DoD Det krypande mörkret - Tredjepartsäventyr

Klaatu

Swordsman
Hej, allihopa. Det var några år sedan jag var här på forumet och härjade men i och med att Fria Ligan kickstartade Drakar och Demoner väcktes elden åter i mig. Givetvis är jag en uppbackare av kickstartern och speciellt Tredjepartsskapande lät oerhört lockande för mig. Jag har ännu bara skrivit några sidor på ett nytt äventyr som kommer att hämta mycket inspiration från de klassiska äventyren från 80-talet som Dimön, Döda Skogen och Rösten från Forntiden. Jag kallar äventyret för DET KRYPANDE MÖRKRET och har redan nu tagit fram en framsida som ni kan se nedan. Med min erfarenhet från Medusa Games dagar hoppas jag kunna skapa min karriärs bästa äventyr. Jag siktar på mellan 40-52 sidor i A5-format.

dkm3.jpg

Vad tycker ni framsidan? Skulle ni stötta äventyret om jag gjorde en kickstarter? Vad vill ni se att äventyret innehåller?

Franz

Myrmidon
Hej @Klaatu !! Vet inte om du minns, men jag skrev en del äventyr som ni på gamla Medusa Games var vänliga nog att publicera för mycket länge sen 😊

Jag gillar framsidan! Inspirerad av Äventyrsspels forna design och Gullikssons bilder om jag inte missminner mig? 🙂

Jag skulle absolut bidra med en slant om du skulle vilja göra en kickstarter, dels för att stötta en gammal ”kollega” men även för att jag tycker du skriver bra grejer och har gjort mycket för hobbyn!

Vad jag skulle vilja se i äventyret? Oj, bra fråga. I och med att omslaget spelar på nostalgi vore det kul med en massa ”easter eggs” i äventyret, throwbacks till gamla äventyr. Dels uppenbara sådana, men även riktigt obskyra som du måste lusläsa äventyret för att hitta. Kanske en tävling där den som först hittar alla easter eggs vinner ett litet pris? 🙂

Klaatu

Swordsman
Nog minns jag dig min unge herre, Franz.

Det stämmer att framsidans 3 rollfigurer är inspirerade från några av Gullikssons mest klassiska verk.

Själva naturen för detta äventyr är som ett gigantiskt Easter Egg och det kommer att finnas "element" som alla garvade spelare känner igen. Dock har jag satt en knorr på många av dessa för att inte helt gå i gamla fotspår.

Klaatu

Swordsman
En av raserna som finns i DoD är Anka. Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka? Eller kanske något annat?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka?
”Anka” är honan. Hanarna är de så är svåra att ge en bra benämning. (Andrik eller Android är nog bäst?)

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Kexet

Sitter här och smular
En av raserna som finns i DoD är Anka. Hur skulle ni skriva vilket kön en anka har? Ankman/Ankkvinna eller manlig anka och kvinnlig anka?
"Ankhanen kallas anddrake, andrake, andrik eller ankbonde, ungarna kallas ällingar."
Källa https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/anka

Android gillas @EvilSpook liksom Andrik. Vill du 'anka till det' än mer och 'förtrolla' det litet grand (fantasify?) kan man ju köra med Ankdrake. Men, är det en jordbrukande anka av hankön - Ankbonde. Missa inte den möjligheten :)