Nekromanti Det här med att jobba med rollspelsskrivande

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
w176 said:
(---)

Jag tycker det är enkelt att se varför rollspel är skitsvårt att spela pengar på. Det är för billigt.
Mycket bra och smart jämförelse.

Vilket återför mig till betydelsen av en affärsidé (och dito modell) som gör att man kan tjäna pengar...

Det som gör WotC och Paizo framgångsrika, är att ge deras kunder många chanser att spendera pengar på sin hobby. Inte för att deras tillvaro är problemfri på något sätt - men de har åtminstone koll på den saken...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och EGENTLIGEN, när man har fattat konceptet "rollspel", så behöver man inte köpa något alls.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
På den tiden, Då Ä-spel, regereade så släppte de ju mååånga produkter i tid och tid med skiftande kvalitet och pro motade dem i det enda forum som fanns för rollspelare: SInkadus som de OCKSÅ sålde. SÅ nåt ligger det i det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det hemska är att man inte kan ta mer heller, eftersom 2kr/sida för en grundbok och 1:50/sida för en tillbehörsbok verkar vara någon slags smärtgräns för hur mycket en spelbok får kosta. Mer än så blir "för mycket".
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Låt oss jämföra med en annan "konkurerrande hobby", dataspel. En hysat aktiv spelare köper 8 spel om året, a 500kr

Dataspel: 4000 kr/året
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
w176 said:
Låt oss jämföra med en annan "konkurerrande hobby", dataspel. En hysat aktiv spelare köper 8 spel om året, a 500kr

Dataspel: 4000 kr/året
Utöver det har du eventuella månadskostnader samt en rätt dyr dator/tv-spelskonsol och en skärm. Och ett headset, en schysst mus och ett bekvämt tangentbord. (EDIT: Okej, hårdvaran kommer inte datorspelstillverkarna till del, så jämförelsen haltar litegrann)

Så, ja. Rollspel är nästan oförskämt billigt.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
w176 said:
Låt oss jämföra med en annan "konkurerrande hobby", dataspel. En hysat aktiv spelare köper 8 spel om året, a 500kr

Dataspel: 4000 kr/året
Jo, fast datorspel har en hel del kringkostnader... jag menar, jämför du produktionskostnaden mellan rollspel och datorspel så ser siffrorna helt olika ut...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Borde inte svaret vara i ett på något sätt konstant få in pengar mellan släppan av nya produkter som kostar ca 400 kr...

Om man lyckas att få alla spelarna som köpt ens böcker att betala några kronor här och där för kringtjänster, små tillägg och annat så kanske man kan få något som liknar en licenseinkomst.

Tror fortfarande inte att det går att få upp till en heltidstjänst men det borde gå att få ut lite extra.

Men för att ränka på det så behöver man veta ungefär hur många aktiva rollspelare som köper böcker finns det i sverige, hur många av dem kan man få att köpa ett rollspel man köpt.

Om det är ca: 150 stycken som man kan få att betala 50 kronor månaden för ditt och datt så blir det 7500 kr extra i månaden vilket man kanske kan hålla i några månader i alla fall. 90 000 extra per år.

Nu kanske 150 stycken är många, har inte riktigt koll.

Man ska bara klara av att erbjuda tillräckligt och se till att hela rollspelssverige får reda på att det finns.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Kanske kan man bygga så att det på något sätt går att spela rollspelet på nätat del med andra spelare men även mot datorn. Och sedan använda det när man spelar "på riktigt".

Släppa intresanta slp:er, mini äventyr, möten, listor, mer info om platser, föremål och massa annat.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
celledor said:
Borde inte svaret vara i ett på något sätt konstant få in pengar mellan släppan av nya produkter som kostar ca 400 kr...

Om man lyckas att få alla spelarna som köpt ens böcker att betala några kronor här och där för kringtjänster, små tillägg och annat så kanske man kan få något som liknar en licenseinkomst.

(...)

Om det är ca: 150 stycken som man kan få att betala 50 kronor månaden för ditt och datt så blir det 7500 kr extra i månaden vilket man kanske kan hålla i några månader i alla fall. 90 000 extra per år.
(...)
Du tycks vara inne på idén om "1000 fans", fast lite blygsammare. Det är en idé om att utnyttja en viss grupps förmodade högre vilja att lägga pengar i viss utsträckning, för att få något som de är lite mer intresserade av än genomsnittet (för att de är fans, eller i detta fall rollspelare).

Jag tror också denna affärsmodell kan ha en viss potential när det gäller rollspel. Rollspelare har typiskt ett stort intresse av material kring ett visst spel de spelar, men samtidigt ett begränsat intresse av att betala mycket pengar för att få sina produkter. Men en mindre grupp kan ha tillräckligt stort intresse (de riktiga fansen) för att vara beredda att betala lite mer, och i förväg, och på så sätt åtminstone hålla igång produktionen.

Problemet är matematiken, som du också är inne på. Det är nog dess värre uteslutet att hitta 1000 sådana fans, i Sverige. Så inte heller det ger nog utrymme för en heltidssysselsättning eller något i närheten.

Jag tror dock att det kan utvecklas till en slags abonnemang som - om man kan bygga upp en fanbase - betyder att det är lättare att få in kapital att riskera, än att behöva sätta sina egna slantar i pant varenda gång.

Om man då kan få 100 pers att pröjsa 200 kr per år, så har man 20 000 att kunna spendera på tryck, transport, lager et.c. som man slipper ta ut egen ficka.

Men också detta är svårt. 100 pers är nog inte omöjligt att nå totalt sett, om man räknar att varje såld produkt spelas av fler än ägaren - kanske av två, tre personer eller fler. Men de är ju inte ens beredda att betala för en produkt.

Så det stora problemet som jag ser det, är för att nå en så stor grupp måste man ha ett spel som redan har en stor fanbase - som sålts till flera hundra, för att inom den gruppen hitta fansen. Men då måste man redan ha investerat väldigt mycket i produktion och marknadsföring, innan man når den basen så detta är kanske mer en modell för att bibehålla en långsiktig produktion än för att bygga upp den.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Om man då kan få 100 pers att pröjsa 200 kr per år, så har man 20 000 att kunna spendera på tryck, transport, lager et.c. som man slipper ta ut egen ficka.
Personligen så är väl det lite vad målet. Men om det då är en så liten marknad i sverige så kanske man helt enkelt får bredda sina vyer och skriva allt på engelska för att nå ut till mer.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Har ingen koll på det, men vad jag förstår så har väl dne svenska rollspelkulturen inget problem med att spela engelska spel så kanske det man ska satsa på.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
celledor said:
Har ingen koll på det, men vad jag förstår så har väl dne svenska rollspelkulturen inget problem med att spela engelska spel så kanske det man ska satsa på.
Är inte den enda fördelen med svenska rollspel just att dom är på svenska, annars kan man ju lika gärna välja ett på utrikiska? Eller?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Hans E Magnusson said:
Är inte den enda fördelen med svenska rollspel just att dom är på svenska, annars kan man ju lika gärna välja ett på utrikiska? Eller?
Jag skulle aldrig köpa ett spel bara för det var svenskt eller på svenska. Jag skiter i vilket språk så länge det verkar bra.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fast att skriva på engelska, är bara halva arbetet. Man behöver fortfarande nå ut på marknaden - och det är minst lika mycket arbete, om inte mer, för att nå den engelsktalande publiken som den svenska.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kan man inte annonsera billigt på rollspelssiter over there? Eller få pressutrymme? Då börjar vi snacka något tycker jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Supergänget (OT)

Niklas73 said:
Supergänget är väl på enegslska... Hur går det där?
Det säljer en del, men jag är fortfarande tvungen att gå till ett riktigt jobb på dagarna.

/tobias
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Annonsera kan man göra på många sajter. Men då är det samma sak - man måste ut med pengar. :gremsmile:

Jag säger inte att det är omöjligt, men allt beror på hur mycket man har råd att satsa. Om medlen är obegränsade, kan man naturligtvis nå många även i Sverige. Men är medlen begränsade, så är det inte automagiskt så att man når så många fler bara för att man skriver på engelska...

Potentiellt kan man göra det, men man har fortfarande problemet med marknadsföring.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Frågan är väl du om t.ex. lägger 10000 på marknadsföring i bra sverige eller utomlands vart kommer man då tjäna mest pengar?
 
Top