Nekromanti Det här med att jobba med rollspelsskrivande

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Borde gå att gå via ett affilate
nätverk på något sätt och betala per click? Då är ju den engelska marknaden oerhört mycket bättre.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Sapient said:
Du tycks vara inne på idén om "1000 fans", fast lite blygsammare. Det är en idé om att utnyttja en viss grupps förmodade högre vilja att lägga pengar i viss utsträckning, för att få något som de är lite mer intresserade av än genomsnittet (för att de är fans, eller i detta fall rollspelare).
Hmm, man skulle ju kunna go the road of tidningar och ha med reklam för spel i sina spel?

Bara en tanke sådär...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Krille har redan sagt det - its mission impossible. Han har dock inte penetrerat den engelska marknaden. Jag vet inte hur Supergänget jobbat med marknadsföring men jag skulle vilja göra ett försök om jag ahde tid att lansera med smart, billig marknadsföring, söka pengarna på smart sätt via stiftelser och lägga in i en ideel förening eller något.

Jag tror att med några kreativa hjärnor med ett enkelt bra spel och med en bra mf startegi kan man försörja EN person på det. Kan man sen göra det större så wow. Hur gick det som sagt för Pathfinder? Det var ett coolt upplägg hur de fick det känt. Om jag fattat rä,tt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag vet inte hur Supergänget jobbat med marknadsföring [...]
Svaret här är: inte alls! Jag har inte köpt någon reklam, och knappt ens nämnt spelet på något internationellt forum. Jag är helt enkelt mer road av att skriva spel än av att göra reklam för dem.

/tobias
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Niklas73 said:
Krille har redan sagt det - its mission impossible.
Nej alltså, du missförstår.

Tidningar som säljs är inte inkomstbringande på det de säljs för, men de har reklam i sig och blir därför inkomstbringande. Samma sak för rollspel kanske? Säg, ta ett par tusen för en helsida...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Stjärnskott said:
Tidningar som säljs är inte inkomstbringande på det de säljs för, men de har reklam i sig och blir därför inkomstbringande. Samma sak för rollspel kanske? Säg, ta ett par tusen för en helsida...
Fast hur många betalar för annonser när målgruppen räknas i hundratals om man har tur?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Vilket är synd för då går vi miste om vad mf skulle göra för svenska produkter skrivna på engelska.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Knappt inkomstbringande, vad det gäller tidningar. De har väl fortfarande presstöd. De går ju på knäna stackarna. Och om man då tittar på rollspel...

Bara att göra pengar på online annonsering är en svår nöt att knäcka men print...

Missförstå mig inte, jag är entusiast och entreprenörsglad men det här håller inte.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Till saken hör också att inte ens Äventyrsspel tjänade så mycket på rollspelen. Deras kassako var sällskapsspelen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser... Kul och utmanande men lite väl mycket jobb att göra på fritiden :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh said:
Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.
Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Krille said:
Gurgeh said:
celledor said:
Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.
Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.
Nej alltså, det är väl så att man licensierar brädspelet, kortspelet och dataspelet - mot att få sitt namn i stora bokstäver på respektive omslaget ("efter det kända rollspelet av ...") och pengar nog att trycka - andra upplagan av - rollspelet med träsnitt på Lessebos dyraste papper och sälja med riktiga gludtackor som props???
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Krille said:
Gurgeh said:
Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.
Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.
Hehe... Tänker du på någon speciell?
 
Top