DoD Det krypande mörkret - Tredjepartsäventyr

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Skrev om detta på discord...
Jag besöker inte Discorden så ofta då jag finner hela plattformen ytterst förvirrande. Jag hittar bokstavligen ingenting. Kikar därför bara in någon gång i månaden och jag missar då troligast 99% av det som är viktigt.

Dock undrar jag lite över valet skicka med engelsk pdf på ett av dina pamfletter när övriga materialet bara är på svenska. Är det mer "en bonus" för att du jobbar med en engelsk översättning? En annan idé vore att ha den som en gratis test om/när du kör en engelsk kickstarter så folk kan kika på kvaliteten? Inget klagomål, bara lite oklart vad tanken är här.
Anledningen till den engelska versionen av Jarls Kullar är att det är en test i hur mycket arbete det är med att översätta från svenska till engelska (vilket är betydligt mer än man tror). Istället för att bara låta denna engelska pdf-fil ligga i min hårddisk och skräpa kan jag lika gärna ge ut den och förhoppningsvis få litet feedback. Dessutom är det några internationella uppbackare som stöttat kickstartern så de tycker nog det är trevligt att få något läsbart på engelska.

EXTRA! EXTRA! Jag har även kommit på ytterligare ett dokument som bara kommer att delas ut som digital pdf-fil. Detta dokument är dock en "MAJOR SPOILER" så jag kan inte berätta vad det är. Ni läste detta här först! EXTRA! EXTRA!

KICKSTARTERN AVSLUTAS ONSDAG 27 SEPTEMBER KL. 21.00 SÅ SKYNDA ER ATT UPPBACKA!
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Har givetvis raskt laddat ner Krypande mörkret - dags för en genomläsning. Spontant sjukt imponerad av layout, utseende och användarvändlighet!

Noterar ett feltryck på Theodorius rollformulär, hans förflyttning står som T4. Nog för han är en anka, men låter lite lågt och slumpmässigt :D

S10 - Askima, alla andra benämningar Askama. Nemork och Nemock - båda varianterna används.
S11 Rudvig har angivet VB - jag antar detta avser VP? Ser att VB används för majoriteten av SLP, men inte alla - vissa har VP. Korrekt angivet som VP på lösbladet (som f ö är GRYMT!)
S14 Borde Garf ha både SB i STY och SMI? Hans förflyttning antyder hög SMI. Men, SLP-reglerna är ju inte så exakta å andra sidan.
S17 - vargsystrarna är 3 till antalet och agerar var och en som ett enskilt monster, men har trots detta Handlingskraft 2. Detta borde väl vara 3? Alternativt så agerar bara 2 av dem i taget så länge 2+ är vid liv. Tror inte tanken är 2x3 handlingar då detta vore oerhört mäktigt?
S30 giftet har "syrka 8"
S31 - Yagaks stav, om spelarna nedkämpar honom - finns det en tanke om dess egenskaper? Kan ju vara lämnat till SL bygga ihop, men är ju garanterat ngt spelarna skulle plocka med sig.

Har nu läst igenom hela äventyret, pamfletterna och extramaterialet. Håller lika hög klass som jag hoppades vid backning - kommer garanterat spela samtligt material. Stort tack och ser fram emot mer från Dunderdagar! Ps, översättningen av Jarls Kullar - The Hand's Hills var top notch!
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Satan vad snyggt allting är! Älskar utseendet på rollforumläret för Theodorius, känns rent och tydligt, skulle GÄRNA också få det som ett tomt rollformulär i PDF. Men jag är sjukt nöjd oavsett!

Har inte hunnit läsa ännu men hela paketet sätter verkligen en nivå att matcha för alla andra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag missade kickstartern, så jag undrar hur det ser ut med släpp sen? Kommer det finnas till försäljning?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Ett stort TACK för alla komplimanger och kommentarer. Svar på några av era frågor.

Noterar ett feltryck på Theodorius rollformulär, hans förflyttning står som T4.
Och jag som har läst igenom allt så många gånger att ögonen blöder. Theodorius ska givetvis ha förflyttning 10.

Tack för dessa. Ska uppdatera för kommande versioner.

Ps, översättningen av Jarls Kullar - The Hand's Hills var top notch!
Det vore väl tusan om det inte blev bra för jag och översättaren har diskuterat översättningen med varandra många, många gånger.

Älskar utseendet på rollforumläret för Theodorius, känns rent och tydligt, skulle GÄRNA också få det som ett tomt rollformulär i PDF.
Det ska vi väl kunna fixa. Håll ögonen öppna i denna tråd.

Herr Seter ingick också i det första lasset av det fysiska äventyret som lades på brevlådan idag. ;)

Efter att bara scrollat igenom det, så får jag känslan av att sita i baksätet på min mormors bil, 1985...och för första gången bläddra igenom Döda Skogen
Det var precis den känslan jag ville få till. Själv befann jag mig på någon sorts skolresa och läste Döda Skogen under natten i ett tält samtidigt som Opus "Live is Life" var het i radiokanalerna.

Jag missade kickstartern, så jag undrar hur det ser ut med släpp sen? Kommer det finnas till försäljning?
Det krypande mörkret kommer senare upp i Dunderdagars webbutik. Vill först bara skicka alla som uppbackat genom kickstartern. Är du extremt sugen så kan du alltid mejla mig på info@dunderdagar.se så berättar jag hur du kan beställa det från mig redan idag.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Ska bli kul att läsa igenom men jag håller mig ett tag till då jag gärna vill börja att läsa fysiska utgåvan.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
På det blanka rollformuläret, under röstningen, saknas det ett v i Undvika.
Bra skådat. Sätt ett kryss i rutan för Finna dolda ting. :LOL:
Felen är åtgärdade på de nedladdningsbara pdf-filerna.

Kickstartern var ju ’nyssˋ!?
Dvs snabbt jobbat!
Jag försöker att ha det mesta färdigt innan jag startar kickstartern för att minimera "turn around" tiden. Jag tycker personligen att har man väl uppbackat en kickstarter så ska man max behöva vänta 3 månader innan levererans.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är fortfarande 7 personer som inte fyllt i svarsblanketten (survey:n). Gör det snarast så att jag vet var jag ska skicka prylarna!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag kan också meddela att ungefär 1/3-del av alla fysiska försändelser till uppbackare nu ligger hos posten. Förhoppningsvis får jag iväg de övriga under kommande vecka.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Svar på Professor T:s spoiler korrektur:

S10 - Askima, alla andra benämningar Askama. Nemork och Nemock - båda varianterna används.
SVAR: Stavfel. Askama och Nemock är de korrekta namnen.

S11 Rudvig har angivet VB - jag antar detta avser VP? Ser att VB används för majoriteten av SLP, men inte alla - vissa har VP.
SVAR: Gaaah, det står VB i min grundmall och det felet har därefter följt med på alla SLP som har fel förkortning. VP är korrekt.

S14 Borde Garf ha både SB i STY och SMI? Hans förflyttning antyder hög SMI. Men, SLP-reglerna är ju inte så exakta å andra sidan.
SVAR: Det borde han. Det föll bort ur tankarna då han strider med ett tvåhandssvärd. Borde stå SB: STY/SMI +T4.

S17 - vargsystrarna är 3 till antalet och agerar var och en som ett enskilt monster, men har trots detta Handlingskraft 2. Detta borde väl vara 3? Alternativt så agerar bara 2 av dem i taget så länge 2+ är vid liv. Tror inte tanken är 2x3 handlingar då detta vore oerhört mäktigt?
SVAR: Tanken är att varje vargsyster på sin varg har 2 handlingar. De är således grymt farliga men detta skyller jag på Fria Ligan då de i reglerna inte verkar ha tänkt på "monster i grupp". Dock har varje vargsyster med varg bara 22 kroppspoäng och om rollpersonerna koncentrerar sin vrede mot en i taget så borde de ha en chans.

S30 giftet har "syrka 8"
SVAR: Ska givetvis var Styrka.

S31 - Yagaks stav, om spelarna nedkämpar honom - finns det en tanke om dess egenskaper? Kan ju vara lämnat till SL bygga ihop, men är ju garanterat ngt spelarna skulle plocka med sig.
SVAR: Detta är ett fall om att reglerna inte är så smidiga som de borde vara (som i de gamla DoD-versionerna). SL får ge Yagaks stav vilka egenskaper som denna vill. Eller så är magin "tömd" i och med att Yagak förlorar sin stav.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Förslag:

Svar på Professor T:s spoiler korrektur:

S31 - Yagaks stav, om spelarna nedkämpar honom - finns det en tanke om dess egenskaper? Kan ju vara lämnat till SL bygga ihop, men är ju garanterat ngt spelarna skulle plocka med sig.
SVAR: Detta är ett fall om att reglerna inte är så smidiga som de borde vara (som i de gamla DoD-versionerna). SL får ge Yagaks stav vilka egenskaper som denna vill. Eller så är magin "tömd" i och med att Yagak förlorar sin stav.

SVAR PÅ SVAR: Här tänker jag att en SIGILL 1: ELDKLOT 1 och SIGILL 1: VINDPUST 1 skulle kunna vara på sin plats. Så finns en engångskastning (iom avsaknad av PERMANENS) av respektive besvärjelse staven hade i hans anfallstabell kvar, resten av magin har Yagak förbrukat genom åren/striden.
 
Top