut på 250 kronor inkl. frakt. Jag vill dock säga till alla som våndas om prissättningen. Var inte rädd för att ta betalt för ditt arbete. Du har lagt ner blod, svett och tårar och det ska du ha betalt för. Inget snack om den saken. Detta är ingen hippie-verksamhet. Är det någon som tycker det är för dyrt så har de ingen aning om vad saker och ting kostar. Och hur kan man egentligen ställa sig kritisk om man inte själv har gått igenom processen att producera en produkt?

Jag kan snacka litet siffror för äventyret DET KRYPANDE MÖRKRET så att ni som är intresserade av att själv göra en liknande produkt vet kostnaderna. Dessa siffror är uppskattade cirka siffror för ett A5-häfte på 52 sidor.

Tryck = 15.000 kronor (detta kan variera kraftigt om du trycker i Sverige kontra utomlands, ju längre bort desto billigare).
Illustrationer = 10.000 kronor (detta varierar också mycket beroende på vem som gör dem och hur många bilder det rör sig om).
Kartor = 0 kronor då jag gör kartorna själv. Skulle uppskatta 10.000 kronor om jag lejer ut arbetet. (detta varierar också väldigt mycket i pris).
Text = 0 kronor då jag skriver själv. Skulle uppskatta 20.000 kronor om någon annan utförde arbetet.
Formgivning = 0 kronor då jag formger själv. Skulle uppskatta 5.000 kronor om någon annan utförde arbetet.
Distribution = 20.000 kronor (detta varier givetvis för hur många uppbackare det rör sig om och hur du skickar iväg produkten).
Kickstarter/banker = 10.000 kronor. Dessa tar mellan 8-10 procent av slutsumman.

Sedan tillkommer kostnaderna för STRETCHGOALS och MARKNADSFÖRING. Det finns även massor av oförutsedda utgifter som adresslappar, tejp, typsnitt, bensin och liknande. Dessa utgifter är ofta små men de är fler än du anar och tillsammans blir de en rejäl summa.

Som ni kan se så börjar Dunderdagar i ett svart hål. 55.000 kronor bara i grundkostnader. Sedan tillkommer det som sagt mer kostnader. Om kickstartern skulle stanna på 100.000 kronor där den är just nu så skulle det bli vinst men det är inte många tusenlappar.
Tack för ditt väldigt utförliga svar. Ingen, utöver jag själv, har ju varit kritisk till min prissättning, så det är säkert som du säger att man inte skall vara onödigt blyg.

Jag håller helt med dig om att det kostar mycket mer än de flesta tror. Jag har bara kört två kickstarter än så länge och ingen av dem blev någon vinst i sig i slutändan (och då räknar jag 0 kr/tim för mitt eget arbete med text, layout och distribution). Men jag fick ju publicerat mitt arbete och det är en ändå vinst för mig.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Men jag fick ju publicerat mitt arbete och det är en ändå vinst för mig.
Det är så man får se det i början. Jag har kört 14 kickstarters inkl. Det krypande mörkret, övriga var Karl Kämpe projekt på svenska och engelska. Av dessa har 2 gjort vinst direkt på kickstartern. 8 har med merförsäljning gått ±0 eller en liten vinst. 3 gjort minusresultat och 1 kostade mig skjortan.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Det är så man får se det i början. Jag har kört 14 kickstarters inkl. Det krypande mörkret, övriga var Karl Kämpe projekt på svenska och engelska. Av dessa har 2 gjort vinst direkt på kickstartern. 8 har med merförsäljning gått ±0 eller en liten vinst. 3 gjort minusresultat och 1 kostade mig skjortan.
Jag får hoppas att jag slipper någon kickstarter som kostar mig skjortan. Ett sådant projekt hade jag ju på 80-talet (svenska D&D) och det var en fasligt dyr skjorta.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Arbetet med äventyret DET KRYPANDE MÖRKRET går vidare. De flesta kartor är färdiga och här är en som jag faktiskt kan visa utan att avslöja något viktigt. Kartan är till Videnmarksappendixet i slutet av äventyret. Jag är extra nöjd med halvlingshålorna som visar var det bor halvlingar. Hoppas att denna förhandstitt är till er belåtenhet.

videnmark-karta.jpg
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Skrev om detta på discord, men jag tror inte du sett det, så kör en ren repost:


Fint avslutande stretch goals avklarat för 150K, mycket användarvänligt tänk i din design! Dock undrar jag lite över valet skicka med engelsk pdf på ett av dina pamfletter när övriga materialet bara är på svenska. Är det mer "en bonus" för att du jobbar med en engelsk översättning? En annan idé vore att ha den som en gratis test om/när du kör en engelsk kickstarter så folk kan kika på kvaliteten? Inget klagomål, bara lite oklart vad tanken är här
🙂
.
 
Top