Nekromanti Det här med att jobba med rollspelsskrivande

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Hej,
jag har hört mycket om att det inte finns några pengar i svenskt rollspelsskrivande, och med tanke på att det i varje fall har funnits tre bolag som inte bara har sålt rollspel utan också haft en hyfsad snurr på sin verksamhet under den senaste tio-års perioden så borde detta vara ljug (Riotminds, Neogames och Järnringen).

Och ja, jag vet att vissa av dessa har lagt ner, det spelar för mig ingen roll, de har haft en verksamhet som har varit bärande under en längre tid, även om ingen har kunnat leva på det.

Först, varför kan jag uttala mig inom det här området?
Jag jobbar med marknadsföring som reklamare med att designa och implementera reklamkampanjer och det i det så gör jag vid tillfällen marknadsanalyser, och det är läxorna från det som jag tänker använda i min argumentation.

En varning dock, det här kommer att vara en post om att tjäna pengar, INTE att avsluta ditt favorit-projekt.

Så, det första som man bör tänkta på är vad spelet löser för problem för kunden. Va, problem, mitt spel är ju skoj...

Ja, och? Större delen av de som kommer att tänka sig att köpa ditt spel är andra rollspelare. De har redan favorit-rollspel, vad gör att de kommer att välja ditt spel, vilket problem löser det för spelledaren (vilket är den som i 95% av fallen kommer att spela spelet)?

Riotminds och Järnringen löste problemet att de erbjöd en gammal känd produkt igen till en generation spelare som inte hade tillgång till den. Vad löser ditt rollspel för problem för spelledaren?

Nå, det andra som man MÅSTE ta reda på är om det finns en marknad för din produkt och där finns det ett par sätt att testa det.

Det enklaste, billigaste (går på ungefär 300kr) och lätt oetiska sättet är att sätta upp en webplats där man kan beställa ditt rollspel och vid fullgjord beställning så får man ett sorry, vi kollar om det finns några som vill köpa spelet innan vi trycker det. Därefter så skriver man upp sig på google adwords för att få lite trafik, specificerar så att man bara tar svenska sidor och folk som söker på rollspel.

För en betydligt mer etiskt korrekt variant av det tidigare nämnda så kan man skriva en kort-variant på sitt rollspel, säg fyra-fem sidor och sälja den som pdf för en eller två kronor.

En tredje variant är att ha en signup för en email-lista om information för när spelet kan köpas. Generellt sätt så kan man räkna med att 60% av de som skriver upp sig kommer att köpa spelet, men det flukturerar +-20% beroende på årstid, pris och vara.

Efter det så handlar det om number-crunching. Finns det tillräckligt med köpare för att du ska kunna jobba deltid på projektet? Därefter, finns det möjlighet att jobba deltid på ditt jobb?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
2010 omsatte Riotminds 343 000 SEK. Det är knappt en heltidslön för en anställd. Riot hade 0 anställda.

Järnringen låg på 363 000 samma år. 0 anställda. Kommentar överflödig.

Neogames hade anställda fram till 2010 då de omsatte 535 000 vilket är möjligt att klara sig på men pengarna ska räcka till en del annat också. Neogames har iofs en moder med tillgångar. Resultatet 2010 var negativt.
Och de här är Sveriges största rollspelstillverkade.

Att göra pengar på rollspel i Sverige är dessvärre inte möjligt om du frågar mig. Branschen är för liten och de största håller bevisligen näppeligen ihop. Dina marknadsföringsidéer till trots så tror jag att det är omöjligt. Annars skulle nog någon forumit som tex Krille redan varit där.


Jag kan bara önska att du hade rätt.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Jag fick för mig att proportionen nördar i relation till den generella befolkningen var ganska hög i Sverige. Kanske det bara var en fördom. Men, jag tror att diverse rollspel är alldeles för dåliga på att marknadsföra sig. Sen tror jag också att kvalitén på svenska rollspel inte är lika hög som etablerade amerikanska rollspel - detta är återigen en fördom jag har, inte något jag bygger på fakta över huvud taget. Ibland när man sitter och bläddrar i en svensk rollspelsbok eller kollar någon tabell så ser man ett par horribelt skrivna textrader och undrar 'vad tänkte dom när dom skrev det där?'.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Finns ganska många jobb i Sverige som är lågavlönade trots högskoleutbildning, vad krävs det egentligen av någon som skriver ett rollspel? Dessutom får man jobba med det man tycker om och slipper torka gamlingar i röven och det kan fan vara värt att ha sämre lön för.
Sen är det klart andra avgifter måste ingå i omsättningen men kan musiker leva på 80 000 (Dolving eller Morgan Håkansson tjänar inte mycket pengar) om året så kan rollspelsmakare det också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Stjärnskott said:
Hej,
jag har hört mycket om att det inte finns några pengar i svenskt rollspelsskrivande, och med tanke på att det i varje fall har funnits tre bolag som inte bara har sålt rollspel utan också haft en hyfsad snurr på sin verksamhet under den senaste tio-års perioden så borde detta vara ljug (Riotminds, Neogames och Järnringen).
Riotminds levde till stor del på en klase andra jobb hos Paradox. En sjundedel Järnringen levde på ungefär samma ställe, och resten hade andra jobb som gav mat på bordet. Neogames lyckades livnära tre personer under en kort tid med lite statliga praktikantbidrag, men annars var det typ en person.

När det gäller alla andra speltillverkare i Sverige så har ingen kunnat leva på rollspel, utan det har varit istället-för-semester, kort sagt. Mitt eget förlag har i stort sett gått plus-minus-noll, och då har jag inte tagit ut någon lön alls.

Slutsumman är det som jag brukar säga: "det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor". Det kan finnas pengar för att trycket plus kringverksamhet ska gå runt, men inte mycket mer, och oftast mindre.

Och nej, det är inte ljug. Jag talar av erfarenhet.

Stjärnskott said:
Det enklaste, billigaste (går på ungefär 300kr) och lätt oetiska sättet är att sätta upp en webplats där man kan beställa ditt rollspel och vid fullgjord beställning så får man ett sorry, vi kollar om det finns några som vill köpa spelet innan vi trycker det. Därefter så skriver man upp sig på google adwords för att få lite trafik, specificerar så att man bara tar svenska sidor och folk som söker på rollspel.
Det finns lite mer etiska varianter av det, och det är hyfsat vanligt inom konfliktspelshobbyn. I princip är det samma sak: man sätter upp att det behövs x kilokronor för att trycka spelet, sätter upp ett pris och tar emot bindande beställningar. När man har x kilokronor så trycker man spelet. Det finns färdiga tjänster för det, som tar emot pengarna men inte släpper dem till projektet förrän målet är uppnått, och om målet inte uppnås så återgår pengarna automagiskt till beställarna.

Det viktiga här är att tydligt kommunicera proceduren och hur långt det är kvar. Då ser jag inga etiska problem alls.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Krille said:
Det finns lite mer etiska varianter av det, och det är hyfsat vanligt inom konfliktspelshobbyn. I princip är det samma sak: man sätter upp att det behövs x kilokronor för att trycka spelet, sätter upp ett pris och tar emot bindande beställningar. När man har x kilokronor så trycker man spelet.
Denhär modellen har använts även för rollspel, främst utomlands då men Robert använde den för Bortom: Visioner och Fantasier.

Att ge ut spel utan att riskera sin privatekonomi, och kanske tillochmed i slutändan gå några kronor plus, verkar vara en rimlig målsättning för rollspelsskapare. Leva på det som fulltidssysselsättning? Nja, jag har svårt att tro på det. Det är nog för svårt att under en lång tid, tiotalet år eller så, skriva nya intressanta produkter. Kortare tider kan det gå, det har Neogames visat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vill här inflika att de riktigt framgångsrika spelen inte vänder sig till spelledare utan till spelare. Man måste i någon mån ha spelledare med sig också eftersom de har oproportioneligt stort inflytande över vilka spel som skall spelas; men sen är det mycket bättre att ha spelarfokus. Detta för att spelarna helt enkelt är många fler. Väldigt mycket produktutvecklingsfokus i rollspelsbranschen när den faktiskt var en bransch handlade om player options, eftersom en player option-bok kan du sälja 5 ex av till varje spelgrupp, medan en spelledarbok säljer du till 1 person.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
http://www.indiegogo.com Kanske kan vara något för dig. Det är en sida där du kan lista ditt projekt, och kolla intresset. Folk kan beställa din produkt innan den är klar, och du kan sätta krav som att du måste få in X kr för att du skall gå vidare. Får du in så mycket intresse dras pengarna från kundernas konto, och du skriver prylen och skickar ut den. Får du inte tillräckligt intresse dras inga pengar och livet går vidare som vanligt.

300kr-grejjen låter fishy, hade jag råkat ut för den hade jag gjort allt för att sprida ordet om den vidriga affärsmetoden. :-(
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mycket beror på vilken affärsidé man bygger på. I stort sett har bara två nämnts här - nämligen att för-sälja (insamling) innan man går till tryck vs. att trycka på spekulation, för att sedan sälja (via nätet eller genom butik, eller både ock i den mix man kan åstadkomma...)

Och framför allt det senare är omvittnat svårt. Inget företag har kunnat skaffa sig en sådan exponering som Äventyrsspel lyckades med, genom sitt samarbete med AB Jan Edman. (Behövdes åtminstone i början...) Alltså är det otroligt svårt att få volym på "tillfällighetsköpande", och därmed indirekt att få volym i upplagorna.

Och utan en sådan bredd i distributionen, är det svårt att nå effekt med marknadsföring. (För att marknadsföring ska vara framgångsrik, ska det helst vara väldigt lätt för konsumenten att nå varan.)

Och försäljning enbart via webben, tycks inte riktigt kunna uppnå det när det gäller rollspel. Förmodligen för att det här väldigt snabbt hamnar i konkurrens med datorspel - vilka har en oemotståndlig fördel när det gäller nätförsäljning iom att de är en digital produkt. Det går att göra reklamen bättre, mer inbjudande och enklare - det går att ge smakprov osv.

Det är nog detta som i första hand bör anses som problemet för svensk rollspelsutgivning. Hittar man andra affärsmodeller, som kringgår dessa problem eller hittar andra lösningar, så är det inte alls givet att det måste vara en förlustaffär...
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Niklas73 said:
Att göra pengar på rollspel i Sverige är dessvärre inte möjligt om du frågar mig. Branschen är för liten och de största håller bevisligen näppeligen ihop. Dina marknadsföringsidéer till trots så tror jag att det är omöjligt.
Som jag skrev i slutet av posten, att ha det som en deltid verkar rimligt, speciellt med dina siffror. Att jobba med rollspel en dag varannan vecka är rimligt, förutsatt att man inte vill satsa på den engelska marknaden.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Spider Jerusalem said:
De flesta som jobbar med att skriva rollspel i sverige har ett annat jobb förutom att skriva rollspel.
Som sagt, jag tänker mig det som en deltidstjänst, ursäkta om det inte framgick. :gremwink:
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Möller said:
Leva på det som fulltidssysselsättning? Nja, jag har svårt att tro på det. Det är nog för svårt att under en lång tid, tiotalet år eller så, skriva nya intressanta produkter. Kortare tider kan det gå, det har Neogames visat.
Nä, som sagt, det var inte syftet att antyda att det skulle vara en heltidssyselsättning, utan snarare att ha det som en deltid, vilket jag anser är fullt möjligt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Stjärnskott said:
Nä, som sagt, det var inte syftet att antyda att det skulle vara en heltidssyselsättning, utan snarare att ha det som en deltid, vilket jag anser är fullt möjligt.
Utan inkomstbortfall, också? Kanske. Under en kortare period på ett par år iallafall.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Och dpå ska man inte glömma vilka tider de klev in i. (Tappat länk till tråden)
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
wilper said:
http://www.indiegogo.com Kanske kan vara något för dig.
Helt klart intressant! Bra påpekat Wilper!

wilper said:
300kr-grejjen låter fishy, hade jag råkat ut för den hade jag gjort allt för att sprida ordet om den vidriga affärsmetoden. :-(
Jo, fishy är rätt, därav min kommentar om oetiskt. Min tanke är egentligen inte en uppmanning om att använda just den metoden utan snarare att hitta en marknad innan man försöker sälja något, vilket jag starkt tvivlar på att de flesta rollspelsförfattare gör idag.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Möller said:
Utan inkomstbortfall, också? Kanske. Under en kortare period på ett par år iallafall.
Allt står ju i proportion till hur mycket du tjänar, men jag är övertyggad om att så kan vara fallet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
OK! Jag fick intrycket att du faktiskt menade fulltid inte minst med syfte på de tre stora. Lönen för den deltid du jobbar med ditt spel blir 0 skulle jag tro, itne minst med Krilles resonemang och han har ändå prövat i typ 10 år och inte tagit ut lön.

DEn här diskussionen förs här ibland. En liknande är hur man ska öka intresset för rollspel, ergo börja tjäna pengar på det igen och de trådarna brukar inte leda nån speciell vart.

Jag driver ett AB och att tjäna pengar på produkter kräver en hel del. Rollspel är inte en proukt du kan tjäna pengar på om du inte bor i USA och är etablerad. Pathfinder vet jag faktiskt inte ngt om? Det gjordes väl med en massa användare world wide genom att de fick speltesta och därefter trycktes spelet? Där har du marknadsföring och speltest i ett. Smart drag. Men om de går runt vet jag inte. I Sverige är rollspel en hobby. Och jag säger tyävrrr igen (inte minst med tanke på min tråd om en dag på jobbet hos Äventyrsspel 1988)

/Ber om ursäkt för alla korrmissar men editorn hoppar.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • Jag antar att både grupperna består av 5 personer.
  • Jag antar att båda grupperna är hyfsat aktiva. Lajvgruppen lajvar 6 gånger om året, rollspelarna rollspelar en gång i veckan.
  • Jag räknar med att bägge grupperna gillar lite variation. Lajvarna lajvar i 3 olika kampanjer (Vilka kräver lite olika utrustning). Rollspelarna spelar under året 3 olika kampanjer i olika spelsystem.
  • Jag räknar bara de kostnader som skulle kunna gå till en spelbutik/lajvbutik, dvs inte besinkostander och matkostander.
  • Jag räknar inte hur mycket folk KAN lägga ner, utan vad som behövs, minimi.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
w176 said:
Bordsrollspel är helt enkelt en för billig hobby.

Låt oss jämföra ett år kostnade för en lajvgrupp till med ett års rollspelande för en rollspelsgrupp.

[siffror siffror]

Jag tycker det är enkelt att se varför rollspel är skitsvårt att spela pengar på. Det är för billigt.
Fiffigt tänkt! Utifrån detta så konstaterar jag att bästa sättet att göra pengar på rollspelare, lajvare och kampsportare är att sälja mat till dem, för det kommer bli enormt mycket större summor. :gremsmile:
 
Top