Nekromanti Det bästa brädspelet?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, plötsligt slog det mig, som en blixt från en klar himmel. Bäst är såklart STOMP!



Från Chaosium, en gång i forntiden.



Bubblare: Space Hulk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kraetyz said:
Toss-up mellan Ad Astra och Hive, tror jag. Om vi räknar med kortspel kommer nog Citadels in där på ett hörn. EDIT: OCH GIVETVIS CIVILIZATION: THE BOARD GAME FRÅN FANTASY FLIGHT GAMES.

Konrad Kanyl said:
Måste du?
Om jag måste välja det bästa brädspelet så väljer jag ju så klart att spela DnD4 som ett brädspel. Då får jag pyssla med min främsta hobby rollspel fast i brädspelstappning.
 
G

Guest

Guest
Konrad Kanyl said:
Kraetyz said:
Konrad Kanyl said:
Måste du?
Om jag måste välja det bästa brädspelet så väljer jag ju så klart att spela DnD4 som ett brädspel. Då får jag pyssla med min främsta hobby rollspel fast i brädspelstappning.
Agreed. Som brädspel är nog det enda sätt jag kan tänka mig att spela DnD4. Kom någon bok till spelet som hette något i stil med "Dungeon Delves". Den innehöll ett tjugotal korta dungeons med tre till fyra encounters styck. Den boken och grundböckerna samt lite spelmattor och figurer = DnD4: the Boardgame. (Jävligt kul boardgame)
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Så påtagligt vad mycket det här är en fråga om tycke och smak. Av de spel som nämnts i den här tråden skulle jag nog säga att majoriteten är spel som jag helst aldrig spelar, och det trots att jag älskar att spela brädspel.

Jag håller nog Age of Steam som mitt favoritspel, men Rolling Freights kan kanske ta över förstaplatsen i pickup and delivery klassen, det är bara så svårt att övertyga folk om att det är roligt...så jag har inte haft chansen att spela det än. Och Terra Mystica ser väldigt bra ut, men det har jag inte heller fått ut på bordet än.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Kraetyz said:
GIVETVIS CIVILIZATION: THE BOARD GAME FRÅN FANTASY FLIGHT GAMES.
Hell Ya!!!

Jag älskar det här spelet,
ett av mina top fem brädspel

//Lukas som får spela det för sällan
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Lu-kaazh said:
Hell Ya!!!

Jag älskar det här spelet,
ett av mina top fem brädspel

//Lukas som får spela det för sällan
Tack! :heart: Alla jag spelat det med älskar det, men folk brukar bli så rädda när man plockar fram en regelbok på 36 sidor och hundratals (om inte tusentals) olika småpluppar och kort. :gremtongue:
 

sodapop

Veteran
Joined
29 Oct 2011
Messages
65
Location
Göteborg
xyas said:
Först kommer Eclipse,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting
och sen kommer typ Twilight struggle och andra såna där ganska bra spel.
Jag har spelat Eclipse två gånger nu. Det är onekligen rätt coolt! Det funkar sådär att spela efter en middag dock, det tar en hiskelig tid.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Drakborgen (Legenden, något mindre kortmängd än orginalet) är fett kul av någon anledning. Kanske mycket nostalgi, men det är nåt speciellt med att stå och slita i ett järngaller halva spelet medan motspelarna står och roffar i skattkammaren.

Race for the galaxy var en frisk fläkt. Har inte stött på ett liknande spelsystem. Sättet spelet löser simultana ronder är snudd på genialiskt. Synd att det knappt är någon interaktion mellan spelarna alls dock. Kanske har lösts i en expansion, vet ej.

Roborally var också unikt och kul, vill jag minnas. Förprogrammerade handlingar var ett snilledesigndrag och passar jättebra temamässigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Brynolf said:
men det är nåt speciellt med att stå och slita i ett järngaller halva spelet medan motspelarna står och roffar i skattkammaren.
För att sedan vinna hela spelet tack vare för att man leta i rummet en gång och alla andra blev ihjälbrända =)
 
Top