NYHET Det här slår alla kickstarter-rekord väl?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Folk brukar ju spekulera om vilken förmodat het property Fria Ligan ska snappa upp här näst, men den hetaste av alla visade sig vara något för mig fullkomligt otippat, som såvitt jag kan bedöma tycks slå alla rekord som inte är relaterade till Critical Role. Till och med The One Ring och diverse D&D-settingar är förbisprungna med råge redan efter tre dagar.

O__O
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Magpie Games alltså. Aldrig sett namnet förut. Jag har knappt hört talas om den där IP:n heller men den är uppenbarligen populär.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag visste att många gillade Airbender, men att det skulle riva loss med i snitt 10 miljoner per dag de första tre dagarna, kunde jag aldrig föreställa mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
En teori jag hört är att rollspelare internationellt är en yngre demografi än vi gamlingar på rollspel.nu kanske fått för oss, och att de är uppvuxna med Avatar och känner samma nostalgi för den som vi gör för Star Wars, Mutant och LotR.
Det låter rimligt med tanke på att sentida fenomen som 5E och AP, så som jag uppfattat det, lockat många yngre till hobbyn.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Folk brukar ju spekulera om vilken förmodat het property Fria Ligan ska snappa upp här näst, men den hetaste av alla visade sig vara något för mig fullkomligt otippat, som såvitt jag kan bedöma tycks slå alla rekord som inte är relaterade till Critical Role. Till och med The One Ring och diverse D&D-settingar är förbisprungna med råge redan efter tre dagar.

O__O
Herre min je ... Det där är ett hörn av fandom som jag inte har någon som helst koll på eller kunskap om, så jag är officiellt flabbergastad!

Det katapultar Magpie Games ut i stratosfären som spelförläggare. Men jag har inte spelat något av deras spel. Av dem tycker jag Root RPG verkar passa mig bäst.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
1. Powered by the Apocalypse är den stora grejen de senaste 5 åren, och bland PbtA-spel så är Urban Shadows och Masks två av de mest inne-spelen (och gud vad jag, som pbta-hatare, hatar dem).
2. Avatar: The Last Airbender är också en av de mest hyllade tv-serierna någonsin. Med ett imdb score på 9.2 så ligger den på top 10 listan. Högre rankad än The Sopranos och Batman: The Animated Series.

Så om man inte har hört om någon av de här så har man kanske spenderat de senaste 15 åren i en garderob märkt "WRNU: Endast Rävar"
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Oj, det var förvånande. Jag visste att Airbender var populär, men inte på det viset. Rollspel är ändå en smal hobby dominerad av ett spel.

Min spaning: en förklaring kan vara att bland dagens 20-något är att köpa ett rollspel så pass normaliserat att dyker bara rätt paketering upp så kan man hoppa på det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Sedan jag spelledde på NärCon för snart tio år sedan så har jag propsat för att anime-scenen är en helt outforskad potential på rollspelsmarknaden. Kul att se att någon gör något av detta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sedan jag spelledde på NärCon för snart tio år sedan så har jag propsat för att anime-scenen är en helt outforskad potential på rollspelsmarknaden. Kul att se att någon gör något av detta.
Det måste ändå vara en oerhört stor överdrift? :) Det finns massor av anime/manga-spel. Men inga av dem har blivit speciellt stora i Sverige. Exalted kom väl närmast. Återstår väl att se om Avatar blir det, men jag tänker backa! Såg serien med mina barn och älskade den!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sedan jag spelledde på NärCon för snart tio år sedan så har jag propsat för att anime-scenen är en helt outforskad potential på rollspelsmarknaden. Kul att se att någon gör något av detta.
Nja.
Avatar är ju inte "anime", då det är en amerikansk animerad serie och inte japansk.
Men helt klart är Avatar inspirerad av och ser ut som en anime.

Framförallt (och som även syns i KS) är Avatar oerhört populär i USA.
Frågar du en slumpmässig japan om de 10 bästa animeserierna skulle INGEN nämna Avatar.
Och frågar du specifikt om Avatar skulle 99 % se ut som frågetecken.

Däremot håller jag med om att anime borde ha en enorm potential inom rollspelskretsar - men Avatar spelar som sagt i en annan liga jämfört med vanlig anime som t.ex. Fullmetal Alchemist.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En teori jag hört är att rollspelare internationellt är en yngre demografi än vi gamlingar på rollspel.nu kanske fått för oss, och att de är uppvuxna med Avatar och känner samma nostalgi för den som vi gör för Star Wars, Mutant och LotR.
Men är A:tLA så pass okänt bland folk i vår ålder, då? Min erfarenhet är att det är rätt många som har koll på det bland folk jag känner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Men är A:tLA så pass okänt bland folk i vår ålder, då? Min erfarenhet är att det är rätt många som har koll på det bland folk jag känner.
Jag känner till att det existerar, men skulle inte kunna berätta vad det handlar om. Ungefär där ligger min förkunskap om det. Huruvida det är representativt vete fan. Sen är det inte en IP som jag någonsin diskuterat med någon av de jag känner, så den finns inte ens perifert i min bekantskapskrets IRL.

Fast jag är ju över 52, så vad "vår ålder" är skiljer sig nog åt :D
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag har koll på Avatar (älskar serien och överväger att backa på grund av det. Då blir det det andra utrikiska rollspelet jag köper).

Jag är inte det minsta förvånad över det här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men är A:tLA så pass okänt bland folk i vår ålder, då? Min erfarenhet är att det är rätt många som har koll på det bland folk jag känner.
Nja, jag konsumerar ansenliga mängder anime och faktiskt börjat titta på Avatar.
Anlednigen till at jag slutade titta efter 3-4 avsnitt var att jag tyckte att den var för barnslig.
Folk i vår ålder vill ha vuxen-anime, inte barn-anime.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nja, jag konsumerar ansenliga mängder anime och faktiskt börjat titta på Avatar.
Anlednigen till at jag slutade titta efter 3-4 avsnitt var att jag tyckte att den var för barnslig.
Folk i vår ålder vill ha vuxen-anime, inte barn-anime.
Det jag upplever är väl att det är mindre stigmatiserat idag att intressera sig för barn-/ungdomsgrejer, och att många av dem också görs med undertoner som gör att vuxna också kan uppskatta dem. Men detta varierar sannolikt beroende på generationstillhörighet också. När jag snackar min umgängeskrets är det ju åttiotalister, så antagligen något annat än din definition av "vår ålder".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Hot take:
Okänt i vår ålder = 40+
Big thing = ~25-35

Eftersom jag är 39 så har jag koll, men har bara sett ett par avsnitt för att yngre människor visat mig.
 
Top